POMOTO který se na ni usměrňuje vy v organizmu i sp ktivně ^ i, útvar i aru n Ke nsirrnonickBno orocs d dd 11 smerný - vzaj SIU /voie. omogeneze yjjvňují. n uj j 1.- 28. den života BHftoví íornsiíjsrny j Moroův objímací reflex, Babinského reflex) ■Spánek - představuje asi 90% času Reflexní činnosti: hledači ■ :n a osi v y Mlläž ,oro ref abinského reflex ^pairjBK - prederavil 'orba základních pohybových ZZÍ28. den - 1 orciar. ) manifestuje zrání ismu - proto musí být njrn také Kol J n crčíte celkovou ZpUEJOÍ ohyboví )it místní logickou páté iám se pod tvaru 111 D LSJ: ierarchie pohybových období: ľj nos £J kojenecké -■-činnosti obratnostního neuromuskulární koordinaci ■ rychlostní činnosti podmíněné rychlostí svalové kontrakce ■ činnosti dynamicky silové, limitované intenzitou svalové 1 ontrakce lybová stimulac roroblornsmkci bruslení. založena na reflexních 'avání...) »ptimáln toj^rjc- '^>i. jednod IHffl 'si oky iQŽností m Dszprosirscini íJVJíy odoovědi na hry matky s dítětem (pri dodrženi principu adekvatnosti obecně: dospělý dává impuls a dítě na něj reagu!~ Argumenty pro "plavání" kojenc I upevňuje zdraví ■ ovlivňuje srdečně - cévní systém ■ zvyšuje vitální kapacitu plic ■ zlepšuje střevní peristaltiku ■ otužová ■ podporuje správný psychomotorický vý\ ■ podpůrný prostředek ' ' "' ■ prohlubuje spánek ■ podporuje chuť k jí ■ posiluje vysokou adaptabiliti vodní prostředí ■ jedna z mála pohybových aktivit pro děti do jednoho roku prohlubování citových vazeb ■ ■■v» I ' i v zi rodicí a dite aterske dovolene základ pro pravidelnou činnost Rizi adhodnocená očekávání hygisnsi, teplo-. nedodržení důležitých podmíij vody) leprofesionální přístup instruktor1' -Ky jIÚOÍBíÚ stereotypů schopností lokomoce rmanentního kontaktu kon< bez s podložkou vysoké pohybové aktivity všech úrovní (č~_ii třídái f K? Bifl ontá..... ojujeme s ř učení poh. n diferenciac pohy'- aktivitu nzenou aikiivjíou bování DO I feby mobilní norm obi I ní ypBrrnooi lni období . rok Pohyb batol jeho psychický str ir resi J2í rnsri'isiln Vhodné oohvbové činnosti: obratnostní aktivity (zejména končetin) s harmonicko omezením mozr ystémové preference lužné iscInosiTcinn; OJ rycnjos itní pohybové aktivity založené na izotonických 'II i I ' I -ch k .oniraKCJCj při pohy •jracok íijyjTy, KiBfB du TBJai, lasuKoun se podílejí na udr ižív zo van i poJon> — " —CJ J Prostřed batolete: vyvolání po é aktivi yšlonkové pochody cIiíbíb stimulace dospělýi stimulace dalšími rni uBírni noiocjy rofJoxnj lokornooo (Vojta) "obaíh konoopt P bio., ,,,) správnou päauiiiil) U o» i ního věku ovlá< ■běh i jeho jednotlivé složky dá ves m B 30 ■ivy oKoKu do cJaJľ n zac. obd. podstatne me schopnost skoku do výšk zdokonaluje se prostorová orient 13 E i odhoz t započf IUU\ j p f Bílí Pedagogický přístup: ■ správná životospráva a důsledná hygiena sportovce ■ osobní příklad a spolupráce s rodiči (zachována vy autorita rodiče a vyc' eference—rychlého střídaní různých forem pohybu, inimalizace trvání i vyvolávání dlouhodobých a IBCinoivsirnycn c\nnosi\ U^j2iäsliltíl ZJV ivacni u n v BBCn SIK'. cicj sen o d n o si j využívaní propojeni psychii pohybem (psychomotor!" wvužívání vysoké napodobov , Tkaz stejně jako zákaz musí být vž stmi vě' j športov ■jsměrňujeme, netrestáme a nezakazuje vit s konkréti ■íKoriJ'io souladu se J f Ml rjjrnj Trénersky přístup: ■priorizace dynamických statickou zátěží ~^=: střídání rychlosti, obratnosti a hybových sestav pře na zaKiaani prvky sportovních her m oil ■zaKiaani prvky sportovních terénu i ve vodě, kopání do mí ■ I v ^ I r | ■ ■ I r (honičky, schovávaná apod. ■turistické činnosti se střídáníi ■některé obratnostní < i m eičrh astickéh základy kvality pohybových schopností \ j i vznik a nxac i . .1 vztahu k porjyou pubertální akcelerace DsbubBnáJní • Bkü ülnl í tup do školy 1. porod, 2. ods ° kritické živo _____.ní období berta, 5. klimakterium) výrazná zmena režimu BHH85BIH ikiiviía iMifawp.iyi. j omeze ni irtftri! lim hodobé udržová j non dítěte ve ěnné poloh školní Ißfflbj fazu [i :k0U L^ffijOL^^SlOVa^^B) L -. moderní alternati v" ly s otevřeným vyučováním školy s volnou architektu školy bez ročníku cestující školy /va J cle Kb ■jy. na stupeň adaptace předpokládanou činnost stupeň somatického vývoje (nikoli jen hodnocení věku CJ vytvoření pohybových vazeb dané proces 01 C9fJJ El DrBcjani zejíc1 «■siasl vývoje BglK|jl|SI!J su uce iímzmfmH\tmHzm^79\ramwAM[%{zmTz\^ iP^P 79 yyenc rp^VTJ n vdov ve po vliv zevního prostředí genetické předpoklady antropometrické ukazatele stavby těi wr O mjs hmotnosti '/ kalendářní věk roční přírůstek kalendářní věk roční přírůstek I 1 rok 200% 11 let 8% 2 roky 28% 12 let 15% 3 roky 23% 13 let 12% 4 roky 6% Mlet 21% 5 let 10% 15 let 4% 6 let 8% 16 let 10% 7 let 9% 17 let 5% 8 let | 12% 18 let 1% 9 let 10% 19 let 3% | 10 let 11% obrovs K v. k musíme z duvo y změn dále dělit, a to jak z hledisk zdravotního, tak i pedagogickéhoz Přípravná Žákovská rostené^ 14 (střední školní v olní vě kühn váli ' vstup do školy) ke ledir rnv. o I odpovídající kvalitě í rriěi v pohybu trávil: stejnou dobu, jakou tráví edě v s^Sj musí obsahovat v cnri V" v v ponyoovB vzorce c pnrnersn Koncsrjjrn rmaasino sKoirunc Irnínky pro p> Podíl jednotlivých či školním v i ve 1 Věk Obratnost Rychlost Šflä Vytrvalost | 6 let 35% 30% 20% 15% 8 let 30% 30% 20% 20% 1 10 let 25% 30% 20% 25% | získaní kontro inar E=J KU D TU Cl OD. ' d hlavními svalovými / smysl pro rovno [(Nil rač J porovnávání síly coky, b"" A V | O m j CK u o vi á r pra y n J r\Sm-P) \rx ntfí\/ri7i j ifí &r.\n zvládají hru ve skupině, ale potřeb pro samostatnou hr" poJunracs sv PJ 'íszcs snasj 1 ImMaiťlí] i\ notfeba lásky a pc po zornosti rodicu tarostlivosti o ostatní, hry s mladší rozvoj smyslu pro morálku a spravocuno •nyvni smyslu pro humor JrrielBkiuáJrií rozvoj ^ rychlý rozvoj verbálni expres pnost kom u ruko v s t s ostatním poc vani c usu a d ^ £ ozornos Nárůst předpokladů pro rozvoj schopnosti:------------------------- ■obratnost 7-12 le \f. kční rychlost ponyoo y BJ D OZJVDJ E5JJS1 maximální sil obecná vytrvaj o *£ flexibilita 7-12 let -13 1« ' 15-18 i si EU Ci- zí -r RT do 15 let a eroom ové do osti rychlost (frekvenční char ychlostní sil obratnost kter) I^.rrnocr jia prvním miste (vsespo charakter v nekonfliktním kolektivu) —~ Přirozenost detské motorikv (prioritní proiBV, spontánní________________ ^rožitkovost veškerých činnos »riorita míče) sživost (není-li odmítána) Horn ĚuSdiksi o osní na rozvoj kombinovaných pohybových schopnos "ákladní metodou učení je napodobová Kolektivní forma příp ra vy KMENOVÉ UČIVO TELE3I OJ MIL VÝCHOVY Kate »rjíKHi elavaciho oro rámu ZAKLAD 8. 9. 10. 11. SKOLÍ , organizace, nygjona a Poznaik«3TV a sportu, korr [^zpečnoBi v TV ciMnj^HHHHI Průpniv/jíi, ko/jdjorjj, Jioordjmiorjl, kor/jpsrjzííorjj, rsJsiJisiórjí^ TOVJJÍlVílCJ, ÍVOľJVÍl 31 JJľJÍl cyjcsľjj jy^^^n^ řadiči bové či n n Rytmická i\ koľjdjčľjj gy/umisucko lj/j/jdsu 3 hudbou, giíjbc 'poJy Atleti Pohybové hry a Športov Plavání Bruslení Lyžování Turistika a pobyt v přírodě ozhíňky z TV 3 QľJTJJJJrJjkcJCS., ü hyglstm 3J be^peáľjosí: v TV 3J SpDľÍLJ ivo: 'L roč/JĽ if n ýznam pohybu pro zdraví a vývoj organismu žák< vhodné množství pohybu a jeho rozložení v režimi »reventivní význam z ~"" ~ " pnie základní pojmy (terminologie) spojené s osvojovanými yru vyznarn zdravotne zsirn /rro^ri nm TV o «non vo í kol p o mimo s &S111! znamení, r^\ n- f/" sici aj, pn ortu první pomoc při drobných pohybu a chování při TV a porn •^ x x ;x -I. ciovsini BKoinjcn jrrrorrnsicj o loio^no vycnovo si sponu základní organizační činnosti na povely, signály (zaujímání a změny mí příprava a úklid nářadí a náčiní -^ příprava pro pohybovou činnost (oblečení, obu n sikíjyjtacrj cnovaru EZ •i K c lŕ J lŕ J x x ĽJO 'ozsjruucj rnuze ovi v\ zajrnurri za ľ žíi k um k ^>J ^s >j / j ro zdraví ví, že by měl aktivně cvičit 2-3 hodiny de snazi se o to í ornooi učni IIa nnnv jimi (za pomoci učitele) eago gesta učitel vac na bsi ru pokyny, s\ ^ ostat J dovede 30 3£1J ffloru a lOJU^ jítií oéeim drobná poranení a pnvojac porno , - v, r o ón i k Učivo kompenzace jed, rovnavan .egenerac jnfpslabení)---------------:-------------'---------------------- význam sledování základních tělesných parametru—pro ____>ovou činnost význam přípravy organismu před cvičením______ nodné a nevhodné prostředí pro TV a sport, v1 )hybové činnosti datnosti, zatížení, zdraví i »hybové činí yáklíMrlní terminologie) a prostředím osobni hygiena pn různých po ný pohyb levho' ojnnoBirnj iHžI í W ých aktivitácl znarnycn •HtRHt ech (baz.), zákla' rozhlas si škodli ponyoov inTor. a V a sportu (časopisy, knihy, televize, -v r r r >ziva, i j an jg na zdraví a nava red aru ¥ ¥ r a ovarii za k j si j cvičení v nástupovém a pochodovém tvaru----------- Jadní údržba náčiní a některých částí sportovišť hygiena při myĎovyc EJKSl) oseireni h SIKEJVJ! ■ 9 IPm BiBJcn poran i, privoi inj ra i r play or ování při TV SageTim olociioké chování při T\ 'ako rozši n J x x joj rriuz sportu v p využito učivo 'C)C\ í vzdeláva- pnzpusoDono úrovni a zajrnurri zaKu Cob věd í, že vhodný p ^•f omuje si ele a rodičf mnírn režimu jzjraHJ ví, že by se měl aktivně pohybovat minimálně 2 hod. de ^ X I CclBIBCrJB BSimOBIclirJB) umí zaznarnBnaí: základní úclaJB o ponyp p^vip ĽEB] b on si rozumí j jrn 'sady fair play chov; zna za plňovaí (za pomoc inj j cnovan Tjr 1ZJ •^»^ :J'Ei 0 urní oŠBÍřií i větší poranění a přivolal Jékan ví, ke Íb možné získat ínformacB o TV a sportu Prupriivníij kondiční.. j -i j ĹVunVll 31 JJJTJ3J cyjcsľjj 'L roč/JĽ ■ základni pojmy spojene s jednotlivými druhy, cvičení osvojovanými činnostmi, základními polohami a pohyby (postupně se rozvi úrovne zaku) ákladní význam jednotlivých druhů cviô j j a jBjJcnl^fflzjrj ragnnirmsizirrra -'.nrávné držení išla pri práci vseclš, vstoje, při dání i:" 'znarr soustředěni pri cvičeni, prozívaní cviku pnprava organismu pro ruzne ponyooys cjnnos'U (samosiaine s pomoci ucí 9) iivirzriDBi. ?] v§dü//JüB'iJ El dôvodne 11 n v ch protahovací a napínací (strečinko následné nebo předchozí činnosti a p nova vicen fičení (volená podle účelu •ové úrovně žáků) rovadena v režimu převazujícího ioxidativního alaktátového metabolického krytí) po dobu-5^- 15 minut s ■iximální intenzitou s intervaly odpočinku kolem 2 minut Tvalostní cvičení (prováděná v režimu převažujícího oxidativního ..letabolického krytí) po dobu nad 10-15 minut mírnou intenzitou vičení pro rozvoj kloubní pohyblivosti (flexibility) a pohybové obratnosti cvičení dechová [•M Mdli I I Etil lil iTciiusTw il I (OO ESMS1IMHC9 r j rpi r;i EM3f®r pí jednostranné zátěži) cvičení pro správné držení těla cvičebních) v ruzn1 »olohách (pracovních cvičení vyrovnávací - korektivní (podle úrovně oslabení nebo jednotlivých žáků) psychomotorická cvičení obrodružná, napodobivá roze cvičeni moi J )U\} i von va rViřiPní rivnn rriPifciMii hudební >provod se mění podle věku žáku) cvičení pro přípravu organismu před různý mí pro "každý den" (podle věku žáků) rm druny} ^ohvb Mm založeno na provádění stej y inno -Liu: -~S ^>J -~S >j / J 1! uhápe, že různá cvičení mají různé účinky (s pomocí u se o tom prakticky přesvědčuje)—--------------------------- ví o svých pohybových přednostech a nedostatcích a s pomocí učitele a rodičů je ovlivňuje usu dych rí, jak odstr unií vicenim únavu při n pravidelně zararuiPi ne !Clfcl\ Dři TV (podle rad u c 9 y Tor. en o rez nnoEJTJ osvojené Podle potřeby j a náčiní, cv:' řniir. atd. iKy r j a ui /hodné pohy itele a rodičů) "ito tématu využíváno různé nářadí "y ľ "ľ místa, činnosti jedr-J"! ~° JQÍJJVCU, v ^JJ^ sa nik Učivo: základni pojmy spojene s jednotlivými aruny, cvičeni osvojovanými činnostmi, základními polohami a pohyby (postupně se rozvíjí podle urovne zaku) význam jednotlivých druhů cvičení a jejich použití v denním za řeži KlaEu JU prsivriB arzen i lei-j n zriarn sousiřsasríj p jrnu pre bIb) 1 práci vsedě, vstoje, při zvedání b )ři cvičení, prožívání cviků ihvbové činnos ruzm príprava organr pomocí učiti konkrétní účinky jednotlivých druhů cvičení Ali ■ r—g i -i ■ i j_m / i "1° :a jednotlivých cviku způsoby rozvoje kondičních a koordinačních předpokl podstata únavv. jednostranné zátěže irnsn aid arnosiairj' ivy ^ ocjfJB pocirninky pro iednoriive n obv kontroly jecin základní zp )ocity at<' a du a sval o VB nerovnou ' ^flcvicem [VB s»«G»ra h cvičení (zrcadlo, v/irznoBü mi vbúomoďů ii üoveünoBü obvolené v jinvch předineí^h^ náslocin protahovací a napínací (strečinková) cvičení (vol nebo předchozí činnosti a pohybové úrovně žáků) rychlostně silová cvičeni (prováděna v režim alaktátového metabolického krytí) po dobu intenzitou s intervaly odpočinku kolem 2 minut vytrvalostní cvičení (prováděná "v""režimů" ~j imuizvt minut s maximálni orevíiri iciho oxidativniho metabolického krytí) po dobu nad 10-15 minut mírnou intenzitou- cvičení pro rozvoj kloubní pohyblivosti^ cvičení dechová___________________________ cvičení kompenzační (po statické práci vsedě, vstoje a po jiné jednostranné zatezi) cvičení pro správné držení těla v různých polohách (pracovních a cvičebních' cvičení vyrovnávací - korektivní (podle úrovně oslabení nebo ohrože jednotlivých žáků) isychomotorická cvičení 'vnriv^i nnnrnr X\c\ fJclDOCJODJVc) c\ áměty pro cvičení v jiných předmětech (obsah, mění podle věku žáků) zný hudební doprovod se ríVJfíBn orn or\o :\D x ;x me zak umet (vedet): zná základní nevhodn zdraví zná základní způsoby i ■■ vrt v i li i 3 stí, které ohrožují jei kondičních koordinačních předpokladu a snaží se o zvyšování její úrovně (s pomocí učitele, rodičů i samostatně^- "" * několik základních cviků z každé osvojované obi /ede je s pomocí učitele seřadit do ucelené sesta dovede prožívat cvičení a soustředit se na správné ciovrcIr "h/nřiVR y.r-x^hčyy.ví :n\ po n vdov b prs a sí si v; nníR nnrranv ir v rnrnrn íámsiixi vyiJZJ\ ?i riPirtini cVJKy fiel ffJJBIB J Z mÍBÍSl, ŕ" s pohybovými dovednostmi ano ne n íi radí dvojic ; rní s-. innosti jednotlivců, [lili Učivo: pojmy: základní cvičebni polohy, postoji pohyby paží, nohou, trupu, názvy používanéh iirsiclj si nsicír r ^ ickem cvic 0U01 r.|fiiiiiKi3"ÍJ}1!l n^nnosinj pra'VJCJ sní ivaiove napstJ a uvolnení celeno tela íj ■ gymnastické držení těla soustředění na cviče nu průpravna gymnastická c ^msumaiB průpravná cvičení pro zvládnutí kotoul Kotoul rsivnsi průpravná cvičení pro nácvik civrnnasiickábo odrazu z trampolín w. jpoJínky rn y výskok do vzporu dřspnw sníženou M nou funkci rM mo chůze s dopomo' uc, ivo další vzdělávací w ■ O ^\ď w etapy přizpůsobené Cob um věd gymn těla, ovlivňování pohyblivosti, obratnosti a sil zna alespoň pasivně základní pojrr osvojovaných cviků a dovede pojmenov základní gymnastické e při zpevnění těla se provádějí qvmnasti iické náruči nacin cvičeni snaze rní koto zvládá zá , pro j\OKV snozrno z crarrjDOJjnľ íkJady gymnastice n o nnrfr/u Učivo: . rocni rozvíjeny a doplňovaný následujícím učivem. názvy IíimW IClfJJ záchra ína a cioporno rnnasrncksrn csm prupr vna více oallíinc; sily, rychlosti a koordinace pohybíi ■lid. (s širším spektrem náčiní) ■ kotoul vpřed a jeho modifi ■ kotoul vzad a jeho modifikac cviče pro zvJadn cviče 91 civrnnasuckono odrazu z pro můstk ^rafflgy Dscjny r: ü můstku, trampo J Cíl ej r o y kozu n nKy ^ odrazem z ustku, tramp raze oj do svisu c»n rnriJ r r pravou v O BÍOJ isskok cjo vzDc chůze bez dopomoci učivo další vzdeláva prizDUSiODene urovn 'j iss pyffWBj zajmurn za k u ě I žák umět ŕ vědět): :vládá základní pojmy aktivně---------------- nout základní dooomoc a záchran esném 'íytnnsxb i\ jídíiuioí 3"J:JCA9 CJľJľJO^ÍJ 3 nilüDüU i/jsc Učivo 1 základní pojmy spojené s hudebním a rytmickým doprovodem, osvojovanými prvky a používanymnáčiním _ c a gymnastické činnosti s hudbo1 vhodné oblečení a o zasaav oezpecno duh pro lan' •]ÉK«I soustředění na hudební a rytmický doprovod, vnímání a p rytmu, tempa a melodie J základní estetický pohyb těla a jeho částí (chüze, běh, posko obraty, pohyby různých čA~+í **1^ ^■■■■■■■■■■■M ný poľ ryirnjzovany ponyo podoba pohybem 'ořivš vvjádřonj rycrr. tance založené na ta [^■■j :y. .ecni chuzi a behí Jako rozšiřující může být využito učivo v» O | r r ■ a ■ O -v a | O zajmum pnzpusoDene úrovni a zairnurn zaKih fit et (ved , že cvičení s hudebním a rytmickým doorovodem či zoěvem ořináší rado ..i postoj e . váné tan zvlá um do me •oky, ke lir i zákJacJn osvojc CJ£I ZaKJaCJUlSSlE* jádřit jednoduchou >;r ^Vf^ lTJIrri rtp LflBf i ;x O» P f] vyjsicim jeonociucnou rnemn iisríoEí'i doprovodu pohybem ' ? - ?> nákladní tanečky založené na lan ořu chůzi a be M Učivo Poznatky a činnosti předchozí etapy jsou dále rozvíjeny a doplňovány následujícím učivem. _____________ ■ názvy základních lidových a umělých ti___ základní hudebně pohybové vztahy (rytmus, tempo, takt, melodie) za k zr. držení partneru při různých tancích vzájemné chování při tanci ;lady estetického pohybu těla a jeho íěny poloh, obměny tempa a rytmu základy cvičení s náčiním rytmickém doprovodu základní taneční krok 2/4, 3 ní tance založené na k základ oasu různých polohách Ki Sil! m aj. při hudebním nebo roku do ^ inem kočr lorn, pn s urinem IMl J Jako rozs i r r O v I n 30 mel zak umet (vede ví, že cvičení s hudbou má své účinky na organismus 11 a rela ;racm MrVOf^^Ht^ífilHfilíEGíEESfil i pojmenovat osvojované činnosti i nacini ■ snaží se samostatně o estetické držen' ■ umí poznat hezký a nezvládnutý ' ' ■ dovede pohybem v melodický dopravo» nestydí ony b idřovaí výrazně rytmický a co pri ran oj co zaKorr mí několik lidových ranců, valčíkový a polkový krok ÚpoJy ■L 2 V rámci témat "Pohybové hry" Učivo-------------------------------------------- ř rámci témat Pohybové Průpravná, kondiční... cvičeni je mozn iřazovat pohybové činnosti z průpravných ú pólů a zdůrazňc aktivní obrany a přípravy na r ■ Jako rozš........... další vzdělávací etapy, přizpůsoben w ■ a ■ O v w i O úrovni za r n um zsi}- SMíl ]J. IZJTQ UCíJVO ijrnu 'L roč/JĽ <ýdt\ čin o ovlivňování dszscks yrr\^^^^^^^8vé sily a j. Běh____________________________________________ ■ rychlý běh na 20 až 60 m - motivovaný běh v terénu až do 10 minut (běh prokládaný chů [•UMRI MM Mí I o S/ŕo/c skok do dálky z rozběhu - odraz z pásma širokého 50 cm (ze 3 až 4 dvojkroků) WĚtĚĚtĚT^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^ opojení rozběhu s odrazem Hod hod mi chuzi Jako rozšiřující může být využito učivo další vzdělávací e přizpůsobené úrovni a zájmům žáků. Co by měl žák umět (vědět ví, že běhy, skoky a hody jsou ve ZBnyrnj cmnoeij irkt BfB VBBBira. nejvhodnějšími pnrozenýr ovlivňují organismus žáka zná základní pojmy související s během, skoke dálky a hodem, dovede pojmenovat základní atletické disciplíny zná základní pravidla bezpečnosti, ici učitele le tletický r-iíililf )>yr^MiWs.B*CTtItirn' I á dá zákJac ni techniku behu, skoku pf] c\ dodržuj Iclfla míčke eto vz< cko Mfyojjift základní test pro běžeck ? etapy se ' st běh na' y a hodu rvalo BB cJoporucujB béh na 600 m, 30 - 50 itl , - v, r o ón i k Učivo j oznatky a činnosti předchozí etapy jsou dále ro a doplň Doírnv ova zákJ; B iy následujícím uciven idní disciplíny, části běžecké dráhy a gjjggj úpravu doskočíš, y techniky ■ startovní povely *>* w w ořu, pomůcky pro m ere m výkonu., zsiKIsid D8f. u.skoku a hodu pruj ravna cv" d míčkem z rozběhu spojeni rozbehu s odhodem Jako rozšiřující může být využito učivo další vzdělávací el >ůsobené úrovni a zájmům Co by mel zak umet (vede chápe význam vytrvalostního běhu pro rozvoj zdatnosti a snaží se ho spontánně i uvědoměle řadit do pohybového režimu (s pomocí uč. a— ■rodičů) "'" " ákladní osvojované pojmy J znsi siKíivne za mi zrn zapsat výkony v osvojovaných Jiscip. um Wir zvládá základní techniku skoku do výšky 'i běh i/yasrr poveiy p. Pohybová hry pohybov? ;] n šíru L JCJTJ jnnnsM J 1 i\ 2, roônik základní organizační povely pro realizaci her--------------------- základní pravidla osvojovaných her 3^ ~ Snost při různých druzích her a v různých podmínkách využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám pohybové hry pro osvojování různých způsobů lokomoce pohybové hry pro manipulaci s různým náčiním (podle vyspí pohybové hry pro ovlivňování kondičních a koordinačních předpokladu -bioenergetické kapacity organizmu ^phmbmbbbbbhbhmbmbbmi^M pohybové hrw ■část iedi SDSJOS'II Zel i zdokonalo1 vch témat) novvch Dohvbovvch dovedností riako jové (podle vyspělosti žáků) pohybové hry pro rozvoj pohybové představivosti a tvořiv ádef :iclě poí bové hry -v r ■ facr 'wrn aj j EfiEJinglalr u b /tžEh y ž: :ku8sno8i pocitu, předs ování vzájemné ene, kern (vyrovnávacím, rela> víjany na zaKiacie poj ových her jsou rozvíjeny na zakl bov^ zajrnu za K u SI et (véd že hra přináší radost a příjemné zážitky zná některé pohybové hry | v w | ■ ■ X ^ I se s H chopen i e nrsi ipoJuzaKy j rrurno si mozna n ^ n si jjrn za p o uved rytme zkuss o r n u pohyb spojovat s h Jovsrf]}, prsds'íavo Učivo Pozná učivem. základní pojmy související s funkcemi her, pravi' lace her jednoho druhu lího prostředí pro pohybové hry Jly a j ^užívaným nacinr H2J k_4#K^BPM^c4l WUZJTj rjJlHSjli EugnJDO nSJCJDJ £1 f]£]IT]3T\, 'oj o vár právu virirsiiiiiiifiKi v u vjsjsir ponyoov? bloenarg; Jů) ISMQI pohybové hry pro osvojování různých způsobů lokomo^ ■ pohybové hry pro manipulaci s různým náčiním (podle vyspělosti; II ' l m v r r % MV ŕ i i i ■ VAi v ■ i novám kondičních a koordinačních predpoľ y organizmu >hybové hry pro zdokonalování nových pohybových dovedností (jako součást jednotlivých témat) pohybové hry soutěživé a bojové (podle vyspělosti; )hybové hry pro rozvoj pohybové představivosti a tvořivosti (na základě p /pravení, pojmů, pocitu, představ) ■ pohybové hry kontaktní (pro prociťování vzájemné energie, blízko ■ pohybové hry se specifickým účinkem (vyrovnávacím, relaxačním, motivačním aj Hnothve druhy pohyb( edností, zkušeností a zajmu jsou rozvíjaný na z ide ponyoovýon et (ved chape, ze jsou pohybové hry zaměřením a účelem zným mini on mere iznvcn oonvdovvon n s j dovede samostatně vytvářet pohybové hry, íledat varianty znái 2J2sJjBaíBlES3í^Ě^ní t\ocr těla, vnitřní prostředí, lHiri\5lMr. J výrazná vysuje se nezvyšuji největších interindividuální ■i I n ich mé motoriky ílová síla, ale stejným tempem : achová a vazivová pevnost ani s kostní zrání či výkonnost oběhovéh (manifestace přetížení - " MSBicinn Sociálně emo silná potřeba cítit se přijmut/a v kolektivu cítit se potřebný/á IriíTííiMříMS nezávislosti, neposi ncjjyjciuajrjjcn :W^ ■pscrj I K%1 tmr^ le je ia názor dosoe vch ssounJas grácii ss prjjjj DrB'fer P- o>L; jí kamarády nitace starší i r ého po UHjipmaiiji 1VÍ :oru Lá ^fM r r zacaisx duaovánj praieBivj Inte ami vývoj oznoscj scjjJBC zsizrcKy, názory u rernobílé" vidění skutečnosti asté změny zájmu, snadná motivace pro imu O nčení d ospéJých ^> IP r: Duševní vývoj nsvyrovnán ozpor H4 mezi tyi ickou a sociální dospělostí ■ v J zmeny a spiracni u i B otivace S i^h ■ ú ■ I A I ■ ■ kr 'J [j CK 9 r lodnocsnj otřeba napodobov ce n ou za- vysoká potřeba pohybu ^^ ----- potřeba zapojování všech částí organismu v rovnováze s ízaiezovanycn [Kani; C] ÍCiVílC [CÍ filTi c et e erej iVi 01TMC m a >vriflimB ce orimo cj '-> rj ntální "iJsno ou m e mal nim procesům novo vznjXJýrn v zvoja pohlavního systému (včsinš íyzíoh zaj L KíBÍB i> otřeba střídání činno: podřízení potřebv nm důsledku rycí " exhibicionismi m o některé pohybové činnosti, Dbích byly tlumeny (silová cvičení < rýšená preference aktivního odpočiní velká napodobovací schopnost vzorů (včetně n pokles autority rodičů a vychovateli zvýšený vliv kolektivu a starších vrstevníků nutnost omezení jednostranných zatížení irtrofie určitých svalových skupin apo<' značná schopnost svalu odpovídat na stir VMM IšfflCr] zejicicl asivnim igauvn ich aktivi a pro nzjko noz ádoucí nypž ' ra mni >,oori >va vsestrann specializace. Důraz na zdravotní aspekty přípravy ■ Nutnost kompenzace tréninkový ' ~ - nastup ranne Of] ZS1TJ2 eni i&asaairanne pjnw iniHnsiri sn^nisunin : výkonnosti na zákla evaha obecných tréninkových přístu, ychologické působení iplexní rozvoj rychlostních schopností a vy 'énink doplňován přin JVIotivaes loarvBnost prípravy DKUDinovarorrj Vzt cial 1 Věk i Pohybová činnost všeobecně rozvíjející Specializovaný trénink 10 let 100% 0% 11 let 90% 10% 12 let 80% 20% 13 let 70% 30% 14 let 60% 40% 15 let 50% 50%> 16 let j 40% 60% 17 let 30% 70% | 18 let 20% ___________80%__________j ...... r 'ř í klad rámcových ukazatelů dlouhodobého tréninkového plára.t v bühü na lyžích 1 nodLe ročních trému* 1 ■ ■■ ■ -" ■■■- ■ ■■■■' ■ .... i —^—■——^^^— kov v cli f. •yklVt I Etapy I tréninku Vř?k TD T J Z 1 TTI KMC 1 ' "" II III. Int. i CTP -1TP f»spec. nespec. *yí z TB I Základní 'i M 10-14 2h0 29O 10 48Ö 44 00 9 55 45 20 Spaciá 1o.í I. 15-16 260 36O J 5 570 4500 11 60 4o 15 IX, 17-18 280 420 25 670 4850 1.4 65 35 15 Vrcholová I. jun. 290 470 25 750 5700 16 65 35 10 Vrcholová II. 1 muži 300 510 35 850 84 00 20 70 30 1.0 I Základní "TI 10-14 I 230 290 10 460 2800 9 55 ! 45 20 Speciální i, 15-16 250 320 15 530 3100 10 "60 4o 15 II Speciální ii. 17-18 270 350 20 590 37OO 12 65 35 15 Vrcholová i, jun. 285 -100 25 650 45OO 14 65 30 10 Vrcholová ii. ženy 29O 450 30 700 5700 16 70 30 10 M= muži TD a počet trén. dr v* TT = pořSet t rén.jednotek Z a poí^e t «závodu ^sr, ř,ony TH = počot tréninkt jvých ho din KMC a k i lome trn cc Iketa III int.= objemy Km 1 nejvyšší intenzity CTP = cyklické tr.prostředky NTP a »acyklické tr.prostvedkl spec, a specifické t r é n , p r os tředky nespe. a !\esj pacifické tr.prostředky m. Pro—jbtidoucí-vý vhodná volba činnosti o>L ozhoduiící \ľ určení i izenj muže potlačit talentové í předpoklady. ' y 1UĚ ** Výběr isilenixi pro s, pecifjckou íěleBnou i je vždy rizikem si aktivitu před pubertou se k n rnečrib ^ ku n a c\ r r Činnost Počátek tréninku Optimální doba nácviku Vrcholná vvkonnost Výkonnostní pokles vytrvalost 10 - 12 let 14- 18 let 20 - 30 let 25 - 35 let rychlost 8-11 let 12-15 let 17-21 ženy 23 ženy 18 - 22 muži 24 muži obratnost 8 - 11 let 10-13 let 14-22 let 30 let sila 13-16 ženy 13-16 ženy 20 - 30 let 30 - 40 let 14-17 muži 14-17 muži ^3i räE iflHHäk ez omezeni pohybových SlkTJVIT TJXS1C r. ttSfinj/jß RDI ^JaH \/! orscjchá: sta J osu y n ji činnost orgánů i orcisin tomto nbrlnh ;h0V£l J ZO U 30.0 ZJVO zm os proto roz. ětství rojevech v dospělosti. odui ohybovýc1 [ííMíSl L p ětství a dospívání, vrozené předpoklady k pohybu včetně ty ' sva1. j po Jógí; joduj e tornu, jsikj yp regenerace 'azujíEtrm typuzstirauJací Tzn. že fyzicky pracující by měl i v ít určitou fyzickou činnost II I ' I ú v ú r r / ■ u druheľ p doos odpo Koná v? TJ han ismy respektovat I I i * i Jí ^ r zatezi ni ocjoocjrisK Korojovat s enzi .snu typu j \n\ ^3tins^^^^^^[^[^^J(na|j^|i|j]8Ui«BH|j| zni k norrnonaJnj rovnovan) syndromu lability- sportovci, rnanuáJnš pracují^ Pn pohybových akiMíách žialEHSS^kfciflHBIS vždy vjíd ^J -r ^ idy: posloupnost v kvárime j kva portovni zen: Sociální úloha ve společnosti výchova dětí, domácno ^ Zdravotní (kompenzace pracovního vypětí) r* \\\ / r*\ úvod EK1 ck! oc. iiri r n u zen o SDortovni iiK'íJVJ'í' 0-30 ni s m caaiEici\ enší transportní kapacita pro kyslík sychicky labilnej si, vy j unu ovn v ■ v w iinsjsj, KJJCJnej ;x i ;x x JJJ c j cy n Donvbu ozvinutější koordinace pohybu, smysl pro řtmus, estetické vnímání ÍJCK6 vyvoláva u zen menši ode; ___ kodobě i dlouhodobě)___________________________ Výkonnost má stabilnější charakter---------------------------------- Větší podíl všeobecně rozvíjejících tréninkových prostředků, rozvoje kondičních motorických schopností (síla, rychlost, vytrvalos" Nižší intenzitu tréninku nahrazuje větší objem Výrazné odlišnosti v silové přípravě (nižší zátěž s větším počtem opakování) realizace maximálního silového rozvoje v oblasti submaximálních Vhodnější rozvoj i Důležitost rozvoj Zdravotní hlediska tréninku (vzhledei iba motivace než u mužů ■ležitá emocionalita tréninkové iedno ;d silovou enstruační cvklus f3 onnost. 30°/ ^^H 35% t [Jo -i Or n na pohybu v primárni i sekundami prevenci lalování vzniku regresivních procesů při adekvátníi zatěžování (nebezpečí lokálního přetížení stejně jako .stimulace), správná výživa, živ CJC D o d m j n? >;vohiokv riBho rriBrnaJni vb ukazatel (sociální věk) Zhodne ZV, f - až CIOBJÍKV J B -cením vs< nkční či výko Bon yysjB liR/^ denýc n frikrr ;iní va9Bb«ii tu vznii ohou být velké ■ Prakticky od 46 let se dochází TJBnj rBciulacm m v ni i M] a J a riBOim j»wnfl«3i r r j j r j c prorniíaji clo iuriKcj rs lanismy, Si u i> y i> lypot dy dalších o i po ■g á n ŕ Věková kategorie Věkové vymezení Mládí (mladá dospělost) < 30 let Zralost 31-45 let Střední věk (přestavba) 46 - 60 let Starší věk 61-75 let Stáří 76 - 90 let | Velmi vysoký věk_________________ > 91 let | R i mn ^SeiJu, stavbsit^H vel a sx u p tred \ho věk" leny Výkonnostní sport období zralosti (od 31 let)-------------------------------- Výrazný pokles maximální výkonnosti (stejně j nástupu vrcholné výkonnosti není ani doba jejíh pro všechny činnosti ani jedince fixní omezení poh pokles rycí ffir« lyblivosíi (pc __________ Bafl 3. vytrvalost (pc EmSoKIbb obrairffiilsláfeMj 'o nri o 20. roku) roku maximu T cvičeni ď r-? nic zv ad n cm n osi správná metodika provádění činnosti >vriiti JOfl cl :o dobe nejdéle udržují poměrně vysokou výkonnostní úroveň) Maximální záišž omszujsrns pro riziko ssibání organizmu ■ Snižujeme rychlos MjrzujBí^M^gfflOaínj ponyoy ^poKujB|)8|4j|ggjg| Vytrvalostní formy pohybové (u nsjsiarájoh JBcJirjsčriB uai poruchy srdeční funkce organického původu angína pectoris plieni choroby s velkou zátěží malého oběhu krevní tlak nad 200/120.r"""l,il111"™11" ' y srdečnít .my akutní choro akíivizacs chronických onemocnení chronická jaterní nedosíab j o rytmu a c. ráždivosti myokardu nos BC vinoví £1 jnSUTJ cier ce 3 ore ;de a I j é rnozj kove i krvac ■ ■ akutní f ■ artróza ^^^H pohybové ■ vyšší st u jpeň os feOr 'jorózy en i listéz jiliŕv k louh n í insíŕíiK •běhová insuficieno