Otázky k závěrečné státní zkoušce z preventivních oborů Preventivní lékařství a epidemiologie infekčních chorob Prevence (význam, úrovně, metody, problémy) . Zdraví (definice, aspekty, měření). Etiologie nemocí, úloha prostředí. Ekologie a současné životní prostředí. Chemizace životního prostředí. Psychosociální faktory a zdraví. Epidemiologické metody. Ümrtnost jako ukazatel zdraví. Nemocnost jako ukazatel zdraví. Zdravotní stav obyvatelstva v České republice. Ovzduší a zdraví. Voda a zdraví. Odpady a zdraví. Elektromagnetické záření a zdraví. Zdravotní následky a zdroje volných radikálů, přírodní antioxidanty Zásady posuzování kvality pitné vody (z lokálního zdroje) Možnosti a způsoby hodnocení výživového stavu Zdravotní rizika spjatá s výživou. Bydlení a zdraví. Pracovní podmínky a zdraví, riziková pracoviště. Vývoj dítěte a jeho potenciální ovlivnění životními podmínkami. Zdravotní aspekty hmotného školního prostředí. Epidemiologie, etiologie a prevence ICHS. Epidemiologie, etiologie a prevence hypertenze. Karcinogeneze. Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů plic. Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů žaludku. Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů tlustého střeva a konečníku. Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů prsu. Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů dělohy. Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů močového ústrojí. Epidemiologie, etiologie a prevence nádorů kůže. Epidemiologie, etiologie a prevence otylosti. Epidemiologie, etiologie a prevence alergií. Epidemiologie, etiologie a prevence osteo-porózy. Zdravotní programy doporučované WHO. Pracoviště praktického lékaře, pracoviště praktického pediatra. Modernizace a racionalizace vybavení a provozu nemocnic. Lůžkové ošetřovací jednotky v nemocnicích. Dietní systém pro nemocnice. Infekční oddělení nemocnic. Rentgenová pracoviště. Pracoviště s radioaktivními látkami ve zdravotnictví. Proces šíření nákazy. Význam přírodních a sociálních podmínek, stupně intenzity procesu šíření. Zdroje nákazy. Epidemiologický význam klinických forem onemocnění, nakažlivost v jednotlivých stadiích, nosičství patogenních mikroorganismů. Očkovací program v CR. Aktuální epidemiologická situace v CR. Surveillance nákaz. Dekontaminace, teoretické základy sterilizace a desinfekce. Epidemiologická charakteristika bakteriálních střevních nákaz a prevence jejich přenosu. Epidemiologická charakteristika virových střevních infekcí a prevence jejich přenosu. Epidemiologická charakteristika bakteriálních vzdušných nákaz a prevence jejich přenosu. Epidemiologická charakteristika vzdušných nákaz. Epidemiologická charakteristika zoonóz a prevence jejich přenosu. Epidemiologická charakteristika onemocnění přenosných převážně krví a jejich prevence. Epidemiologie a surveillance nemocničních infekcí. Epidemiologická charakteristika nákaz kůže a povrchových slizníc a prevence jejich přenosu. Infekční nemoci jako nemoci z povolání a jejich prevence. Infekce na cestách a jejich prevence. 1 • Vliv konzumace legálních drog v těhotenství na poruchy vývoje plodu. • Zdravotní následky pasivního kouření. • Proč je kouření označováno za největší jednotlivý preventabilní faktor předčasné úmrtnosti? • Abstinenční příznaky při odvykání kouření: charakter, příčiny a léčba. • Vliv kouření na poruchy reprodukce. • Učinky nikotinu v organismu. • Připravte osnovu přednášky o zdravé výživě ve vztahu k vegetariánství a jiným alternativním výživovým směrům, které znáte. • Připravte si stručné téze přednášky pro kouřící těhotné ženy s cílem motivace k zanechání kouření. • Připravte si stručně téze přednášky pro žáky druhého stupně základní školy s cílem odradit je od kouření (respektujte psychologické zvláštnosti prepubertálního a pubertálního věku). • Připravte osnovu přednášky o alkoholismu pro žáky učňovské školy. • Připravte osnovu přednášky o drogových závislostech pro žákyně zdravotní školy. • Připravte osnovu přednášky pro matky o ochraně zdraví kojenců. • Připravte osnovu přednášky pro matky o ochraně zdraví předškolních dětí. • Připravte osnovu přednášky pro matky o ochraně zdraví školních dětí. • Připravte osnovu přednášky pro učitele o ochraně zdraví školních dětí. • Připravte osnovu přednášky pro učitele o zra-votní výchově ve škole. • Připravte osnovu přednášky pro vedoucí pracovníky průmyslových podniků o vhodném životním stylu vedoucích pracovníků. • Navrhněte osnovu brožury o prevenci zhoubných nádorů, o jejíž vydání projevila zájem místní pobočka „Ligy proti rakovině". • Připravte osnovu přednášky o zubním kazu pro žákyně zdravotní školy. • Připravte osnovu přednášky pro Univerzitu třetího věku o cizorodých látkách v životním prostředí a zdraví. • Co doporučíte pacientovi k posílení přívodu vitamínu C v zimním období (uveďte všechny relevantní zdroje, které znáte, a přisuďte jejich význam). • Uveďte co nejpodrobnější výživové doporučení pro hypertonika, zejména ve vztahu k přívodu Na. • Uveďte co nepodrobnější výživové doporučení pro anemického pacienta, jemuž jste předepsali medikamentózne železo a chcete, aby přívod Fe maximálně posílil i stravou. • Uveďte co nejpodrobnější výživové doporučení pro pacienta, jemuž jste předepsal medikamentózne vápník a chcete, aby přívod Ca maximálně posílil i stravou. • Uveďte hlavní argumenty, jimiž budete přesvědčovat rodiče dětí předškolního a školního věku, aby zanechali kouření. • Ředitel školy, kam dochází vaše dítě, hodlá realizovat celostátně propagovaný program „Zdravá škola" a požádal Vás o radu. Sepište téze svých doporučení. • Ředitel podniku, který opakovaně sponzoroval Vaše nemocniční oddělení, hodlá realizovat celostátně propagovaný projekt „Zdravý podnik" a požádal Vás o radu. Sepište téze svých doporučení. • Připravte téze informace o stavu a úrovni prevence v CR pro zahraničního kolegu, který o tuto otázku projevil zvýšený zájem. • Sepište nejdůležitější zásady správné výživy, které jako rodinný lékař vyvěsíte v čekárně své ordinace. Zdůvodněněte svůj výběr. • Sepište zásady redukční diety, které hodláte jako rodinný lékař doporučovat svým otylým pacientům. • Sepište zásady výživy pacienta s vysokým kardiovaskulárním rizikem. • Navrhněte leták pro lékaře okresní nemocnice s informacemi o tom, jak mohou aktivně podpořit odvykání kouření u dospělých. • Navrhněte obsah vstupní preventivní prohlídky ženy, která by měla pracovat v textilním průmyslu ve třísměnném provozu. Návrh odůvodněte. • Podle čeho budete usuzovat, že práce v určitém horkém provozu je jen krátkodobě únosná. Uveďte zásady správného pitného režimu. • Navrhněte pracovní anamnézu pro muže -kardiaka, která by umožnila posoudit možnost jeho návratu do pracovního procesu. • Navrhněte pracovní anamnézu pro těhotnou ženu, která by umožnila posoudit možnost jejího setrvání v dosavadní práci. • Ve sklářském podniku,kde jste lékařem primární péče, jsou často pracovní úrazy. Které faktory posoudíte, aby byly nalezeny příčiny a mohla být přijata účinná preventivní opatření. • Navrhněte postup pro komplexní hodnocení profesionální expozice dělníků chemickým látkám v ovzduší pracovišť. • Navrhněte postup pro komplexní hodnocení profesionální expozice pracovníků manipulujících s látkami, které mají mutagenní a ge-notoxické účinky. 2 • Navrhnete opatření, ktzerá by mohla významne snížit psychický stres hospitalizovaných pacientů a takových, která by přispěla ke zlepšení jejich pohody. • Jako vojenský lékař jste byl vyzván, abyste připravil zprávu o úrovni zdravotního stavu 500 nováčků. Připravte osnovu svého postupu a zdůvodněte jej. • Naplánujte jednoduché epidemiologické šetření, jehož cílem je zjištění úrovně zdravotnických znalostí vybrané skupiny obyvatelstva. Zdůvodněte navržený postup. • Naplánujte jednoduché epidemiologické šetření k posouzení výživových zvyklostí a životního stylu těhotných žen v oblasti působení Vašeho porodního oddělení. Zdůvodněte navržený postup. • Navrhněte epidemiologickou studii ke zhodnocení úrovně výživového stavu romského obyvatelstva v Brně. Zdůvodněte svůj postup. • Jako rodinný lékař ovlivňujete otylé pacienty doporučováním redukční diety a vhodného životního stylu. Naplánujte jednoduché epidemiologické šetření, jímž si ověříte efekt a faktory, na nichž především závisí. • Ředitelem základní školy, kam dochází vaše dítě, jste byl požádán, abyste se vyjádřil ke stížnostem rodičů na přetěžování dětí. K ověření situace naplánujte jednoduché epidemiologické šetření. Zdůvodněte svůj postup. • Naplánujte jednoduché epidemiologické šetření, jehož cílem bude posouzení zdravotního stavu pracovníků v riziku hluku. • Zpracujte téze hodnocení budovy a zařízení fakultní nemocnice na Pekařské ulici v Brně z hlediska hygienického, epidemiologického a provozního. • Navrhněte represivní protiepidemická opatření v ohnisku virové hepatitídy typu A, která zajišťujete jako ošetřující lékař - ve školním kolektivu - ve zdravotnickém zařízení. • Vypracujte návrh protiepidemických opatření pro chirurgické nemocniční oddělení při náhodné hospitalizaci pacienta s TBC. Předložené otázky platí do konce školního roku 2005/6, • Navrhněte postup praktického lékaře při podezření na epidemii alimentární infekce u strávníků jídelny místního podniku. • Navrhněte represivní protiepidemická opatření v ohnisku explozivní alimentární epidemie při etiologickém agens Salmonella enteritidis Salomonella typhimurium. • Co nesmíte zanedbat jako lékař pôrodníckeho oddělení v prevenci vertikálního přenosu virové hepatitídy B na novorozence při HBsAg pozitivitě matky v prenatálním období. • Uveďte zásady bezpečné manipulace s biologickým materiálem, navrhněte profylaktický postup při poranění zdravotníka předmětem znečištěným biologickým materiálem. • Vypracujte návrh provozního protiepidemického řádu pro hemodialysační oddělení. • Vypracujte návrh provozního protiepidemického řádu pro oddělení vyčleněné pro HIV/AIDS pacienty. • Jak budete v roli primáře jednotky intenzívní péče postupovat při kontrole dodržování protiepidemického řádu. • Uveďte zásady nianipulacee s pomůckami a instrumentáriem k invazívním zákrokům pro jednorázové použití opakované použití. • Jak budete postupovat na chirurgickém oddělení při ošetření a protitetanové profylaxi u pacienta s hlubokým poraněním. • Jak budete postupovat jako praktický lékař při ošetřování pacienta poraněného vzteklým zvířetem. • Navrhněte postup dispenzární péče u pacienta po onemocnění břišním tyfem. • Uveďte preventivní a represivní opatření namířená proti šíření chřipky. • Připravte osnovu přednášky pro středoškolskou mládež o riziku HIV infekce a jeho prevenci. znění některých může být v dalších letech upraveno. 3