Adobe Systems Ekonomické aspekty daní Eva Tomášková září 2024 Adobe Systems Daň, poplatek, berně ̶Daň x poplatek x berně x … ̶ ̶Daň ̶Povinná ̶Nenávratná ̶Neekvivalentní ̶Pravidelně se opakující ̶Zákonem stanovená platba plynoucí do veřejného rozpočtu ̶Nesankční povahy Adobe Systems Daňová soustava ̶Důchodové daně ̶Nejmladší daně ̶Obsahují sociální prvky, od kterých je postupně upouštěno ̶Záporná důchodová daň ̶Spotřební daně ̶Nerespektují důchodovou situaci dlužníka ̶V současné době zařazeny především z fiskálních důvodů – stabilní příjem ̶Majetkové daně ̶jsou historicky nejdéle využívaným typem daní ̶využívají se z důvodu stabilnosti jejich výnosu, ačkoliv výnos je minimální ̶nerespektují důchodovou situaci poplatníka daně ̶u majetkových daní je zpravidla nemožný daňový únik Adobe Systems Rozpočtové určení daní ̶Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní ̶ ̶Schéma RUD pro rok 2022/23 ̶https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-kraje-a-obce/Schema_rozpoctoveho_urceni_dani_202 2.pdf ̶ ̶Schéma RUD pro rok 2024 ̶www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-kraje-a-obce/Schema_rozpoctoveho_urceni_dani_2024.pdf Adobe Systems Rozpočtové určení daní Adobe Systems Možnosti samospráv ovlivňovat daňové příjmy ̶ ̶Zvýšení počtu obyvatel ̶ ̶DNV ̶ ̶Místní poplatky ̶ ̶Daň z hazardních her Adobe Systems Zvýšení počtu obyvatel ̶ZoRUD upravuje 4 kategorie obcí (0 – 50, 51 – 2.000, 2.001 – 30.000, 30.001 a více) ̶Při dosažení vyšší kategorie se zvyšuje výnos na jednoho obyvatele = „kupování obyvatel“ ̶Specifické podmínky RUD pro Prahu, Plzeň, Ostravu a Brno ̶ Adobe Systems Inkaso daní v ČR D R U H P Ř Í J M U 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 Daň z přidané hodnoty celkem*) 77 104 85 849 94 801 109 313 117 573 119 358 138 282 145 908 Daň z příjmů právnických osob 66 221 56 124 55 383 49 968 41 020 52 064 54 819 58 088 Daň z příjmů fyzických osob z přiznání 3 486 14 240 14 815 15 843 15 880 16 530 17 103 16 546 Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti 24 781 35 039 45 126 54 102 60 642 65 039 66 881 72 749 Daň z příjmů vybíraná srážkou § 36 6 169 14 115 17 302 21 038 22 520 24 881 20 658 16 146 Daň z nemovitých věcí 3 434 3 658 3 778 3 991 3 938 4 138 4 271 4 469 Daň z nabytí nemovitých věcí Daň dědická 13 55 91 97 116 146 148 122 Daň darovací 156 389 357 296 350 427 405 413 Daň z převodu nemovitostí 616 1 645 2 768 3 464 4 488 5 677 6 271 5 439 Daň silniční 4 335 4 147 3 930 4 321 4 565 4 373 5 226 5 587 Odvod z elektřiny ze slunečního záření Odvod z loterií celkem Daň z hazardu celkem Příslušenství daní Ostatní příjmy, odvody, pokuty a poplatky 4 040 5 312 5 072 4 694 4 858 5 094 4 597 4 455 C E L K E M 190 355 220 573 243 423 267 127 275 950 297 727 318 661 329 922 Adobe Systems Inkaso daní v ČR D R U H P Ř Í J M U 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Daň z přidané hodnoty celkem*) 151 886 155 209 164 856 184 320 204 941 217 394 235 844 254 939 253 464 269 582 Daň z příjmů právnických osob 75 940 90 737 96 978 106 526 137 432 128 865 155 674 173 590 110 543 114 746 Daň z příjmů fyzických osob z přiznání 18 796 21 901 22 131 24 040 26 583 17 854 17 003 17 749 5 565 7 987 Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti 78 530 86 591 94 653 102 627 110 662 111 633 126 388 115 180 111 042 111 842 Daň z příjmů vybíraná srážkou § 36 18 045 16 755 20 625 12 098 11 242 14 003 15 700 19 299 19 189 19 298 Daň z nemovitých věcí 4 535 4 576 4 840 4 948 4 987 5 017 5 123 5 195 6 361 8 747 Daň z nabytí nemovitých věcí Daň dědická 112 86 100 100 103 124 109 115 88 87 Daň darovací 475 601 648 818 510 604 692 345 162 138 Daň z převodu nemovitostí 5 834 7 171 8 025 9 461 7 494 7 788 9 774 9 950 7 809 7 453 Daň silniční 5 283 5 512 5 738 5 509 5 191 5 428 5 915 6 002 4 795 5 100 Odvod z elektřiny ze slunečního záření Odvod z loterií celkem Daň z hazardu celkem Příslušenství daní Ostatní příjmy, odvody, pokuty a poplatky 4 466 5 147 4 923 5 099 5 252 4 977 4 250 4 281 3 784 3 487 C E L K E M 363 902 394 286 423 517 455 547 514 398 513 690 576 473 606 645 522 801 548 466 Adobe Systems Inkaso daní v ČR ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Zdroj: https://www.financnisprava.cz /cs/dane/analyzy-a-statistiky/udaje-z-vyberu-dani D R U H P Ř Í J M U 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Daň z přidané hodnoty celkem*) 275 188 278 052 308 300 322 662 331 604 349 460 381 435 413 013 431 311 426 198 Daň z příjmů právnických osob 109 312 120 461 113 052 123 179 138 140 156 401 161 803 166 131 175 649 155 998 Daň z příjmů fyzických osob z přiznání 2 939 3 261 2 680 1 128 2 498 6 849 7 617 7 841 9 893 5 735 Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti 119 373 119 787 126 134 130 867 136 125 149 392 169 241 193 676 216 290 204 929 Daň z příjmů vybíraná srážkou § 36 19 848 20 781 20 488 24 029 25 099 24 462 24 814 26 255 27 706 25 609 Daň z nemovitých věcí 8 568 9 541 9 847 9 910 10 313 10 582 10 758 10 829 10 935 11 580 Daň z nabytí nemovitých věcí 5 600 10 982 12 697 12 478 13 573 13 847 2 796 Daň dědická 78 71 76 59 31 10 5 3 1 0 Daň darovací 4 279 3 368 108 74 -4 434 -351 -23 2 1 0 Daň z převodu nemovitostí 7 362 7 660 8 894 3 686 210 176 120 58 26 5 Daň silniční 5 187 5 206 5 273 5 539 5 814 5 970 6 191 6 276 6 484 5 959 Odvod z elektřiny ze slunečního záření 5 939 6 403 5 817 2 042 1 932 1 926 2 047 2 194 2 164 2 167 Odvod z loterií celkem 5 936 8 058 7 922 8 100 10 452 3 202 5 26 5 Daň z hazardu celkem 8 936 9 776 10 114 10 637 Příslušenství daní 28 23 -10 17 -82 -993 -455 -2 163 Ostatní příjmy, odvody, pokuty a poplatky 3 110 3 039 1 841 2 264 3 763 4 155 7 030 4 997 3 046 1 275 C E L K E M 561 183 583 567 610 597 638 982 670 167 732 197 795 572 853 634 907 039 850 732 Adobe Systems Daňové principy ̶Spravedlnost ̶Efektivnost ̶Perfektnost a průhlednost ̶Daňová jistota Adobe Systems Spravedlnost v daňové teorii ̶schopnost platit daň ̶každý subjekt by měl přispívat k financování veřejných statků podle své platební schopnosti ̶užitek ze zdanění ̶jednotlivec má platit takovou daň, která je rovna užitku ze zdanění v podobě různých veřejných statků, které pro něj stát zabezpečuje ̶ Adobe Systems Spravedlnost v daňové teorii ̶Vertikální spravedlnost ̶poplatník s větší schopností platit daň by měl platit vyšší daň než poplatník s nižší schopností platit daň. ̶mírně progresivní sazby daně ̶Horizontální spravedlnost ̶poplatníci se stejnou schopností platit daň by měli platit stejně velkou daň bez ohledu na pohlaví, rasu, věk ̶ Adobe Systems Distribuční důsledky daní ̶Lorenzova křivka ̶měří rozdělování příjmů před zdaněním a po něm ̶ Kumulativní podíl důchodů (%) Procento obyvatel (kvantily domácností) 100 % 100 % Linie rovné distribuce Absolutní rovnost Důchod před zdaněním Důchod po zdanění Zmenšení nerovnoměrnosti v rozdělení důchodu Absolutní nerovnost Čím je křivka blíže ose kvadrantu 0C, tím je systém daní progresivnější C Odchylka od absolutní nerovnosti 0 Adobe Systems Efektivnost daní ̶maximalizace daňových výnosů, při pevně daných nákladech (alokační) ̶efektivnost ve významu minimalizace nákladů při pevně daných daňových výnosech (technická) ̶ Adobe Systems Lafferova křivka ̶Vztah mezi mírou zdanění a daňovým výnosem ̶ Daňový výnos Míra zdanění Lafferův bod Zakázaná zóna Adobe Systems Daňová kvóta v ČR ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Zdroj: https://www.kurzy.cz/zpravy/516927-slozena-danova-kvota-od-r-2015-stoupla-cca-o-10-na-35-9-nejvyse- za-poslednich-25-let/ Aktuální informace: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2345237, https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/kariera-a-vzdelavani/vzdelavani/rozpocet-v-kostce/statni-rozpoc et-v-kostce-2023-50699 Adobe Systems Složená daňová kvóta v zemích EU (2019) ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Zdroj: https://cnn.iprima.cz/makej-a-plat-statu-ktera-zeme-v-evropske-unii-bere-svym-obcanum-nejvice-na-da nich-12482 Adobe Systems Důchodový a substituční efekt ̶Důchodový efekt ̶má za následek rozpočtové omezení poplatníka ̶Substituční efekt ̶změna preferencí poplatníka daně ve vztahu se změnou mezního užitku ̶způsobuje újmu: poplatníku daně – ztráta času, pocit menšího užitku z výrobku, finanční ztrátu apod. státu –vybere menší objem daňového výnosu = nadměrné daňové břemeno škoda privátního sektoru > přínos veřejného sektoru ̶ Adobe Systems Daňové břemeno Daňové břemeno = daň + nadměrné daňové břemeno + administrativní náklady ̶nedistorzní daně ̶paušální daně - nedochází k substituci, má pouze důchodový efekt (např. DPH) ̶daně distorzní ̶snižují disponibilní důchod poplatníků – tzn. způsobují důchodový efekt, ovlivňují i jednání poplatníka a způsobují i substituční efekt. Změnou chování je možné se vyhnout dani, ne však nákladům daně. ̶ Adobe Systems Přímé administrativní náklady ̶přímo spojené se správou a výběrem daní ̶jsou snadno zjistitelné ̶rostou se složitostí daňového systému ̶současný stav: ̶ve vyspělých zemích obvykle mezi 0,5 % až 1,5 % ̶zpráva OECD (2000): ČR 2,5-krát více daňových úředníků než je průměr OECD ̶zpráva OECD (2005): ČR náklady českého „daňového“ systému jsou 2,5 % ̶Zpráva Evropské komise (2016): ̶„… řešení problému daňových úniků, zejména v oblasti DPH, je jednou z priorit politického programu české vlády, skutečný pokrok je ale pomalý. Plánována navíc podle Bruselu nejsou žádná opatření, která by snižovala relativně vysoké náklady související s placením daní či vedla ke zjednodušení celého daňového systému“ ̶ Adobe Systems NKÚ ̶Pravidelné kontroly správy konkrétních daní (resp. druhů daní) ̶Publikované závěry ̶Podněty k úpravám jak systému, tak i právního rámce Adobe Systems Efektivnost a nákladovost správy všech druhů příjmů ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Zdroj: NKÚ - Kontrolní závěr z kontrolní akce 15/15 ̶ ̶Aktuální audity NKÚ: https://www.nku.cz/cz/kontrola/koordinovane-audity/ a https://www.nku.cz/scripts/rka/vestnik.asp ̶Zajímavé audity, např. správa spotřebních daní Adobe Systems Kontrolní závěry NKÚ ̶23/09 Peněžní prostředky státu určené na vybraná opatření proti daňovým únikům ̶22/27 Peněžní prostředky státu určené na podporu bydlení Adobe Systems Perfektnost a průhlednost – nepřímé administrativní náklady ̶ ̶náklady soukromého sektoru, které souvisejí s vypočtením daňové povinnosti a zaplacením daně ̶ ̶náklady zvané též „vyvolané“ a jako takové hůře vyčíslitelné ̶ ̶několikanásobně vyšší než přímé administrativní náklady ̶ ̶rostou se složitostí daně ̶ Adobe Systems Perfektnost a průhlednost majetkových daní ̶Od listopadu 2015 prodloužilo GFŘ lhůtu pro zahájení vymáhání nedoplatků až na 33 měsíců od jeho vzniku. ̶Příjmy z majetkových daní se po zavedení změn účinných od 1. 1. 2014 nezvýšily. ̶Administrativní náročnost správy daně z nabytí nemovitých věcí se prodloužila ze 75 dnů na 114 dnů (srovnávací daňová hodnota x použití směrné hodnoty) ̶Důvodová zpráva k návrhu opatření senátu č. 340/2013 Sb.: personálně neutrální ̶Skutečnost: zvýšení počtu úředníků o 130 Zdroj: NKÚ - Kontrolní závěr z kontrolní akce 15/15 ̶ Adobe Systems Jednoduchost daně z nemovitých věcí ̶v letech 2013 a 2014 bylo podáno celkem 84 317 daňových přiznání k dani z nemovitých věcí ̶u 34 135 z nich, tj. cca u 40 %, byl v ADIS vygenerován rozdíl oproti údajům v katastru nemovitostí ̶V době kontroly NKÚ (4-12/2015) správci daně ještě neprověřili 26 833 daňových přiznání s rozdílem, tj. cca 79 %. ̶Nejčastější důvody rozdílů: formální chyby v daňových přiznáních nebo chybné údaje v katastru nemovitostí. ̶ Zdroj: NKÚ - Kontrolní závěr z kontrolní akce 15/15 Adobe Systems Daňová jistota ̶Pro poplatníka ̶Pro příjemce daňového výnosu Adobe Systems Daňová optimalizace – daňový přesun ̶dopředu ̶na odběratele, spotřebitele (vyšší prodejní cena) ̶ ̶dozadu ̶na dodavatele, výrobce (nižší dohodnuté nákupní ceny) ̶ ̶dopředu i dozadu ̶ Adobe Systems Výše daňového přesunu ̶poměrná (částečná) ̶plná (100 %) ̶nulová ̶více než 100 % (např. při monopolní struktuře) ̶ ̶Ramseyovo daňové pravidlo ̶největší daně na co nejméně elastickou nabídku a poptávku ̶ Adobe Systems Daňová optimalizace - vyhnutí se dani ̶Osvobození ̶Situace, které nejsou předmětem daně ̶Zneužití práva (?) Adobe Systems Společné rysy daňových reforem ̶princip spravedlnosti, efektivnosti daní, jednoduchosti a průhlednosti daňového systému ̶snižovat daňové zatížení, snížit daňovou kvótu ̶zároveň zajistit, aby neklesal daňový výnos ̶snížit intenzitu zdanění podnikové sféry ̶u individuální důchodové daně snížit počet pásem progrese ̶posílit využívání nepřímých spotřebních daní ̶přejít na využívání univerzálních daní ̶omezit přerozdělování v rozpočtové soustavě ̶omezovat možnosti daňových úniků a obcházení daňových zákonů ̶ Adobe Systems Děkuji za pozornost!