MÍSTNÍ SPRÁVA II. PrF MU v Brně © petr průcha, 2024 Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice I. ZÁKONNÁ ÚPRAVA MÍSTNÍ SPRÁVY ´ ´navazuje na ´Evropskou chartu místní samosprávy ´ústavně právní úpravu ´ ´základem je zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) ´ ´je výrazem „smíšeného modelu“ ´ Další nejvýznamnější prameny zákonné úpravy ´ ´zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů ´zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů ´zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů ´zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů ´zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů ´ ´ II. OBCE JAKO ZÁKLADNÍ JEDNOTKY ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY ´ ´obec jako základní územní samosprávný celek s povahou veřejnoprávní korporace ´„právní osobnost“ (právní subjektivita), obec je právnickou osobou ´ ´základ samosprávy obcí ´ územní, ´ osobní, ´ ekonomický, ´ organizačně kompetenční Velikostní struktura obcí ´ ´Celkem cca 50 % všech obcí jsou obce do 500 obyvatel. ´kategorie obcí do 199 obyvatel (cca 20 %) ´kategorie obcí od 200 - 499 obyvatel (cca 30 %), ´ ´V obcích do 500 obyvatel žije pouze cca 10 % celkové populace České republiky. ´Tyto obce však zabírají víc než 1/3 rozlohy České republiky. ´ ´Velký počet obcí do 1 000 obyvatel. ´ kategorie od 500-999 obyvatel (cca 20 %). Kategorizace obcí (dle rozsahu přenesené působnosti), a působnost jen některých obcí ´ ´obce ´I. kategorie ´II. kategorie ´III. kategorie ´ ´ ´obce s matričním úřadem ´obce se stavebním úřadem III. ORGÁNY OBCÍ A MĚST ´ zastupitelstvo obce (města) ´výbory zastupitelstva ´ ´ rada obce (města) ´komise rady ´ ´ starosta ´ ´ obecní úřad (městský úřad) ´ ´ zvláštní orgány obce (města) ´ Zastupitelstvo, počet členů ´ Zastupitelstvo obce při stanovení počtu členů zastupitelstva obce přihlédne zejména k počtu obyvatel a velikosti územního obvodu. Počet členů stanoví tak, aby zastupitelstvo obce mělo v obci, městysu, městě, městském obvodu, městské části ´ ´do 500 obyvatel 5 až 15 členů ´nad 500 do 3 000 obyvatel 7 až 15 členů ´nad 3 000 do 10 000 obyvatel 11 až 25 členů ´nad 10 000 do 50 000 obyvatel 15 až 35 členů ´nad 50 000 do 150 000 obyvatel 25 až 45 členů ´nad 150 000 obyvatel 35 až 55 členů. Rada obce ´ ´Radu obce tvoří starosta, místostarosta (místostarostové) a další členové rady volení z řad členů zastupitelstva obce. ´ ´Počet členů rady obce je lichý a činí nejméně 5 a nejvýše 11 členů, přičemž nesmí přesahovat jednu třetinu počtu členů zastupitelstva obce. ´ ´Rada obce se nevolí v obcích, kde zastupitelstvo obce má méně než 15 členů. ´ Starosta ´ ´Starosta zastupuje obec navenek. ´Starostu a místostarostu (místostarosty) volí do funkcí zastupitelstvo obce z řad svých členů. ´Starosta a místostarosta musí být občanem České republiky. Za výkon své funkce odpovídají zastupitelstvu obce. ´ Obecní úřad ´obecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu (zákona č. 312/2002 Sb.) ´ ´v čele obecního úřadu je starosta ´ ´rada obce může zřídit pro jednotlivé úseky činnosti obecního úřadu odbory a oddělení, v nichž jsou začleněni zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu ´ ´funkce tajemníka obecního úřadu se zřizuje povinně v obcích s pověřeným obecním úřadem a v obcích s rozšířenou působností, v ostatních obcích záleží na úvaze; tajemník je zaměstnancem obce Účast občanů a místní správě §aktivní a pasivní volební právo do zastupitelstev §trvalý pobyt, 18 let ´ §členství ve výborech, komisích, zvláštních orgánech ´ §účast na zasedání zastupitelstva § §podávání návrhů, připomínek, podnětů, stížností, petic ´ §místní a krajské referendum ´ IV. SVAZKY OBCÍ ´ ´institucionalizované vyjádření spolupráce mezi obcemi ´předmět činnosti svazků obcí ´úkoly v oblasti školství, sociální péče, zdravotnictví, kultury, požární ochrany, veřejného pořádku, ochrany životního prostředí, cestovního ruchu a péče o zvířata, ´zabezpečování čistoty obce, správy veřejné zeleně a veřejného osvětlení, shromažďování a odvozu komunálních odpadů a jejich nezávadného zpracování, využití nebo zneškodnění, zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod, ´zavádění, rozšiřování a zdokonalování sítí technického vybavení a systémů veřejné osobní dopravy k zajištění dopravní obslužnosti daného území, ´úkoly v oblasti ochrany ovzduší, úkoly související se zabezpečováním přestavby vytápění nebo ohřevu vody tuhými palivy na využití ekologicky vhodnějších zdrojů tepelné energie v obytných a jiných objektech ve vlastnictví obcí, ´provoz lomů, pískoven a zařízení sloužících k těžbě a úpravě nerostných surovin, jakož i ´správa majetku obcí, zejména místních komunikací, lesů, domovního a bytového fondu, sportovních, kulturních zařízení a dalších zařízení spravovaných obcemi. ´ Společenství obcí ´ ´Postavení společenství obcí může nabýt svazek obcí, jehož členy ´ - je alespoň 15 obcí, nebo ´ - jsou alespoň tři pětiny všech obcí ze správního obvodu obce s rozšířenou působností, jestliže do tohoto správního obvodu náleží méně než 25 obcí. ´ ´ Členy společenství obcí mohou být pouze obce nacházející se ve stejném správním obvodu obce s rozšířenou působností. ´ Obec může být členem pouze jednoho společenství obcí. ´ ´Předmětem činnosti společenství obcí je vedle obecných činností svazku obcí ´zajišťování koordinace veřejných služeb na území členských obcí a strategického rozvoje tohoto území; z tímto účelem společenství obcí zpracovává strategii rozvoje společenství obcí, ´předmětem činnosti společenství obcí může být i zajišťování výkonu tzv. správních činností (tzv. létající úředník), jakož i plnění dalších úkolů, které nejsou výkonem správní činnosti. V. PŮSOBNOST A PRAVOMOC OBCÍ ´Působnost obcí ´ ´v činnosti se diferencuje mezi realizací ´ samostatné působnosti, a ´ přenesené působnosti ´ povaha, rozdíly, vzájemné vztahy, diferenciace ve vázanosti právem ´ ´Pozn.: ´Pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o samostatnou působnost (§ 8 zákona o obcích). Pravomoc obcí ´ ´ ´pravomoc ´normotvorná pravomoc ´ostatní (nenormotvorná) pravomoc ´ ´role správního řádu ´ NORMOTVORNÁ PRAVOMOC OBCÍ ´Ústavněprávní úprava ´ ´Čl. 79 odst. 3 Ústavy ´Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. ´ ´Čl. 104 odst. 1 a 3 Ústavy ´Působnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem. ´Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. . ´Listina ´ ´Čl.4 ´(1) Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. ´ ´Čl. 11 ´(5) Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. Dřívější judikatura ´ ´ ´Pl. ÚS 5/93 (Zásady prodejní doby na území města Žďár nad Sázavou) ´Zrušení OZV ´ ´ Podle čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod mohou být povinnosti ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích; rovněž podle čl. 2 odst. 4 Ústavy České republiky a čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod nesmí být nikdo nucen činit, co zákon neukládá. Z těchto ustanovení nutno pro oblast působnosti obce dovodit závěr, že v případech, kdy obec vystupuje jako subjekt určující pro občana povinnosti jednostrannými příkazy a zákazy, platí ustanovení čl. 2 odst. 4 Ústavy české republiky a čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod. Obec tudíž může vydávat obecně závazné vyhlášky, jejichž obsahem jsou právní povinnosti, jen na základě a v mezích zákona. K vydání obecně závazné vyhlášky, jejímž obsahem jsou právní povinnosti, je obec proto oprávněna jenom v případě výslovného zákonného zmocnění. ´ ´ Zákonná úprava ´ ´Povinnosti může obec ukládat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou ´k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku; zejména může stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku, lze vykonávat pouze na místech a v čase obecně závaznou vyhláškou určených, nebo stanovit, že na některých veřejných prostranství v obci jsou takové činnosti zakázány, ´pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték, stanovením závazných podmínek v rozsahu nezbytném k zajištění veřejného pořádku, ´k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně (dále jen "veřejná zeleň") a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti, ´stanoví-li tak zvláštní zákon. ´ . ´Obec může v přenesené působnosti ´ ´vydávat na základě zákona a v jeho mezích nařízení obce, je-li k tomu zákonem zmocněna ´ ´obec vykonávající rozšířenou působnost (§ 66) může na základě zákona a v jeho mezích, je-li k tomu zákonem zmocněna, vydávat nařízení obce pro správní obvod stanovený zvláštním právním předpisem ´ ´ Role judikatury Ústavního soudu - test ústavnosti, tzv. test čtyř kroků ´ ´1. Přezkoumání pravomoci obce vydávat obecně závazné vyhlášky. ´2. Přezkoumání otázky, zda se obec při vydávání obecně závazné vyhlášky nepohybovala mimo zákonem vymezené věcnou působnost (jednání ultra vires). ´3. Vyřešení otázky, zda obec při vydávání obecně závazné vyhlášky nezneužila zákonem jí svěřenou působnost. ´4. Přezkum obsahu vyhlášky z hlediska "nerozumnosti" (unreasonabless). ´ ´Pl. ÚS 63/04, ze dne 22.3.2005 (Prostějov) Zřetelehodné nálezy : ´ ´ ´tzv. „jirkovská vyhláška“ ´Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 45/06, ze dne 11.12.2007 ´ ´ ´tzv. „břeclavská vyhláška“ ´Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 28/09, ze dne 2.11.2010 (vyhášen 15.11.2010) . ´ ´ Pl. ÚS 45/06 - Jirkov - (OZV – pravidelné sekání trávy, návrh se zamítá) ´ ´ Ustanovením čl. 104 odst. 3 Ústavy jsou obce přímo zmocněny tvořit právo ve formě vydávání obecně závazných vyhlášek. Na rozdíl od vydávání právních předpisů v přenesené působnosti ve smyslu čl. 79 odst. 3 Ústavy, k vydávání obecně závazných vyhlášek v mezích své věcné působnosti, a to i když jsou jimi ukládány povinnosti, již obce žádné další zákonné zmocnění nepotřebují (s výhradou ukládání daní a poplatků vzhledem k čl. 11 odst. 5 Listiny). ´ ´ Stanovení mezí samostatné působnosti obce svěřila Ústava zákonu (čl. 104 odst. 1 Ústavy), jímž je de lege lata zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení). Ten v § 10 stanoví věcné oblasti, v nichž jsou obce oprávněny bez výslovného zákonného zmocnění tvořit právo. Pro všechny tyto věcné oblasti platí společná podmínka, že musí jít o záležitost v zájmu obce a občanů obce (§ 35 odst. 1 zákona o obcích), tzn. o záležitost místní, nikoli o záležitost krajského nebo celostátního významu. Platí také, že obecně závazná vyhláška se nesmí dostat do rozporu se zákonem. ´ ´ . ´ ´Pl. ÚS 28/09 – Břeclav – zavírací hodina v restauracích - OZV se zrušuje ´za účasti ombudsmana ´ Za situace, kdy úprava v obecně závazné vyhlášce obce směřuje primárně k „zabezpečení veřejného pořádku v širších dimenzích“, do nichž spadá právo občanů na ochranu soukromí, nerušené užívání jejich domovů, dobré soužití, jakož i uspokojení jejich oprávněných zájmů a potřeb, přičemž provozováním hostinské činnosti v nočních hodinách může docházet k narušování veřejného pořádku, má obec možnost na základě zmocnění vyplývajícího z § 10 zákona o obcích a čl. 104 Ústavy, stanovit povinnosti subjektům tuto činnost provozujícím, a to včetně povinnosti spočívající v omezení provozní doby v nočních hodinách. Ústavní soud tedy nevylučuje, že obce mohou na svém území regulovat provozní dobu hostinských (a obdobných) zařízení a určitým způsobem tak omezit právo provozovat hospodářskou činnost dle čl. 26 Listiny v zájmu ochrany jiných ústavně zaručených práv. ´ ´ Obecně závazné vyhlášky obcí musí naplňovat obecná kritéria tvorby právních předpisů spočívajících v požadavcích jejich určitosti, srozumitelnosti a adekvátní interpretovatelnosti. Pokud pojem obytná zástavba není nikterak definován v právních normách, ani v obecně závazné vyhlášce (ani v jiné vyhlášce obce), jedná se o pojem neurčitý, neboť nelze nikterak dovodit, o jaký typ zástavby se jedná. Adresáti této normy by nebyli schopni předvídat její aplikaci a neměli by možnost upravit podle toho své chování. SANKČNÍ PRAVOMOC OBCÍ ´ ´ ´ v přenesené působnosti ´přestupky ´ - zákon č. 250/2016 Sb. ´ - zákon č. 251/2016 Sb. ´ - zákon č. 128/2000 Sb. (§ 66 d) ´ - zvláštní zákony (zákon č. 183/2017 Sb.) ´pořádkové delikty (správní řád) . ´U přestupků převažují delikty spočívající v porušení povinností ve státní správě ´ ´zpravidla chybí pocit špatného svědomí – viz sociální podstata právní odpovědnosti, zpravidla subjektivně, ale i fakticky, ´ ´ ´Přestupky v samosprávě – problém OZV, nemohou samy formulovat skutkové podstaty přestupků (viz nález Pl. ÚS 35/06, Kořenov). ´ ´ Přestupky, resp. postihy, upravené v § 66d zákona o obcích ´(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že ´ a) úmyslně poškodí, odstraní nebo zakryje tabulku s označením ulice nebo jiného veřejného prostranství, ´ b) neudržuje čistotu a pořádek na pozemku, který užívá nebo vlastní, a tím naruší vzhled obce, nebo ´ c) naruší životní prostředí v obci nebo odloží věc mimo vyhrazené místo. ´(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že ´ a) poškodí, odstraní nebo zakryje tabulku s označením ulice nebo jiného veřejného prostranství, ´ b) neudržuje čistotu a pořádek na pozemku, který užívá nebo vlastní, a tím naruší vzhled obce, nebo ´ c) naruší životní prostředí v obci nebo odloží věc mimo vyhrazené místo. ´(3) Fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako vlastník nemovitosti dopustí přestupku tím, že ´ a) neoznačí budovu čísly stanovenými obecním úřadem nebo je neudržuje v řádném stavu, nebo ´ b) odmítne strpět bezúplatné připevnění tabulky s označením ulice nebo jiného veřejného prostranství na své nemovitosti nebo v blízkosti tabulky s označením umístí jiný nápis. ´(4) Za přestupek podle odstavce 1 písm. b) nebo c) nebo odstavce 2 písm. b) nebo c) lze uložit pokutu do 500 000 Kč a za přestupek podle odstavce 1 písm. a), odstavce 2 písm. a) nebo odstavce 3 pokutu do 200 000 Kč. ´ ´ Přestupky proti pořádku ve státní správě a přestupky proti pořádku v územní samosprávě ´§ 4 zák.č. 251/2016 Sb. ´ ´ (1) Fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší povinnost stanovenou v nařízení obce nebo kraje. ´ (2) Fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší povinnost stanovenou v obecně závazné vyhlášce obce nebo kraje. ´ (3) Za přestupek podle odstavce 1 nebo 2 lze uložit pokutu do 100 000 Kč. ´ (4) Dopustí-li se přestupku podle odstavce 1 nebo 2 fyzická osoba, lze jí uložit omezující opatření. Dozor nad výkonem působnosti a pravomoci obcí ´ ´v samostatné působnosti ´ve vztahu k obecně závazným vyhláškám ´ve vztahu k jiným aktům či úkonům ´ ´v přenesené působnosti ´ve vztahu k nařízením obce ´ve vztahu k jiným aktům či úkonům ´ Prameny ke studiu tohoto bloku: nZákladní literatura n nPrůcha, P.: Místní správa, 2. vydání, MU Brno, 2018 nÚstava ČR nListina základních práv a svobod n n nPodpůrně : n nKopecký, M.: Právní postavení obcí a krajů – základy komunálního práva, 2. vydání, Wolters Kluwer, Praha 2017 n SHRNUTÍ, ZÁVĚR PrF MU v Brně Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice