Metodologie II. Sociologie pro porodní asistentky 11. května 2006 Mgr. Lucie Jarkovská jarkovsk@fss.muni.cz Realizace výzkumu § Pilotní studie je prováděna na malé skupině vybrané z populace, kterou hodláme studovat. Používáme nejčastěji kvalitativní postupy. Cílem je zjistit, zda informace, kterou požadujeme, v naší populaci vůbec existuje a zda je dosažitelná Realizace výzkumu § Předvýzkum je opět prováděn na malém vzorku cílové populace, tento vzorek je však obvykle větší než vzorek v pilotní studii. Předvýzkum je testem nástrojů, které ve výzkumu hodláme použít Sběr dat Techniky sběru dat § přímé pozorování § rozhovor (standardizovaný, nestandardizovaný, skupinový ...) § dotazník § analýza dokumentů § sekundární analýza dat Rozhovor -- Dotazník + § Nákladná a pracná technika § Časově náročný § Vyžaduje školené tazatele § Nákladný při prostorovém rozptýlení respondentů § Nepřesvědčivá anonymita § Různí tazatelé -- interviewer bias § Levnější při větším počtu jedinců § Časově méně náročný § Požadavky na spoluprac. jsou menší § Prostorové rozšíření snazší a méně nákladné § Anonymita přesvědčivá § Formální shodnost podnětové situace je vysoká Rozhovor + Dotazník -- § Klade menší nároky na iniciativu respondenta, pro respondenta je obtížnější vynechat odpovědi § Je téměř jisté, že dotazovaná osoba je ta, která byla vybrána § Proporce dokončených rozhovorů je vyšší než návratnost dotazníků § Klade nároky na ochotu dotazované/ho -- je jednodušší něco přeskočit § Někdy na otázky odpovídá někdo jiný (z rodiny) nebo i rodinný tým § Návratnost je nízká, ohrožuje reprezentativnost výzkumu Dotazník § Kvantitativní výzkum je o testování hypotéz o skupinách (ne o jedincích), proto je třeba zabezpečit jednotné stimuly pro dotazované § Dáváme proto přednost standardizovaným postupům před nestandardizovanými. Dotazník § Operacionalizované hypotézy jsou převedeny na otázky v dotazníku § Pro dosažení maximální standardizace dáváme přednost uzavřeným otázkám § Uzavřené otázky nabízejí soubor možných alternativ, ze kterých respondent/ka vybere vhodnou odpověď Uzavřené otázky § Kategorie použité pro uzavřené otázky musí představovat soubor vyčerpávající všechny možné alternativy odpovědí § Všechny kategorie se musí vzájemně vylučovat, nesmí být možné zařadit odpověď do více než do jedné z kategorií Příklad § Kolik je vám let? a) méně než 20 b) 20 -- 30 c) 30 -- 40 d) 40 -- 50 e) 50 a víc Otázky v dotazníku § Pokud by byl výčet kategorií příliš dlouhý, je možné kategorie sdružovat a také uvést možnost "jiné" ALE § Pozor na zavedení příliš širokých kategorií. Sebraná data je možno sdružovat do obecnějších kategorií, ale obráceně to není možné. Příklad § Jak jste byla spokojena s přístupem lékařů/lékařek a porodních asistentek v naší porodnici? § Velmi spokojena § Spíše spokojena § Ani spokojena ani nespokojena § Spíše nespokojena § Velmi nespokojena Dvouhlavňová otázka § Otázka, která vyžaduje odpověď o dvou nebo více věcech najednou Zkreslení odpovědí § Měření jako zdroj změny -- výzkumný proces může vyvolat ve zkoumaných osobách postoje, které předtím neexistovaly § Stereotyp ve volbě odpovědi -- tendence odpovídat určitým způsobem, např. spíše souhlasit § Výběr role § Sugestivní otázky Interviewer bias a výběr role § €: Mají se podle vás otcové podílet na péči o své novorozené dítě? €: Šílíte? Péče o mimino není nic pro správné chlapy. § : Mají se podle vás otcové podílet na péči o své novorozené dítě? €: Ano, určitě. Není nic krásnějšího než když otec pečuje o dítě spolu s matkou už od prvních dnů po narození. Příklad Jaký byl váš celkový dojem z poskytovaných služeb, které pro vás zajistila naše porodnice? § Byla jsem bez výhrad spokojena. § Byla jsem až na drobnosti spokojena. § Byla jsem nespokojena. Příklad § Pro každé novorozeně je nejhodnotnější a nejzdravější výživou mateřské mléko. Jak dlouho jste kojila své dítě? § vůbec ne § méně než šest měsíců § více než 6 ale méně než 12 měsíců § déle než jeden rok Sugestivní otázky Zvyšují neúměrně výskyt určité varianty tím § že nabízejí nesymetrické rozložení alternativních kategorií § že používají emotivně laděné pojmy a formulace nebo se odvolávají na autoritu apod. Otázky, které je nutno si zodpovědět u každé otázky v našem dotazníku § Je otázka opravdu nezbytná? Vztahuje se k našim hypotézám? § Měří tato otázka opravdu to, co chceme měřit? § Bude otázka srozumitelná všem? Budou ji rozumět všichni stejně? § Je respondent/ka sto nám vůbec odpovědět? § Nejde o dvouhlavňovou otázku? § Není otázka sugestivní? § Je výčet nabídnutých odpovědí úplný? Nepřekrývají se jednotlivé kategorie odpovědí? § Není otázka příliš obecná? Není možné ji přeformulovat, aby byla konkrétnější? § Mají odpovědi všech stejnou váhu? -- filtrační otázky § Není otázka pro dotazované nepříjemná či ohroující? Dotazník jako celek § Není příliš dlouhý? § Má logickou strukturu? § Obsahuje úvod, poděkování? § Jsou instrukce pro vyplnění všech otázek jasné a dostatečné? § Podporuje dramaturgie otázek vyplnění celého dotazníku?