POMOTO který se na ni usměrňuje vy v organizmu i sp ktivně ^ i, útvar i aru n Ke nsirrnonickBno orocs d dd 11 smerný - vzaj SIU /voie. omogeneze yjjvňují. n uj j 1.- 28. den života BHftoví íornsiíjsrny j Moroův objímací reflex, Babinského reflex) ■Spánek - představuje asi 90% času Reflexní činnosti: hledači ■ :n a osi v y Mlläž ,oro ref abinského reflex ^pairjBK - prederavil 'orba základních pohybových ZZÍ28. den - 1 orciar. ) manifestuje zrání ismu - proto musí být njrn také Kol J n crčíte celkovou ZpUEJOÍ ohyboví )it místní logickou páté iám se pod tvaru 111 D LSJ: ierarchie pohybových období: ľj nos £J kojenecké -■-činnosti obratnostního neuromuskulární koordinaci ■ rychlostní činnosti podmíněné rychlostí svalové kontrakce ■ činnosti dynamicky silové, limitované intenzitou svalové 1 ontrakce lybová stimulac roroblornsmkci bruslení. založena na reflexních 'avání...) »ptimáln toj^rjc- '^>i. jednod IHffl 'si oky iQŽností m Dszprosirscini íJVJíy odoovědi na hry matky s dítětem (pri dodrženi principu adekvatnosti obecně: dospělý dává impuls a dítě na něj reagu!~ Argumenty pro "plavání" kojenc I upevňuje zdraví ■ ovlivňuje srdečně - cévní systém ■ zvyšuje vitální kapacitu plic ■ zlepšuje střevní peristaltiku ■ otužová ■ podporuje správný psychomotorický vý\ ■ podpůrný prostředek ' ' "' ■ prohlubuje spánek ■ podporuje chuť k jí ■ posiluje vysokou adaptabiliti vodní prostředí ■ jedna z mála pohybových aktivit pro děti do jednoho roku prohlubování citových vazeb ■ ■■v» I ' i v zi rodicí a dite aterske dovolene základ pro pravidelnou činnost Rizi adhodnocená očekávání hygisnsi, teplo-. nedodržení důležitých podmíij vody) leprofesionální přístup instruktor1' -Ky jIÚOÍBíÚ stereotypů schopností lokomoce rmanentního kontaktu kon< bez s podložkou vysoké pohybové aktivity všech úrovní (č~_ii třídái f K? Bifl ontá..... ojujeme s ř učení poh. n diferenciac pohy'- aktivitu nzenou aikiivjíou bování DO I feby mobilní norm obi I ní ypBrrnooi lni období . rok Pohyb batol jeho psychický str ir resi J2í rnsri'isiln Vhodné oohvbové činnosti: obratnostní aktivity (zejména končetin) s harmonicko omezením mozr ystémové preference lužné iscInosiTcinn; OJ rycnjos itní pohybové aktivity založené na izotonických 'II i I ' I -ch k .oniraKCJCj při pohy •jracok íijyjTy, KiBfB du TBJai, lasuKoun se podílejí na udr ižív zo van i poJon> — " —CJ J Prostřed batolete: vyvolání po é aktivi yšlonkové pochody cIiíbíb stimulace dospělýi stimulace dalšími rni uBírni noiocjy rofJoxnj lokornooo (Vojta) "obaíh konoopt P bio., ,,,) správnou päauiiiil) U o» i ního věku ovlá< ■běh i jeho jednotlivé složky dá ves m B 30 ■ivy oKoKu do cJaJľ n zac. obd. podstatne me schopnost skoku do výšk zdokonaluje se prostorová orient 13 E i odhoz t započf IUU\ j p f Bílí Pedagogický přístup: ■ správná životospráva a důsledná hygiena sportovce ■ osobní příklad a spolupráce s rodiči (zachována vy autorita rodiče a vyc' eference—rychlého střídaní různých forem pohybu, inimalizace trvání i vyvolávání dlouhodobých a IBCinoivsirnycn c\nnosi\ U^j2iäsliltíl ZJV ivacni u n v BBCn SIK'. cicj sen o d n o si j využívaní propojeni psychii pohybem (psychomotor!" wvužívání vysoké napodobov , Tkaz stejně jako zákaz musí být vž stmi vě' j športov ■jsměrňujeme, netrestáme a nezakazuje vit s konkréti ■íKoriJ'io souladu se J f Ml rjjrnj Trénersky přístup: ■priorizace dynamických statickou zátěží ~^=: střídání rychlosti, obratnosti a hybových sestav pře na zaKiaani prvky sportovních her m oil ■zaKiaani prvky sportovních terénu i ve vodě, kopání do mí ■ I v ^ I r | ■ ■ I r (honičky, schovávaná apod. ■turistické činnosti se střídáníi ■některé obratnostní < i m eičrh astickéh základy kvality pohybových schopností \ j i vznik a nxac i . .1 vztahu k porjyou pubertální akcelerace DsbubBnáJní • Bkü ülnl í tup do školy 1. porod, 2. ods ° kritické živo _____.ní období berta, 5. klimakterium) výrazná zmena režimu BHH85BIH ikiiviía iMifawp.iyi. j omeze ni irtftri! lim hodobé udržová j non dítěte ve ěnné poloh školní Ißfflbj fazu [i :k0U L^ffijOL^^SlOVa^^B) L -
.
moderní alternati
v" ly s otevřeným vyučováním školy s volnou architektu školy bez ročníku cestující školy
/va J cle Kb
■jy.
na
stupeň adaptace předpokládanou činnost
stupeň somatického vývoje (nikoli jen hodnocení věku
CJ
vytvoření pohybových vazeb dané proces
01
C9fJJ El
DrBcjani
zejíc1
«■siasl
vývoje
BglK|jl|SI!J
su uce
iímzmfmH\tmHzm^79\ramwAM[%{zmTz\^
iP^P
79 yyenc
rp^VTJ
n vdov
ve po vliv zevního prostředí genetické předpoklady antropometrické ukazatele stavby těi
wr O
mjs
hmotnosti
'/
kalendářní věk roční přírůstek kalendářní věk roční přírůstek I
1 rok 200% 11 let 8%
2 roky 28% 12 let 15%
3 roky 23% 13 let 12%
4 roky 6% Mlet 21%
5 let 10% 15 let 4%
6 let 8% 16 let 10%
7 let 9% 17 let 5%
8 let | 12% 18 let 1%
9 let 10% 19 let 3%
| 10 let 11%
obrovs
K
v.
k musíme z duvo
y změn dále dělit, a to jak z hledisk
zdravotního, tak i pedagogickéhoz
Přípravná
Žákovská rostené^
14
(střední školní v
olní vě
kühn váli
' vstup do školy)
ke ledir
rnv.
o I
odpovídající kvalitě í
rriěi v pohybu trávil: stejnou dobu, jakou tráví
edě v
s^Sj
musí obsahovat v
cnri
V" v v
ponyoovB vzorce c pnrnersn
Koncsrjjrn rmaasino sKoirunc
Irnínky pro p>
Podíl jednotlivých či
školním v
i ve
1 Věk Obratnost Rychlost Šflä Vytrvalost |
6 let 35% 30% 20% 15%
8 let 30% 30% 20% 20%
1 10 let 25% 30% 20% 25% |
získaní kontro inar
E=J
KU D
TU
Cl OD.
' d hlavními svalovými
/ smysl pro rovno
[(Nil
rač
J
porovnávání síly coky, b""
A V | O
m j CK u
o vi á
r
pra y n
J r\Sm-P) \rx ntfí\/ri7i j ifí &r.\n
zvládají hru ve skupině, ale potřeb pro samostatnou hr"
poJunracs sv
PJ
'íszcs snasj 1 ImMaiťlí] i\ notfeba lásky a pc
po
zornosti rodicu tarostlivosti o ostatní, hry s mladší
rozvoj smyslu pro morálku a spravocuno •nyvni smyslu pro humor
JrrielBkiuáJrií rozvoj
^
rychlý rozvoj verbálni expres
pnost kom
u ruko v s
t s ostatním
poc
vani c
usu a d
^ £
ozornos
Nárůst předpokladů pro rozvoj schopnosti:-------------------------
■obratnost 7-12 le
\f.
kční rychlost
ponyoo
y BJ
D OZJVDJ E5JJS1
maximální sil obecná
vytrvaj o
*£
flexibilita
7-12 let -13 1« '
15-18 i si
EU Ci-
zí
-r
RT
do 15 let a
eroom
ové do
osti
rychlost (frekvenční char ychlostní sil obratnost
kter)
I^.rrnocr
jia prvním miste (vsespo charakter v nekonfliktním kolektivu) —~
Přirozenost detské motorikv (prioritní
proiBV,
spontánní________________
^rožitkovost veškerých činnos
»riorita míče) sživost (není-li odmítána)
Horn
ĚuSdiksi o
osní na rozvoj kombinovaných pohybových
schopnos
"ákladní metodou učení je napodobová
Kolektivní forma příp
ra vy
KMENOVÉ UČIVO TELE3I
OJ MIL
VÝCHOVY
Kate
»rjíKHi
elavaciho
oro
rámu ZAKLAD
8. 9. 10. 11.
SKOLÍ , organizace, nygjona a
Poznaik«3TV a sportu, korr
[^zpečnoBi v TV ciMnj^HHHHI
Průpniv/jíi, ko/jdjorjj, Jioordjmiorjl, kor/jpsrjzííorjj, rsJsiJisiórjí^
TOVJJÍlVílCJ, ÍVOľJVÍl 31 JJľJÍl cyjcsľjj
jy^^^n^
řadiči
bové či n n
Rytmická i\ koľjdjčľjj gy/umisucko lj/j/jdsu 3 hudbou, giíjbc 'poJy
Atleti
Pohybové hry a
Športov
Plavání
Bruslení
Lyžování
Turistika a pobyt v
přírodě
ozhíňky z TV 3
QľJTJJJJrJjkcJCS., ü
hyglstm 3J be^peáľjosí: v TV
3J SpDľÍLJ
ivo:
'L roč/JĽ
if n
ýznam pohybu pro zdraví a vývoj organismu žák< vhodné množství pohybu a jeho rozložení v režimi »reventivní význam z ~"" ~ "
pnie
základní pojmy (terminologie) spojené s osvojovanými
yru vyznarn zdravotne zsirn
/rro^ri nm TV o «non vo í kol p o
mimo s
&S111!
znamení,
r^\ n- f/"
sici aj, pn
ortu
první pomoc při drobných
pohybu a chování při TV a
porn
•^
x x ;x
-I.
ciovsini BKoinjcn jrrrorrnsicj o loio^no vycnovo si sponu
základní organizační činnosti na povely, signály (zaujímání a změny mí
příprava a úklid nářadí a náčiní -^
příprava pro pohybovou činnost (oblečení, obu
n sikíjyjtacrj
cnovaru EZ
•i K c
lŕ J lŕ J x x
ĽJO
'ozsjruucj rnuze ovi v\
zajrnurri za ľ
žíi k um k
^>J ^s >j / j
ro zdraví
ví, že by měl aktivně cvičit 2-3 hodiny de snazi se o to í
ornooi učni
IIa nnnv
jimi (za pomoci učitele)
eago gesta učitel
vac na bsi
ru pokyny, s\
^
ostat
J dovede 30 3£1J
ffloru a lOJU^
jítií oéeim drobná poranení a pnvojac porno
, - v, r o ón i k
Učivo
kompenzace jed,
rovnavan
.egenerac jnfpslabení)---------------:-------------'----------------------
význam sledování základních tělesných parametru—pro ____>ovou činnost
význam přípravy organismu před cvičením______
nodné a nevhodné prostředí pro TV a sport, v1 )hybové činnosti
datnosti, zatížení,
zdraví i
»hybové činí
yáklíMrlní
terminologie)
a prostředím
osobni hygiena pn různých po ný pohyb
levho'
ojnnoBirnj
iHžI
í W
ých aktivitácl
znarnycn
•HtRHt
ech (baz.),
zákla'
rozhlas si
škodli
ponyoov
inTor.
a
V a sportu (časopisy, knihy, televize,
-v r r r
>ziva,
i j an
jg na zdraví a
nava
red
aru
¥ ¥ r
a ovarii za k j si
j
cvičení v nástupovém a pochodovém tvaru-----------
Jadní údržba náčiní a některých částí sportovišť hygiena při
myĎovyc
EJKSl)
oseireni
h SIKEJVJ!
■ 9 IPm
BiBJcn poran
i, privoi
inj
ra i r play or
ování při TV
SageTim
olociioké chování při T\
'ako rozši n
J x x
joj rriuz
sportu v p využito učivo
'C)C\
í vzdeláva-
pnzpusoDono úrovni a zajrnurri zaKu
Cob
věd
í, že vhodný p
^•f
omuje si ele a rodičf
mnírn režimu
jzjraHJ
ví, že by se měl aktivně pohybovat minimálně 2 hod. de
^ X I
CclBIBCrJB BSimOBIclirJB)
umí zaznarnBnaí: základní úclaJB o ponyp
p^vip
ĽEB] b on si
rozumí j
jrn
'sady fair play chov;
zna za
plňovaí (za pomoc
inj j cnovan
Tjr
1ZJ
•^»^
:J'Ei
0
urní oŠBÍřií i větší poranění a přivolal Jékan
ví, ke
Íb možné získat ínformacB o TV a sportu
Prupriivníij kondiční..
j
-i j
ĹVunVll 31 JJJTJ3J cyjcsľjj
'L roč/JĽ
■ základni pojmy spojene s jednotlivými druhy, cvičení osvojovanými činnostmi, základními polohami a pohyby (postupně se rozvi
úrovne zaku) ákladní význam jednotlivých druhů cviô
j j a
jBjJcnl^fflzjrj ragnnirmsizirrra
-'.nrávné držení išla pri práci vseclš, vstoje, při dání i:"
'znarr
soustředěni pri cvičeni, prozívaní cviku
pnprava organismu pro ruzne ponyooys cjnnos'U
(samosiaine s pomoci ucí
9)
iivirzriDBi.
?] v§dü//JüB'iJ El dôvodne
11 n v ch
protahovací a napínací (strečinko následné nebo předchozí činnosti a p
nova
vicen
fičení (volená podle účelu •ové úrovně žáků)
rovadena v režimu převazujícího ioxidativního alaktátového metabolického krytí) po dobu-5^- 15 minut s ■iximální intenzitou s intervaly odpočinku kolem 2 minut
Tvalostní cvičení (prováděná v režimu převažujícího oxidativního ..letabolického krytí) po dobu nad 10-15 minut mírnou intenzitou
vičení pro rozvoj kloubní pohyblivosti (flexibility) a pohybové obratnosti
cvičení dechová
[•M Mdli I I Etil lil iTciiusTw il I (OO ESMS1IMHC9 r j rpi r;i EM3f®r pí
jednostranné zátěži)
cvičení pro správné držení těla cvičebních)
v ruzn1
»olohách (pracovních
cvičení vyrovnávací - korektivní (podle úrovně oslabení nebo jednotlivých žáků)
psychomotorická cvičení
obrodružná, napodobivá
roze
cvičeni moi
J
)U\} i von va
rViřiPní
rivnn
rriPifciMii
hudební
>provod se mění podle věku žáku) cvičení pro přípravu organismu před různý mí pro "každý den" (podle věku žáků)
rm druny}
^ohvb
Mm
založeno na provádění stej
y
inno
-Liu:
-~S ^>J -~S >j / J
1!
uhápe, že různá cvičení mají různé účinky (s pomocí u se o tom prakticky přesvědčuje)—---------------------------
ví o svých pohybových přednostech a nedostatcích a s pomocí učitele a rodičů je ovlivňuje
usu
dych
rí, jak odstr
unií
vicenim únavu při
n
pravidelně zararuiPi ne
!Clfcl\
Dři TV (podle rad u c
9 y Tor.
en o rez
nnoEJTJ osvojené
Podle potřeby j a náčiní, cv:'
řniir. atd.
iKy r j a ui
/hodné pohy itele a rodičů)
"ito tématu využíváno různé nářadí "y ľ "ľ místa, činnosti jedr-J"! ~°
JQÍJJVCU,
v ^JJ^
sa
nik
Učivo:
základni pojmy spojene s jednotlivými aruny, cvičeni osvojovanými činnostmi, základními polohami a pohyby (postupně se rozvíjí podle urovne zaku)
význam jednotlivých druhů cvičení a jejich použití v denním
za řeži
KlaEu
JU
prsivriB arzen i lei-j n zriarn sousiřsasríj p
jrnu pre bIb)
1 práci vsedě, vstoje, při zvedání b )ři cvičení, prožívání cviků
ihvbové činnos
ruzm
príprava organr pomocí učiti
konkrétní účinky jednotlivých druhů cvičení
Ali ■ r—g i -i ■ i j_m / i "1°
:a jednotlivých cviku způsoby rozvoje kondičních a koordinačních předpokl podstata únavv. jednostranné zátěže
irnsn aid
arnosiairj'
ivy ^ ocjfJB pocirninky pro iednoriive n
obv kontroly jecin
základní zp )ocity at<'
a du a sval o VB nerovnou ' ^flcvicem [VB s»«G»ra h cvičení (zrcadlo,
v/irznoBü mi vbúomoďů ii üoveünoBü obvolené v jinvch předineí^h^
náslocin
protahovací a napínací (strečinková) cvičení (vol nebo předchozí činnosti a pohybové úrovně žáků)
rychlostně silová cvičeni (prováděna v režim alaktátového metabolického krytí) po dobu intenzitou s intervaly odpočinku kolem 2 minut
vytrvalostní cvičení (prováděná "v""režimů" ~j
imuizvt
minut s maximálni
orevíiri
iciho oxidativniho
metabolického krytí) po dobu nad 10-15 minut mírnou intenzitou-
cvičení pro rozvoj kloubní pohyblivosti^
cvičení dechová___________________________
cvičení kompenzační (po statické práci vsedě, vstoje a po jiné jednostranné zatezi)
cvičení pro správné držení těla v různých polohách (pracovních a cvičebních'
cvičení vyrovnávací - korektivní (podle úrovně oslabení nebo ohrože jednotlivých žáků)
isychomotorická cvičení
'vnriv^i nnnrnr
X\c\ fJclDOCJODJVc) c\
áměty pro cvičení v jiných předmětech (obsah, mění podle věku žáků)
zný hudební doprovod se
ríVJfíBn orn or\o
:\D
x ;x
me zak umet (vedet):
zná základní nevhodn zdraví
zná základní způsoby
i ■■ vrt v i li i 3
stí, které ohrožují jei
kondičních
koordinačních předpokladu a snaží se o zvyšování její úrovně (s pomocí učitele, rodičů i samostatně^-
"" * několik základních cviků z každé osvojované obi
/ede je s pomocí učitele seřadit do ucelené sesta dovede prožívat cvičení a soustředit se na správné
ciovrcIr "h/nřiVR y.r-x^hčyy.ví
:n\ po n vdov b prs a sí si v;
nníR nnrranv ir v rnrnrn íámsiixi vyiJZJ\
?i riPirtini cVJKy fiel ffJJBIB J Z mÍBÍSl, ŕ"
s pohybovými dovednostmi
ano
ne n
íi radí
dvojic
; rní s-.
innosti jednotlivců,
[lili
Učivo:
pojmy: základní cvičebni polohy, postoji pohyby paží, nohou, trupu, názvy používanéh
iirsiclj si nsicír
r
^
ickem cvic
0U01 r.|fiiiiiKi3"ÍJ}1!l
n^nnosinj pra'VJCJ
sní
ivaiove napstJ a uvolnení celeno tela íj
■ gymnastické držení těla soustředění na cviče
nu
průpravna gymnastická c
^msumaiB
průpravná cvičení pro zvládnutí kotoul
Kotoul rsivnsi
průpravná cvičení pro nácvik
civrnnasiickábo odrazu z trampolín
w.
jpoJínky
rn
y
výskok do vzporu dřspnw
sníženou
M
nou funkci
rM
mo
chůze s dopomo'
uc,
ivo další vzdělávací
w ■ O ^\ď w
etapy přizpůsobené
Cob
um
věd
gymn
těla, ovlivňování pohyblivosti, obratnosti a sil
zna alespoň pasivně základní pojrr osvojovaných cviků a dovede pojmenov základní gymnastické
e při zpevnění těla se provádějí qvmnasti
iické náruči
nacin
cvičeni snaze
rní koto
zvládá zá
, pro
j\OKV snozrno z crarrjDOJjnľ íkJady gymnastice n o nnrfr/u
Učivo:
. rocni
rozvíjeny a doplňovaný následujícím učivem.
názvy IíimW
IClfJJ
záchra
ína a cioporno
rnnasrncksrn
csm
prupr
vna
více
oallíinc;
sily, rychlosti a koordinace pohybíi ■lid. (s širším spektrem náčiní)
■ kotoul vpřed a jeho modifi
■ kotoul vzad a jeho modifikac
cviče
pro zvJadn
cviče
91
civrnnasuckono odrazu z
pro můstk
^rafflgy
Dscjny
r:
ü
můstku, trampo
J Cíl
ej r
o y
kozu n
nKy
^
odrazem z
ustku, tramp
raze oj
do svisu
c»n
rnriJ
r r
pravou v
O BÍOJ
isskok cjo vzDc
chůze bez dopomoci
učivo další vzdeláva
prizDUSiODene urovn
'j iss pyffWBj
zajmurn za k u
ě I žák umět ŕ vědět):
:vládá základní pojmy aktivně----------------
nout základní dooomoc a záchran
esném
'íytnnsxb i\ jídíiuioí
3"J:JCA9 CJľJľJO^ÍJ 3 nilüDüU
i/jsc
Učivo
1 základní pojmy spojené s hudebním a rytmickým doprovodem, osvojovanými prvky a používanymnáčiním _
c a gymnastické činnosti s hudbo1
vhodné oblečení a o
zasaav oezpecno
duh pro lan'
•]ÉK«I
soustředění na hudební a rytmický doprovod, vnímání a p rytmu, tempa a melodie J
základní estetický pohyb těla a jeho částí (chüze, běh, posko obraty, pohyby různých čA~+í **1^ ^■■■■■■■■■■■M
ný poľ
ryirnjzovany ponyo podoba pohybem 'ořivš vvjádřonj rycrr. tance založené na ta
[^■■j
:y.
.ecni chuzi a behí Jako rozšiřující může být využito učivo
v» O | r r ■ a ■ O -v a | O
zajmum
pnzpusoDene úrovni a zairnurn zaKih
fit
et (ved
, že cvičení s hudebním a rytmickým
doorovodem či zoěvem ořináší rado
..i postoj e . váné tan
zvlá
um do me
•oky, ke
lir
i zákJacJn
osvojc
CJ£I ZaKJaCJUlSSlE*
jádřit jednoduchou
>;r
^Vf^
lTJIrri
rtp
LflBf i ;x
O»
P
f]
vyjsicim jeonociucnou rnemn iisríoEí'i doprovodu pohybem
' ? - ?> nákladní tanečky založené na lan
ořu
chůzi a be
M
Učivo
Poznatky a činnosti předchozí etapy jsou dále rozvíjeny a doplňovány následujícím učivem. _____________
■ názvy základních lidových a umělých ti___
základní hudebně pohybové vztahy (rytmus, tempo, takt, melodie)
za k zr.
držení partneru při různých tancích
vzájemné chování při tanci
;lady estetického pohybu těla a jeho
íěny poloh, obměny tempa a rytmu
základy cvičení s náčiním rytmickém doprovodu
základní taneční krok 2/4, 3
ní tance založené na k
základ
oasu
různých polohách
Ki
Sil!
m
aj.
při hudebním nebo
roku do
^
inem
kočr
lorn, pn s urinem
IMl
J Jako rozs
i r r O v
I n
30
mel zak umet (vede
ví, že cvičení s hudbou má své účinky na organismus
11 a rela
;racm
MrVOf^^Ht^ífilHfilíEGíEESfil
i pojmenovat osvojované činnosti i
nacini
■ snaží se samostatně o estetické držen'
■ umí poznat hezký a nezvládnutý ' '
■ dovede pohybem v melodický dopravo»
nestydí
ony b idřovaí výrazně rytmický a
co pri ran oj co zaKorr mí několik lidových ranců, valčíkový a polkový krok
ÚpoJy
■L 2
V rámci témat "Pohybové hry"
Učivo--------------------------------------------
ř rámci témat Pohybové Průpravná, kondiční... cvičeni je mozn
iřazovat pohybové činnosti z průpravných ú pólů a zdůrazňc
aktivní obrany a přípravy na r
■ Jako rozš...........
další vzdělávací etapy, přizpůsoben
w ■ a ■ O v w i O
úrovni
za r n um zsi}-
SMíl
]J.
IZJTQ UCíJVO
ijrnu
'L roč/JĽ
<ýdt\ čin
o ovlivňování dszscks yrr\^^^^^^^8vé sily a
j.
Běh____________________________________________
■ rychlý běh na 20 až 60 m
- motivovaný běh v terénu až do 10 minut (běh prokládaný chů
[•UMRI MM Mí
I o
S/ŕo/c
skok do dálky z rozběhu - odraz z pásma širokého 50 cm (ze 3 až 4 dvojkroků) WĚtĚĚtĚT^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^
opojení rozběhu s odrazem
Hod
hod mi
chuzi
Jako rozšiřující může být využito učivo další vzdělávací e přizpůsobené úrovni a zájmům žáků.
Co by měl žák umět (vědět
ví, že běhy, skoky a hody jsou ve
ZBnyrnj cmnoeij
irkt
BfB VBBBira.
nejvhodnějšími pnrozenýr ovlivňují organismus žáka
zná základní pojmy související s během, skoke
dálky a hodem, dovede pojmenovat základní atletické disciplíny
zná základní pravidla bezpečnosti,
ici učitele le
tletický
r-iíililf )>yr^MiWs.B*CTtItirn'
I á dá zákJac
ni techniku behu, skoku
pf] c\
dodržuj Iclfla
míčke
eto vz< cko
Mfyojjift
základní test pro běžeck ? etapy se ' st běh na'
y a hodu
rvalo
BB cJoporucujB béh na 600 m, 30 - 50 itl
, - v, r o ón i k
Učivo
j oznatky a činnosti předchozí etapy jsou dále ro
a doplň
Doírnv
ova zákJ;
B
iy následujícím uciven
idní disciplíny, části běžecké dráhy a
gjjggj
úpravu doskočíš, y techniky ■ startovní povely
*>* w w
ořu, pomůcky pro m ere m výkonu.,
zsiKIsid
D8f.
u.skoku a hodu
pruj
ravna cv"
d míčkem z rozběhu
spojeni rozbehu s odhodem
Jako rozšiřující může být využito učivo další vzdělávací el >ůsobené úrovni a zájmům
Co by mel zak umet (vede
chápe význam vytrvalostního běhu pro rozvoj zdatnosti a snaží se ho spontánně i uvědoměle řadit do pohybového režimu (s pomocí uč. a— ■rodičů)
"'" " ákladní osvojované pojmy
J znsi siKíivne za
mi zrn
zapsat výkony v osvojovaných
Jiscip.
um
Wir
zvládá základní techniku skoku do výšky
'i běh
i/yasrr poveiy p.
Pohybová hry pohybov?
;]
n šíru L JCJTJ
jnnnsM
J
1 i\ 2, roônik
základní organizační povely pro realizaci her---------------------
základní pravidla osvojovaných her 3^ ~
Snost při různých druzích her a v různých podmínkách
využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám
pohybové hry pro osvojování různých způsobů lokomoce
pohybové hry pro manipulaci s různým náčiním (podle vyspí
pohybové hry pro ovlivňování kondičních a koordinačních předpokladu -bioenergetické kapacity organizmu ^phmbmbbbbbhbhmbmbbmi^M
pohybové hrw ■část iedi
SDSJOS'II Zel
i zdokonalo1 vch témat)
novvch Dohvbovvch dovedností riako
jové (podle vyspělosti žáků) pohybové hry pro rozvoj pohybové představivosti a tvořiv
ádef
:iclě poí
bové hry
-v r ■
facr
'wrn aj j
EfiEJinglalr u b /tžEh y ž:
:ku8sno8i
pocitu, předs ování vzájemné ene,
kern (vyrovnávacím, rela>
víjany na zaKiacie poj
ových her jsou rozvíjeny na zakl
bov^
zajrnu za K u
SI
et (véd
že hra přináší radost a příjemné zážitky
zná některé pohybové hry
| v w | ■ ■ X ^ I
se s
H
chopen i
e nrsi
ipoJuzaKy j rrurno
si mozna n
^
n si
jjrn za p o
uved
rytme zkuss
o r n u
pohyb spojovat s h
Jovsrf]}, prsds'íavo
Učivo
Pozná učivem.
základní pojmy související s funkcemi her, pravi'
lace her jednoho druhu
lího prostředí pro pohybové hry
Jly a j
^užívaným nacinr
H2J
k_4#K^BPM^c4l
WUZJTj rjJlHSjli
EugnJDO nSJCJDJ £1 f]£]IT]3T\,
'oj o vár
právu virirsiiiiiiifiKi
v u vjsjsir
ponyoov? bloenarg;
Jů) ISMQI
pohybové hry pro osvojování různých způsobů lokomo^
■ pohybové hry pro manipulaci s různým náčiním (podle vyspělosti;
II ' l m v r r % MV ŕ i i i ■ VAi v ■ i
novám kondičních a koordinačních predpoľ y organizmu
>hybové hry pro zdokonalování nových pohybových dovedností (jako součást jednotlivých témat)
pohybové hry soutěživé a bojové (podle vyspělosti;
)hybové hry pro rozvoj pohybové představivosti a tvořivosti (na základě p /pravení, pojmů, pocitu, představ)
■ pohybové hry kontaktní (pro prociťování vzájemné energie, blízko
■ pohybové hry se specifickým účinkem (vyrovnávacím, relaxačním, motivačním aj
Hnothve druhy pohyb( edností, zkušeností a zajmu
jsou rozvíjaný na z
ide ponyoovýon
et (ved
chape, ze jsou pohybové hry zaměřením a účelem
zným
mini
on
mere
iznvcn oonvdovvon n s j
dovede samostatně vytvářet pohybové hry, íledat varianty znái
2J2sJjBaíBlES3í^Ě^ní t\ocr
těla, vnitřní prostředí,
lHiri\5lMr.
J výrazná
vysuje se
nezvyšuji
největších interindividuální
■i I n ich
mé motoriky
ílová síla, ale stejným tempem : achová a vazivová pevnost ani s kostní zrání či výkonnost oběhovéh (manifestace přetížení - "
MSBicinn
Sociálně emo
silná potřeba cítit se přijmut/a v kolektivu cítit se potřebný/á
IriíTííiMříMS
nezávislosti,
neposi
ncjjyjciuajrjjcn
:W^
■pscrj
I K%1 tmr^
le je
ia
názor dosoe vch
ssounJas
grácii ss prjjjj DrB'fer
P-
o>L;
jí kamarády nitace starší
i r
ého po
UHjipmaiiji
1VÍ
:oru
Lá ^fM
r r
zacaisx duaovánj praieBivj
Inte
ami vývoj
oznoscj scjjJBC zsizrcKy, názory
u
rernobílé" vidění skutečnosti
asté změny zájmu, snadná motivace pro
imu
O
nčení d
ospéJých
^>
IP
r:
Duševní vývoj
nsvyrovnán
ozpor
H4
mezi tyi
ickou a sociální dospělostí
■ v
J
zmeny a spiracni u i
B otivace S
i^h ■ ú ■ I A I ■ ■
kr 'J [j CK 9 r lodnocsnj
otřeba napodobov
ce n
ou
za-
vysoká potřeba pohybu ^^ -----
potřeba zapojování všech částí organismu v rovnováze s
ízaiezovanycn [Kani;
C] ÍCiVílC [CÍ filTi c et e erej iVi 01TMC
m a >vriflimB
ce orimo
cj
'->
rj
ntální
"iJsno
ou m e mal nim procesům novo vznjXJýrn v zvoja pohlavního systému (včsinš íyzíoh
zaj
L
KíBÍB
i>
otřeba střídání činno:
podřízení potřebv nm důsledku rycí " exhibicionismi
m o některé pohybové činnosti, Dbích byly tlumeny (silová cvičení <
rýšená preference aktivního odpočiní
velká napodobovací schopnost vzorů (včetně n
pokles autority rodičů a vychovateli
zvýšený vliv kolektivu a starších vrstevníků
nutnost omezení jednostranných zatížení irtrofie určitých svalových skupin apo<'
značná schopnost svalu odpovídat na stir
VMM
IšfflCr]
zejicicl
asivnim
igauvn
ich aktivi
a
pro nzjko noz
ádoucí
nypž
' ra
mni >,oori
>va vsestrann
specializace.
Důraz na zdravotní aspekty přípravy ■ Nutnost kompenzace tréninkový ' ~
- nastup ranne
Of] ZS1TJ2
eni
i&asaairanne pjnw
iniHnsiri sn^nisunin
: výkonnosti na zákla evaha obecných tréninkových přístu, ychologické působení
iplexní rozvoj rychlostních schopností
a vy
'énink doplňován přin JVIotivaes
loarvBnost prípravy
DKUDinovarorrj
Vzt
cial
1 Věk i Pohybová činnost všeobecně rozvíjející Specializovaný trénink
10 let 100% 0%
11 let 90% 10%
12 let 80% 20%
13 let 70% 30%
14 let 60% 40%
15 let 50% 50%>
16 let j 40% 60%
17 let 30% 70%
| 18 let 20% ___________80%__________j
...... r 'ř í klad rámcových ukazatelů dlouhodobého tréninkového plára.t v bühü na lyžích 1
nodLe ročních trému* 1 ■ ■■ ■ -" ■■■- ■ ■■■■' ■ .... i —^—■——^^^— kov v cli f. •yklVt
I Etapy I tréninku Vř?k TD T J Z 1 TTI KMC 1 ' "" II III. Int. i CTP -1TP
f»spec. nespec. *yí z TB
I Základní 'i M 10-14 2h0 29O 10 48Ö 44 00 9 55 45 20
Spaciá 1o.í I. 15-16 260 36O J 5 570 4500 11 60 4o 15
IX, 17-18 280 420 25 670 4850 1.4 65 35 15
Vrcholová I. jun. 290 470 25 750 5700 16 65 35 10
Vrcholová II. 1 muži 300 510 35 850 84 00 20 70 30 1.0
I Základní "TI 10-14 I 230 290 10 460 2800 9 55 ! 45 20
Speciální i, 15-16 250 320 15 530 3100 10 "60 4o 15
II Speciální ii. 17-18 270 350 20 590 37OO 12 65 35 15
Vrcholová i, jun. 285 -100 25 650 45OO 14 65 30 10
Vrcholová ii. ženy 29O 450 30 700 5700 16 70 30 10
M= muži TD a počet trén. dr v* TT = pořSet t rén.jednotek Z a poí^e t «závodu
^sr, ř,ony TH = počot tréninkt jvých ho din KMC a k i lome trn cc Iketa III int.= objemy Km 1
nejvyšší intenzity CTP = cyklické tr.prostředky NTP a »acyklické tr.prostvedkl
spec, a specifické t r é n , p r os tředky nespe. a !\esj pacifické tr.prostředky
m.
Pro—jbtidoucí-vý
vhodná volba činnosti
o>L
ozhoduiící
\ľ
určení i
izenj
muže potlačit talentové í předpoklady.
' y 1UĚ **
Výběr isilenixi pro s, pecifjckou íěleBnou i je vždy rizikem si
aktivitu před pubertou
se k n
rnečrib ^
ku n a c\ r r
Činnost Počátek tréninku Optimální doba nácviku Vrcholná vvkonnost Výkonnostní pokles
vytrvalost 10 - 12 let 14- 18 let 20 - 30 let 25 - 35 let
rychlost 8-11 let 12-15 let 17-21 ženy 23 ženy
18 - 22 muži 24 muži
obratnost 8 - 11 let 10-13 let 14-22 let 30 let
sila 13-16 ženy 13-16 ženy 20 - 30 let 30 - 40 let
14-17 muži 14-17 muži
^3i räE iflHHäk
ez omezeni pohybových
SlkTJVIT
TJXS1C
r.
ttSfinj/jß
RDI
^JaH
\/!