Právo Evropské unie II - seminář, přednášky a zkouška

Občanství EU v nejširších souvislostech, zejména práva občanů EU

Cíle přednášky

Cílem přednášky je podrobně vás seznámit s konceptem občanství Unie a jeho projevy. Seznámíte se:

  • se vztahem mezi státním občanstvím a občanstvím Unie, 
  • s právy a povinnostmi spojenými s občanstvím Unie, jako je právo volného pohybu a pobytu v členských státech, právo volit a být volen v Evropském parlamentu a místních volbách, a právo na konzulární pomoc a diplomatickou ochranu, a to včetně možných omezení.

    Klíčová slova a jejich definice

    Státní občanství: Úzký právní vztah mezi jednotlivcem a státem trvalé povahy, jehož obsahem jsou práva a povinnosti státu a jeho občanů. Mezi tato práva patří neomezené právo na pobyt, volební právo, právo na konzulární pomoc a diplomatickou ochranu. Naopak povinností je věrnost státu a případná branná povinnost.

    Občanství Unie: Doplňkový status, který náleží každému občanu členského státu EU a přiznává mu specifická práva v rámci EU. Je spíše "symbolickým vyjádřením užšího vztahu mezi Unií a občany jejich členských států". Doplňuje občanství státu a vzniká automaticky pro každého občana členského státu.

    Volný pohyb a pobyt: Základní právo občanů Unie pohybovat se a pobývat v rámci EU bez omezení. Může být vykonáno za podmínek daných sekundárním právem.

    Směrnice 2004/38: Směrnice upravující podmínky pro volný pohyb a pobyt občanů Unie a jejich rodinných příslušníků.

    Unijní prvek: Podmínka existence přeshraničního prvku pro aplikaci unijního práva na občana Unie.

    Obrácená diskriminace: Situace, kdy migrující občané Unie požívají širších práv než občané Unie, kteří nikdy nevyužili svého práva volného pohybu.

    Key Words

    Státní občanstvi: Citizenship   

    Občanství EU: Citizenship of the Union  

    Právo pohybu a pobytu: Right to move and reside  

    Obrácená diskriminace: Reverse discrimination  


    Základní přehled problematiky

    I. Občanství EU

    Přes stejnou terminologií je podstatný rozdíl mezi občanstvím státu a občanstvím Unie:

    • Občanství státu je "základní právní vztah mezi jednotlivcem a státem", definující práva a povinnosti občanů (ius sanguinis, ius soli, naturalizace). Mezi tato práva patří neomezené právo na pobyt, volební právo, právo na konzulární pomoc a diplomatickou ochranu. Naopak povinností je věrnost státu a případná branná povinnost.
    • Občanství Unie je "symbolickým vyjádřením užšího vztahu mezi Unií a občany jejich členských států". Doplňuje občanství státu a vzniká automaticky pro každého občana členského státu.

    Důležité je, že Unie nenahrazuje občanství státu a nesbližuje státoobčanské právo členských států (a lehce jedovatě vzato, můžete být i "občanem obce". Právní kvalita proto není srovnatelná se "státní příslušností". Institut občanství EU byl extenzivně interpretován SD EU (který institut ale ne...). Judikatura se projevila zejména v pojetí tohoto institutu ("základní status..." ve vazbě na diskriminaci), v oblasti pobytových práv rodinných příslušníků a sociálních výhod.

    Občanství Unie zahrnuje zejména:

    • Právo volného pohybu a pobytu: "Nejdůležitějším právem občana Unie je [...] široké právo pohybu mezi členskými státy a pobytu na území ostatních členských států, kterých není občanem." (čl. 21 SFEU)
    • Volební právo: Občané Unie mají právo volit a být voleni v volbách do Evropského parlamentu a v místních volbách v místě svého pobytu.
    • Konzulární pomoc a diplomatická ochrana: V případech nouze v nečlenských státech.
    • Petice a evropská občanská iniciativa: Možnost obracet se na Evropský parlament a navrhovat unijním orgánům opatření.
    • Všeobecné zrovnoprávnění: Ve všech záležitostech spadajících do působnosti unijního práva.

    Na rozdíl od občanství státu neobsahuje občanství Unie povinnosti srovnatelné s povinnostmi občanů vůči státu (např. branná povinnost).

    Volný pohyb a pobyt občanů Unie

    Volný pohyb a pobyt občanů Unie se řídí směrnicí 2004/38 a vztahuje se na:

    • Občany Unie: Držitelé platného průkazu totožnosti nebo cestovního pasu.
    • Rodinné příslušníky: Manžel/ka, potomci, předci a partneři v registrovaném partnerství.

    Délka pobytu určuje podmínky:

    • Krátkodobý pobyt (do 3 měsíců): Nevyžaduje žádné formality.
    • Přechodný pobyt (3 měsíce - 5 let): Požadavky se liší pro ekonomicky aktivní a neaktivní občany.
    • Trvalý pobyt (po 5 letech): Automaticky po nepřetržitém legálním pobytu.

    Omezení volného pohybu a pobytu

    Omezení volného pohybu a pobytu jsou zakázána, avšak v určitých případech odůvodnitelná:

    • Veřejný pořádek, bezpečnost, zdraví: Musí jít o "skutečné, aktuální a dostatečně závažné ohrožení".
    • Sociální dávky: Omezení přístupu k sociální pomoci a podpoře při studiu - viz směrnice 38/2004.
    • Naléhavé důvody obecného zájmu: Např. ochrana mravnosti - tedy kupř. omezení prostituce.

    Všechna omezení podléhají testu proporcionality. Ke všemu existuje spousta judikatury. Na seminářích byl probírán jen malý (a nikoliv zcela reprezentativní vzorek!).

    Významná ustanovení právní úpravy (na úrovni primárního práva)

    Článek 20

    1. Zavádí se občanství Unie. Každá osoba, která má státní příslušnost členského státu, je občanem Unie. Občanství Unie doplňuje občanství členského státu, nenahrazuje je.

    2. Občané Unie mají práva a povinnosti stanovené Smlouvami. Mají mimo jiné:

    a) právo svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států;

    b) právo volit a být volen ve volbách do Evropského parlamentu a v obecních volbách v členském státě, v němž mají bydliště, za stejných podmínek jako státní příslušníci tohoto státu;

    c) na území třetí země, kde členský stát, jehož jsou státními příslušníky, nemá své zastoupení, právo na diplomatickou a konzulární ochranu kterýmkoli členským státem za stejných podmínek jako státní příslušníci tohoto státu;

    d) petiční právo k Evropskému parlamentu, právo obracet se na evropského veřejného ochránce práv a právo obracet se na orgány a poradní instituce Unie v jednom z jazyků Smluv a obdržet odpověď ve stejném jazyce.

    Tato práva se vykonávají za podmínek a v mezích stanovených Smlouvami a opatřeními přijatými na jejich základě.

    Článek 21

    1. Každý občan Unie má právo svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států s výhradou omezení a podmínek stanovených ve Smlouvách a v opatřeních přijatých k jejich provedení.

    2. Pokud se k dosažení tohoto cíle ukáže činnost Unie jako nezbytná a pokud Smlouvy pro takovou činnost nestanoví nezbytné pravomoci, mohou Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem přijímat předpisy k usnadnění výkonu práv uvedených v odstavci 1.

    3. Ke stejnému účelu jako účelu uvedenému v odstavci 1, nestanoví-li k tomu Smlouvy nezbytné pravomoci, může Rada zvláštním legislativním postupem přijmout opatření týkající se sociálního zabezpečení nebo sociální ochrany. Rada rozhoduje jednomyslně po konzultaci s Evropským parlamentem.

    Článek 22

    1. Každý občan Unie mající bydliště v členském státě, jehož není státním příslušníkem, má právo volit a být volen v obecních volbách v členském státě, v němž má bydliště, za stejných podmínek jako státní příslušníci tohoto státu. Toto právo je vykonáváno v souladu s podrobnou úpravou přijatou Radou zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem jednomyslně; tato úprava může stanovit výjimky tam, kde je to odůvodněno zvláštními obtížemi některého členského státu.

    2. Aniž je dotčen čl. 223 odst. 1 a pravidla přijatá k jeho provedení, má každý občan Unie mající bydliště v členském státě, jehož není státním příslušníkem, právo volit a být volen ve volbách do Evropského parlamentu v členském státě, v němž má bydliště, za stejných podmínek jako státní příslušníci tohoto státu. Toto právo je vykonáváno v souladu s podrobnou úpravou přijatou Radou jednomyslně zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem; tato úprava může stanovit výjimky tam, kde je to odůvodněno zvláštními obtížemi některého členského státu.

    Článek 23

    Každý občan Unie má na území třetí země, kde členský stát, jehož je občan státním příslušníkem, nemá své zastoupení, právo na diplomatickou nebo konzulární ochranu kterýmkoli členským státem za stejných podmínek jako státní příslušníci tohoto státu. Členské státy přijmou nezbytná ustanovení a zahájí mezinárodní jednání potřebná pro zajištění této ochrany.

    Rada může zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem přijímat směrnice o opatřeních v oblasti koordinace a spolupráce nezbytných pro usnadnění této ochrany.

    Článek 24

    Evropský parlament a Rada přijímají řádným legislativním postupem formou nařízení ustanovení o postupech a podmínkách požadovaných pro předložení občanské iniciativy ve smyslu článku 11 Smlouvy o Evropské unii, včetně minimálního počtu členských států, z nichž musí pocházet občané, kteří ji předkládají.

    Každý občan Unie má petiční právo k Evropskému parlamentu v souladu s článkem 227.

    Každý občan Unie se může obracet na veřejného ochránce práv ustanoveného v souladu s článkem 228.

    Každý občan Unie se může písemně obracet v jednom z jazyků uvedených v čl. 55 odst. 1 Smlouvy o Evropské unii na každý orgán nebo instituci, který je uveden v tomto článku nebo v článku 13 Smlouvy o Evropské unii, a má právo obdržet odpověď ve stejném jazyce.

    Prezentace z přednášky

    Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
    https://is.muni.cz/el/law/podzim2024/MP726Zk/um/43832474/2024-PEU-Obcanstvi_EU.pdf

    Videozáznam přednášky

    Přednáška se zatím nekonala

    Otázky k samostudiu

    Jak se liší postavení občanů Unie od postavení cizinců z třetích zemí v rámci EU (v jiných členských státech)?

    Občané Unie požívají v rámci EU širších práv než cizinci z třetích zemí, zejména práva volného pohybu a pobytu, politických práv a práva na rovné zacházení. Tato práva jsou založena přímo právem EU, a jsou proto na vnitrostátních zákonech nezávislá. Stát tudíž přiznává na základě svého vnitrostátního práva oprávnění pobytu občanům jiných členských států EU (toto právo mají přímo na základě práva EU), ani nemůže stanovovat omezující podmínky nad rámec toho co unijní právo, zejména směrnice 38/2004 dovoluje.

    Charakterizujte povahu občanství Unie.

    Občanství Unie je automaticky získáváno státními příslušníky členských států EU a není dobrovolné. Doplňuje státní občanství, ale nenahrazuje ho. Představuje soubor celé řady práv, které z práva EU náleží občanům členských států. Zakotvila jej MAA, významně bylo ovlivněno výkladem SD EU.

    Jaké je nejvýznamnější právo občana Unie? Jaké jsou podmínky jeho omezení?

    Nejvýznamnějším právem občana Unie bezesporu je právo volného pohybu a pobytu v rámci EU. Toto právo může být omezeno pouze z důvodu veřejného zdraví, bezpečnosti, pořádku a hospodářsko-sociálního zajištění (resp. jeho nedostatku na straně migrujícího občana Unie).

    Jaká politická práva plynou z občanství Unie?

    Občanství Unie zakládá právo volit a být volen do Evropského parlamentu a v místních volbách v zemi pobytu. Nevztahuje se na volby do parlamentů vnitrostátních.

    Vysvětlete princip "unijního prvku" v kontextu volného pohybu a pobytu.

    Pro aplikaci unijního práva na občana Unie je vyžadován "unijní prvek", tedy přeshraniční pohyb z domovského do hostitelského členského státu. Výjimečně může být tento prvek dán i tehdy, pokud nedojde k žádnému pohybu, což je kupř. v situaci, kdy by občan EU byl okolnostmi případu nucen opustit území EU jako celku (Zambrano).

    Jaké kategorie rodinných příslušníků pokrývá směrnice 2004/38?

    Směrnice 2004/38 pokrývá manžela/manželku, potomky do 21 let a vyživované osoby, a předky v přímé linii, pokud jsou vyživovanými osobami. Do okruhu rodinných příslušníků spadají i registrovaní partneři za určitých podmínek. Týká se pouze rodinných příslušníků migrujícího občana Unie. Práva rodinných příslušníků statického občana Unie však mohou být založena přímo na základě čl. 20 a 21 SFEU.

    Jaké jsou hlavní důvody pro omezení práva na volný pohyb a pobyt občanů Unie?

    Právo na volný pohyb a pobyt občanů Unie může být omezeno z důvodu veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti, veřejného zdraví a v oblasti sociálních dávek, pokud by se daná osoba stala zátěží pro systém sociální pomoci hostitelského státu. Tyto důvody jsou konkretizovány ve směrnici 38/2004 a dále v celé řadě rozhodnutí SDEU, z nichž jen malá a v podstatě zcela zanedbatelná část byla probrána na semináři.