Základní pojmy a souvislosti ÚVOD DO MARKETINGU Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Proč marketing? lProč? lOčekávání? lVlastní zkušenosti? Základní filozofie a koncepce l la) Nemarketingový přístup lspolečnost - produkty - prodej - zisk z prodeje l l lb) Marketingový přístup ltrh - produkt dle - marketingový - zisk z uspokojení l přání zákazníka mix zákazníka Historie marketingu lKde je možné spatřit první znaky marketingu? lVýuka marketingu na některých univerzitách v USA od roku 1902 Marketing jako filozofie lOrientace na výrobu lOrientace na výrobek lOrientace na prodej lOrientace na trh lOrientace na společnost l Marketing jako filozofie lA Výrobní (1880 – 1900) l Výsledek At Učednická léta - Příběh Henryho Forda viz. CIMA materiál úvod – str. 2 - 4 Marketing jako filozofie lC Prodejní (1930-1950) l l l l l l l l l l„Náš zákazník náš pán.“ l„Obchod je důležitější než výroba.“ l l bata tbata l 1144403448_bata 00000228 00000241 00000232 Nakupování lNakupujete rádi? lJak často chodíte nakupovat? lCo je hlavním důvodem, abyste si něco koupili? Nakupování lNakupování je často emocionální než logický krok. l lMarketingoví experti učí, že po výčtu všech vlastností či znaků produktu je nebytné dát zákazníkům ještě emocionální impuls. l lRozhodnutí koupit začíná v hlavě a končí v srdci. l lImpuls k nákupu se neděje občas, ale je mnohem častější než si zákazníci myslí. l lJe nezbytné vytvořit produkt unikátní a odlišný. Produkt má zákazníkovi přinést zákazníkovi pozitivní pocity. l lVlastnictví např. Mercedesu míří na ego majitele. Osoba, která jej vlastní se cítí povýšený nad ostatní. Definice marketingu (jedna z mnoha) l lMarketing je proces k identifikaci potřeb a uspokojování zákazníka, přičemž dodavatel tvoří zisk. l lJak zjistit potřeby zákazníka? l l Potřeby zákazníků l lDůležité: Zákazníci si nekupují produkt, kupují si vyřešení určité potřeby l lJe nutné získat od zákazníků informaci, které z potřeb jsou pro ně nejvýznamnější (např. možnost zakroužkovat 3 potřeby z následujících): lAmbice lBezpečnost lKomfort lKonformismus lLáska lMoc lNezávislost lPohodlí lPřátelství lSpolečenský status lStyl lÚspěch lÚspory a hospodárnost lÚspora času lVlastnická pýcha lZdraví a pohoda lZisk lZvyšování kvalifikace Předmět marketingu lvýrobky lslužby ludálosti – např. sportovní akce lzážitky losoby – umělci, celebrity lmísta – města, regiony lmajetek – banky, realitky lpodniky – image linformace – školy, univerzity, časopisy lideje – společenský marketing l Druhy marketingu lMarketing zboží lMarketing služeb lslužby pro domácnost, vzdělávání, telekomunikační služby, zábava a turistika lPolitický marketing lKonfrontační střety, diskreditace konkurence lDemarketing lsnížení poptávky po produktu lInternetový marketing lMulti.level marketing (MLM) lpřímá distribuce produktů zákazníkům prostřednictvím osobního prodeje (síťový marketing) Čím se marketing zabývá? •vyhledává příležitosti na trhu •řídí produkt •řídí distribuční kanály •reklama a propagace produktů •navrhuje ceny a termíny dodání zboží •plánuje (prodeje, náklady na marketing) •kontroluje, zda se podařilo vytýčených cílů dosáhnout Orientace na zákazníka lAktuální marketingová strategie, a to orientace celé společnosti a jejích činností na zákazníka. l lHeslo č. 1.: „Váš zákazník musí být tak spokojen, aby nepodlehl vábení cizích nabídek“. l lHeslo č. 2.: „Váš zákazník bude tak loajální k Vám, jak Vy budete loajální ke svému zákazníkovi“. l lHeslo č. 3.: „Abyste mohli dobře řídit své vztahy k zákazníkovi, musíte tohoto zákazníka velmi dobře znát“. l l Zákazník lChce-li podnik řídit vztahy se zákazníky, musí vždy znát odpovědi na následující otázky: l l 1. Kdo je zákazník podniku a na kterém trhu? l l 2. Jaké jsou jeho potřeby a co je hodnotou pro zákazníka? Znát zákazníka, ale ho i umět zapojit. l l 3. Jakým způsobem a jakými nástroji ho podnik uspokojí? l Trendy lGreen marketing lSociálně odpovědný marketing l lPro rok 2024 byly stanoveny tyto trendy: l1. Umělá inteligence l2. Google Analytics 4 l3. Automatizace l4. Udržení stávajících zákazníků l5. Video marketing l6. Udržitelný marketing l7. Mikro-influenceři lwww.eway-crm.com/cs/blog/obchod-a-marketing/aktualni-marketingove-trendy Oblasti marketingových aktivit Další pojetí marketingu - 4 C l l„4P“ l lProduct lPrice l lPlace lPromotion l l l„4C“ l lZákaznické řešení lZákaznické náklady lPohodlí lKomunikace Zákazníci chápou marketingové nástroje, jako nositele spotřebitelského užitku. Pohled prodejce koresponduje se zákaznickým vnímáním nástrojů marketingového mixu, označovanám jako Cs / 4C. Vítězí ty společnosti, které dokáží efektivně vhodným způsobem uspokojovat zákaznické potřeby a efektivně se zákazníkem komunikovat. Viz. Kotler, 2001, str. 33 Nejnovější pojetí – 4E lExperience – příjemný pocit z nákupu lExchange – směna za cenu, kterou bude zákazník vnímat jako férovou lEveryplace – pořídit kdekoliv na světě lEvangelism – zákazník šíří pozitivní informace o produktu l Rozšířené pojetí market. mixu lvedle klasických 4P je třeba se zaměřit i na další “P” (5P, 7P, 9P): l lPeople – lidé lProcesses – procesy lPhysical evidence – fyzický vzhled l lPackage - balík nabízených služeb lPartnership – spolupráce l Úrovně pojmu produktu lZákladní úroveň produktu lFormální produkt lRozšířený produkt lPsychologické vnímání úplného produktu Čtvrtá úroveň, která dotváří výrobek, zahrnuje značku výrobku, resp. výrobce a image. Teprve spojením všech čtyř úrovní vzniká plnohodnotný výrobek, který je schopen konkurenčního boje. Cyklus tržní životnosti produktu Principy marketingu lAnalýza marketingového prostředí a situační analýza lSegmentace lPrůzkum zákazníků a trhu lVývoj výrobku, stanovení ceny, formy distribuce a propagace lMarketingové plánování lMěření dosažení plánů zvolené marketingové strategie l Hlavní cíl marketingu lKoordinovat aktivity se zaměření na stanovení hodnoty pro zákazníka a organizaci lZajištění větší spokojenosti zákazníka lZajištění větší loajality zákazníka l= zvýšení zisku podniku l lVytvoření skutečné hodnoty pro zákazníky vyžaduje pochopení potřeb zákazníka. l Marketing jako filozofie lZávěr l Každá koncepce vyžaduje užití vhodné marketingové strategie a prvků marketingového mixu a záleží na konkrétní společnosti, jaké cíle si stanovila a jakou konkrétní strategii a taktiku k jejich dosažení zvolí. image007 Děkuji za pozornost!