Právo Evropské unie II - seminář, přednášky a zkouška

Prostor svobody, bezpečnosti a práva, FRONTEX, migrační a azylové právo

Cíle přednášky

Cílem této části je seznámit vás s konceptem "Prostoru svobody, bezpečnosti a práva" v kontextu Evropské unie a jejího práva. Po jejím absolvování (a nastudování doprovodného textu z učebnice) byste měli chápat:

  • Význam a fungování "Prostoru svobody, bezpečnosti a práva", a to na úrovni jeho třech pilířů
    • Prostor svobody: 
    • Prostor bezpečnosti: 
    • Prostor práva: 
  • Historický vývoj a legislativní rámec, a to jako vysvětlení současného stavu a úpravy
  • Mechanismus a důvody rozdělení pravomocí mezi EU a členskými státy v této oblasti 
  • Klíčové instituce. Zejména Europol, Eurojust a Úřad evropského veřejného žalobce. 

Klíčová slova a jejich definice

Konzulární pomoc: Pomoc poskytovaná občanům Unie v nouzových situacích v třetích zemích ze strany zastupitelských úřadů jiných členských států EU.

Diplomatická ochrana: Ochrana poskytovaná občanům Unie v třetích zemích, pokud jsou jejich práva porušována.

Prostor svobody, bezpečnosti a práva: Prostor, v rámci něhož je zaručen volný pohyb osob na základě občanského principu při respektování ochrany základních práv a svobod.


Schengen acquis: soubor práva tvořený zejména Schengenskou dohodou a Úmluvou k provedení Schengenské dohody, který upravuje právní režim přechodu vnitřních hranic a kontrolu hranic vnějších.

Úmluva k provedení Schengenské dohody: Mezinárodní smlouva, která vedla k postupnému rušení kontrol na vnitřních hranicích a posílení policejní spolupráce.

Ne bis in idem: Princip zakazující opakované trestní stíhání za tentýž čin.

Společná azylová politika: Politika EU, která se zaměřuje na poskytování mezinárodní ochrany osobám, které ji potřebují.

Europol: Evropská instituce policejní spolupráce, která podporuje a posiluje boj proti závažné trestné činnosti.

Eurojust: Evropská instituce, která se zaměřuje na koordinaci vyšetřování a stíhání závažné trestné činnosti s přeshraničním rozměrem.

Key Words

Prostor svobody, bezpečnosti a práva: Area of freedom, security and justice  

Úmluva k provedení Schengenské dohody: Convention implementing the Schengen Agreement  

Společná azylová politika: Common Asylum Policy 

Společný evropský azylový systém: The Common European Asylum System


II. Prostor svobody, bezpečnosti a práva

Unie je definována jako „prostor svobody, bezpečnosti a práva", kde je zaručen volný pohyb osob s respektem k ochraně základních práv a svobod.

Prostor svobody: Zahrnuje volný pohyb osob v rámci EU, azylovou politiku, přistěhovalectví a cizinecký režim. Klíčová zde byla tzv. schengenské spolupráce, která usnadnila volný pohyb osob přes hranice, ale zároveň si vyžádala kompenzační opatření v podobě posílené policejní a justiční spolupráce. Funkčnost spolupráce v této oblasti byla podpořena zavedením Schengenského informačního systému (SIS) a uplatňováním principu ne bis in idem (bez něj by asi byl problém s ESLP). Zásadním způsobem byla posílena též spolupráce justičních orgánů v trestních věcech. 


Prostor bezpečnosti: Zaměřuje se na ochranu proti kriminalitě ve spolupráci mezi členskými státy. Text popisuje formy této spolupráce (policejní a justiční spolupráce, výměna informací, boj proti terorismu) a zdůrazňuje povinnost zapojení všech relevantních bezpečnostních orgánů do policejní spolupráce. Policejní spolupráce v rámci Unie se realizuje jak přímo, tak , prostřednictvím EU na platformě Evropského policejního úřadu (Europolu)."

Prostor práva – justiční spolupráce ve věcech trestních: Zahrnuje vzájemnou spolupráci justičních orgánů, vzájemné uznávání procesních rozhodnutí a harmonizaci právních pojmů a institutů. Založen je na principu vzájemného uznávání soudních rozhodnutí, vlivu judikatury Soudního dvora EU na trestní oblast a legislativní harmonizaci skutkových podstat trestných činů. Klíčovou roli ve fungování prostoru svobody, bezpečnosti a práva hrají unijní instituce, a to zejména Europol, Eurojust a Úřad evropského veřejného žalobce. 

Justiční spolupráce ve věcech civilních: Důležitou součástí prostoru práva je též justiční spolupráce v civilních věcech. Spolupráce zahrnuje určení příslušnosti, rozhodného práva a pro uznání a výkonu rozhodnutí ve věcech občanských, obchodních, rodinných a dědických), spolupráci soudů a další související oblasti (insolvenční řízení). Probíráte je v rámci samostatného předmětu.

Významná ustanovení právní úpravy (na úrovni primárního práva)

Článek 67

PROSTOR SVOBODY, BEZPEČNOSTI A PRÁVA

KAPITOLA 1

OBECNÁ USTANOVENÍ

1. Unie tvoří prostor svobody, bezpečnosti a práva při respektování základních práv a různých právních systémů a tradic členských států.

2. Unie zajišťuje, že na vnitřních hranicích neprobíhá kontrola osob, a rozvíjí společnou politiku v oblasti azylu, přistěhovalectví a ochrany vnějších hranic, která je založena na solidaritě mezi členskými státy a je spravedlivá vůči státním příslušníkům třetích zemí. Pro účely této hlavy se s osobami bez státní příslušnosti zachází jako se státními příslušníky třetích zemí.

3. Unie usiluje o zajištění vysoké úrovně bezpečnosti prostřednictvím opatření pro předcházení trestné činnosti, rasismu a xenofobii a boj proti nim, prostřednictvím opatření pro koordinaci a spolupráci mezi policejními a justičními orgány a jinými příslušnými orgány, jakož i prostřednictvím vzájemného uznávání soudních rozhodnutí v trestních věcech, a je-li to nezbytné, prostřednictvím sbližování předpisů trestního práva.

4. Unie usnadňuje přístup ke spravedlnosti, zejména zásadou vzájemného uznávání soudních a mimosoudních rozhodnutí v občanských věcech.

POLITIKY TÝKAJÍCÍ SE KONTROL NA HRANICÍCH, AZYLU A PŘISTĚHOVALECTVÍ

Článek 77

1. Unie rozvíjí politiku s cílem:

a) zajistit, aby osoby bez ohledu na svou státní příslušnost nebyly kontrolovány při překračování vnitřních hranic;

b) zajistit kontrolu osob a účinný dohled nad překračováním vnějších hranic;

c) postupně zavést integrovaný systém řízení vnějších hranic.

2. Pro účely odstavce 1 přijímají Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem opatření týkající se:

a) společné politiky v oblasti víz a jiných krátkodobých povolení k pobytu;

b) kontrol, jimž podléhají osoby překračující vnější hranice;

c) podmínek, za kterých požívají státní příslušníci třetích zemí v Unii po krátkou dobu svobody pohybu;

d) veškerých opatření nezbytných pro postupné zavedení integrovaného systému řízení vnějších hranic;

e) neprovádění kontrol osob bez ohledu na jejich státní příslušnost při překračování vnitřních hranic.

3. Ukáže-li se k usnadnění výkonu práva podle čl. 20 odst. 2 písm. a) činnost Unie jako nezbytná a nestanoví-li Smlouvy pro takovou činnost nezbytné pravomoci, může Rada zvláštním legislativním postupem přijmout předpisy týkající se cestovních pasů, průkazů totožnosti, povolení k pobytu a jiných obdobných dokladů. Rada rozhoduje jednomyslně po konzultaci s Evropským parlamentem.

4. Tento článek se nedotýká pravomoci členských států k zeměpisnému vymezení svých hranic podle mezinárodního práva.

JUSTIČNÍ SPOLUPRÁCE V OBČANSKÝCH VĚCECH

Článek 81

1. Unie rozvíjí justiční spolupráci v občanských věcech s mezinárodním prvkem založenou na zásadě vzájemného uznávání soudních a mimosoudních rozhodnutí. Tato spolupráce může zahrnovat přijímání opatření pro sbližování právních předpisů členských států.

2. Pro účely odstavce 1 přijímají Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem opatření, která mají, zejména pokud je to nezbytné k řádnému fungování vnitřního trhu, za cíl zajistit:

a) vzájemné uznávání a výkon soudních a mimosoudních rozhodnutí mezi členskými státy;

b) přeshraniční doručování soudních a mimosoudních písemností;

c) slučitelnost kolizních norem a pravidel pro určení příslušnosti platných v členských státech;

d) spolupráci při opatřování důkazů;

e) účinný přístup ke spravedlnosti;

f) odstraňování překážek řádného průběhu občanskoprávního řízení, v případě potřeby podporou slučitelnosti úpravy občanskoprávního řízení v členských státech;

g) rozvíjení alternativních metod urovnávání sporů;

h) podporu dalšího vzdělávání soudců a soudních zaměstnanců.

3. Odchylně od odstavce 2 přijímá Rada opatření týkající se rodinného práva s mezinárodním prvkem zvláštním legislativním postupem. Rada rozhoduje jednomyslně po konzultaci s Evropským parlamentem.

Rada může na návrh Komise přijmout rozhodnutí určující ty aspekty rodinného práva s mezinárodním prvkem, které mohou být předmětem aktů přijatých řádným legislativním postupem. Rada rozhoduje jednomyslně po konzultaci s Evropským parlamentem.

Návrh uvedený v druhém pododstavci se postoupí vnitrostátním parlamentům. Vysloví-li některý vnitrostátní parlament během šesti měsíců ode dne tohoto postoupení svůj nesouhlas, není rozhodnutí přijato. Není-li nesouhlas vysloven, může Rada rozhodnutí přijmout.

JUSTIČNÍ SPOLUPRÁCE V TRESTNÍCH VĚCECH

Článek 82

1. Justiční spolupráce v trestních věcech je v Unii založena na zásadě vzájemného uznávání rozsudků a soudních rozhodnutí a zahrnuje sbližování právních předpisů členských států v oblastech uvedených v odstavci 2 a v článku 83.

Evropský parlament a Rada přijímají řádným legislativním postupem opatření, která mají za cíl:

a) stanovit pravidla a postupy pro zajištění uznávání všech forem rozsudků a soudních rozhodnutí v celé Unii;

b) předcházet střetům příslušnosti mezi členskými státy a řešit je;

c) podporovat další vzdělávání soudců a soudních zaměstnanců;

d) usnadňovat spolupráci mezi justičními nebo obdobnými orgány členských států v rámci trestního řízení a výkonu rozhodnutí.

2. V rozsahu nezbytném pro usnadnění vzájemného uznávání rozsudků a soudních rozhodnutí a policejní a justiční spolupráce v trestních věcech s přeshraničním rozměrem mohou Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem stanovit formou směrnic minimální pravidla. Tato minimální pravidla přihlížejí k rozdílům mezi právními tradicemi a systémy členských států.

Týkají se:

a) vzájemné přípustnosti důkazů mezi členskými státy;

b) práv osob v trestním řízení;

c) práv obětí trestných činů;

d) dalších zvláštních aspektů trestního řízení, které Rada předem určila v rozhodnutí; při přijímání tohoto rozhodnutí Rada rozhoduje jednomyslně po obdržení souhlasu Evropského parlamentu.

Přijetí minimálních pravidel podle tohoto odstavce nebrání členským státům zachovat nebo zavést vyšší stupeň ochrany osob.

3. Pokud se člen Rady domnívá, že by se návrh směrnice podle odstavce 2 dotkl základních aspektů jeho systému trestního soudnictví, může požádat, aby se návrhem zabývala Evropská rada. V takovém případě se řádný legislativní postup pozastaví. Po projednání, a pokud bylo dosaženo konsensu, Evropská rada do čtyř měsíců od tohoto pozastavení vrátí návrh zpět Radě, která ukončí pozastavení řádného legislativního postupu.

Není-li dohody dosaženo a pokud si alespoň devět členských států přeje navázat posílenou spolupráci na základě dotčeného návrhu směrnice, oznámí to ve stejné lhůtě Evropskému parlamentu, Radě a Komisi. V takovém případě se povolení k zavedení posílené spolupráce podle čl. 20 odst. 2 Smlouvy o Evropské unii a čl. 329 odst. 1 této smlouvy považuje za udělené a použijí se ustanovení o posílené spolupráci.

Prezentace z přednášky

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/law/podzim2024/MP726Zk/um/43832474/2024-PEU-Prostor-Schengen-Hranicni_kodex.pdf

Videozáznam přednášky

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/law/podzim2024/MP726Zk/um/zaznamy_prednasek_ovxrcnck/MP726Zk-2024.11.18.mp4

Otázky k samostudiu

 

Obecně definujte "Prostor svobody, bezpečnosti a práva"

Prostor svobody, bezpečnosti a práva je oblast Evropské unie, která zaručuje volný pohyb osob s občanským prvkem a zároveň chrání základní práva a svobody. V rámci tohoto prostoru, který zahrnuje celé území EU bez vnitřních hranic, členské státy usilují o jednotný standard ochrany základních práv a svobod a zároveň respektují rozmanitost svých právních systémů.

Jaké oblasti zahrnuje "svoboda" v kontextu "Prostoru svobody, bezpečnosti a práva"?

Svoboda se primárně vztahuje k volnému pohybu osob v rámci EU. Dále se vztahuje k oblastem přistěhovalectví, azylové politiky a cizineckého režimu. Základní svoboda pohybu osob je zaručena občanům EU na základě článku 18 Smlouvy o fungování EU.

Jak se "Prostor svobody, bezpečnosti a práva" promítá do oblasti bezpečnosti?

V oblasti bezpečnosti se jedná o spolupráci členských států v boji proti kriminalitě. Tato spolupráce zahrnuje policejní a justiční spolupráci, výměnu informací, opatření proti terorismu a obchodu s drogami. V rámci "Prostoru bezpečnosti" se členské státy dělí o informace, koordinují své postupy a spolupracují na potírání trestné činnosti.

Jaké nástroje se používají pro zajištění "Prostoru bezpečnosti" v EU?

Mezi nástroje pro zajištění "Prostoru bezpečnosti" patří Schengenská prováděcí úmluva, která umožňuje volný pohyb osob bez kontrol na vnitřních hranicích, a Schengenský informační systém (SIS), který obsahuje informace o hledaných osobách, kradeném zboží a hrozbách pro bezpečnost. Dále existuje policejní spolupráce prostřednictvím Evropského policejního úřadu (Europol), který koordinuje a podporuje policejní orgány členských států v boji proti závažné trestné činnosti.

Co se rozumí pod pojmem "právo" v kontextu "Prostoru svobody, bezpečnosti a práva"?

"Právo" se v tomto kontextu vztahuje k justici a zahrnuje spolupráci justičních orgánů členských států, vzájemné uznávání procesních rozhodnutí a harmonizaci některých právních pojmů a institutů, například skutkových podstat trestných činů. Cílem je zajistit efektivní a spravedlivý justiční systém v celé EU.

Jaká je úloha Eurojustu v "Prostoru svobody, bezpečnosti a práva"?

Eurojust je instituce EU, která podporuje a posiluje koordinaci a spolupráci mezi vnitrostátními orgány členských států, které vyšetřují a stíhají závažnou trestnou činnost s přeshraničním rozměrem. Eurojust usnadňuje výměnu informací, koordinuje vyšetřování a pomáhá při řešení případných jurisdikčních sporů mezi členskými státy.

Jak se "Prostor svobody, bezpečnosti a práva" uplatňuje v oblasti civilní justice?

V oblasti civilní justice se "Prostor svobody, bezpečnosti a práva" promítá do unifikace procesních a kolizních pravidel s cílem usnadnit přeshraniční soudní spory. Klíčovým nástrojem je nařízení Brusel I bis, které upravuje určení pravomoci soudů, pravidla pro litispendenci a uznávání a výkon soudních rozhodnutí v občanských a obchodních věcech. Dále existují nařízení upravující specifické oblasti, například rodinné právo, dědické právo nebo insolvenční řízení.