krátkodobá koncepce 2018 koncepce 2018 státní fond kinematografie státní fond kinematografie První verze scénáře celovečerního hraného nebo animovaného filmu 3 000 000 červenec srpen 3 000 000 listopad Vývoj – celovečerní hraný film 18 000 000 březen duben 9 000 000 červenec říjen listopad 9 000 000 únor 2019 Vývoj – dokumentární film 9 000 000 březen duben 4 500 000 červenec říjen listopad 4 500 000 únor 2019 Vývoj – animovaný film 8 000 000 květen červen 4 000 000 září listopad prosinec 4 000 000 březen 2019 Celkem 38 000 000 Celovečerní hraný film 129 000 000 leden únor 65 000 000 květen srpen září 64 000 000 prosinec Celovečerní hraný debut 10 000 000 červenec srpen 10 000 000 listopad Minoritní koprodukce 40 000 000 květen červen 20 000 000 září říjen listopad 20 000 000 únor 2019 Dokumentární film 24 000 000 březen duben 12 000 000 červenec listopad prosinec 12 000 000 březen 2019 Animovaný film 40 000 000 březen duben 40 000 000 červenec Krátkometrážní film 3 000 000 únor březen 3 000 000 červen Experimentální film 2 000 000 říjen listopad 2 000 000 únor 2019 Celkem 248 000 000 Distribuce filmu 12 000 000 únor červenec 6 000 000 průběžně srpen leden 2019 6 000 000 průběžně Distribuční projekty realizované od září 2018 do prosince 2019 3 000 000 srpen září 3 000 000 prosinec Celkem 15 000 000 1. Vývoj českého kinematografického díla 2. Výroba českého kinematografického díla 3. Distribuce kinematografického díla Digitalizace a modernizace kin 10 000 000 květen červen 10 000 000 září Celkem 10 000 000 4. Projekt v oblasti technického rozvoje a modernizace kinematografie Výzva Celková alokace Vyhlášení výzvy Ukončení výzvy Alokace ve výzvě Rozhodnutí rady Výzva Celková alokace Vyhlášení výzvy Ukončení výzvy Alokace ve výzvě Rozhodnutí rady Účast filmů na významných festivalech 3 000 000 únor leden 2019 3 000 000 průběžně Dobré jméno české kinematografie 1 500 000 květen červen 1 500 000 září Celoroční činnost institucí – dvouletý grant 14 000 000 květen červen 14 000 000 září Filmové kanceláře 2019 1 500 000 červenec srpen 1 500 000 listopad Celkem 20 000 000 Neperiodické publikace 1 000 000 únor březen 1 000 000 červen Konference a výzkum v oblasti filmové vědy 1 000 000 únor březen 1 000 000 červen Periodické publikace a internetové portály 2 000 000 srpen září 2 000 000 prosinec Celkem 4 000 000 Vzdělávání filmových profesionálů 2019 1 000 000 říjen listopad 1 000 000 únor 2019 Celkem 1 000 000 Filmové festivaly 2019 25 000 000 říjen listopad 25 000 000 únor 2019 Celkem 25 000 000 6. Publikační činnost v oblasti kinematografie a činnost v oblasti filmové vědy 7. Zachování a zpřístupňování národního filmového dědictví 8. Vzdělávání a výchova v oblasti kinematografie 9. Filmový festival a přehlídka v oblasti kinematografie 10. Ochrana práv ke kinematografickým dílům a jejich záznamům Celkem Rezerva Studie 361 000 000 7 000 000 2 000 000 Celkem 0 — — — — Celkem 0 — — — — 5. Propagace českého kinematografického díla Krátkodobá koncepce 2018 Rada podle §13 zákona o audiovizi stanovuje koncepci a strategii podpory kinematografie. V souladu se Statutem Fondu Rada každoročně vyhlašuje Krátkodobou koncepci. Ta obsahuje: • priority při poskytování podpor • předpokládané rozdělení finančních prostředků mezi jednotlivé dotační okruhy a jednotlivé výzvy • zdůvodnění těchto alokací • předpokládaný počet výzev v jednotlivých dotačních okruzích • předpokládané termíny vyhlášení i rozhodování výzev. Výchozí priority 1. Dlouhodobá koncepce V Dlouhodobé koncepci Rada stanovuje hlavní priority poskytování podpory s výhledem na šest let. Ta současná platí pro roky 2017–2022 a její priority se zaměřují na: a) Kvalitnější a profesionálnější vývoj a výrobu filmu a pestřejší filmovou nabídku b) Posílení českého filmu v distribuční nabídce a posílení všech distribučních kanálů, které pomáhají dostat film k divákovi a diváka k filmu c) Účinnější propagaci české kinematografie v zahraničí 2. Stabilita výzev a alokací Rada vyhlašuje výzvy pravidelně a se stabilní alokací, aby bylo možné plánovat i náročné projekty, které mohou získat podporu v různých stadiích vzniku (u filmů od první verze scénáře přes kompletní vývoj a výrobu až po distribuci či propagaci). Rozpočet na podporu kinematografie se v roce 2014 stabilizoval a díky novele zákona se v roce 2016 ustálil na 350–370 milionech korun. Krátkodobá koncepce pro rok 2018 počítá se stejnou celkovou alokací jako v roce 2017, a sice 370 milionů korun. 3. Dlouhodobá udržitelnost procesu udělování podpory Rozpočet na podporu kinematografie v předchozích dvou letech skokově narostl. Díky tomu mohla Rada navýšit počet výzev a jejich alokace. Tím pádem výrazně přibylo i žádostí a s nimi spojené administrativy, což dopadá jak na kancelář Fondu, tak na Radu, jejíž všichni členové musejí číst všechny žadatelské projekty. Jedním z důležitých východisek proto byly dostatečné časové rozestupy mezi jednotlivými výzvami a zasedáními Rady, nezbytné pro důkladné posouzení všech projektů. V roce 2017 obdržel Fond více než 600 žádostí ve 36 vyhlášených výzvách. Rada se proto rozhodla učinit pro rok 2018 opatření, která by měla vést ke snížení této zátěže, aniž by omezila možnosti financování jednotlivých projektů. Jejich cílem je zjednodušení celého procesu na straně Fondu i žadatelů. Všechny výchozí priority se promítají do změn popsaných v následující části. Změny oproti Krátkodobé koncepci 2017 Obecné změny Hlavní změnou pro rok 2018 je konsolidace výzev, která má zefektivnit proces žádání i rozhodování o podpoře kinematografie. V roce 2018 bude vyhlášeno o 6 výzev méně než loni, tedy celkem 30 místo 36. Menší počet výzev se pak odráží také v nastavení výše alokací jednotlivých výzev. Dále Fond zjednodušuje formuláře žádostí a jejích příloh. Vždy je tedy třeba používat aktuální formuláře vyvěšené zároveň s výzvou, protože se liší od předchozích formulářů. Dochází také ke změnám v termínech vyhlašovaných výzev (viz tabulka), a to jednak dle připomínek odborné veřejnosti, jednak za účelem plynulejší činnosti Rady. Jednotlivé změny Fond konzultoval s příslušnými subjekty. Změny v konkrétních okruzích Vývoj 1. Název výzvy „Literární příprava celovečerního hraného nebo animovaného filmu“ se mění na výstižnější „První verze scénáře celovečerního hraného nebo animovaného filmu“. Místo dvou výzev za rok bude vyhlášena jen jedna s dvojnásobnou alokací. Rada je na základě zkušeností uplynulých dvou let přesvědčená, že jednou ročně vypsaná výzva na vytvoření první verze scénáře je dostačující. Důvodem je velký počet nedostatečně připravených žádostí, které byly navíc často předkládány opakovaně. Nižší frekvence výzvy by měla vést k tomu, že projekty budou, i vzhledem k větší konkurenci, připravené pečlivěji. Více času na přípravu projektu budou žadatelé mít nejen po obsahové, ale i po formální stránce podání žádosti. Výzva je primárně zaměřená na podporu samotných autorů a ARAS jako jejich zastřešující organizace nyní ve spolupráci s Fondem nabízí případným zájemcům administrativní podporu při vyplňování žádosti. 2. Navyšují se prostředky ve výzvách na vývoj dokumentárního a animovaného filmu. V případě dokumentu jde o celkové navýšení ze 7 na 9 milionů korun, u animovaného filmu ze 6 na 8 milionů. V obou výzvách se v uplynulém roce přihlásilo mnoho slibných projektů, které Rada kvůli omezené alokaci nemohla podpořit. 3. Výzva na kompletní vývoj celovečerního hraného debutu nebude vyhlášena. Projekty, které dosud žádaly ve výzvě na vývoj debutu, mohou o podporu vývoje žádat ve výzvě na kompletní vývoj celovečerního hraného filmu. Vzhledem k dostatečné alokaci v této výzvě mají začínající tvůrci možnost prosadit se vedle etablovaných filmařů. Rada bude navíc deklarovat podporu debutů jako jednu z priorit výzvy na kompletní vývoj. Z výzev na podporu kompletního vývoje celovečerního hraného filmu se zároveň v letošním roce budou rekrutovat projekty do vzdělávacího projektu Dramaturgický inkubátor. Projekty debutujících autorů tedy mají možnost se Inkubátoru rovněž zúčastnit. Výroba 1. Mění se podmínky výzvy na výrobu celovečerního hraného filmu s majoritní českou účastí. Název výzvy se mění na „Výrobu celovečerního hraného filmu“. Důvodem je snížení procentuální hranice podílu české strany, kterou bylo dosud nutné dodržet pro zachování české majority. Dříve musel být podíl českého koproducenta vyšší než 50 %, respektive nejvyšší ze zúčastněných stran u vícestranné koprodukce. Minimální podíl finančního vkladu českého koproducenta je nově stanoven u dvoustranné koprodukce 40 %, u vícestranné 30 %. Hlavním kritériem podpory koprodukčních filmů pak bude především úzká spolupráce českých a zahraničních tvůrců. Tato úprava je výsledkem vzájemné dohody Fondu s českou a slovenskou asociací producentů v audiovizi (APA a SAPA) a se slovenským Audiovizuálním fondem. Alokace ve výzvě je na začátku roku mírně nižší než v roce 2017, avšak Rada předpokládá, že druhou výzvu na výrobu celovečerního hraného filmu dodatečně navýší během roku a že naopak nebude navyšovat alokaci minoritním koprodukcím, jako tomu bylo v předchozích letech. Lze totiž očekávat, že právě kvůli změně podmínek se část projektů, které dosud žádaly o podporu jako minoritní koprodukce, přesune do výzvy na výrobu celovečerního hraného filmu. 2. Mění se podmínky výzev na výrobu dokumentárního a animovaného filmu. Stejně jako u výroby celovečerního hraného filmu se i u animovaných a dokumentárních filmů v případě koprodukcí snižuje hranice nutného podílu českého koproducenta na 40 % u dvoustranné a na 30 % u vícestranné koprodukce (viz výše). 3. Navyšuje se podpora celovečerního hraného debutu. Z 8 na 10 milionů korun byla navýšena alokace výzvy na výrobu celovečerního hraného debutu. Rada v této výzvě hodlá podpořit nejlépe dva projekty, či jeden ambicióznější. Žadatelé tedy mohou usilovat eventuálně i o celou částku, která má být udělena. Debutantské projekty, budou-li dobře připravené, mají ovšem šanci uspět i ve výzvě na výrobu celovečerního hraného filmu. Kromě alokace se ve výrobě debutů mění také podmínky pro žadatele. Od roku 2017 je zrušena maximální věková hranice 35 let režiséra. Podmínkou je nyní pouze, aby šlo o režisérův první celovečerní film. Stejně jako ve výzvě na výrobu celovečerního hraného filmu se pak posouvá procentuální hranice pro dodržení finančního podílu české strany. U dvoustranné koprodukce musí být minimální podíl českého koproducenta 40 %, u vícestranné 30 %. Distribuce 1. Slučují se výzvy na podporu distribuce českých a zahraničních filmů. Název výzvy se mění na „distribuce filmu“. Dosud byly během roku vyhlašovány čtyři výzvy na distribuci českých filmů a dvě výzvy na distribuci filmů zahraničních. V roce 2018 se Rada rozhodla učinit tento systém flexibilnějším a otevřít průběžnou výzvu, do které se mohou hlásit projekty distribuce českých i zahraničních snímků. Tím, že Rada umožní podávat žádosti kdykoli během roku a průběžně o nich bude i rozhodovat, reaguje na potřeby distributorů. Žadatelé by měli mít na paměti, že je třeba podat žádost vždy nejméně 90 dnů před plánovanou premiérou, aby Rada stihla včas rozhodnout. Alokace v souhrnných výzvách je dle zkušenosti z předchozích ročníků, kdy se prostředky nevyčerpávaly, dostatečně vysoká. Projekty distribuce zahraničních filmů pak mají omezenou maximální výši dotace 150 tisíci Kč, u dabovaných zahraničních filmů pro děti je limit 250 tisíc Kč. Výzvy na podporu distribuce filmů budou ve skutečnosti dvě na sebe navazující, a to z toho důvodu, aby mohly být případné nevyčerpané prostředky převedeny do jiných výzev dříve než na konci roku 2018. 2. Snižuje se alokace distribučním projektům. Kvůli konsolidaci výzev a žádostí se část alokace na distribuční projekty přesouvá pod výzvu na podporu celoroční činnosti v okruhu Propagace (viz níže). Propagace 1. Výrazně se navyšuje alokace na celoroční činnost institucí. Rada vypisuje dvouletou výzvu na celoroční činnost institucí, v níž je oproti roku 2016 dvojnásobný objem prostředků. Tato výzva je určena všem žadatelům, kteří během roku pracují na průběžných aktivitách. Výzva je také zaměřena na instituce, které realizují více paralelně probíhajících projektů, pravidelně se opakujících, a dosud na ně získávaly podporu jednotlivě v několika výzvách, např. v rámci propagace dobrého jména české kinematografie, distribučních projektů, vzdělávání či výzkumu. Tito žadatelé by měli na všechny relevantní projekty podat jednu souhrnnou žádost, která jim následně umožní přesouvat prostředky mezi jednotlivými aktivitami. Rada takto zároveň získá lepší přehled o čerpání dotací jednotlivými příjemci podpory. Výzva je i nadále vyhlašována jako dvouletá, a to na základě konzultací s příslušnými institucemi. V budoucnu by se mělo vyhlašování výzvy na celoroční činnost střídat s dvouletou výzvou na vzdělávání filmových profesionálů. 2. Budou stanoveny limity pro podporu účasti filmů na mezinárodních festivalech a cenách. Pro podporu účasti českých filmů na zahraničních festivalech Fond hodlá stanovit maximální částky podpory dle typu projektu, a to spolu s Českým filmovým centrem i na základě zkušeností samotných producentů. Tyto limity by měly taktéž usnadnit vypracovávání žádostí i rozhodování. Podpora by díky nim měla být předvídatelnější. Alokace ve výzvě zůstává stejná jako v loňském roce, tedy 3 miliony korun. 3. Snižuje se alokace výzvy na podporu propagace dobrého jména české kinematografie. Část této alokace je přesunuta do celoroční činnosti, kde by ji měly čerpat pravidelně podporované subjekty. Snížení je také dáno rozhodnutím Rady nepodporovat nadále přehlídky českých filmů v zahraničí, které spadají primárně do agendy českých center v zahraničí. Publikace a filmová věda 1. Podpora periodických publikací a internetových filmových portálů se slučuje do jedné (jednoleté) výzvy. Výzva na podporu filmových periodických publikací je od letoška vyhlašována jako jednoletá, mimo jiné proto, aby Rada mohla projekty průběžně lépe vyhodnocovat. Spolu s tištěnými filmovými časopisy se do výzvy mohou hlásit také projekty internetových filmových portálů. Vzhledem k nízkému počtu žadatelů, ale i podobnému zaměření těchto výzev považuje Rada jejich sjednocení za efektivní. Vzdělávání 1. Výzva na vzdělávání filmových profesionálů je v roce 2018 jednoletá a s nízkou alokací. Jako i předchozí sudé roky je alokace na vzdělávání letos pouze 1 milion korun. Je určena prioritně pro jednorázové nebo začínající projekty. Podpora bude udělována jako jednoletá. V roce 2019 bude alokace srovnatelná s rokem 2017. Rada však bude apelovat na žadatele s projekty festivalových industry programů, aby si tyto aktivity připojili k žádosti na festival (viz níže Festivaly a přehlídky). 2. Filmovou výchovu nadále nepodporuje Fond, nýbrž pouze OMA MKČR. Po vyhodnocení podpořených projektů z předcházejícíh let a po zvážení vlastních možností aktivně zasahovat do této oblasti Rada usoudila, že by bylo vhodné, aby se filmovou výchovou zabývala jen jedna ze dvou státních institucí, které ji dosud podporovaly. O dotace na projekty filmové výchovy lze nadále žádat pouze v dotačním programu Odboru médií a audiovize Ministerstva kultury (OMA), přičemž by se žadatelé měli ucházet o takovou částku, která zohlední ukončení této podpory od Fondu. Rada se domnívá, že efekt tohoto přesunu bude pro oblast filmové výchovy pozitivní a že žadatelům ve výsledku usnadní realizaci jejich projektů. Festivaly a přehlídky 1. Navyšuje se podpora filmových festivalů. Na podporu filmových festivalů a přehlídek je letos alokováno o 5 milionů korun více než loni. Záměrem Rady je navýšit podporu těm festivalům, které byly dosud financovány jak Ministerstvem kultury, tak Fondem, a nyní budou žádat o dotaci pouze Fond. Od roku 2019 budou v tomto okruhu podporovány i festivalové industry programy. Ty dříve získávaly podporu v okruhu vzdělávání, a to i v rámci dvouletých podpor udělených v roce 2017. Od roku 2019 by se tyto projekty měly připojit k příslušným festivalům v rámci jedné žádosti. Fond tím směřuje opět ke konsolidaci projektů a větší přehlednosti čerpání dotací. Studie 1. Studie diváckých návyků V roce 2018 bude vznikat kvantitativní studie diváckých návyků, která je společnou aktivitou Unie filmových distributorů, Asociace producentů v audiovizi a Státního fondu kinematografie. Cílem průzkumu je zmapovat chování (potenciálních) filmových diváků a pomoci distributorům i producentům dostávat filmy k publiku těmi nejefektivnějšími cestami. Projekt by měl nastartovat dlouhodobější pravidelné a veřejně dostupné reportování o aktuálních trendech ve sledování audiovizuálního obsahu. Vydal Státní fond kinematografie www.fondkinematografie.cz Veletržní palác Dukelských hrdinů 47 170 00 Praha 7 sekretariat@fondkinematografie.cz ID datové schránky: ng8unnb Ředitelka Fondu Helena Bezděk Fraňková helena.frankova@fondkinematografie.cz Předseda Rady Fondu Přemysl Martinek premysl.martinek@fondkinematografie.cz Kancelář Fondu Monika Bartošová monika.bartosova@fondkinematografie.cz státní fond kinematografie kinematografie