Street Law I.

1. blok

1) Formulace cílů a očekávání, organizace předmětu, základy pedagogické práce a základy metody street law

(Markéta) 

V rámci první části prvního bloku budou blíže sděleny požadavky pro ukončení předmětu. Dojde k představení vyučujících i studujících. Budou vyjasněny cíle a očekávání studujících. Následně dojde k představení „street law lekce“, po níž bude následovat diskuse zejm. k těmto otázkám: Co dělá vlastně hodinu užitečnou, zajímavou a přínosnou? Co v hodině funguje a nefunguje? Čeho se vyvarovat a čemu naopak věnovat pozornost? Jak postupovat při přípravě hodiny? Na čem záleží? Studující si tak budou moci odnést základní ideje pro vlastní výuku (nejen) spojenou s předmětem street law.

2) Klima ve třídě

(Michal)

Během této lekce se společně zaměříme na téma „Klima ve třídě“.

Klíčové otázky 

  • Jak vytvořit příjemnou atmosféru, ve které se studentovi dobře učí? 
  • Na čem ve třídě skutečně záleží? 
  • Jaké jsou potřeby studentů? 
  • Jak má vypadat vyučovací hodina? 
  • Na čem záleží? Co dělat a co nedělat, abych jako vyučující nadchnul pro obor? Jak mluvit? A jakých reakcí se raději vyvarovat?

Zdroje k rozvoji

Budete-li chtít, můžete se za účelem příprav svých hodin (a též za účelem přípravy na 2. blok street law) podívat na některé z níže uvedených materiálů.

Krátké video ke vzdělávání
6 problémů s naším školním systémem - YouTube 

Film ke svobodě vzdělávání
Svobodné děti (svobodnedeti.cz)

Jeden z článků ke svobodě vzdělávání
"Nakonec bych doplnil, že si nemyslím, že bychom měli zrušit školy a nahradit je ničím. Děti se vzdělávají samy, ale my dospělí máme zodpovědnost poskytnout prostředí, která jim to umožní dělat optimálním způsobem."  Peter Gray SvobodaUčení.cz Sedm hříchů našeho systému nuceného vzdělávání - SvobodaUčení.cz (svobodauceni.cz)

Literatura pro zájemce
ČAPEK, R. Uč jako umělec. Malá kniha o velkých myšlenkách. 2020.
ČAPEK, R. Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. 2018.
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod.  2015.
GRAY, P. Svoboda učení. Jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělání. 2016.
NEILL, A. S. Summerhill. Příběh první demokratické školy na světě. 2015.
NOVÁČKOVÁ, J. a D. NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován. Cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. 2. vydání. 2020.
PETTY, G. Moderní vyučování. 2013.

3) - 4)  Typy aktivit ve výuce a příprava metodického listu, zadání přípravy na druhý blok