Nové pojetí Evropské unie po Lisabonské smlouvě NVS okruh 8 Zjednodušený vývoj základních smluvních dokumentů EHS – ES - EU Římské smlouvy (o zřízení EHS a Euratomu) (1957/1958), Maastrichtská smlouva o Evropské unii (1992/1993), X - Amsterodamská smlouva (1997/1999), X - Smlouva z Nice (2000/2003), X - Lisabonská smlouva (2007/2009) X = REVIZNÍ SMLOUVY Společná zahraniční a bezpečnostní politika Justice a vnitřní věci I. II. III. ES (EHS) EURATOM EU pilíř komunitární pilíře mezivládní (nadstátní) Tři pilíře Evropské unie podle Maastrichtu – před Lisabonem E U EU Evropská unie podle Lisabonské smlouvy + EURATOM Základní rysy systémové reformy EU ES + EU --------------► EU (sukcese) EURATOM nedotčen + Listina základních práv EU Základní smluvní dokumenty: •SMLOUVA O EU •SMLOUVA O FUNGOVÁNÍ EU Hodnotový základ EU (čl. 2 SEU) •úcta k lidské důstojnosti, •svoboda, •demokracie, rovnost, •právní stát a •dodržování lidských práv - problémy Polska a Maďarska + společnost vyznačující se pluralismem, nepřípustností diskriminace, rovností žen a mužů, tolerancí, solidaritou, spravedlností Cíle Unie (čl. 3): • •podpora míru, •svých hodnot (čl. 2) a •blahobyt obyvatel EU • •v kombinaci s prostředky k jejich dosažení: Øprostor svobody, bezpečnosti a práva, Øvnitřní trh včetně silného sociálního aspektu a solidarity mezi členskými státy, Øhospodářská a měnová unie, Øvztahy s nečlenskými státy založené na podobných hodnotách OCHRANA LIDSKÝCH PRÁV V EU •Listina základních práv EU právně závazná •plánovaný přístup k Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod •základní práva zaručená Evropskou úmluvou = obecné zásady práva EU (= již dnes závazné v právu EU) Následky porušování hodnot Unie ze strany členského státu – řízení podle čl. 7 SEU Hodnoty Unie: podmínka přijetí nového státu za člena EU •Porušování hodnot za trvání členství: článek 7 SEU •1. Potencionální porušení hodnot (zřejmé nebezpečí) - rozhodnutí Rady (4/5, souhlas EP) - konstatování •2. Skutečné porušení hodnot - rozhodnutí Evropské rady (jednomyslně) + souhlas EP: závazný závěr, že došlo k závažnému a trvajícímu porušení hodnot ze strany dotyčného členského státu. 3. Možný další krok: •Rada může dále kvalifikovanou většinou rozhodnout o sankci, kterou je pozastavení členských práv Následky porušování hodnot Unie - předběžné řízení před Komisí •Od r. 2014: předběžné řízení před Komisí: •Vyšetřování Komise – zjišťování stavu v daném členském státě •Doporučení Komise tomuto členskému státu • •Chybějící právní základ tohoto řízení: •SEU s ním nepočítá •právní základ: SDĚLENÍ KOMISE (není pramenem práva !) •Komise tuto pravomoc nemá žádným ustanovením primárního práva svěřenu •je to pouze politické opatření předcházející aplikaci čl. 7 SEU •Poprvé realizováno: 2015-16 Polsko Demokratické zásady Unie •zásada rovnosti občanů EU (čl. 9) •nejen v činnosti orgánů EU (včetně legislativní), ale i v členských státech • •DEMOKRATICKÝ DEFICIT EU – (neřešitelný problém - ?) Zastupitelská demokracie (čl. 10) •na ní je založeno fungování EU - EVROPSKÝ PARLAMENT zastupující různorodé obyvatelstvo, které netvoří kompaktní "lid" - příliš vzdálen běžným lidem - EVROPSKÁ RADA A RADA - vlády odpovědny svým vnitrostátním parlamentům nebo svým občanům = demokratický prvek v rozhodování. Přímá demokracie (čl. 11) •výměna názorů, dialog, konzultace •iniciativa občanů EU, aby Komise předložila návrh legislativního aktu (Evropská občanská iniciativa – prvek přímé demokracie) - nejméně jeden milion občanů Unie - podstatný počet členských států (7) Evropská občanská iniciativa •zavedena Lisabonskou smlouvou •nařízení o EOI č. 211/2011 •cíl: reálně se podílet na demokratickém životě Unie (?) – nepodařilo se •smysl: výzva občanů Komisi, aby předložila návrh určitého legislativního aktu EP a Radě Evropská občanská iniciativa zhodnocení •je to spíš jen petice, žádný efekt •administrativní složitost, ochrana osobních údajů •reforma: •administrativní zjednodušení (ano) •občanská legislativní iniciativa? (asi ne) • • Účast národních parlamentů na demokratickém životě EU (čl. 12) •neúčast parlamentů členských států na legislativním procesu v EU •náznaky účasti: a) informování o návrzích legislativních aktů EU (Protokol o úloze vnitrostátních parlamentů v EU), b) princip subsidiarity (zpochybnění pravomoci EU v daném případě - Protokol o používání zásad subsidiarity a proporcionality) (žlutá a oranžová karta), c) zjednodušený postup přijímání změn Smluv: možnost vyhradit si souhlas podle vlastních ústavních předpisů (čl. 48 SEU - dosud bylo automatické) (viz dále). Zásada loajality •(Článek 4 SEU) •EU ctí - rovnost členských států (?) - národní identitu (politické a ústavní systémy, samospráva) - respektuje základní funkce státu • LOAJÁLNÍ SPOLUPRÁCE: - pozitivní (učiní všechna opatření k plnění závazků z primárního i sekundárního práva) - negativní (zdrží se všech opatření ohrožujících dosažení cílů Unie) Změny Smluv (primárního práva) •novinky - článek 48 SEU • 1. Řádný postup - principiálně odpovídá dosavadní úpravě - pozměňovací smlouvy - podléhají ratifikaci všech členských států - členské státy jsou "pány Smluv" - konference zástupců vlád členských států (mezivládní konference) - konvent (poradní orgán) -nově: potíže s ratifikací - 2 roky, 4/5 - řeší Evropská rada Změny Smluv … pokračování • 2. Zjednodušený postup "passerelle“ •a) jen vnitřní politiky a činnosti Unie: - rozhodnutí o změně přijme Evropská rada, a to jednomyslně po konzultaci s jinými orgány - změny vstoupí v platnost až po schválení členskými státy v souladu s jejich ústavními předpisy - není svolávána mezivládní konference. Tento postup nevyvolává žádné pochybnosti. Změny Smluv … pokračování •2. Zjednodušený postup "passerelle“ II •b) změna způsobu rozhodování Rady (jednomyslnost ---► kvalifikovaná většina): - rozhodnout může Evropská rada jednomyslně se souhlasem Evropského parlamentu - národní parlament se může do 6 měsíců ohradit, pak změna není přijata - národní parlament: nově nutné aktivní uplatnění námitek, jinak se předpokládá tichý souhlas se změnami. Právní subjektivita EU •mezinárodní (mezinárodní smlouvy) •vnitrostátní (majetek, závazky) •unijní (vystupování před soudy EU, náhrada škody, pracovní právo) Členství v EU – podmínky přijetí nového člena Článek 49 SEU: Požádat o členství v Unii může evropský stát •POLITICKÁ KRITÉRIA: stabilní instituce zaručující demokracii, právní stát, dodržování lidských práv, úctu k menšinám a jejich ochranu + nízký stupeň korupce EKONOMICKÁ KRITÉRIA: existence fungujícího tržního hospodářství, schopnost vyrovnat se s konkurenčními tlaky a tržními procesy v rámci Unie schopnost převzít závazky vyplývající z již existujícího unijního práva, efektivně je provádět (= tzv. kodaňská kritéria) Členství v EU – postup při přijímání nového člena Podání žádosti o členství Evropské radě. Poté udělen status kandidátského státu. Komise zhodnotí připravenost této země ke splnění kodaňských kritérií. Na základě stanoviska Komise pak Rada rozhodne o mandátu k přístupovému jednání. Poté je formálně zahájeno toto jednání (detailní projednávání jednotlivých oblastí). Uzavřít jednání trvá poměrně dlouho (několik let), protože kandidát musí splnit předepsaná (kodaňská) kritéria a do svého národního právního řádu zavést ohromné množství pravidel a předpisů EU. Poté o přijetí rozhoduje Rada (stávající členové) která rozhoduje jednomyslně po konzultaci s Komisí a po obdržení souhlasu Evropského parlamentu Konečný souhlas s přijetím a jeho podmínky obsahuje přístupová smlouva. Ta vyžaduje ratifikaci všemi členskými státy. V případě ČR trval tento proces cca 10 let. Přidružení státu k EU na základě dohody s EU o přidružení často je přípravou na budoucí členství předběžně získává přidružený stát částečně některá členská práva (zejména uvolnění vzájemného obchodu) souběžně může probíhat přístupové jednání s Komisí Ukrajina členství v EU možné jen ve velmi dlouhé perspektivě (náročnost splnění podmínek) V prosinci 2023 rozhodli vedoucí představitelé EU o zahájení přístupových jednání s Ukrajinou předběžná hodnocení Komise uvádějí •tyto nejvážnější problémy: • korupce, praní špinavých peněz • oligarchové • postavení národnostních menšin •Ekonomické podmínky – způsobilost k začlenění do vnitřního trhu EU Vystoupení z EU * nově článek 50 Smlouvy o EU - jednostranný projev vůle * přetrvávající suverenita členského státu * forma realizace: mezinárodní smlouva = dohoda o vypořádání * dvojí význam nové úpravy: a) politický - deklaruje právo na vystoupení - členství není věčný a neměnný závazek b) právní - stanoví právní modality vystoupení z EU * eliminace nepříznivých následků: vstup do Evropského sdružení volného obchodu - Evropský hospodářský prostor (??) Grónsko (1985) Velká Británie (2019) neexistuje institut vyloučení z EU Článek 50 Smlouvy o EU 1. Každý členský stát se v souladu se svými ústavními předpisy může rozhodnout z Unie vystoupit. 2. Členský stát, který se rozhodne vystoupit, oznámí svůj záměr Evropské radě. S ohledem na pokyny Evropské rady Unie sjedná a uzavře s tímto státem dohodu o podmínkách jeho vystoupení. …. 3. Smlouvy (SEU, SFEU) přestávají být pro dotyčný stát použitelné dnem vstupu dohody o vystoupení v platnost, nebo, nedojde-li k tomu, dva roky po oznámení podle odstavce 2, nerozhodne-li Evropská rada jednomyslně po dohodě s dotyčným členským státem o prodloužení této lhůty. … Možná řešení po vystoupení členství v EHP („norská varianta“) dvoustranné dohody („švýcarská varianta“) úplně zvláštní režim „tvrdý“ Brexit (žádné vztahy) Brexit: chybí jasné informace, tiskové zprávy jsou zmatené a nesrozumitelné SPECIFICKÝ A PRAKTICKY NEŘEŠITELNÝ PROBLÉM: HRANICE MEZI SEVERNÍM IRSKEM (mimo EU) A IRSKOU REPUBLIKOU (členem EU) Sídlo EU •Protokol o umístění sídel orgánů EU: •EP, Komise, Rada, SDEU aj. Smlouva o Evropské unii •koncepční otázky EU •činnost EU: jen v oblasti vnější činnosti Unie včetně společné zahraniční a bezpečnostní politiky •I Úvodní ustanovení (hlava I) - zásada svěřených pravomocí EU, strukturální změny EU (sukcese), stejná právní síla SEU a SFEU, hodnoty a cíle, loyalita, lidská práva •II Demokratické zásady (zastupitelská a přímá demokracie, národní parlamenty) •III Nejzákladnější ustanovení o jednotlivých orgánech EU (rozvedeno dále ve SFEU) •IV Posílená spolupráce •V Velmi rozsáhlá hlava V - vnější vztahy EU - pozůstatek bývalého II. pilíře EU (rozved. ve SFEU) •VI Právní subjektivita, postupy pro přijímání změn Smluv, členství, přílohy. Smlouva o fungování EU Týká se vlastní věcné činnosti EU. Člení se na části a dále hlavy. 1. Typy pravomocí EU (nikoli pravomoci samotné, které jsou upraveny jednotlivými ustanoveními po celé Smlouvě). 2. Zákaz diskriminace 3. Nejrozsáhlejší - vlastní typická činnost EU – úprava integrace - vnitřní trh a základní svobody - prostor svobody, bezpečnosti a práva - hospodářská soutěž - jednotlivé politiky 4. Přidružení zámořských území 5. Vnější činnost Unie - kromě zahraniční a bezpečnostní politiky, tj. obchod, rozvojová spolupráce, ustanovení o mezinárodních smlouvách aj. 6. Institucionální a finanční ustanovení: - podrobná ustanovení o orgánech - rozpočet EU - posílená spolupráce 7. Závěrečná ustanovení Přílohy Smluv – protokoly a prohlášení 1. Protokoly (příklady) PROTOKOLY = DOPLŇKY SMLUV – nedílná součást Smluv (37) Protokol (č. 1) o úloze vnitrostátních parlamentů v Evropské unii Protokol (č. 2) o používání zásad subsidiarity a proporcionality Protokol (č. 3) o statutu Soudního dvora Evropské unie Protokol (č. 4) o statutu Evropského systému centrálních bank a Evropské centrální banky Protokol (č. 6) o umístění sídel orgánů a některých institucí, subjektů a útvarů Evropské unie Protokol (č. 7) o výsadách a imunitách Evropské unie Protokol (č. 12) o postupu při nadměrném schodku • Ukázka protokolu Ukázka: PROTOKOL (č. 16) O NĚKTERÝCH USTANOVENÍCH TÝKAJÍCÍCH SE DÁNSKA VYSOKÉ SMLUVNÍ STRANY, BEROUCE V ÚVAHU, že ústava Dánska obsahuje ustanovení, která mohou vyžadovat vypsání referenda v Dánsku předtím, než tento stát odvolá svou výjimku, S OHLEDEM na to, že dne 3. listopadu 1993 vláda Dánska oznámila Radě svůj úmysl neúčastnit se třetí etapy hospodářské a měnové unie, SE DOHODLY na následujících ustanoveních, která se připojují ke Smlouvě o Evropské unii a ke Smlouvě o fungování Evropské unie: 1. Vzhledem k oznámení podanému Radě dánskou vládou dne 3. listopadu 1993 se na Dánsko vztahuje výjimka. Na základě této výjimky se na Dánsko použijí všechny články a ustanovení Smluv a statutu ESCB a ECB zmiňující výjimku. (= výhrada Dánska a její přijetí) 2. Prohlášení – A, B. Společná PROHLÁŠENÍ připojená k závěrečnému aktu mezivládní konference, která přijala lisabonskou smlouvu podepsanou dne 13. prosince 2007 (65) A. SPOLEČNÁ PROHLÁŠENÍ K USTANOVENÍM SMLUV (= doplňky Smluv přijaté konsensem) Ukázky: 1. Prohlášení o Listině základních práv Evropské unie Listina základních práv Evropské unie, jež je právně závazná, potvrzuje základní práva zaručená Evropskou úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod a práva vyplývající z ústavních tradic společných členským státům. Listina nerozšiřuje oblast působnosti práva Unie nad rámec pravomocí Unie, ani nevytváří žádnou novou pravomoc či úkol pro Unii…. 6. Prohlášení k čl. 15 odst. 5 a 6, čl. 17 odst. 6 a 7 a článku 18 Smlouvy o Evropské unii Při výběru osob vyzvaných k vykonávání funkcí předsedy Evropské rady, předsedy Komise a vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku se vezme náležitě v úvahu nezbytnost respektování zeměpisné a demografické rozmanitosti Unie a jejích členských států. 17. Prohlášení o přednosti práva B. SPOLEČNÁ PROHLÁŠENÍ K PROTOKOLŮM PŘIPOJENÝM KE SMLOUVÁM (= vysvětlivky) Prohlášení C. jednotlivých států C. PROHLÁŠENÍ ČLENSKÝCH STÁTŮ (= interpretační prohlášení, vysvětlivky) 61. Prohlášení Polské republiky k Listině základních práv Evropské unie 63. Prohlášení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska o definici pojmu "státní příslušníci" 64. Prohlášení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska o volebním právu pro volby do Evropského parlamentu