Rozpočet obce a kraje
Postavení a funkce územní samosprávy
Předpoklady-podmínky fungování územní samosprávy
Územní samospráva je forma veřejné vlády a veřejné správy, která umožňuje samostatné spravování věcí veřejných na území menším, než je stát. Každý stupeň územního samosprávného celku je tedy vymezen geograficky, žije v něm společenství občanů a realizuje samosprávu veřejných záležitostí, které se týkají daného společenství občanů. Územní samospráva reprezentuje společenství občanů, jejích zájmy a preference, je reprezentantem pluralitního demokratického systému v dané obci nebo regionu. Rozhodování je založeno na veřejné volbě a je realizováno buď přímou volbou, kde se nabízí například forma referenda, kdy občané přímo rozhodují o zásadních otázkách v dané obci, či regionu, nebo nepřímou, tzv. zastupitelskou demokracií. Zpravidla se využívá nepřímá volba prostřednictvím volených zástupců-zastupitelů.[1]
I když rozhodovací pravomoc v systému zastupitelské demokracie mají volené orgány obcí a kraje, občané se mohou zapojit do práce v iniciativních a poradních orgánech. Občané územních samosprávných celků tak mohou lépe kontrolovat činnost volených zástupců a realizaci volebních programů jednotlivých politických stran, mohou také lépe projevit své preference a potřeby v oblasti lokálních a regionálních statků a služeb. V současné době k tomuto podílu občanů na rozhodování významně přispívá participativní rozpočtování či komunitní rozpočtování.
K tomu, aby mohla územní samospráva existovat a realizovat svoje funkce, je třeba v daném státě vytvořit legislativní a ekonomické předpoklady.
Legislativní předpoklady,[2] představují potřebné zákony, které vytvářejí zákonné prostředí pro vznik, postavení, fungování a činnost územní samosprávy, umožňují územní samosprávě vykonávat všechny její funkce, vymezují její autonomii, rozhodovací pravomoci, ale i odpovědnost a současně také rámcově pravidla hospodaření. Současně také legislativa vymezuje rozsah samostatné a přenesené působnosti, vymezuje i vzájemné vztahy mezi jednotlivými stupni územní samosprávy navzájem a vztahy státu a územními samosprávami. Územní samospráva není finančně úplně soběstačná, a tudíž není zcela nezávislá na státu, stát různým způsobem ovlivňuje její hospodaření, byť je územní samospráva nestátní subjekt. Legislativní předpoklady dále teoreticky rozpracovávají právní vědy.
Legislativa v České republice zejména upravuje vznik a postavení jednotlivých článků územní samosprávy, jejich působnost, pravomoci, ale i odpovědnost[3], upravuje organizaci a vnitřní členění územní samosprávy, její orgány a jejich působnost, vymezuje funkce územní samosprávy, vymezuje vzájemné vztahy mezi státem a územní samosprávou i vztahy uvnitř vícestupňové územní samosprávy, kompetence jednotlivých článků veřejné správy a územní samosprávy, včetně kompetencí při zabezpečování veřejných statků. Nelze také opomenout, že legislativa upravuje příslušnými zákony ekonomické předpoklady fungování územní samosprávy, v podmínkách České republiky je to zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zákon o rozpočtovém určení daní atd.
Ekonomické předpoklady fungování jednotlivých stupňů a subjektů územní samosprávy, umožňují územní samosprávě jako nestátnímu subjektu hospodařit s určitou mírou finanční autonomie a nezávislosti na státu. Ekonomické předpoklady teoreticky zdůvodňuje ekonomická věda, zejména teorie veřejných financí, teorie fiskálního federalismu, teorie veřejné volby.[4] K ekonomickým předpokladům patří zejména vlastnictví majetku a právo s ním hospodařit v souladu s vlastnickým právem. Dále možnost získávání vlastních finančních prostředků a sestavování vlastního rozpočtu a hospodaření podle něj.[5]
Vlastnictví majetku a právo s ním hospodařit v souladu s vlastnickým právem je nejdůležitějším věcným právem.[6] Vlastnictví majetku a hospodaření s ním je důležitou pravomocí územní samosprávy, kdy v rámci zákonných norem územní samospráva jako nestátní subjekt rozhoduje o majetku nezávisle na státu. Dalším významným ekonomickým předpokladem fungování územních samosprávných celků je možnost získávání na základě svého rozhodnutí vlastní finanční prostředky a to bez přímého zasahování státu, tzn. možnost získávat vlastní příjmy do svého rozpočtu nezávisle na státu. Jsou to zejména příjmy nedaňového charakteru, například příjmy ve formě uživatelských poplatků za poskytované smíšené veřejné statky obyvatelstvu, příjmy z pronájmu nebo prodeje majetku[7], ale i místní či regionální daně, má-li územní samospráva zákonem stanovenu alespoň minimální míru daňové pravomoci a může výši těchto daní alespoň zčásti ovlivňovat. Územní samospráva musí mít zároveň možnost do určité míry, v mezích zákonné úpravy, rozhodovat o způsobu jejich použití (podrobněji budeme věnovat pozornost této problematice v dalších kapitolách).
A současně za neméně důležitý předpoklad fungování územních samosprávných celků je povinnost sestavování vlastního rozpočtu a hospodaření podle něj. To je předpokladem odděleného hospodaření územních samosprávných celků od státu, tzn. od státního rozpočtu. Je i předpokladem nejenom fiskální - finanční autonomie, ale i finanční odpovědnosti územních samosprávných celků.
Ekonomická teorie pak zkoumá, jaká by měla být míra rozhodovací autonomie, jak příjmové, tak výdajové, aby rozhodování bylo paretoefektivní. Někteří autoři zdůrazňují i další předpoklady:[8]
- Organizační předpoklady, vycházejí ze struktury orgánů, kteří jsou nositelé výkonu samosprávnych kompetencií. Organizační předpoklady souvisejí se strukturou orgánů územní samosprávy - ta je v řadě zemí určována zákonem (viz v ČR zákon o obcích, zákon o krajích, zákon o hl. m. Praze), který také vymezuje rozhodovací pravomoci jednotlivých orgánů a základní vazby mezi orgány.
- Personální předpoklady-navazují na organizační předpoklady -v jednotlivých orgánech obce působí predstavitelé, ktoří svojí kvalitou mohou výrazně ovlivňovat jednotlivé procesy a aktivity obce. Jejich úroveň vzdělání, schopnosti, flexibilita a adaptibilita na nové úlohy podmiňují kvalitu zvládnutí výkonu samosprávy.
- Informační předpoklady „... sú tvorené systémom informácií, databázou údajov o potenciáli obce, o výsledkoch vlastnej činnosti, o Činnosti okolitých obcí, o možnostiach získavania prostriedkov z externích zdrojov, o tendenciách vývoja krajiny, regiónu".[9] Informační předpoklady, zejména zajištění dostupnosti informací přes databáze jsou významným předpokladem pro zvyšování efektivnosti ve veřejném sektoru, zvyšování kvality výstupů veřejného sektoru při optimalizaci nákladů. Umožňují komparace, analýzy, hodnocení, umožňují využívat metodu benchmarkingu a další metody.[10]
[1] PROVAZNÍKOVÁ, Romana. Financování měst, obcí a regionů. 3. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5608-0. s. 280.
[2] Průcha, Petr. Správní právo. Obecná část. 4. vydáni. Brno : Masarykova univerzita a nakladatelství Doplněk, 2004. Hendrych, Dušan. Správní věda. Teorie veřejné správy. Praha : ASPI Publishing, 2003. Hendrych, Dušan., et al. Správní právo. Obecná Část. 6. vydání. Praha : C. H. Beck, 2006.
[3] V každé zemi je to ústava a navazující zákony, například v České republice zákon o obcích, zákon o vytvoření vyšších územních samosprávných celků, zákon o krajích, zákon o hl. m. Praze.
[4] PEKOVÁ, Jitka. Finance územní samosprávy: teorie a praxe v ČR. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-614-1. 66 s.
[5] Srovnej PEKOVÁ, Jitka. Veřejné finance: teorie a praxe v ČR. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-698-1. 66 s.
[6] Proto také v ČR musela být převedena část majetku z vlastnictví ČR do vlastnictví obcí a krajů, resp. v případě obcí vrácena, alespoň část majetku, který územní samospráva vlastnila před rokem 1950.
[7] Například v České republice o nedaňových příjmech na příslušném stupni územní samosprávy rozhoduje zastupitelstvo obce, resp. kraje
[8] Žárska, Elena., et al. Komunálna ekonomika a politika. Bratislava : Ekonóm, 2008, ISBN 80-89244-09-2. 192 s.
[9] Viz Žárska, Elena., et al. Komunálna ekonomika a politika. Bratislava : Ekonóm, 2008, ISBN 80-89244-09-2. 192 s.
[10] Srovnej PEKOVÁ, Jitka. Finance územní samosprávy: teorie a praxe v ČR. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-614-1. 587 s.