DOTAZNÍK PRO STUDENTY/TKY OBORŮ VŠEOBECNÁ SESTRA A PORODNÍ ASISTENTKA Dobrý den. Jmenuji se Andrea Hudáčková a v současné době se zabývám problematikou realizace praktické výuky studentů bakalářských studijních oborů Všeobecná sestra a Porodní asistentka, konkrétně mentorstvím v ošetřovatelství. Dotazník, který jste právě obdržel(a), je nutný k výzkumnému šetření této problematiky. Je určen studentkám/tům oborů Všeobecná sestra a Porodní asistentka, kteří již mají zkušenost s praktickou výukou v rámci studia. Prosím vás o jeho vyplnění a zároveň děkuji za ochotu a spolupráci. Mgr. Andrea Hudáčková 1. Pohlaví: d- žena d- muž 2. Obor, který v současné době studujete: d- Všeobecná sestra d- Porodní asistentka 3. Uveďte prosím ročník, který v současné době studujete: d- 1 d- 2 d- 3 4. Když máte praxi na oddělení v nemocnici, kdo vám (studentům) při ranní směně určuje harmonogram činností? d- pouze vyučující z vysoké školy (odborný asistent) d- pouze sestra přímo z oddělení – určená k vedení studentů při praxi „školní sestra - mentor“ d- jakákoli směnová sestra z oddělení, která má zrovna službu d- staniční sestra d- vrchní sestra d- tak různě, někdy ten, někdy ten 5. Když máte praxi v nemocnici, kdo vám (studentům) při odpolední směně určuje harmonogram činností? d- pouze vyučující z vysoké školy (odborný asistent) d- pouze sestra přímo z oddělení – určená k vedení studentů při praxi „školní sestra- mentor“ d- jakákoli směnová sestra z oddělení, která má zrovna službu d- staniční sestra nebo vrchní sestra pověří konkrétní sestru d- tak různě, někdy ten, někdy ten d- někdo jiný – prosím vypište................................................................ 6. Je na odděleních, na kterých vykonáváte praxi, sestra, která je přímo určená k tomu, aby se o vás starala po celou dobu praxe, tzv. „školní sestra/ mentor“? d- ANO d- NE d- NEVÍM O TOM Pokud ANO, spolupracuje se Vám s touto sestrou dobře? d- ANO d- SPÍŠE ANO d- NE d- SPÍŠE NE d- NEUMÍM POSOUDIT 7. Kdybyste si mohl(a) vybrat, koho byste zvolil(a) aby vás vedl při praktické výuce? d- vyučující z vysoké školy (odborná asistentka/asistent) d- sestra přímo z oddělení – určená k vedení studentů při praxi „školní sestra“ d- jakákoli směnová sestra z oddělení, která má zrovna službu d- staniční sestra d- vrchní sestra d- je mi to jedno 8. Uveďte důvod/y, proč jste si výše uvedenou osobu zvolil(a)? (můžete zaškrtnout i více možností) d- nikoho jsem nezvolil(a), je mi to jedno d- má nás čas d- rozumí nám d- má praktické zkušenosti d- ví, co škola od nás požaduje d- má naši důvěru d- je schopna/schopen nám poradit d- zná problematiku oddělení d- zná pacienty d- jiné – prosím doplňte..................................................................................................... 9. Myslíte si, že má vedení praktické výuky sestrou přímo z pracoviště výhody oproti vedení odbornou asistentkou z vysoké školy? d- určitě ano d- asi ano d- určitě ne d- asi ne d- nevím 10. Myslíte si, že má vedení praktické výuky sestrou přímo z pracoviště nevýhody oproti vedení odbornou asistentkou z vysoké školy? d- určitě ano d- asi ano d- určitě ne d- asi ne d- nevím 11. Představte si, že dostanete za úkol připravit pomůcky na nějaký určitý výkon, a vy si nebudete zcela jistá/ý, že tento úkol zvládnete. Koho požádáte o pomoc (radu)? d- nikoho d- jiného studenta/studentku d- toho, kdo ten výkon půjde se mnou udělat d- vyučující(ho) z vysoké školy (odborná asistentka/asistent) d- sestru přímo z oddělení – určenou k vedení studentů při praxi „školní sestru“ d- jakoukoli směnovou sestru z oddělení, která má zrovna službu d- staniční sestru d- vrchní sestru d- kohokoli kdo půjde kolem d- nevím d- nemám problém s nejistotou při ošetřovatelských výkonech 12. Pokud se vyskytne během praktické výuky problém, že nemůžete absolvovat další směnu (nemoc, rodinné důvody..), na koho se obrátíte s žádostí o pomoc při řešení náhrady služby? d- jiného studenta/studentku d- vyučující(ho) z vysoké školy (odborná asistentka/asistent) d- sestru přímo z oddělení – určenou k vedení studentů při praxi „školní sestru - mentora“ d- jakoukoli směnovou sestru z oddělení, která má zrovna službu d- staniční sestru d- vrchní sestru d- nevím d- na někoho jiného – prosím doplňte............................................................................... 13. Máte v rámci praktické výuky průběžné, či závěrečné hodnocení praxe ? d- ANO - průběžné i závěrečné d- ANO – jen průběžné d- ANO – jen závěrečné d- NE d- NEVÍM CO TO JE Pokud jste zvolila NE a NEVÍM, přejděte prosím na otázku č. 17 14. Kdo se tohoto hodnocení účastní? (Můžete si vybrat i více možností) d- studenti d- asistent/odborný asistent fakulty/univerzity d- školní sestra - mentor d- sestra z oddělení d- vrchní sestra d- staniční sestra d- lékař d- primář oddělení 15. Vyjadřujete při těchto hodnoceních svá přání či připomínky? d- ANO – přání i připomínky d- ANO – jen přání d- ANO – jen připomínky d- NE 16. Jsou řešeny připomínky studentů k praktické výuce? d- ANO – vždy d- ANO – některé d- NE d- NEVÍM 17. Věnují vám sestry na oddělení při praktické výuce tolik času, kolik potřebujete? d- ANO – jen „školní sestra - mentor“ d- ANO – jen staniční sestra/vrchní sestra d- ANO – každá sestra, kterou požádáme d- NE Vysvětlení k následující otázce: „Školní sestra – mentor“, je sestra přímo z pracoviště, jejímž úkolem je kromě vykonávání samotných ošetřovatelských činností, i vedení studentů při odborné praxi. 18. Kdo by podle Vás měl zastávat tuto funkci? d- směnová sestra z jiného oddělení d- směnová sestra z oddělení, na kterém je praxe realizována d- vrchní sestra d- staniční sestra d- nevím 19. Jaké kompetence by podle Vás měla mít „školní sestra – mentor“? (Můžete si vybrat i více možností) d- plánování rozpisu služeb studentů d- změna rozpisu služeb studentů d- úprava cílů praxe dle stavu na oddělení d- vedení studenta po celou dobu praxe d- dohled nad studentem d- řešení problémových situací d- ukončení/přerušení pobytu studenta na stanici v případě porušení či nedodržení stanovených pravidel d- vyžadování dodržování pracovní doby d- hodnocení studenta d- vyžadování napracování směny v určitých případech d- být členem zkušební komise d- ochrana studenta před strachem a d- vyučovat stresem d- žádné d- jiné – prosím uveďte ........................................................................................................ ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. 20. Uvítal(a) byste setkávání se „školními sestrami- mentorkami“ vždy před plánovanou praktickou výukou (před blokem praktické výuky)? d- ANO d- NE d- NEVÍM 21. Je (byla by) dle Vašeho názoru praxe pod vedením „školní sestry – mentora“ pro vás studenty přínosná d- ANO d- NE d- NEVÍM Děkuji za Váš strávený čas nad tímto dotazníkem Mgr. Andrea Hudáčková hudaca@zsf.jcu.cz