Pedagog -- požadavky, kompetence - pedagog (rodič, učitel, vychovatel) je ve VVP činitelem, který nese společenskou odpovědnost za jeho účinnost a úspěšnost - pedagog koncipuje obsah výchovně-vzdělávací činnosti ve shodě s pedagogickými dokumenty, provádí diagnózu - úkoly současného pedagoga -> odpovědnost za plný rozvoj jedinců, za jejich přípravu pro základní sociální role, za utváření stránek osobnosti, za jejich rozvoj z hlediska výchovných složek - takovéto úkoly kladou nároky na odborné i charakterové kvality pedagoga, na jeho přípravu a mnohostranný rozvoj - v praxi jsou častým jevem velké rozdíly mezi jednotlivými učiteli (vynikající pedagogičtí pracovníci X učitelé a vychovatelé rozporuplní ve svém morálním a lidském profilu) - pedagogická teorie odhaluje, klasifikuje a hodnotí významné stránky pedagogovy osobnosti - základní kvality, které by měly charakterizovat pedagogickou osobnost : - pedagogova hodnotová orientace - pedagogovo vzdělání všeobecné i odborné - edukátorova pedagogická erudice - pedagogovy osobnostní rysy a charakter - pedagogova hodnotová orientace - jedině osobnost rozvinutá z hlediska demokratických ideálů, s humanitním a vlasteneckým přesvědčením má naději, že očekávané hodnoty přenese i na svěřené jedince - vzdělání pedagogického pracovníka - základem je hluboké všeobecné vzdělání a hluboký rozhled filozofický, politický, vědecký a kulturní - máme-li žádat všeobecné vzdělání po žácích, neměli by se u svých pedagogů setkávat s jednostrannou a úzce odbornou vzdělanostní orientací - dochází často k pedagogickému paradoxu -> jednostranně orientovaný učitel se snaží plně a mnohostranně rozvíjet žáky - požadavek teoretického i praktického odborného vzdělání v oboru, kterému člověak vyučuje - podmínkou úspěšné výchovy není jen pedagogovo všeobecné a odborné vzdělání, ale zároveň hluboké pedagogické vzdělání (dějiny výchovy, obecná pedagogika, filosofie výchovy,pedagogická psychologie, pedagogická sociologie, školní hygiena, didaktika, teorie jednotlivých výchovných složek, metodika odborných jednotlivých oborů) - integrální součást vzdělávání -> praktické pedagogické, didaktické a metodické dovednosti a návyky umožňující přenést poznatky do bezprostřední výchovné praxe - komunikativní dovednosti -- pedagogův kontakt s vychovávaným jedince, interakce - organizátorské dovednosti -- správné řízení výchovně-vzdělávací činnosti - rétorické dovednosti -- povyšující kulturu pedagogického působení - rysy pedagogovy osobnosti - tvořivost -- schopnost neustále hledat nové, neuspokojovat se s dosavadní úrovní - zásadový morální postoj -- pedagogovo myšlení, cítění i chování v duchu demokratismu, humanismu a vlastenectví - pedagogický optimismus -- pevné přesvědčení o účinnosti pedagogického působení - pedagogický takt -- ukázněnost v jednání se žáky, schopnost sebeovládání - pedagogický klid -- schopnost pracovat soustředěně, trpělivě vysvětlovat problematiku až k pochopení - pedagogické zaujetí -- pedagogická angažovanost, klidný a aktivní pedagogův přístup k látce i práci - hluboký přístup k žákům -- láska k žákům projevené v kvalitě pedagogické práce, ve snaze co nejvíce poznat žáky - přísná spravedlnost -- požadavek nenechat nedostatky, přestupky bez povšimnutí, nepreferovat mezi žáky - sebereflexe -- důležitý činitel v pedagogově rozvoji a zkvalitňování výchovně-vzdělávacího působení - ve VVP nepůsobí většinou pedagogický pracovník izolovaně, ale v rámci celé skupiny učitelů, vychovatelů i dalších odborných pracovníků - požadavky na jednotlivce jsou platné i pro celé pedagogické kolektivy - v kolektivním působení se pozitivní kvality jednotlivce buďto umocňují, anebo nopak oslabují či přímo paralyzují Požadavky na pedagoga - odborné vzdělání - osobnostní rysy - hodnotová orientace - všeobecné vzdělání - sociální předpoklady Kompetence učitele (Průcha) - kompetence odborně předmětové -> vědecké základy podmínkami - kompetence psychodidaktické -> podmínky pro učení - kompetence komunikativní -> vztah k dětem, světu i dospělým - kompetence organizační a řídící -> plánovat a projektovat svou činnost - kompetence diagnostická a intervenční -> jak žák myslí, cítí, jedná a proč - kompetence poradenské a konzultativní -> vztahy k rodičům - kompetence reflexe vlastní činnosti -> činnost jako předmět analýzy, umět vyvodit důsledky Klíčové dovednosti (Kyriacou) - plánování a příprava - realizace vyučovací jednotky - řízení vyučovací jednotky - klima třídy - kázeň - hodnocení prospěchu žáků - reflexe vlastní práce a evaluace Literatura : Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. Jůva, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001. Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2001. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.