člen
zastupitelstva obce - volený
zástupce občanů v obecní samosprávě; skládá slib věrnosti České republice, není
však vázán žádnými příkazy, a to ani pokyny voličů a nemůže jimi být také
odvolán; jde o výkon veřejné funkce a člen zastupitelstva obce nesmí být krácen
na svých právech z pracovního nebo jiného obdobného poměru.
dozor
státu nad výkonem samosprávy -
souvisí s oprávněním státu dozírat na to, jak subjekty samosprávy dodržují při
výkonu své působnosti právní předpisy, jimiž je samospráva vázána; výsledkem
uplatňování takového dozoru při zjištění rozporu s právními předpisy je v
prvé řadě výzva ke zjednání nápravy, následně pozastavení výkonu právu
odporujícího akty samosprávy, a nezjedná-li ani poté samospráva sama nápravu, následuje návrh na zrušení
takového aktu příslušnému soudu.
ekonomický
základ samosprávy obcí – obec
disponuje na své úrovni, společně s oprávněním uskutečňovat vlastním jménem
místní samosprávu, vlastním majetkem a
finančními zdroji, s nimiž hospodaří samostatně, a to za podmínek, které
stanoví zvláštní právní předpisy.
Evropská
charta místní samosprávy -
dokument vzešlý z iniciativy tzv. Stálé konference místních samospráv Evropy,
ustavené Radou Evropy v 1957, přičemž text Charty byl schválen v červnu
jednací
řád zastupitelstva obce
– vnitro-organizační předpis obce,
navazující na ta ustanovení zákona o obcích, která vymezují základní pravidla
pro jednání zastupitelstva obce; stanovení obsahu jednacího řádu, jakož i jeho
přijetí přísluší samotnému zastupitelstvu obce; jednacím řádem nelze měnit
pravidla pro jednání zastupitelstva obce stanovená zákonem, nýbrž jeho posláním
je stanovit bližší podrobnosti o jednání zastupitelstva obce, vždy však jen v
mezích příslušných zákonných pravidel; s
ohledem na založené oprávnění občanů obce „vyjadřovat
na zasedání zastupitelstva obce své stanovisko k projednávaným věcem v souladu
s jednacím řádem zastupitelstva“ musí jednací řád zastupitelstva nutně mj.
vymezit, za jakých konkrétních podmínek a v jakém sledu, či příp. časovém
rozsahu, se může občan obce na zasedání zastupitelstva vyjadřovat.
komise
rady obce - iniciativní a
poradní orgány rady obce, které rada zřizuje podle potřeby pro plnění vlastních
úkolů; zákon o obcích nepředepisuje, které komise má rada zřídit, jejich
povinné zřizování přichází v úvahu, jen pokud tak stanoví zvláštní zákon; zda a
které (zákonem nepředepsané) komise se v
obci zřídí, je zcela v pravomoci rady obce.
kraj - v ústavně právním slova smyslu se kraji rozumí
tzv. vyšší územní samosprávné celky; k jejich formálnímu zřízení došlo s
účinností od 1. ledna 2000; takto byl o ustaveno celkem třináct krajů, a to
Středočeský kraj, Budějovický kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj, Ústecký
kraj, Liberecký kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj, Jihlavský kraj,
Brněnský kraj, Olomoucký kraj, Ostravský kraj a Zlínský kraj, přičemž obdobné
postavení bylo současně přiznáno i hlavnímu městu Praze, které počet vyšších
územních samosprávných celků rozšiřuje na čtrnáct; k faktickému ustavení krajů
a započetí jejich činnosti došlo v návaznosti na volby do zastupitelstev krajů,
které se uskutečnily 12.11.
magistrát - zřizuje se v hl. městě Praze a dále v
tzv. statutárních městech namísto úřadu
města („obecního úřadu“); jejich posláním je vedle výkonu příslušného rozsahu
tzv. samostatné působnosti zabezpečovat i výkon tzv. přenesené působnosti,
který zde přichází v úvahu v rozsahu přenesené působnosti obecního
úřadu obce s rozšířenou působností.
majetek
obcí - postavení obcí jako
územních veřejnoprávních samosprávných korporací předpokládá, že obce disponují vlastním
majetkem a finančními zdroji, s nimiž samostatně hospodaří, za podmínek
stanovených zvláštními zákony; obce tak mohou nemovitý i movitý majetek nejenom
vlastnit, ale také s tímto majetkem disponovat.
matriční
úřady - úřední organizační
útvary v rámci obecních úřadů obcí, pověřených výkonem matriční agendy pro vždy
příslušný spádový obvod (příslušné podle místa matriční skutečnosti).
město –
obec městského charakteru; městy
jsou všechny obce, které byly městy k datu nabytí účinnosti stávajícího zákona o obcích t.j ke 12.11.2000; podle zákona č. 234/2006 Sb. se může městem stát obec, která byla oprávněna
užívat označení město přede dnem 17. května 1954, pokud o to
požádá předsedu Poslanecké sněmovny; ten tak na žádost obce
stanoví a zároveň či určí den, od
kterého se obec stává městem; městem se
přitom dále může stát i obec, která historicky městem nebyla; pro tyto případy
platí, že se stane městem, pokud
tak na návrh obce stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády; t.č. je u nás 597 obcí s postavením města.
městské
obvody, městské části - územní
složky územně členěných statutárních měst, v nichž se zřizují orgány městských
obvodů nebo městských částí, analogické orgánům obcí; na rozdíl od právního
postavení obcí městské obvody nebo
městské části nejsou právnickými osobami.
městský
úřad - úřad, mající postavení a
plnící úkoly obecního úřadu v obcích s postavením měst.
městys
- označení pro obce s určitými prvky
městského charakteru, s tím, že toto označení musí být obci přiznáno; toto
druhové označení obcí znala naše historická úprava; do dnešní úpravy obecního zřízení se toto označení
znovu vrátilo zákonem č. 234/2006 Sb.; podle této úpravy se obec,
která byla oprávněna užívat označení městys přede dnem 17. května 1954, může stát
městysem, pokud o to požádá
předsedu Poslanecké sněmovny; předseda Poslanecké sněmovny tak na žádost obce stanoví
a zároveň či určí den, od kterého se obec stala, stává městysem; městysem se přitom může stát
i obec, která historicky městysem nebyla; pro tyto případy platí, že se stane
městysem, pokud tak na návrh obce
stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády; t.č. je u nás celkem
192 obcí s postavením městysu.
místní
pořádek, místní záležitosti veřejného pořádku - stav, spočívající v dodržování právních pravidel,
předepisujících žádoucí chování na veřejnosti, a to se zvláštním zřetelem ke
konkrétní situaci a potřebám v místech; péče o místní pořádek, resp.
místní záležitosti veřejného pořádku, přísluší především obcím a jejich
orgánům.
místní
referendum - forma tzv. přímé demokracie v obcích, jako
zákonného způsobu účasti občanů na správě veřejných záležitostí; představuje
organizované lidové hlasování o určitých, zákonem předpokládaných otázkách
obecní samosprávy (např. referendum směřující k rozdělení obce, v takovém
případě se koná jen na vymezené části obce, která se chce oddělit); jeho úprava
je obsažena v zákoně č. 22/2004 Sb.
místní
rozpočty - jsou instrumentálním
základem finančního hospodaření obcí a měst, jakož i městských obvodů či
městských částí v územně členěných statutárních městech; ve své
podstatě jde o územní rozpočty, s povahou tzv. veřejných rozpočtů, resp.
veřejných rozpočtů územní úrovně.
místní
správa - místní úroveň veřejné správy, která v sobě spojuje jak i
místně samosprávné, tak i místní státně mocenské působení, realizované k tomu
příslušnými subjekty způsobem a v rozsahu stanoveném platným právním řádem.
nařízení
obcí - obecně závazné právní předpisy, jež mají povahu právních předpisů obcí
vydávaných v tzv. přenesené působnosti
obce; k jejich vydávání je příslušná rada obce;, v obcích, kde se
rada nevolí, je k jejich vydávání příslušné zastupitelstvo obce.
názvy obcí, jejich částí, ulic a veřejných
prostranství - každá obec má svůj název; ke změně názvu obce dává souhlas
Ministerstvo vnitra na návrh obce; názvy mají též části obce; ty jsou zpravidla převzaty z názvu zaniklých
obcí, osad nebo z názvů historicky vzniklých území, na nichž se tyto části obce
nacházejí; o názvech částí obce, ulic a jiných veřejných prostranství rozhoduje
obec; ta také názvy nově vzniklých částí obce, změny jejich názvů, jakož i
zánik částí oznamuje Ministerstvu vnitra, Českému úřadu zeměměřickému a
katastrálnímu a příslušnému katastrálnímu úřadu obce; ke vzniku, změně názvu
nebo zániku části obce a k pojmenování, přejmenování nebo zániku ulice nebo
jiného veřejného prostranství dochází zápisem do základního registru územní
identifikace, adres a nemovitostí.
obec - územně determinované samosprávné společenství
občanů, s postavením základní jednotky územní samosprávy (územní samosprávná
veřejnoprávní korporace); obec má postavení právnické osoby, s právem na
vlastní majetek a finanční zdroje, s nimiž také samostatně hospodaří; vedle
výkonu samosprávy jsou obce ze zákona současně pověřeny výkonem místní státní
správy, jakožto tzv. přenesené působnosti; v současné době je v České
republice 6 258 obcí.
obecně
závazné vyhlášky obcí - obecně
závazné právní předpisy, jež mají povahu právních předpisů obcí vydávaných v
tzv. samostatné působnosti obce;
k jejich vydávání je příslušné zastupitelstvo obce.
obecní
policie - obecní policie
zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce;
obecní policii zřizuje a zrušuje
zastupitelstvo obce; při plnění svých úkolů spolupracuje obecní policie
s Policií České republiky; obecní policii řídí starosta, pokud zastupitelstvo obce nepověří řízením obecní
policie jiného člena zastupitelstva.
obecní
úřad – orgán obce,
s povahou úředně zastřešující
organizační složky výkonu územní veřejné správy v obci; jeho sídlo je zpravidla současně sídlem ostatních orgánů obce, jeho posláním je plnit jednak vlastní zákonem
o obcích stanovené úkoly, a to jak v oblasti tzv. samostatné, tak v oblasti
tzv. přenesené působnosti obce, přičemž z jeho postavení současně vyplývá, že
je rovněž příslušný k organizačnímu a administrativnímu zabezpečení činnosti
orgánů obce; obecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové),
tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení
do obecního úřadu; v čele obecního úřadu je starosta.
obecní
úřady obcí s rozšířenou působností - obecní úřady v obcích, určených zákonem č. 314/2002 Sb.; v současné
době se jedná o 205 obecních úřadů,
jejichž posláním je vykonávat státní správu jako tzv. přenesenou působnost ve
stanovených územních obvodech, zahrnujících v průměru cca 30
obcí, ovšem nad rámec rozsahu přenesené působnosti obcí s pověřenými obecními
úřady.
okres - územní jednotka ve smyslu právní úpravou
provedeného územního členění státu (okres je složkou kraje, a dělí se na obce);
okresy i přes ukončení činnosti okresních úřadů ke 31.12.2002 zrušeny nebyly; v
současné době se Česká republika člení na 77 okresů.
orgány
obcí - organizační složky
organizační struktury obcí, jakožto územních veřejnoprávních samosprávných
korporací; orgány obce jsou zastupitelstvo obce, rada obce, starosta, obecní úřad a tzv. zvláštní orgány obce; zvláštní zákon přiznává postavení orgánu obce
i obecní policii.
osobní
základ samosprávy obcí –
společenství občanů, kteří se mohou zapojovat o samosprávy obce; jde jednak o
občany s trvalým pobytem a dále o tzv. čestné občany obce.
pověřené
obecní úřady - obecní úřady v
obcích, určených zákonem č. 314/2002 Sb.; v současné době se jedná o 388
pověřených obecních úřadů, jejichž posláním je vykonávat státní správu jako
tzv. přenesenou působnost ve stanovených územních obvodech, zahrnujících
zpravidla několik obcí (v průměru cca 17 obcí), ovšem nad rámec rozsahu
přenesené působnosti obcí s běžnými obecními úřady.
přenesená
působnost obcí - rozsah a obsah
úkolů s povahou státní správy, který obcím přísluší v rozsahu, stanoveném
zvláštními zákony; obce přenesenou působnost vykonávají v zastoupené státu, a
řídí se přitom vedle zákonů a ostatních obecně závazných právních předpisů i
usneseními vlády a směrnicemi ústředních orgánů státní správy; rozsah přenesené
působnosti obcí je přitom odstupňován do
tří kategorii – v základním rozsahu, tj v rozsahu odpovídajícímu „běžným“ obecním úřadům,
v rozsahu odpovídajícímu pověřeným obecním úřadům a v rozsahu odpovídajícímu obecním úřadům obcí s rozšířenou
působností.
působnost
obcí - podle platné právní
úpravy přichází u obcí v úvahu působnost dvojího druhu, a to jednak tzv.
působnost samostatná a dále tzv. působnost přenesená; u samostatné působnosti
hovoříme o klasické obecní samosprávě, u přenesené působnosti naproti tomu jde
o výkon státní správy, prováděný orgány obcí.
rada
města - orgán s postavením rady
obce, zřizovaný ve městech, a to včetně statutárních měst.
rada
obce - výkonný orgán obce pro
oblast tzv. samostatné působnosti obce; radu obce tvoří starosta, místostarosta
(místostarostové) a další členové rady; počet členů rady je lichý a činí
nejméně
regiony
soudržnosti - regiony, vymezené
pro potřeby spojené s koordinací a realizací hospodářské a sociální
soudržnosti, spočívající u nás v současné době zejména ve využívání
finančních prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie. Jejich územní
vymezení je totožné s územními statistickými jednotkami NUTS 2; jedná se celkem o 8 regionů, a to: region
Praha, vymezený územím hlavního města Prahy, region Střední Čechy, vymezený
územím Středočeského kraje, region Jihozápad, vymezený územím Jihočeského a Plzeňského
kraje, region Severozápad, vymezený územím Karlovarského a Ústeckého kraje,
region Severovýchod, vymezený územím Libereckého, Královehradeckého a
Pardubického kraje, region Jihovýchod, vymezený územím Jihomoravského kraje a
kraje Vysočina, region Střední Morava, vymezený územím Olomouckého a Zlínského
kraje a region Ostravsko, vymezený územím Moravskoslezského kraje.
rozdělování obcí – v současné době přichází v úvahu pouze tzv. oddělením části
obce; část
obce, která se chce oddělit, musí
mít samostatné katastrální území
sousedící nejméně se dvěma obcemi
nebo jednou obcí a cizím státem a tvořící souvislý územní celek; po oddělení musí mít
alespoň 1 000 občanů;
stejné podmínky musí splňovat
obec po
oddělení její části;
s oddělením části
obce musí vyslovit souhlas v místním referendu občané žijící
na území té části obce, která se chce oddělit; o oddělení části
obce rozhoduje krajský úřad
v přenesené působnosti na
návrh obce, který podá obec
na základě kladného výsledku místního referenda konaného v
té části obce, která se chce oddělit; řízení o
oddělení části obce
ukončené pravomocným rozhodnutím
nelze obnovit a pravomocné rozhodnutí o oddělení části obce nelze přezkoumat ve
správním řízení; po vyhlášení výsledků
místního referenda obec požádá Ministerstvo vnitra o souhlas s
názvem nově vznikající obce.
rozpočet
obce - základní nástroj finančního hospodaření obce;
obce sestavují své rozpočty vždy na příslušný kalendářní rok a schvalují jej
v zastupitelstvu; stejně tak závěrečný účet spolu se zprávou o
výsledcích přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok projednává zastupitelstvo obce, a to vždy do 30. června následujícího roku; výsledky hospodaření obce musí být navíc před
projednáním v zastupitelstvu přezkoumány krajským úřadem, nebo auditorem.
samospráva - veřejná správa uskutečňovaná jinými
veřejnoprávními subjekty než státem, v podmínkách vlastní, resp. samostatné,
působnosti samosprávných subjektů; jedná se o subjekty korporativního
charakteru, označované jako veřejnoprávní korporace.
samostatná
působnost obcí - rozsah a obsah
úkolů s povahou samosprávy, který obcím přísluší z titulu jejich postavení jako
územních veřejnoprávních samosprávných korporací; samostatnou působnost
vykonávají obce svým jménem; při výkonu samostatné působnosti se obce řídí jen
zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými na základě zákonů a k
jejich provedení.
slučování
obcí - dvě nebo více sousedních
obcí se mohou na základě dohody sloučit či jedna ke druhé připojit; dohodu
o sloučení obcí či připojení obce lze uzavřít na základě rozhodnutí
zastupitelstev dotčených obcí, pokud do 30 dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí
není podán návrh na konání místního referenda v této věci.
správce
obce – zaměstnanec státu jmenovaný Ministerstvem vnitra k plnění
úkolů v obci tehdy, neuskuteční-li se v obci vyhlášené
volby pro nedostatek kandidátů na členy zastupitelstva obce, nebo zanikne-li mandát všem členům zastupitelstva
obce a na uprázdněné mandáty nenastoupí náhradníci, nebo dojde-li ke sloučení obcí nebo k
oddělení části obce; správce obce zabezpečuje zákonem o obcích jmenovitě
určené úkoly v oblasti samostatné
působnosti, stojí v čele obecního úřadu,
a zastupuje obec navenek; činnost správce obce končí dnem ustavujícího zasedání
zastupitelstva obce nebo dnem zvolení starosty; na ustavujícím zasedání
zastupitelstva obce podá správce obce zprávu o výkonu své funkce a o stavu
hospodaření a majetku obce.
starosta - monokratický
orgán obce, který reprezentuje obec navenek a plní další úkoly, stanovené
zákonem o obcích; starostu volí zastupitelstvo obce a jemu je starosta také z
výkonu své funkce odpovědný; zastupováním starosty zastupitelstvo pověřuje
místostarostu (místostarosty).
statutární
města - města zvláštního významu, která se z
rozhodnutí zastupitelstva města mohou členit na městské obvody nebo městské
část s vlastními orgány, analogickými orgánům obcí; podle platné právní úpravy
jde o města Kladno,
České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad
Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno,
Zlín, Olomouc, Přerov, Chomutov, Děčín, Frýdek-Místek,
Ostrava, Opava, Havířov, Most, Teplice, Karviná, Mladá
Boleslav a Třinec; územně členěná statutární města upravují své vnitřní poměry
ve věcech správy města statutem, přijímaným zastupitelstvem města a
vydávaným ve formě obecně závazné vyhlášky.
stavební
úřady - orgány povolané k výkonu státní správy v
režimu stavebního zákona a navazujících, resp. souvisejících právních předpisů;
platná právní úprava vymezuje stavební úřady, které by bylo možno nazvat
„obecné“ (města a obce), a dále rozlišuje speciální, vojenské a tzv. jiné
stavební úřady.
tajemník
obecního úřadu – zaměstnanec
obce, který řídí a kontroluje činnost zaměstnanců obce zařazených do obecního
úřadu; pro účely zákona o úřednících územních samosprávných celků má postavení
vedoucího úřadu, z pohledu zákona o obcích v čele obecního úřadu
stojí starosta, a jemu je také tajemník obecního úřadu odpovědný, a to jak za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné
působnosti, tak i za plnění úkolů v přenesené působnosti; u obcí, v nichž působí
pověřený obecní úřad a dále v obcích s rozšířenou působností je zřízení funkce
tajemníka povinné; ostatní obce funkci
tajemníka zřizovat nemusí, ale mohou; tajemníka jmenuje a odvolává starosta, a
to se souhlasem ředitele krajského úřadu; bez souhlasu ředitele krajského úřadu
je jmenování a odvolání tajemníka obecního úřadu neplatné; pokud není v obci funkce tajemníka obecního
úřadu zřízena, nebo není-li tajemník obecního úřadu ustanoven, plní jeho úkoly
starosta.
úřad
městyse - úřad, mající postavení a plnící úkoly obecního úřadu v obcích
s postavením městysů.
územní
správa - souvisí s územním
členěním státu a zahrnuje veškeré nižší úrovně správy, než úroveň ústřední; v
této souvislosti potom jako další specifický pojem ještě obvykle vystupuje
pojem místní správa, kterou se rozumí místní, tj. nejnižší úroveň
územní veřejné správy.
územní
samospráva - postihuje
organizaci a vyjadřuje samosprávné uplatňování veřejné správy podle územních,
resp. místních, hledisek (tradičně obce, okresy, kraje, země apod.); v našich
současných podmínkách je územní samospráva představována obcemi a kraji.
územní
základ samosprávy obcí -
vyjadřuje skutečnost, že právní úprava charakterizuje obce i podle územních
hledisek; obce jsou příslušnými územními celky u nichž platí, že se obce mohou za podmínek stanovených v
zákoně jak slučovat, tak rozdělovat, a dále i to, že může docházet ke změně
jejich hranic, čímž dochází ke změnám v území obcí.
veřejnoprávní
korporace - společenství osob, spojených společnými cíli
při realizaci veřejných zájmů, jež je státem aprobováno a jemuž je přiznána
příslušná právní subjektivita; veřejnoprávní korporace se zřizují, resp. jejich
právní postavení se zakládá, zákonem.
výbory
zastupitelstva obce - orgány zastupitelstva obce s postavením
iniciativních a kontrolních orgánů; počet členů výborů je vždy lichý, předsedou
výboru (s výjimkou výboru osadního) je vždy člen zastupitelstva; povinně se
zřizují výbor finanční a výbor kontrolní (tyto výbory jsou nejméně tříčlenné);
obec, v jejímž územním obvodu žije podle posledního sčítání lidu alespoň 10 %
občanů hlásících se k národnosti jiné než české, zřizuje výbor pro národnostní
menšiny; výbory plní úkoly, kterými je pověří zastupitelstvo, ze své činnosti
výbory odpovídají rovněž zastupitelstvu.
vyšší
územní samosprávné celky -
platná právní úprava jako vyšší územní
samosprávné celky („VÚSC“) vymezuje
samosprávné kraje; postavení VÚSC přiznává také hl.m. Praze .
zastupitelstvo
města - orgán s postavením
zastupitelstva obce, zřizovaný ve městech, a to včetně statutárních měst.
zastupitelstvo
městysu - orgán s postavením
zastupitelstva obce, zřizovaný ve městysech.
zastupitelstvo
obce - nejvyšší samosprávný orgán a zastupitelský
sbor obce; od něho je potom odvozováno postavení dalších orgánů obce; vykonává
zákonem o obcích svěřené nejdůležitější pravomoci v oblasti tzv. samostatné
působnosti obce, ve věcech patřících do přenesené působnosti rozhoduje, jen
stanoví-li tak zákon; zasedání zastupitelstva obce jsou veřejná, konají se v
územním obvodu obce; zastupitelstvo obce se schází podle potřeby, nejméně však
jedenkrát za tři měsíce; zasedání zastupitelstva obce svolává a zpravidla řídí
starosta; počet členů zastupitelstva je podle počtu občanů obce 5 až 55.