PrF: MP904Z Právo životního prostředí II – seminář – podzim 2024 3. SEMINÁŘ - ZADÁNÍ Posuzování vlivů na životní prostředí 1. Přečtěte si zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí). Zákon není příliš rozsáhlý, ovšem vyžaduje pozorné čtení. Hlavu II zákona, která upravuje mezistátní posuzování, číst nemusíte. (požadovaný čas: 35 minut) 2. Vyhledejte rozsudek českých soudů nebo SDEU k problematice posuzování vlivů na životní prostředí z posledních pěti let (2019–2024). Vložte jej do odevzdávárny podle vzoru „1_As_123_2014_Jméno_Příjmení“. Každý judikát v rámci jedné skupiny musí být odlišný; názvy vložených souborů Vašich kolegů uvidíte. Tohoto rozsudku se bude týkat i písemné plnění (viz dále). (požadovaný čas: 10 minut) 3. Vypracujte níže uvedené příklady. Řešení vložte do odevzdávárny pro seminární skupinu, ve které jste zaregistrováni, a to nejpozději den před konáním semináře (pokud jsme se z výjimečných důvodů domluvili jinak, platí odlišný režim). A. TEORETICKÁ ČÁST Stručně odpovězte na následující otázky: · Vymezte jednotlivé fáze procesu EIA a stručně napište, co se v nich děje. · Co je výstupem zjišťovacího řízení a jak je možné se proti němu bránit? Zvažte možné varianty (pozitivní závěr/negativní závěr zjišťovacího řízení). · Co je výstupem procesu EIA (pokud dojde k posouzení vlivů) a jak je možné se proti němu bránit? · Jaký je rozdíl/vztah mezi procesy EIA/SEA a tzv. naturovým posuzováním ve smyslu § 45i zákona č. 114/1992 Sb. (viz jarní semestr)? · Může nebo musí být EIA součástí tzv. jednotného environmentálního stanoviska? · Uveďte 3 konkrétní koncepce mimo územně plánovací dokumentaci, které podléhají posouzení v procesu SEA. Pokud Vám zákon nepřijde dostatečně návodný, pomůže vám Google a internetová databáze EIA/SEA. · Uveďte, zda některá ze zařízení, která jste zařazovali podle zadání na první seminář dle režimu zákona č. 76/2002 Sb., podléhají (rovněž) procesu EIA. Jaký je praktický důsledek? Pokud proběhla EIA, vydává se integrované povolení v tzv. navazujícím řízením se všemi důsledky, které z toho vyplývají (viz zákon + přednáška) (požadovaný čas: 80 minut) B. PRÁCE S JUDIKATUROU · Krátce shrňte právní otázky, které Vámi vybraný judikát řeší. Podle složitosti postačují 3 – 4 věty ke skutkovému stavu a stejný rozsah k zásadním závěrům soudu. · Vedle toho podřaďte záměr nebo koncepci, kterých se judikát týká, ustanovením zákona o posuzování vlivů (tj. např. „Jednalo se o záměr zařízení k výrobě surového železa - příl. 1 zákona, bod XY“). · Posuďte, zda závěry soudu obstojí i dle současného znění zákona. Pozor, čerstvé rozsudky mohou řešit dávno překonanou právní úpravu. Opět stačí i jen 3 – 4 věty, ale mělo by být jasné, co by se změnilo, pokud by byl případ posuzován podle současné úpravy. (požadovaný čas: 50 minut) Obec Mokřice (okr. Příbram) plánuje výstavbu pěti větrných elektráren na pozemcích, které jsou v majetku obce a nacházejí se na okraji jejího katastrálního území. Větrné elektrárny mají mít výšku 50 metrů (příloha č. 1, bod 7 zákona EIA). Dojde k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) s pozitivním – kladným - výsledkem pro investora (obec). · Co se bude dít, pokud Mokřice předloží k žádosti o vydání rozhodnutí o povolení záměru podle stavebního zákona projektovou dokumentaci k větrné elektrárně vysoké 70 metrů (stejné zařazení podle zákona)? Je třeba provést nové posuzování vlivů? Lidé z malé sousední obce Radešín (113 obyvatel) s výstavbou nesouhlasí. Založí proto spolek na ochranu přírody a krajiny a přihlásí se do řízení o povolení stavebního záměru podle § 70 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Stavební úřad je však odmítne zařadit mezi účastníky řízení, protože jim citované ustanovení účast v daném řízení neumožňuje. · Je takový postup stavebního úřadu správný? Etablovaný ekologický spolek z Prahy Zelený list, který se o plánované výstavbě dozví až po ukončení řízení o povolení záměru, podá proti rozhodnutí o umístění elektráren odvolání. Neuspěje však z důvodu, že se neúčastnil řízení. · Je takový postup odvolacího orgánu správný? · Pokud se spolek bude moci účastnit odvolacího řízení a proti rozhodnutí v něm vydanému podá žalobu, jak dlouhá bude žalobní lhůta? (požadovaný čas: 40 minut) Doporučené právní předpisy: · Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí). · Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. · Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon · Zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury