F:\DATA\grafika\pruh 4.gif 23. 10. 2024 Právo životního prostředí JUDr. Vojtěch Vomáčka, Ph.D., LL.M. Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí (EIA / SEA) logo F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif Image result for muni logo F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA\SEA EIA (Environmental Impact Assessment) je proces, jehož cílem je získat představu o výsledném vlivu záměru (projektu) na životní prostředí a vyhodnocení, zda je z tohoto ohledu vhodné jej realizovat, resp. za jakých podmínek je jeho realizace akceptovatelná SEA (Strategic Environmental Assessment) je proces posuzování vlivu koncepcí (střednědobých a dlouhodobých politických, hospodářských a dalších plánů a programů) na životní prostředí. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA\SEA § 3 a), b) zákona č. 100/2001 Sb. (ZEIA): Pro účely tohoto zákona se rozumí a) záměrem 1. stavby, zařízení, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu, 2. stavby, zařízení, činnosti a technologie, které podle stanoviska orgánu ochrany přírody vydaného podle zákona o ochraně přírody a krajiny mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti,, b) koncepcí strategie, politiky, plány nebo programy včetně těch, které jsou spolufinancované z prostředků fondů Evropské unie, zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané, • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny právní úpravy Mezinárodní právo – Zvykové právo, Úmluva z Espoo, Aarhuská úmluva, různé bilaterální smlouvy Evropské právo – Směrnice EIA, Směrnice SEA, naturové směrnice Vnitrostátní právo – Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí Základní povinnosti a některé aspekty, především EIA EIA, SEA, NATURA 2000, konkrétní nároky, postup, judikatura SDEU Prováděcí povaha, vlastní úprava především procesu F:\DATA\grafika\spodek.gif 6 ZÚR ÚP F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA OOP R OOP R SEA SEA Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, ZPF, LesZ) ZS IPPC (povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle některých zvl. Předpisů - , OvzdZ, OdpZ, Vodz, VeřZd) R Výsledek obrázku pro factory picture JES Kolaudační řízení Povolení záměru F:\DATA\grafika\spodek.gif 7 ZÚR ÚP F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA OOP R OOP R SEA SEA Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, ZPF, LesZ) ZS IPPC (povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle některých zvl. Předpisů - , OvzdZ, OdpZ, Vodz, VeřZd) R Výsledek obrázku pro factory picture JES Kolaudační řízení Povolení záměru rozvojové strategie plány odpadového hospodářství apod. SEA SEA F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA) posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územně-plánovací dokumentace Povolení záměru Co to vlastně je a k čemu je to dobré? vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území •Výchozí schéma (ve vazbě na stavební zákon) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA\SEA EIA se vztahuje na záměry, které mohou mít vliv na životní prostředí (i příprava záměru, provádění, zkušební provoz, ukončení provozu a případná sanace či rekultivace!). V ČR cca 17.000 záměrů. SEA se vztahuje na koncepce, které vytvářejí rámec pro budoucí realizaci záměrů. V ČR cca 9000 koncepcí. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA/SEA Jak Kde Zda Proč Politiky – Plány - Programy Záměry SEA EIA F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Cíl a účel posuzování vlivů Cíl: Včlenit ochranu životního prostředí do rozvojových projektů, programů a politik a politiku ochrany životního prostředí inkorporovat do rozhodovacích procesů v souladu se zásadou prevence, tj. v co nejrannější fázi, kdy je již možné vlivy posoudit a zároveň je rozhodováním ovlivnit. Účel: Získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí podle zvláštních předpisů (stavební zákon, vodní zákon, horní zákon apod.), přispět k trvale udržitelnému rozvoji F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k posuzování (judikatura SDEU a NSS) •Úprava EIA a SEA je dynamická a reflektuje technický vývoj. •Unijní směrnice mají široký záběr a účel. •Diskrece členských států je omezená. •Význam potenciálních dopadů na životní prostředí. •Výjimky vykládány restriktivně. •Možný přímý účinek unijní úpravy (např. čl. 11 směrnice EIA) • 13 Synergické a kumulativní jevy F:\DATA\grafika\spodek.gif Salámová metoda 9 As 88/2008 – 301: Dle přesvědčení kasačního soudu by však namísto toho bylo v daném případě nanejvýš vhodné užít spíše metodu opačnou, kterou by bylo možno obrazně označit termínem „puzzle“. Aktuálnost posouzení Využitelnost informací 14 F:\DATA\grafika\spodek.gif 15 F:\DATA\grafika\spodek.gif F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Co se posuzuje? § 2: Posuzují se vlivy na obyvatelstvo a veřejné zdraví a vlivy na životní prostředí, zahrnující vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, biologickou rozmanitost, půdu, vodu, ovzduší, klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní dědictví, vymezené zvláštními právními předpisy a na jejich vzájemné působení a souvislosti. Vlivy na biologickou rozmanitost se posuzují se zvláštním zřetelem na evropsky významné druhy, ptáky a evropská stanoviště § 5 odst. 3 (EIA): Při posuzování záměru se hodnotí vlivy na životní prostředí při jeho přípravě, provádění, provozování i jeho případné ukončení, popřípadě důsledky jeho likvidace a dále sanace nebo rekultivace území, pokud povinnost sanace nebo rekultivace stanoví zvláštní právní předpis. Posuzují se vlivy související s běžným provozováním záměru i vlivy vyplývající ze zranitelnosti záměru vůči závažným nehodám nebo katastrofám, které jsou pro daný záměr relevantní. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vlivy na životní prostředí Charakteristika předpokládaných vlivů záměru na obyvatelstvo a životní prostředí a hodnocení jejich velikosti a významnosti •Vlivy na obyvatelstvo a veřejné zdraví •Vlivy na ovzduší a klima •Vlivy na hlukovou situaci a event. další fyzikální a biologické charakteristiky •Vlivy na povrchové a podzemní vody •Vlivy na půdu •Vlivy na horninové prostředí a přírodní zdroje •Vlivy na biologickou rozmanitost •Vlivy na krajinu a její ekologické funkce •Vlivy na hmotný majetek a kulturní dědictví včetně architektonických a archeologických aspektů F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MEZINÁRODNÍ PRÁVO •Zvykové právo •Úmluva z Espoo (1991, Úmluva o hodnocení vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států, pod patronací Evropské hospodářské komise OSN): Základní úprava mezistátní EIA –Kyjevský protokol (2003, v platnosti od 2010): Protokol k Úmluvě z Espoo, mezistátní SEA • •Aarhuská úmluva (1998, Mezinárodní úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v otázkách životního prostředí): –Účast na rozhodování = zejména účast v procesech EIA a IPPC – –+ Množství mezinárodních smluv obsahuje ustanovení o posuzování vlivů na životní prostředí, detailní úpravu obsahují časté bilaterální smlouvy. – Úmluva z Espoo Aarhuská úmluva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif MEZINÁRODNÍ PRÁVO •Kdy se uplatní? • •Vázanost EU/členských států mezinárodním právem – přednost před vlastní úpravou •Samostatné uplatnění v evropském prostoru zejména na hranicích EU/třetí státy •Třetí státy mohou a nemusí být vázány některou z mezinárodních úmluv (Úmluvou z Espoo, Aarhuskou úmluvou) •Tzv. pipeline projects - North Stream a další přeshraniční záměry • •Stále neupravený konkrétní postup, spíše jen rámec a dílčí požadavky • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prunéřov II http://www.lizasreef.com/HOPE%20FOR%20THE%20OCEANS/Images%20HFTO/Palau-sml.jpg http://s.wsj.net/media/Micronesia_Prague_Jan_4_E_20100115085406.jpg 2008 Zahájena EIA k projektu rozšíření existující elektrárny Prunéřov II Žádný stát potenciálně ovlivněný projektem nebyl obeznámen 2009 Federální stát Mikronésie požádal o zahájení mezistátní EIA 2010 rezignace ministra Dusíka a jmenování Ruth Bízkové do funkce Vydání kladného stanoviska ČEZu byla uložena kompenzační opatření F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Mezistátní posuzování vlivů Úprava v zákoně EIA pro mezistátní EIA i SEA Předmět posuzování vlivů na ŽP přesahujících hranice ČR: •Záměr a koncepce, pokud dotčené území může zasahovat i mimo území ČR •Záměr nebo koncepce, pokud o to stát, jehož území může být zasaženo závažnými vlivy, požádá •Záměr a koncepce, které mají být prováděny na území jiného státu a které mohou mít závažný vliv na ŽP na území ČR http://cdn.i0.cz/public-data/29/4f/8ad2a5dc31e694844762de310076_r16:9_w640_h360_g80e2a220d40511e5aa 720025900fea04.jpg?hash=cead71338dbea8a0793b60653a551c9a F:\DATA\grafika\spodek.gif 24 ZÚR ÚP Územní řízení Stavební řízení F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA OOP R OOP R SEA SEA Povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle zvláštních předpisů (ZOPK, ZPF, LesZ) ZS IPPC (povolení, závazná stanoviska a stanoviska podle některých zvl. Předpisů - , OvzdZ, OdpZ, Vodz, VeřZd) R Výsledek obrázku pro factory picture Řízení o zkušebním provozu Kolaudační rozhodnutí R R 25 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Právo EU SMĚRNICE EIA •Původní směrnice č. 85/337/EC o hodnocení vlivů určitých veřejných a soukromých projektů na životní prostředí – nahrazena v roce 2012 •Směrnice č. 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí (Směrnice EIA) ve znění č. 2014/52/EU (transpozice do 16. 5. 2017) • SMĚRNICE SEA •Směrnice č.2001/42/ES ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (SEA) • NATURA 2000 •Směrnice č. 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin • Čl. 6 odst. 3: Jakýkoli plán nebo projekt, který s určitou lokalitou přímo nesouvisí nebo není pro péči o ni nezbytný, avšak bude mít pravděpodobně na tuto lokalitu významný vliv, a to buď samostatně, nebo v kombinaci s jinými plány nebo projekty, podléhá odpovídajícímu posouzení jeho důsledků pro lokalitu z hlediska cílů její ochrany. S přihlédnutím k výsledkům uvedeného hodnocení důsledků pro lokalitu a s výhradou odstavce 4 schválí příslušné orgány příslušného státu tento plán nebo projekt teprve poté, co se ujistí, že nebude mít nepříznivý účinek na celistvost příslušné lokality, a co si v případě potřeby opatří stanovisko široké veřejnosti. 26 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif České právo •Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí („zákon EIA“) (provádí směrnice EIA a SEA a upravuje i proces posuzování vlivů na oblasti NATURA 2000) • •Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon (specifická úprava dílčích aspektů EIA, SEA) •Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (ZOPK) (ochrana NATURA 2000) •Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí (zásady) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí Úvodní ustanovení (§ 1 – 3) Posuzování vlivů záměru na životní prostředí (§ 4 – 10) Posuzování vlivů koncepce na životní prostředí (§ 10a – 10i) Posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice české republiky (§ 11 – 14b) Ustanovení společná a přechodná (§ 15 – 24) Příloha č. 1 – seznam záměrů Příloha č. 2 – kritéria pro zjišťovací řízení Příloha č. 3 – náležitosti oznámení Příloha č. 3a – oznámení podlimitního záměru Příloha č. 4 – náležitosti dokumentace Příloha č. 5 – náležitosti posudku Příloha č. 6 – náležitosti stanoviska Příloha č. 7 – náležitosti oznámení Příloha č. 8 kritéria pro zjišťovací řízení Příloha č. 9 – náležitosti vyhodnocení koncepce •Účel zjišťovacího řízení, které se někdy označuje jako tzv. „malá EIA“ nebo „malá SEA“, je dvojí: • •určit, zda záměr (čti dále „nebo koncepce“) bude nebo nebude předmětem posuzování, •určit rozsah posouzení vlivů záměru s ohledem na jeho povahu či specifické faktory životního prostředí apod. • •Ve zjišťovacím řízení tak dochází k upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace vlivů záměru. Vyhodnocení, zda záměr bude posuzovány v procesu EIA, bývá také označován anglickým termínem screening. V případě, že je v rámci screeningu zjištěno, že záměr má být posouzen, přistoupí se k tzv. scopingu, tedy ke stanovení rozsahu informací k doplnění. • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif SEA / EIA – společná východiska Posouzení vlivů („velká SEA / EIA“) Zjišťovací řízení („malá SEA / EIA“) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Naturové hodnocení (posuzování) Koncepce nebo záměr, který může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost NATURA 2000 (EVL nebo ptačí oblast), podléhá hodnocení vlivů na toto území • orgán ochrany přírody posuzuje, zda může mít významný vliv • nevyloučí-li vliv, musí být daná koncepce nebo záměr předmětem posouzení, • nelze-li vyloučit negativní vliv, musí předkladatel zpracovat varianty řešení, jejichž cílem je negativní vliv na území vyloučit nebo v případě, že vyloučení není možné, alespoň zmírnit Postupuje se podle zákona EIA (§ 45h a násl. zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Naturové hodnocení Orgán ochrany přírody vydá odůvodněné stanovisko do 30 dnů ode dne doručení žádosti. OCHRANA NATURA 2000 Povinnost předložit záměr nebo koncepci orgánu ochrany přírody 114/1992 Sb. 100/2001 Sb. Vyloučí vliv Nevyloučí vliv Posouzení záměru nebo koncepce procesem dle zákona č. 100/2001 Sb. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Naturové hodnocení Možné varianty: 1.Záměr/koncepci je nutné posoudit podle zákona EIA a zároveň je vyloučen vliv na oblast v soustavě NATURA 2000: •Provede se posouzení vlivů postupem dle zákona EIA 2.Záměr/koncepci je nutné posoudit podle zákona EIA a zároveň není vyloučen vliv na oblast v soustavě NATURA 2000: •Provede se posouzení vlivů postupem dle zákona EIA a jeho součástí bude i naturové hodnocení • 3. Záměr/koncepci není nutné posoudit podle zákona EIA a zároveň není vyloučen vliv na oblast v soustavě NATURA 2000: •Provede se pouze naturové hodnocení postupem dle zákona EIA • (příklad: splouvání Vltavy v určitém úseku chráněném v rámci NATURA 2000, použití pesticidů v ptačí oblasti, značení turistických stezek v ptačí oblasti) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif SEA – předmět a postup posuzování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Které koncepce (SEA)? §10a + příloha zákona EIA •Vždy, pokud 1) stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů, 2) z oblasti zemědělství, lesního hospodářství, myslivosti, rybářství, nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpadového hospodářství, telekomunikací, cestovního ruchu, územního plánování, regionálního rozvoje a životního prostředí včetně ochrany přírody a/nebo spolufinancované z EU •Zjišťovací řízení, pokud se jedná o uvedenou koncepci pro území jedné nebo více obcí, a řeší využití území místního významu + změny koncepcí § 10a odst. 4 – které koncepce nejsou předmětem posuzování: obrana státu, mimořádné události, finanční a rozpočtové, koncepce „privátní“ – např. strategie rozvoje podniku F:\DATA\grafika\spodek.gif VYJMENOVANÁ OBLAST + RÁMEC PRO ZÁMĚR V PŘ. I + stanoví využití území nadmístního významu ZŘ SAMOTNÉ POSOUZENÍ NEPOSUZUJE SE STANOVISKO K NÁVRHU KONCEPCE Které koncepce (SEA)? PÚR + ÚZEMNĚPL. DOK. (zákon EIA + StavZ) Obdobná pravidla (ZÚR, ÚP – stanovisko MŽP/KÚ, zda je třeba posouzení, součást tzv. vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území), regulační plány se neposuzují Koncepce jako výše, u nichž je dotčené území tvořeno územním obvodem jedné nebo několika obcí, které stanoví využití území místního významu Změny koncepcí výše uvedených F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Které koncepce (SEA)? • •Dopravní politika ČR a krajské dopravní koncepce, •Plány odpadového hospodářství – pro ČR a pro jednotlivé kraje, •Národní rozvojový plán ČR, •Státní energetická koncepce a krajské energetické koncepce, •Programy rozvoje krajů a měst, •Krajské koncepce ochrany přírody, •ZÚR, ÚP - na názvu nezáleží, jde o obsah! • •Ministerstvo životního prostředí (odbor posuzování vlivů na životní prostředí a IPPC) pro národní a krajské koncepce •Krajské úřady jednotlivých krajů pro koncepce zpracovávané pro menší území než území kraje – např. územní plán obce •Zvláštní ustanovení pro posuzování vlivů politiky územního rozvoje a územně plánovací dokumentace (územní rozvjový plán, zásady územního rozvoje, územní plán) na životní prostředí - § 10i –speciální právní úprava => tzv. vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území •§ 40 stavebního zákona (obecný rámec) –stanovení podrobnějších požadavků na obsah a rozsah vyhodnocení vlivů na životní prostředí včetně návrhu zpracování možných variant řešení • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif SEA – předmět a postup posuzování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif PORTÁL SEA http://portal.cenia.cz/eiasea/view/SEA100_koncepce F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif SEA – předmět a postup posuzování 38 Předkladatel oznámí příslušnému úřadu a úřad zveřejní základní informace Oznámení Zjišťovací řízení SEA dokumentace Návrh koncepce Stanovisko SEA Posuzované vždy – rozsah dokumentace a posuzování. Ostatní: ano ð SEA, ne ð důvody Předkladatel zpracuje dokumentaci (autor. osoba) a úřad ji zveřejní dokumentace SEA je součástí návrhu a následuje veřejné projednání (v případě nesouhlasného vyjádření veřejnosti) Stanovisko k návrhu koncepce (závaznost?) Schválení a zveřejnění koncepce + monitoring není to správní řízení! F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA – předmět a postup posuzování • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Dominik Židek EIA – předmět a postup posuzování 40 •Předmět posouzení EIA - § 4 odst. 1 •Příloha č. 1 •kategorie I (vč. změn) => posouzení EIA • •podlimitní v kategorii I => zjišťovací řízení •kategorie II (vč. změn) => zjišťovací řízení •podlimitní v kategorii II => zjišťovací řízení • •NATURA (není vyloučen vliv) => zjišťovací řízení •změna záměru v navazujícím řízení => zjišťovací řízení • •vláda může vyjmout některé záměry z posuzování - § 4 odst. 2 až 4 • • •§ 5: Způsob posuzování vlivů záměru na životní prostředí • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA – předmět a postup posuzování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif a) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu kategorii I a změny těchto po dosažení limitu – VŽDY b) JINÉ změny záměru v příloze č. 1 kat. I k tomuto zákonu kategorii I, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ, c) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu kategorii II a změny těchto záměrů po dosažení limitu - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ d) záměry uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu dosahující příslušných limitních hodnot na min. 25 % plus v chráněné oblasti nebo ochr. pásmu, plus jejich změny (podlimitní záměry) - a příslušný úřad stanoví, že podléhají ZJIŠŤOVACÍMU ŘÍZENÍ e) NATUROVÉ POSUZOVÁNÍ - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ, f) změny záměru, které by podle závazného stanoviska příslušného úřadu vydaného podle § 9a odst. 6 mohly mít významný vliv - ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ (podle verifikačního stanoviska) Které záměry podléhají posouzení (EIA)? F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA - výstupy PŘÍLOHA I KATEGORIE I + ZMĚNY PODLIMITNÍ ZMĚNY KAT. I KATEGORIE II + ZMĚNY PODLIMITNÍ ZÁMĚRY (POKUD PŘÍSLUŠNÝ ÚŘAD STANOVÍ) NATURA 2000 (orgán ochrany přírody svým stanoviskem nevyloučí vliv) ZMĚNA V NAVAZ. ŘÍZENÍ ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ x ZÁVAZNÉ STANOVISKO ROZHODNUTÍ SAMOTNÉ POSOUZENÍ + NENÍ TŘEBA POSOUDIT JE TŘEBA POSOUDIT Navazující řízení • Nenavazující řízení Případné odvolání • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA – předmět a postup posuzování Základní schéma procesu EIA oznámení zjišťovací řízení NE rozhodnutí (odvolání, soudní přezkum) dokumentace posudek závazné stanovisko EIA podklad pro navazující řízení F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Průběh EIA F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Oznámení Zjišťovací řízení Dokumentace EIA Posudek Závazné stanovisko EIA Posuzované vždy – rozsah dokumentace a posuzování. Ostatní: ano ð EIA, ne ð rozhodnutí Investor zpracuje dokumentaci (autor. osoba) a úřad ji zveřejní Úřad zpracuje posudek (autor. osoba) Závazné stanovisko (platnost 7 let, možnost opakovaného prodloužení o 5 let) EIA – předmět a postup posuzování Předkladatel oznámí příslušnému úřadu a úřad zveřejní základní informace 45 není to správní řízení! •Proběhnuvší posouzení EIA znamená závažné procesní i hmotněprávní důsledky: •Pro navazující řízení (povolující umístění a provedení stavby) platí zvláštní režim (viz dále) => závazné stanovisko EIA se zde uplatní jako závazné stanovisko (ve smyslu § 149 správního řádu) •v jiných řízeních (nenavazujících – tzv. souvisejících) slouží závazné stanovisko EIA jako podklad pro rozhodnutí. • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA a „navazující řízení“ proces EIA navazující řízení dle § 3 písm. g) zákona EIA Další řízení (postupy) nezbytné k uskutečnění záměru EIA, které však nejsou navazujícími řízeními => řízení související věcná a časová souvislost pozor mj. na judikaturu: „není navazující řízení jako navazující řízení“ => řízení navazující vs. související • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Navazující řízení - § 3 písm. g) zákona EIA — 1. řízení o povolení stavebního záměru, 2. řízení o povolení hornické činnosti, 3. řízení o stanovení dobývacího prostoru, 4. řízení o povolení činnosti prováděné hornickým způsobem, 5. řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami, 6. řízení o vydání integrovaného povolení, 7. řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje, 8. řízení o vydání povolení k provozování zařízení určeného pro nakládání s odpady, 9. řízení, v němž se vydává rozhodnutí nezbytné pro uskutečnění záměru, není-li vedeno žádné z řízení podle bodů 1 až 8, a 10. řízení o změně rozhodnutí vydaného v řízeních podle bodů 1 až 9 k dosud nepovolenému záměru nebo jeho části či etapě, má-li dojít ke změně podmínek rozhodnutí, které byly převzaty ze stanoviska EIA a „navazující řízení“ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif PORTÁL EIA http://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Zvláštnosti „navazujících řízení“ (§ 9b – 9e) •nutnost verifikačního závazného stanoviska (tzv. coherence stamp): § 9a odst. 6 –Příslušný úřad EIA ověří (na základě oznámení o zahájení řízení zaslaného tomuto úřadu správním orgánem příslušným k vedení navazujícího řízení) každý záměr a vydá nesouhlasné závazné stanovisko, jestliže došlo ke změnám záměru, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí, zejména ke zvýšení jeho kapacity a rozsahu nebo ke změně jeho technologie, řízení provozu nebo způsobu užívání. Tyto změny jsou předmětem posuzování podle § 4 odst. 1 písm. g). Jestliže nedošlo ke změnám záměru, příslušný úřad vydá souhlasné závazné stanovisko. •rozdíly v procesu (např. rozdílné doručování) •účast veřejnosti (viz dále) •zvláštní režim i pro využití opravných prostředků proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení i pro řízení před správními soudy. EIA a „navazující řízení“ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Verifikační závazné stanovisko …jestliže došlo ke změnám záměru, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí, zejména ke zvýšení jeho kapacity a rozsahu nebo ke změně jeho technologie, řízení provozu nebo způsobu užívání. Úřad, který vede navazující řízení Úřad pro EIA předložení závazné stanovisko (coherence stamp) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Verifikační závazné stanovisko • • – • • • F:\DATA\grafika\spodek.gif EIA a „jednotné environmentální stanovisko“ EIA je součástí jednotného environmentálního stanoviska, pokud o to žadatel požádá. V opačném případě se obě závazná stanoviska vydávají samostatně. Zákon č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku: •Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA a přístup k soudní ochraně F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •veřejnost: jedna nebo více osob [§ 3 písm. h)] • •dotčená veřejnost [§ 3 písm. i)]: –osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech –právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost •která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení podle § 9 b odst. 1, případně před dnem vydání rozhodnutí, že záměr nebo jeho změna nebudou posuzovány •nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob. • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA •Proces SEA –Účast veřejnosti toliko konzultativní. –Každý: •písemné vyjádření k oznámení koncepce ve lhůtě do 20 dnů ode dne jeho zveřejnění •písemné vyjádření k návrhu koncepce nejpozději do 5 dnů ode dne konání veřejného projednání návrhu koncepce •možnost se ústně vyjádřit i v rámci veřejného projednání. • •Proces EIA –Každý: •právo zaslat příslušnému úřadu své písemné vyjádření k záměru (do 30 dní ode dne zveřejnění informace o oznámení záměru), •vyjádření k dokumentaci (do 30 dní ode dne zveřejnění informace o dokumentaci). • – • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA •Proces EIA • • • • •Rozhodnutí v zjišťovacím řízení, že záměr nebude posuzován –odvolat se může pouze oznamovatel a dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2 zákona EIA, tzn. environmentální spolky splňující uvedené podmínky. –Tytéž spolky se mohou žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného ve zjišťovacím řízení, že záměr nebo jeho změna nebudou posuzovány. –Široká veřejnost ani jednu z těchto možností nemá. • •Dojde-li k posouzení záměru, je vydáno závazné stanovisko EIA a –pouze dotčené veřejnosti a dotčenému územněsamosprávnému celku svědčí oprávnění stát se plnoprávným účastníkem navazujícího správního řízení a brojit proti nesprávnosti provedeného posouzení. –Široká veřejnost opět tuto možnost nemá. – • – • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA oznámení zjišťovací řízení NE rozhodnutí (odvolání, soudní přezkum) •Účast veřejnosti v „navazujícím řízení“ •Speciální úprava vůči úpravě účastenství v jiných předpisech!!! (zejm. stavební zákon) •Vždy se jedná o řízení s velkým počtem účastníků podle správního řádu, bez ohledu na skutečný počet účastníků. •Veřejnosti svědčí v navazujícím řízení konzultativní účast, která umožňuje každé osobě uplatnit připomínky k záměru. Tyto osoby se však nestávají účastníky řízení, správní orgán je pouze povinen se s podanými připomínkami vypořádat v odůvodnění rozhodnutí. •Dotčená veřejnost dle § 3 písm. i) bod 2 zákona EIA (opět pouze environmentální spolky při splnění uvedených podmínek) může získat postavení plnoprávného účastníka navazujícího řízení, kterému předcházelo posuzování vlivů na životní prostředí. Musí se však ve 30denní lhůtě ode dne zveřejnění informací o navazujícím řízení přihlásit. •Konzultativní ani plnoprávná účast v navazujícím řízení není podmíněna aktivní účastí v předchozím procesu EIA. •Proti rozhodnutí vydaném v navazujícím řízení se lze odvolat. Aktivní legitimaci k podání odvolání mají obecně všichni účastníci daného navazujícího řízení. Zákon EIA však umožňuje environmentálním spolkům splňujícím podmínky odvolat se proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení i v případě, že nebyly účastníky prvostupňového řízení. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA •Dotčená veřejnost se může žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost tohoto rozhodnutí (§ 9d zákona EIA) •Má se za to, že ekologické spolky mají práva, na kterých mohou být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení zkráceny. • •Přípustnost žaloby po vyčerpání řádného opravného prostředku! •Soud o žalobě rozhodne do 90 dnů po jejím doručení. •Soud rozhodne i bez návrhu o přiznání odkladného účinku žalobě nebo o návrhu na vydání předběžného opatření, hrozí-li realizací záměru závažné škody na životním prostředí => prakticky vždy? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Přístup k soudní ochraně Děkuji za pozornost!