Finance územní samosprávy

Finance územní samosprávy

Cílem 

Financování ÚSC - základní vymezení dané problematiky

Cílem  je objasnění základních pojmů a principů fungování územních samosprávných celků včetně ústavně právních základů, působnosti, orgánů a zejména jejich financování. 

Klíčová slova nebo definice

Rozpočet územního samosprávného celku, rozpočet obce, kraje, pravidla hospodaření s finančními prostředky územních samosprávných celků,  právnické osoby územních samosprávných celků, svazek obcí, příspěvkové organizace, p. o. v oblasti školství založené svazkem obcí, organizační složky ÚSC.


Studijní obsah

Základní pojmy : územní samosprávné celky-obce, kraje
                               svazky obcí, statutární města, hl. město Praha, městské části nebo obvody
                               rozpočet ÚSC a střednědobý výhled
                               právní úprava financování ÚSC


Územní samospráva je forma veřejné vlády a veřejné správy - umožňuje samostatné spravování věcí veřejných na území menším, než je stát. Každý stupeň územního samosprávného celku je tedy vymezen geograficky, žije v něm společenství občanů a realizuje samosprávu veřejných záležitostí, které se týkají daného společenství občanů. Uzemní samo­správa tedy reprezentuje společenství občanů, jejích zájmy a preference, je reprezentantem pluralitního demokratického systému v dané obci nebo regionu. Rozhodování je založeno na veřejné volbě a je realizováno buď
•        přímou volbou (např. referendem), kdy občané přímo rozhodují o zásadních otázkách v dané obci, či regionu, nebo
•        nepřímou (zastupitelskou demokracií) jako rozhodující forma. Zpravidla se využívá nepřímá volba prostřednictvím volených zástupců (zastupitelů).
              I když rozhodovací pravomoc v systému zastupitelské demokracie mají volené orgány obcí a kraje, občané se mohou zapojit do práce v iniciativních a poradních orgánech. Občané tak mohou lépe kontrolovat činnost volených zástupců a realizaci volebních programů jednotlivých politických stran, mohou také lépe projevit své preference a potřeby v oblasti lokálních a regi­onálních statků a služeb.
              K tomu, aby mohla územní samospráva existovat a realizovat svoje funkce, je třeba v daném státě vytvořit legislativní a ekonomické předpoklady.

Prezentace 

Povinná literatura 

HRUBÁ SMRŽOVÁ, Petra; MRKÝVKA, Petr; CZUDEK, Damian; JANOVEC, Michal; NECKÁŘ, Jan et al. Finanční a daňové právo. 4. aktualizované a rozšířené vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2024. ISBN 978-80-7380-944-7.

 z. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, vzpzd.

Doporučené zdroje ke studiu:  

Průcha,P. Správní právo.Obecná část. 8.vydání.Brno Plzeň: Aleš Čeněk, 2012, s.184–250.

Hendrych, D. a kol. Správní právo. 8. vydání. Praha: C.H.Beck, 2012, s.127–170.

z.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd.

z. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd.

z. č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, vzpzd.

                                                     

Příslušné právní předpisy a judikatura Ústavního soudu ČR     

Otázky k zamyšlení


Pojem rozpočet ÚSC

Rozpočet územního samosprávného celku a svazku obcí je finančním plánem, jímž se řídí financování činnosti územního samosprávného celku a svazku obcí.

Rozpočtový rok

 Rozpočtový rok je shodný s rokem kalendářním.

Na které subjekty se vztahují rozpočtová pravidla ÚSC?

obce, kraje,
svazky obcí, statutární města, hl. město Praha, městské části nebo obvody