12. Další specifická řízení
Dne: 16.12.2024
Přednášející: JUDr. Johan Schweigl, Ph.D.
Cvičící: JUDr. Johan Schweigl, Ph.D.
Téma přednášky:
Na přednášce se seznámíme s různými typy dalších řízení (před orgány veřejné moci i před soukromými subjekty).
Reklamační řízení u finanční instituce:
Prvním typem je reklamace (stížnost). Stížnost u finanční instituce lze podat zpravidla: písemně poštou, na pobočce finanční instituce, e-mailem, telefonicky či prostřednictvím internetové stránky příslušné finanční instituce (např. přes internetové bankovnictví u bank atp.). Standardně je reklamační řízení dvoustupňové, kdy v prvním stupni rozhoduje příslušné oddělení, pod které standardně spadá provádění reklamované činnosti, zatímco v druhém stupni rozhoduje oddělení jiné (někdy oddělení compliance, v některých případech ombudsman banky, byl-li zřízen). Absolvování reklamačního řízení je podmínkou pro zahájení řízení před finančním arbitrem.
Řízení před finančním arbitrem:
Finanční arbitr je oprávněn o soukromoprávním sporu mezi spotřebitelem a institucí rozhodnout. Jeho rozhodnutí je do určité míry obdobou soudního rozsudku. Pravomocný a vykonatelný nález finančního arbitra může sloužit jako exekuční titul. Nález arbitra je možné napadnout opravným prostředkem nazvaným námitky, o kterém opět rozhoduje finanční arbitr. Následně je možný i soudní přezkum (standardně dle části V. OSŘ).
V určitých situacích lze podat stížnost i na Českou obchodní inspekci, která však není oprávněna vydat závazné rozhodnutí o sporu mezi spotřebitelem a institucí. Má strany směřovat k tomu, aby spor vyřešili smírnou cestou.
Klient (zákazník) může dále oznámit spor České národní bance. Ta není oprávněna takový spor řešit, ovšem může jí to pomoci při výkonu dohledu.
Další typy, kterými se budeme částečně zabývat:
Řízení o soudní úschově cenných papírů
Řízení o umoření cenného papíru
Řízení ve statusových věcech právnických osob