PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB FRMU – Inovace předmětu Sociologické aspekty veřejné správy Sociologické aspekty veřejné správy prof. JUDr. PhDr. Miloš Večeřa, CSc. katedra právní teorie www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Podkladové materiály nStudijní literatura: nVEČEŘA, M., URBANOVÁ, M., ŠTĚPÁNÍKOVÁ, M. Sociologické aspekty veřejné správy. E-kniha, 2019, 189 s. nURBANOVÁ, M. Systémy sociální kontroly a právo. Plzeň: A.Čeněk, 2006, 191 s. nVEČEŘA, M. Teorie sociálního státu. Brno: MU, 1995, 141 s. nVEČEŘA, M., URBANOVÁ, M. a kol. Práv. vědomí v teoreticko-empirickém pohledu. Brno: MU, 2015, 194 s. nVEČEŘA, M., MACHALOVÁ, T. Evropeizace práva v právně teoretickém kontextu. Brno: MU, 2010, 227 s. nKELLER, J. Sociologie organizace a byrokracie. Praha: Slon, 2007, 182 s. nLiteratura doporučená: nVEČEŘA, M., URBANOVÁ, M. Sociologie práva. 2. upr. vyd. Plzeň: A. Čeněk, 2011, 313 s. FRMU – Inovace předmětu Sociologické aspekty veřejné správy 2 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sociologie, sociologický přístup nSociologie jako věda vzniká v polovině 19. století, lze ji vymezit: 1.syntetizující definicí, 2.základními okruhy studované problematiky: n • společnost, • struktura společnosti, • sociální vztahy, • sociální jevy. FRMU – Inovace předmětu Sociologické aspekty veřejné správy 3 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sociologie, sociologický přístup nSociologie jako věda vzniká v polovině 19. století, lze ji vymezit: 1.syntetizující definicí, 2.základními okruhy studované problematiky: n • společnost, • struktura společnosti, • sociální vztahy, • sociální jevy. FRMU – Inovace předmětu Sociologické aspekty veřejné správy 4 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sociální jevy: n- oblasti sociálního života (hospodářství, politika, n právo apod.), - sociální seskupení (pracovní skupiny, náboženské n komunity, dav apod.), - sociální činnosti (práce, zájmová činnost apod.), - sociální procesy (socializace, urbanizace, n globalizace apod.). - nSociologie studuje sociální příčiny, důsledky a zákonitosti sociálních jevů. Vzdálené příčiny (příčiny příčin) jsou obvykle příčinami sociálními. FRMU – Inovace předmětu Sociologické aspekty veřejné správy 5 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sociologický přístup nSociologie se snaží postihnout sociální realitu a v ní se realizující sociální vztahy a sociální jevy z hlediska sociálního referenčního rámce. Sociální jevy je třeba vysvětlovat především z jiných sociálních jevů a z povahy sociální reality samé (sociologismus). n nVedle obecné sociologie se rozvíjejí úsekové (odvětvové) sociologie, např. sociologie práva, politiky, práce, sportu, marketingu, venkova, rodiny, a mezi dalšími i sociologie veřejné správy. FRMU – Inovace předmětu Sociologické aspekty veřejné správy 6 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Veřejná správa nVeřejná správa – oblast institucionalizované organizační, regulativní a kontrolní činnosti týkající se veřejných záležitostí. Je užší sférou veřejné politiky. Spočívá ve zvláštním způsobu řízení, obvykle formou rozhodnutí. Předmětem veřejné správy je lidské společenství, obec, území, hmotný majetek, zařízení apod., a to z hlediska státní správy a samosprávy ve veřejném zájmu. S veřejnou správou souvisejí pojmy: veřejnost, veřejný zájem, veřejné služby, veřejný prostor (tj. veřejně přístupný), veřejné záležitosti, veřejné finance, veřejný sektor, veřejné statky, veřejné mínění. Veřejnou správu je třeba odlišovat od soukromé správy. FRMU – Inovace předmětu Sociologické aspekty veřejné správy 7 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sociologie veřejné správy nSociologie veřejné správy se zaměřuje na sociální kontexty veřejné správy. Veřejná správa představuje specifický typ organizačního a řídícího procesu, který stojí na zákonech, vnitřních předpisech a procedurách. Sociologický přístup se zaměřuje zejména na problematiku: vztahu občan – veřejná správa – stát, základů sociálního jednání, fungování sociálních vztahů, sociální komunikace, sociální struktury, sociální rovnosti a diskriminace, kultury a multikulturalismu, normativních systémů, sociální deviace, normality a anomie, organizace a byrokracie, globalizace a evropeizace, sociologických metod a technik. FRMU – Inovace předmětu Sociologické aspekty veřejné správy 8 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sociální realita nSociální realita je stále složitější, abstraktnější a komplexnější. n nŽijeme ve stále složitějším světě, než aby se věci mohly hýbat směrem, kterým jsou strčeny Bankovní krize (15. září 2008) ukázala krach sofistikovaných matematicko-statistických modelů akciových trhů a ekonomického chování lidí 3 důvody selhání modelů a prognóz: - reflexivita – zdokonalené modely mění i vztah člověka ke světu (chová se jinak) - konstruovanost – klíčové pojmy, ideály, cíle se stále mění, konstruujeme si je (ideál krásy, situace na trhu apod.) - komplexita soc. světa – je těžké předvídat, když se oproti šachu pravidla hry a velikost šachovnice stále mění (1997 Kasparov) FRMU – Inovace předmětu Sociologické aspekty veřejné správy 9 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sociální realita • •Zkušenost je nejlepší škola, jen školné je příliš vysoké. (O.Wilde) •Zkušenost je věc, kterou člověk získá až když ji nepotřebuje. (Artur Bloch-Murphyho zákony) Sociologie pomáhá člověku porozumět svým zkušenostem prostřednictvím zkušenosti jiných lidí. (Zygmunt Bauman). •Kdo pojmenuje věci, ten je ovládá. •Hranice jazyka jsou hranicemi našeho světa. (Ludwig Wittgenstein) •De omnibus dubitandum = pochybovat o všem (Aristoteles) FRMU – Inovace předmětu Sociologické aspekty veřejné správy 10 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Jednání s lidmi nPrávník, ekonom a správní úředník se neustále pohybují v sociálních vztazích a pracují se sociálními jevy, řeší sociální problémy. nOblasti právní, ekonomické a správní praxe: nPrávní, ekonomické a správní poradenství – práce s klientem. nRozhodovací činnost – řešení sociálních situací. nPráce v organizačních strukturách – vztahy spolupráce, podřízenosti a nadřízenosti. n nO naší úspěšnosti rozhoduje schopnost jednat s lidmi, která je i předpokladem výkonu dobré správy. n Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Schopnost jednat s lidmi – předpoklad výkonu dobré správy nČlověk je zoon politikon (tvor společenský – Aristoteles). nFakt, že jsme společenští tvorové neznamená, že se ve společnosti a sociálních vztazích každý dobře orientuje, že jim rozumí. Mnozí jsou „sociální ignoranti“, trpící sociální a emoční slepotou či hluchotou. nJe třeba prohloubit své sociální kompetence (empatii a percepční a sociální senzitivitu), získat sociologickou erudici (sociologické znalosti a zkušenosti) a dosáhnout sociologické imaginace (reálného obrazu sociálního světa kolem nás). nJe třeba osvojit si sociologický způsob myšlení. n Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sociologické poznání versus zdravý rozum nSociologické poznání představuje systematické a cílevědomé poznávání sociální reality odbornými postupy a metodami s různou mírou vědeckého přístupu. Sociologické poznání umožňuje porozumět sociálnímu dění a sociálním jevům kolem nás. Sociologické poznání umožňuje “vidět skrz”, “vidět za scénu”, “prohlédnout hru”, neboť “věci nejsou tím, čím se zdají”. (Peter Berger) n Zdravý rozum je zobecněním běžné nesystematické zkušenosti každodenního života a socializací předávané lidské zkušenosti (moudrosti). Jeho kvalita v sociální oblasti odvisí zejména od sociální a emoční inteligence jedince. Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sociální a emoční inteligence nEmoční inteligence (EQ) – schopnost porozumět emocím a pocitům svým a druhých lidí, zvládání emocí, sebemotivace. nSociální (vztahová) inteligence (SQ) - schopnost orientovat se v mezilidských vztazích a sociálních situacích, rozumět jim, spolužít s lidmi, působit na ně, komunikovat s nimi a dostat je tam, kam chceme. nEQ a SQ jsou geneticky podmíněny, ale nerozvinou se bez průběžného rozvíjení (tréninku) v procesu sociální interakce a sociálního učení. Znalost ještě neznamená dovednost. EQ a SQ podmiňují schopnost (umění) jednat s lidmi. Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled EQ a SQ podmiňují schopnost (umění) jednat s lidmi nVýzkum v USA: Co podmiňuje úspěšnost vedoucího pracovníka nO úspěšnosti v osobním a pracovním životě rozhoduje z velké části naše schopnost (umění) jednat s lidmi: U řadových pracovníků: schopnost jednat s lidmi versus odbornost: rozhoduje 50 % x 50 % U vedoucích pracovníků: 70-80 % x 30-20 % nO pocitu osobního (životního) štěstí rozhoduje ze 72 % kvalita mezilidských vztahů (počet přátel, důvěrnost přátelských vztahů, těsné vztahy v rodině, kvalita vztahů se spolupracovníky a sousedy n85 % lidí se domnívá, že umí dobře vycházet s druhými, ¼ lidí je přesvědčena, že tuto dovednost zvládá naprosto dokonale. Schopnost jednat s lidmi není běžná v populaci, většina lidí ji musí trénovat Zápatí prezentace 15 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ošidnost zdravého rozumu nSociologické poznání je finančně náročné, ale neobejdeme se bez něho pokud chceme: - zjistit aktuální názory lidí - předvídat hromadné chování lidí n nVojáci z jihu USA snášejí tropické podnebí lépe než vojáci ze severu USA 1.Příslušníci inteligence a vojáci z města snášejí strasti vojenského života hůře než lidé s nižším vzděláním a vojáci z venkova 2.Afroameričané se méně snaží o povýšení než běloši 3.Černí důstojníci a poddůstojníci jsou u afroameričanů více oblíbeni než bílí nadřízení n Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Biologické základy sociálního života nSociální život vzniká na biologických základech. n nČlověk je současně bytost biologická a bytost společenská (kulturní). n nVe všech společenských vztazích a procesech spolupůsobí i jejich biologická (přírodní) komponenta. n nBiologické charakteristiky jsou významnou součástí naší identity a základem přirozené diferenciace v sociálních vztazích. Jsou to zejména pohlaví, věk, etnicita a geneticky předávané dispozice. n Zápatí prezentace 17 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pohlaví v našem chování nOdedávna lidé vypozorovali, že muži a ženy jinak jednají, myslí, jinak situace prožívají a liší se v některých psychických vlastnostech a schopnostech. Je tomu skutečně tak? nPsychologové vysledovali 4 polární vlastnosti: Agresivita x mírnost, menší citovost x emocionálnost, senzitivnost, ndominance (soupeření) x spíše submisivnost, nriskování x opatrnost. nZobrazovací metody fungování mozku mluví o maskulinitě a femininitě mozku zakládající mužský nebo ženský způsob myšlení, prožívání, chování, některé schopnosti a vlastnosti, uznávané hodnoty a tužby. nMuži chtějí moc, úspěch, prestiž, peníze, sex. nŽeny chtějí dobré vztahy, stabilitu, lásku, romantiku. n n Zápatí prezentace 18 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Stereotyp pohlaví – gender studies nBiologické danosti se takto vyprofilovaly v západní kultuře v důsledku dělby práce a ustálených sociálních rolí nStereotyp pohlaví - kulturou ustavená a reprodukovaná představa „přirozených” mužských resp. ženských vlastností a způsobů chování. Je sociální normou. nGender studies poukazují na sociokulturní aspekty těchto rozdílů reprodukovaných kulturou s cílem dosáhnout genderovou rovnost. Obraz muže a ženy je sociální a kulturní konstrukcí. nSexismus x feminismus; machismus–mužský šovinismus n n Zápatí prezentace 19 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Věk - životní proměnná nVěk kalendářní, biologický, mentální a sociální. nČas nabývá v sociálním kontextu sociální smysl a význam. Sociální čas – způsob vnímání a prožívání běhu času jedincem a společností z rytmu sociálních činností. nSociální stárnutí. Cena času – jeho sociální smysl. nProblém věku na makroúrovni. nVěková struktura: progresivní, stacionární, regresivní. nVěk na mikroúrovni - etapy životního cyklu: dětství do 12 let, mládí 13-20 let, dospělost 21-65 let, stáří 66- . nPřechodové rituály mezi etapami. Sociokulturní kontexty přiřazují věku hodnotící významy a sociální role. Ageismus - diskriminace z důvodu věku. n n Zápatí prezentace 20 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Typy věkových pyramid www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Etnicita – dříve užíván termín „rasa“ nEtnicita – souhrn rasových, kulturních, náboženských a často i jazykových faktorů určité skupiny lidí (etnikum). nEtnocentrismus – považování hodnot, norem a idejí společenství za jedině správné, pravdivé a věrohodné. nPodoby etnocentrismu – rasismus, nacionalismus, náboženský fanatismus, ale i patriotismus. nRasismus - nepřátelský postoj či ideologie k příslušníkům jiných „ras“ nebo etnik považovaných za „rasu“. nFormy rasismu: židovský, černošský, romský, arabský nKulturní relativismus – nejsou kultury vyšší a nižší; hodnoty, normy a ideje jsou srozumitelné jen ve vztahu k dané kultuře. nAntropologicky patří všechny „rasy“ ke stejnému druhu homo sapiens, somatické rozdíly nezakládají funkční a vývojové rozdíly, všechny jsou stejně vzdálené od antropoidních předků. n n n Zápatí prezentace 22 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Multikulturalismus nMultikulturalismus – idea přátelského soužití kultur, které se vzájemně obohacují a ponechávají si identitu. nPolitici i odborná veřejnost (Giovanni Sartori) dnes podrobují multikulturalismus kritice a zastávají kulturní pluralismus respektující odlišnosti bez jejich zbožnění. Důraz na občanské integraci – přijetí jazyka, historie a liberálních hodnot svobody, rovnosti a demokracie. nXenofobie – strach, nepřátelství až nenávist ke všemu cizímu. nXenocentrismus – obdiv ke všemu cizímu. nTolerance–opak nesnášenlivosti, má hranice, reciprocita Zápatí prezentace 23 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Geneticky předávané dispozice nGenetickým dispozicím je přikládán rostoucí význam. nVýzkumy dvojčat, problémy adopce. nDánský výzkum kriminality adoptivních synů: 10,4 % ani biologický ani adoptivní otec nepáchali 11,5 % adoptivní otec páchal, biologický otec nepáchal 22,0 % biologický otec páchal, adoptivní nepáchal 36,2 % oba otcové páchali trestnou činnost nTeorie biosociální interakce - přirovnání zámku (to zděděné) a klíče (prostředí a situace). Když se sejdou, dojde k deviaci. Genetická dispozice zvyšuje práh citlivosti na působení určitých vlivů sociálního prostředí. n n n Zápatí prezentace 24 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Sociokulturní determinace sociálního chování nTvorem společenským se stáváme: •v procesu socializace - vrůstání do společenských vztahů •v procesu enkulturace – osvojení si lidské kultury nMluvíme o společnosti (kultuře) v člověku Společnost je součástí našeho nejniternějšího bytí, vnucuje nám určité způsoby myšlení, cítění a jednání. (Peter Berger) Homo sociologicus - člověk je uvězněn v sociálních rolích a sociálních sítích. (Ralf Dahrendorf) nDvě teze sociokulturní determinace: 1. Bez života ve společnosti se člověk nestane člověkem. 2. Člověk je takový, jaká je společnost. Zápatí prezentace 25 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n n n Děkuji za pozornost Zápatí prezentace 26