Úvod do studia práva

Úterý 17. 9. odpoledne: ÚSTAVNÍ PRÁVO

Seminář B1 (organické ústavní právo, 14:15-15:00): Kdo (ne)může být soudcem/soudkyní?

Přečtěte si ještě jednou šesté dějství příběhu o Lauře, v němž figuruje Franta. Ten pracuje jako asistent soudce a přednedávnem složil justiční zkoušky. Zkuste zjistit, kdo může vykonávat funkci asistenta soudce a co taková práce obnáší. Dále zkuste zjistit, co jsou to justiční zkoušky, kdo je může skládat a k čemu vlastně takové zkoušky slouží. Existují i jiné podobné zkoušky? (Na tyto otázky neodpovídáte písemně, pouze si tyto informace zkuste zjistit před pondělním seminářem.)

Kromě soudců obecných soudů máme i několik málo soudců Ústavního soudu. Co tato instituce dělá? Jaké jsou podmínky, aby se někdo stal soudcem či soudkyní Ústavního soudu? Podívejte se na web Ústavního soudu (www.usoud.cz), především na sekci „O Ústavním soudu“, kde najdete také podsekci „Současní funkcionáři a soudci“. Přečtěte si profily alespoň 3 ústavních soudců či soudkyň.

Následně si přečtěte tento článek na Seznam Zprávy o soudci, který i přes spáchané domácí násilí dále soudí,  (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-soudce-ktery-tyral-a-krive-obvinil-partnerku-necha-ministr-soudit-dal-258553). Případně si můžete přečíst o kauze neschváleného kandidáta na soudce Ústavního soudu Roberta Fremra tento článek Kataríny Šipulové v RESPEKTU (https://www.respekt.cz/respekt-pravo/minulost-se-nemuze-stat-jedinym-kriteriem?gift=e42i1roaiu) nebo si pustit nebo si pustit díl 90 ČT24 (https://www.ceskatelevize.cz/porady/11412378947-90-ct24/223411058130807/, lze najít i jako podcast).

Jaké jsou podle vás kvality, které by (ústavní) soudci/soudkyně měli mít? Je fér, abychom hodnotili řádný život uchazečů o funkci soudce, ale poté jsme se smířili s tím, že pachatelé trestných činů dále soudí? Měl by se stát (ústavním) soudcem někdo, kdo soudil za komunistického režimu? Někdo, kdo odsoudil lidi z trestných činů, které odporují demokratickému právnímu státu? A jak se obecně stavíte ke „grilování“ kandidátů na ústavní soudce v Senátu? Nevytváří senátoři na soudce nepřípustný politický tlak? Měli by kandidáti vůbec odpovídat na otázky, o kterých mohou v pozici ústavního soudce později rozhodovat? 

Na seminářích se budeme mimo jiné bavit o tom, jak má vypadat dobrý soudce či dobrá soudkyně, jaké má mít kvality a jak se (ne)smí chovat i ve svém soukromém životě. Zamyslete se nad těmito otázkami. K tomuto tématu (už ale zcela dobrovolně!) doporučujeme text Jiřího Nováka na blogu Jiné právo a článek Jany Stehlíkové o tom, Jaké ctnosti by měl mít dobrý soudce?

Seminář B2 (lidská práva): Na co (ne)mám právo?

Ústavní právo lze pomyslně rozdělit na dvě části. Ta první se týká organizace státu a různých ústavních činitelů jako třeba prezidenta republiky, premiéra, členů a členek vlády, poslanců a poslankyň parlamentu, ale také třeba soudců a soudkyň, o nichž bude náš seminář B1. Vedle těchto organických záležitostí se ale ústavní právo týká také lidských práv.

Co jsou to lidská práva? Jak byste je definovali? Kde byste je hledali? 

Zkuste najít alespoň 10 příkladů lidských práv a vymyslete si k nim vlastní jednoduchou definici, kterou by třeba pochopil i váš soused, babička, či desetiletá sestra.