Příjmová a výdajová strana rozpočtů ÚSC
Při plánování příjmů a výdajů územních rozpočtů se setkáváme s tzv. rozpočtovým omezením. Tento problém je objektivně daný všem ekonomickým subjektům, tedy i obcím a krajům. Vyjadřuje, že snaha územních samosprávných celků vytvořit dostatečný objem zdrojů na příjmové straně rozpočtu je často v konfliktu s financováním určitých záměrů a cílů na výdajové straně. Tyto dvě činnosti na úrovni územních rozpočtů nelze zcela oddělovat a to vzhledem k situaci, že obce a kraje nejsou finančně soběstačné a mají více či méně omezené pravomoci v ovlivňování příjmů, je nutné o příjmech uvažovat jako o rozpočtovém omezení. Na druhou stranu je část výdajů obce nebo kraje předem známá a daná, často mají mandatorní charakter a lze tedy odhadovat výdajové potřeby předem.[1]
Při plánování příjmů a výdajů rozpočtu územního samosprávného celku vedou ekonomové často debaty a spory o tom, zda začít plánováním rozpočtových výdajů, které jsou z velké části podloženy zákonnými úpravami tzv. ze zákona nárokované výdaje, neboli obligatorní, mandatorní, a k nim bilancovat rozpočtové příjmy. Zároveň jde o preferování institucionálního pojetí rozpočtu. Při plánování výdajů rozpočtu obce, regionu se stále většinou vychází z potřeb jednotlivých orgánů a institucí, na které se hledají finanční zdroje, a to i přesto, že je snaha postupně měnit charakter rozpočtu jako finančního plánu. Výsledkem je zpravidla „nárokování" objemu potřeb (a tedy plánovaného rozpočtu) dané instituce a organizace v lokálním a regionálním veřejném sektoru pro případ, že by požadavky organizace na potřebné finanční prostředky (na dotace) byly ze strany zřizovatele (obce, regionu) kráceny (tento postup je dosti častý už dlouhá léta i v naší rozpočtové praxi). Je to jedna z příčin malé efektivnosti ve veřejné správě a v organizacích veřejného sektoru.[1]
Kvalita rozpočtu, jeho splnění, respektive výše odchylek skutečného hospodaření proti schválenému rozpočtu, závisí na kvalitě odhadu:
Ø Příjmů rozpočtu, zejména daňových výnosů ze svěřených neboli tzv. výlučných daní a sdílených daní podle daňového určení v České republice rozpočtového určení daní, RUD (dále v textu jen RUD), v rozpočtu obce i výnosu místních daní, v rozpočtu regionu regionálních daní, dále uživatelských poplatků (pokud plynou do rozpočtu), správních poplatků za zpoplatněné úkony veřejné správy, dotací ze státního rozpočtu, případně z rozpočtu vyššího stupně územní samosprávy do rozpočtu nižšího stupně územní samosprávy nebo dotací z mimorozpočtových fondů jiné vládní úrovně, nedaňových příjmů apod.
Ø Výdajů rozpočtu, tj. na kvalitním odhadu budoucích potřeb, kapitálových - investičních i běžných - neinvestičních, souvisejících především se zajišťováním lokálních a regionálních veřejných statků, ale i dalších výdajů, například redistribučních. Běžné - neinvestiční potřeby jsou většinou z dlouhodobého hlediska velmi stabilní, resp. mají tendenci růst. V běžných výdajích jsou to zejména tzv. nárokované – obligatorní (mandatorní) výdaje, tzn. výdaje vyplývající z různých zákonů. V územních rozpočtech má většina z nich povahu alokačních výdajů {např. na základní vzdělání apod.).
Ø Výdajů na financování nových potřeb, zejména s ohledem na plánovaný sociálně-ekonomický rozvoj daného území, vyplývající z volebních programů. Je třeba pamatovat na to, že plánované dokončení investice ve veřejném sektoru vyvolá v budoucnu růst běžných neinvestičních výdajů a bude vytvářet tlak na růst neinvestičních dotací. To je třeba vzít v úvahu zejména v rozpočtových prognózách.
Ø Předpokládaný vývoj inflace a jejího vlivu na příjmy a výdaje (zejména pokud je vývoj inflace významný). Má například vliv na výši vstupů (nákladů) organizací v lokálním a regionálním veřejném sektoru, na ceny investičních prací apod.
Ø Nejistot, nenadálých změn rozpočtu během roku ovlivněných mimořádnými okolnostmi, například povodněmi, poklesem výkonnosti ekonomiky apod. Proto se vytvářejí v rozpočtu plánované rezervy.[2]
[1] PEKOVÁ, Jitka. Finance územní samosprávy: teorie a praxe v ČR. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. 587 s. ISBN 978-80-7357-614-1. s. 223.
[2] PEKOVÁ, Jitka, Jaroslav PILNÝ a Marek JETMAR. Veřejná správa a finance veřejného sektoru. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: ASPI, 2008. 712 s. ISBN 978-80-7357-351-5. s. 218. PEKOVÁ, Jitka. Finance územní samosprávy: teorie a praxe v ČR. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. 587 s. ISBN 978-80-7357-614-1. s. 225-226.
[1] PROVAZNÍKOVÁ, Romana. Financování měst, obcí a regionů: teorie a praxe. 3. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. Finance pro praxi. 280 s. ISBN 978-80-247-5608-0. s. 52.