1. blok
1) Formulace cílů a očekávání, organizace předmětu, základy pedagogické práce a základy metody street law
(Markéta)
V rámci první části prvního bloku budou blíže sděleny požadavky
pro ukončení předmětu. Dojde k představení vyučujících i studujících.
Budou vyjasněny cíle a očekávání studujících. Následně
2) Klima ve třídě
(Michal)
Během této lekce se společně zaměříme na téma „Klima ve třídě“.
Klíčové otázky
- Jak vytvořit příjemnou atmosféru, ve které se studentovi dobře učí?
- Na čem ve třídě skutečně záleží?
- Jaké jsou potřeby studentů?
- Jak má vypadat vyučovací hodina?
- Na čem záleží? Co dělat a co nedělat, abych jako vyučující nadchnul pro obor? Jak mluvit? A jakých reakcí se raději vyvarovat?
Zdroje k rozvoji
Budete-li chtít, můžete se za účelem příprav svých hodin (a též za účelem přípravy na 2. blok street law) podívat na některé z níže uvedených materiálů.
Krátké video ke vzdělávání
6 problémů s naším školním systémem - YouTube
Film ke svobodě vzdělávání
Svobodné děti (svobodnedeti.cz)
Jeden z článků ke svobodě vzdělávání
"Nakonec bych doplnil, že si nemyslím, že bychom měli zrušit školy a nahradit je ničím. Děti se vzdělávají samy, ale my dospělí máme zodpovědnost poskytnout prostředí, která jim to umožní dělat optimálním způsobem." Peter Gray SvobodaUčení.cz Sedm hříchů našeho systému nuceného vzdělávání - SvobodaUčení.cz (svobodauceni.cz)
Literatura pro zájemce
ČAPEK, R. Uč jako umělec. Malá kniha o velkých myšlenkách. 2020.
ČAPEK, R. Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. 2018.
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. 2015.
GRAY, P. Svoboda učení. Jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělání. 2016.
NEILL, A. S. Summerhill. Příběh první demokratické školy na světě. 2015.
NOVÁČKOVÁ, J. a D. NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován. Cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. 2. vydání. 2020.
PETTY, G. Moderní vyučování. 2013.