Veřejné finance a fiskální právo Státní rozpočet Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství J l l l l l l l lZdroj: https://medium.seznam.cz/clanek/libor-giebl-karikatury-starosti-na-ministerstvu-financi-58689 Struktura veřejných rozpočtů lSoustava veřejných rozpočtů lnadnárodní rozpočet l lústřední rozpočet l lrozpočty jednotlivých celků územní samosprávy l lrozpočty neziskových organizací působících ve veřejném sektoru l lMimorozpočtové fondy (státní fondy a tzv. mimorozpočtové parafiskální fondy) l Soustava veřejných rozpočtů ČR schéma%202 Zdroj: Strecková, Y., Malý, I. (1998) Zdroj: Urbánek, 2008 Veřejný rozpočet lKaždý veřejný rozpočet je: lupraven předpisem, lsamostatně sestavován a schvalován, lmá vlastní, zákonem stanovenou, příjmovou základnu, která mu zajišťuje částečnou nezávislost. l Legislativní hledisko VR l„Pojmem "veřejné rozpočty centrální úrovně" se rozumí státní rozpočet, státní fondy, Fond národního majetku, Pozemkový fond, fondy zdravotních pojišťoven, fondy organizačních složek státu a státní finanční aktiva.“ l l„Pojmem "veřejné rozpočty územní úrovně" … rozpočty a fondy obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí.“ l l § 1 odst. 2, 3 opatření Ministerstva financí č.j. 111/74 200/1997 o rozpočtové skladbě l l„Veřejné rozpočty ČR jsou soustavou státního rozpočtu, rozpočtů krajů a municipalit (místní rozpočty), státní mimorozpočtové fondy, privatizační fondy (FNM a Pozemkový fond) a systém veřejného zdravotního pojištění.“ l l Rozpočtový výhled 2003 – 2006: Koncepce reformy veřejných rozpočtů, Ministerstvo financí 2003 l J Zdroj: Kemel- iDNES.cz. Web: iDNES.cz. [citováno 7. října 2009]. Dostupný z: http://zpravy.idnes.cz/kemel.asp Ekonomické hledisko VR lVeřejný rozpočet: lsdružuje a rozděluje převážně veřejné prostředky k zajištění veřejných statků. l lVeřejné prostředky: lbyly získány především na základě principů nenávratnosti, neekvivalentnosti a nedobrovolnosti, lrozhoduje se o nich veřejnou volbou, lpodléhají veřejné kontrole. l lNeefektivnost provázející veřejné rozpočty: lalokační neefektivnost, lneefektivnost z důvodu vracení finančních prostředků (Vyhláška 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem lhttp://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj-2/vyzva-k-navraceni-financnich-prostredku-do-30-11-2017-1 lhttps://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj-2/vyzva-k-navraceni-financnich-prostredku-do-15-12-2020 lhttp://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj-2/vyzva-k-navraceni-financnich-prostredku-ktere-nebudou-s-4 l J l l l l l l l lZdroj: https://medium.seznam.cz/ clanek/vaclav-novak-pamatna-lipa-kresleny-humor-pro-dnesni-den-7186 Funkce státního rozpočtu lAlokační – Adam Smith (18. stol) – stát má poskytovat některé služby (např. soudy, obrana) lDistribuční – Adolf Wagner (19. stol) – přerozdělování důchodů ke snížení nerovností rozdělení zdrojů ve společnosti lStabilizační – J. M. Keynes (20. stol) – při výkyvech ekonomického cyklu Význam a podstata státního rozpočtu lnejvýznamnější veřejný rozpočet l l lsoustřeďuje největší část příjmů rozpočtové soustavy (prochází jím 80 % příjmů soustavy veřejných rozpočtů) l l lnejdůležitější finanční nástroj užívaný ústřední vládou v hospodaření státu k financování státních netržních činností l l lnejvýznamnější nástroj stabilizační politiky l l lprostřednictvím státního rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP J l l l l l l l lZdroj: https://dikobraz.cz/statni-rozpocet Libor Giebl vtipy č.62956 - Zadlužování ČR Libor Giebl vtipy č.55467 - Schodek státního rozpočtu Státní rozpočet lNejdůležitější peněžní fond lNejdůležitější bilance státu lpříjmy a výdaje st. rozpočtu závazně člení rozpočtová skladba lrozpočtové provizorium lvzhledem k objemu st. rozpočtu je významná výše jeho deficitu a výše tzv. skrytého dluhu l lZobrazuje finanční plán lnabývá podoby rozpočtového zákona lza plnění odpovídá Ministerstvo financí lvláda je většinou zmocněna provádět v případě potřeby dílčí úpravy rozpočtu lpo skončení období se sestavuje závěrečná bilance skutečného plnění st. rozpočtu – tzv. státní závěrečný účet l lVýznamný nástroj rozpočtové politiky lpokladní plnění se uskutečňuje na účtech ČNB Peněžní fond ltok finančních prostředků lje vytvářen, rozdělován a používán na principu: lnenávratnosti, lneekvivalence, lnedobrovolnosti. l lPříjmy státního rozpočtu lDaně l(Cla) lSociální zabezpečení lOstatní příjmy (poplatky) lPříjmy z rozpočtu EU lVýdaje státního rozpočtu lvládní výdaje (státní správa + veřejné statky) lTransfery lInvestice lOdvody do rozpočtu EU l l Bilance lzahrnuje veškeré běžné a kapitálové příjmy a výdaje, jež jsou postupně přijímány a vydávány l lběžná bilance l lkapitálová bilance l lPo skončení období může dojít k: lvyrovnanému rozpočtu, lpřebytkovému rozpočtu (převedením do rezerv), lschodkovému rozpočtu (kryje se z položky účetních rezerv). l Běžná bilance lje rozhodující částí státního rozpočtu, l lbilancuje běžné (každoročně se opakující příjmy) a běžné (každoročně se opakující) výdaje, l lnejvětší podíl představují tzv. obligatorní (zákonné či mandatorní) výdaje, ve vyspělých zemích tvoří 2/3 rozpočtu, l lv dlouhodobém horizontu by měla být běžná bilance vyrovnaná, l lpokud je běžná bilance pravidelně schodková je nutné zvážit: lvýši veřejných výdajů ke krytí potřeb veřejného sektoru, lv rámci veřejných výdajů se zaměřit především na výši mandatorních výdajů, lúčinnost fiskální funkce daní, tzn. přezkoumat únosnost daňového zatížení, způsob výběru a správy daní, ztížení daňových úniků atd.). l Kapitálová bilance lbilancuje běžně se neopakující (nejčastěji jednorázové) příjmy a běžně se neopakující (nejčastěji jednorázové) výdaje, l ldíky budoucímu užitku nemusí být příjmy a výdaje kapitálového rozpočtu vyrovnány, l lje teoreticky možné je financovat z návratných zdrojů. l (Tento přístup je ovšem v posledních letech kritizován.) l J l l l l l l l l lZdroj: https://dikobraz.cz/vaclav-veverka/9966 Václav Veverka vtipy č.9966 - Finanční plán lJe sestavovaný vždy na jedno rozpočtové období, jenž se shoduje se všemi rozpočty rozpočtové soustavy. l lPři sestavování je možné použít metody: lshora-dolů, lzdola-nahoru, lkombinace přístupů (v ČR) lVychází se z empirických hodnot lDoplní se o expertní odhady vývoje l Nástroj veřejné politiky lStabilizační nástroj fiskální politiky: lV případě poklesu výkonnosti ekonomiky může vláda podpořit ekonomický růst zvýšením veřejných výdajů, l lDoporučuje se mít v tomto případě progresivní zdanění lv době recese se daňoví poplatníci posouvají do pásem s nižším zdaněním, lv době expanze získávají více zdanitelných prostředků a posouvají se tak do pásem s vyšším zdaněním. l Trendy v příjmech SR ČR lběžné příjmy (daně cca 58 %) + příspěvky na soc. zabezpečení se podílejí (38 %) – tj. cca 95% na celkových příjmech l l ltempo růstu daň. příjmů ve státním rozpočtu závisí na ekonomickém vývoji l lkapitálové příjmy jsou velmi malé l l J l l l l l l l l lZdroj: https://dikobraz.cz/vaclav-veverka/6905 Vtip od Václav Veverka č. 6905 | Trendy ve výdajích SR ČR lTok výdajů st. rozpočtu je během roku poměrně rovnoměrný, avšak v závěru roku objem výdajů vzrůstá. l lRozhodující objem výdajů SR ČR představují běžné výdaje l (1993 – 2000 cca 88 %, v poslední době tvoří cca 93 %). l lCelkové výdaje st. rozpočtu vzrostly za poslední roky o více jak 20 %, neinvestiční transfery obyvatelstvu vzrostly o téměř 30 %, příjmy st. rozpočtu vzrostly pouze o cca 15 %. l lV zemích, kde jsou součástí st. rozpočtu i výdaje na sociální zabezpečení, rostou výdaje na starobní důchody. l lOd roku 1995 stoupá podíl mandatorních výdajů (skupina peněžní transfery obyvatelstvu) a ostatních obligatorních výdajů – tzv. quasi mandatorní výdaje (výdaje na obranu, příspěvky do rozpočtů mezinárodních organizací, jichž je ČR členem). lMandatorní výdaje (včetně quasi mandatorních v roce 2022 činily v návrhu SR cca 75 %, v roce 2024 činily v návrhu SR 78,5 %. l l Legislativa lSestavuje vláda, schvaluje Poslanecká sněmovna a prezident lZákon o státním rozpočtu na rok 2024 lwww.mfcr.cz/cs/kontrola-a-regulace/legislativa/legislativni-dokumenty/2023/zakon-c-433-2023-sb-o-s tatnim-rozpoctu-ceske-repub-54269 lNovela zákona o státním rozpočtu na rok 2024 lwww.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&T=802 lwww.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=245630 Státní rozpočet v kostce lwww.mfcr.cz/assets/attachments/2024-03-26_Statni-rozpocet-2024-v-kostce_v02.pdf J l l l l l l l lZdroj: https://medium.seznam.cz/clanek/libor-giebl-karikatury-zadluzovani-schvaleno-94537 l Monitor státní správy lhttps://monitor.statnipokladna.cz/statni-sprava/prehled?rad=t&obdobi=2409 lPřehled + rozklikávací rozpočet (druhový pro výdaje, druhový pro příjmy, odvětvový pro výdaje, financování) lČasové řady lKapitoly lPříprava rozpočtu 2025 lPlnění rozpočtu (druhový pro výdaje, druhový pro příjmy, odvětvový pro výdaje, financování) J l l l l l l l Zdroj: https://medium.seznam.cz/clanek/libor-giebl-karikatury-chci-spat-s-vama-25926 Kvalita státního rozpočtu lZávisí na kvalitě jeho odhadu: lpříjmů (daň. výnosů, uživatelských poplatků, správních poplatků, dotací, nedaňových příjmů, nových příjmů), lvýdajů (kapitálových a běžných souvisejících se zajišťováním veřejných statků a peněžních transferů), lvýdajů na financování nových potřeb, lpředpokládané inflace, lnejistot. l Řízený výdajový rozpočet lPoslání příslušného stupně veřejné vlády – je založeno na stanovení cílové kvantity a kvality potřeby a hledání finančních zdrojů, které umožní tuto cílenou potřebu zajistit v určitém časovém horizontu dle charakteru potřeby, l lz akcentování – ze sestavování rozpočtové prognózy, ze které roční rozpočet vychází, l lnepropadávání finančních prostředků. l lMezi přednosti se uvádí zejména: lmotivace k úsporám ve výdajích, lmožnost využít ušetřené finanční prostředky na realizaci nových aktivit, lzjednodušení procesu rozpočtového plánování, lmožnost soustředit se na řešení důležitých úkolů. l Aktuální otázky lStátní účelové fondy lwww.rozpoctovarada.cz/publikace/informacni-studie-statni-ucelove-fondy-pod-drobnohledem/ lDlouhodobá udržitelnost veřejných financí lwww.rozpoctovarada.cz/publikace/zprava-nrr-o-dlouhodobe-udrzitelnosti-verejnych-financi-2024/ lNávrat superhrubé mzdy a EET? lWindfall tax a snížení počtu státních zaměstnanců – spása státního rozpočtu? lGreen Deal a hospodářský růst? l… l l J l l l l l l l lZdroj: https://medium.seznam.cz/clanek/libor-giebl-karikatury-na-urade-84230 Státní fondy v roce 2024 lsprávce státního fondu je povinen hospodařit podle rozpočtu státního fondu, který je schvalován jako součást státního rozpočtu na příslušný kalendářní rok lKontrola hospodaření Parlamentem lStátní fond dopravní infrastruktury založený zákonem č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů, l lStátní fond životního prostředí České republiky založený zákonem č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, l lStátní zemědělský intervenční fond založený zákonem č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů, l lStátní fond podpory investic, je státní fond v působnosti Ministerstva pro místní rozvoj ČR, který vznikl přejmenováním Státního fondu rozvoje bydlen. Kromě podpory bydlení má fond v působnosti podporu regionálního rozvoje a některých činností v oblasti cestovního ruchu. l lStátní fond kultury České republiky založený zákonem č. 239/1992 Sb., o Státním fondu kultury České republiky, l lStátní fond kinematografie založený zákonem č. 496/2012 Sb., o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů. lTři pohledy na otázku, k čemu vlastně slouží státní rozpočet: lwww.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-komentar-tri-pohledy-na-otazku-k-cemu-vlastne-s louzi-statni-rozpocet-262497 l J l l l l l l l lZdroj: https://medium.seznam.cz/clanek/karel-novak-novakuv-vtip-splatka-za-statni-dluh-84256 Děkuji za Vaši pozornost. J