Finance územní samosprávy

Systém rozpočtového práva ÚSC

Financování územních samosprávných celků v systému rozpočtového práva

Základní pojmy:  Rozpočtové právo v systému finančního práva

                               Financování ÚSC v systému rozpočtového práva

                               Pojem rozpočtové právo, rozpočtové právo ÚSC

                               Systém rozpočtového práva ÚSC

Rozpočtové právo řadíme do fiskální části finančního práva. 

Rozpočtové právo je pododvětvím finančního práva a lze zkoumat i jeho vztahy k ostatním právním odvětvím.

Rozpočtové právo je soubor právních norem, které upravují soustavu veřejných rozpočtů, obsah veřejných rozpočtů, fondovní hospodaření, rozpočtový proces a vztahy vznikající při tvorbě, rozdělování a používání peněžní masy v těchto veřejných rozpočtech.

Definici rozpočtového práva se většina autorů pro její složitost vyhýbá a definují posléze až pojem rozpočtová soustava. Některé definice i přes to můžeme najít, například Mrkývka s Pařízkovou definují

rozpočtové právo jako „…souhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančněprávních vztahů k veřejným rozpočtům, ale i jako souhrn finančněprávních norem upravujících rozpočtovou soustavu, rozpočtový proces a každoročně státní rozpočet. Tento souhrn právních norem zahrnuje jak normy hmotně právního charakteru, tak i procesně právního.“

Dále například Marková a Boháč rozpočtové právo vnímají jako „...soubor právních norem, které upravují soustavu veřejných rozpočtů, obsah veřejných rozpočtů, fondovní hospodaření, rozpočtový proces a vztahy vznikající při tvorbě, rozdělování a používání peněžní masy v těchto veřejných rozpočtech.“

Prameny právní úpravy

  1.  Ústavní úprava
  2.  Zákony
  3.  Vyhlášky
  4.  Nařízení


Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky.

Usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů

ÚZ č.347/1997 Sb., o vytvoření VÚSC

Čl. 8 Úst: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“
Čl. 101 odst. 3 Úst: „Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.“

Z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, vzpzd.

Z. č. 25/2017 Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí, vzpzd.

Z. č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, vzpzd.

Z. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, vzpzd.

Z.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd.

Z. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd.

Z. č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze, vzpzd.

Z. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, vzpzd

Z. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), vzpzd.

Z. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd.
Z. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd.
Z. č. 280/2009 Sb., daňový řád, v platném znění.

Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd.
Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o finanční kontrole ve veřejné správě, vzpzd.

Zákonů, které s danou problematikou souvisí je samozřejmě daleko více.

Základní prameny ke studiu:

PAŘÍZKOVÁ, Ivana. Finance územní samosprávy. Brno: Masarykova univerzita, 2008. Edice učebnic / Masarykova univerzita. Právnická fakulta. ISBN 978-80-210-4511-8. s. 26 a následující.

SMRŽOVÁ, Petra a Petr MRKÝVKA. Finanční a daňové právo. 4. aktualizované a doplněné vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2024.