ANTROPOMOTORIKAANTROPOMOTORIKA Schopnosti kondiSchopnosti kondiččnníí schopnosti silovschopnosti silovéé schopnosti vytrvalostnschopnosti vytrvalostníí schopnosti rychlostnschopnosti rychlostníí Schopnosti koordinaSchopnosti koordinaččnníí schopnostschopnost řříízenzeníí schopnost osvojovschopnost osvojováánníí schopnost pschopnost přřestavby a pestavby a přřizpizpůůsobensobeníí schopnost kombinovschopnost kombinováánníí pohybupohybu rovnovrovnovááhaha zruzruččnostnost DDěělenleníí schopnostschopnostíí dledle SchnabelaSchnabela (1974):(1974): KOORDINAKOORDINAČČNNÍÍ SCHOPNOSTISCHOPNOSTI (obratnost)(obratnost) KoordinaKoordinaččnníí schopnosti (obratnostnschopnosti (obratnostníí):): ProstorovProstorovéé orientaorientaččnníí schopnostischopnosti KinestetickKinestetickéé diferenciadiferenciaččnníí schopnostischopnosti RovnovRovnováážžnnéé schopnostischopnosti RytmickRytmickéé schopnostischopnosti ReakReakččnníí schopnostischopnosti Schopnosti sdruSchopnosti sdružžovováánníí pohybpohybůů Schopnosti pSchopnosti přřestavby pohybestavby pohybůů PodmPodmíínkanka úúččelnelnéého provedenho provedeníí pohybupohybu Vlastnost pohybové činnosti, kdy při tělesných výkonech převládají požadavky na přesnou koordinaci stahu různých svalových skupin, pokud jde o jeho sílu i časový sled jednotlivých kontrakci (Seliger). HierarchHierarch. uspo. uspořřááddáánníí koordinakoordinaččnníích s.ch s. AlgorytmusAlgorytmus projevuprojevu pohpoh. obratnosti. obratnosti vjem analyzvjem analyzáátortorůů zpracovzpracováánníí v CNSv CNS výbvýběěr motorickr motorickéého stereotypuho stereotypu spuspuššttěěnníí motorickmotorickéého stereotypuho stereotypu regulace mregulace míšíšnníími centry, mozemi centry, mozečček, ...ek, ... zpzpěětntnáá vazba (kontrola CNS)vazba (kontrola CNS) SenzitivnSenzitivníí obdobobdobíí Nejúčinnější doba přípravy dle Choutky: 7-10 let Rozvoj pohybovRozvoj pohybovéé obratnosti:obratnosti: velký objem cvivelký objem cviččeneníí velký povelký poččet cviet cviččeneníí rrůůznznéé varianty provedenvarianty provedeníí, r, růůznznéé podmpodmíínky, rnky, růůzný rytmus, provedenzný rytmus, provedeníí na optickna optickéé signsignáály, provedenly, provedeníí na akustickna akustickéé signsignáályly provedenprovedeníí ve zlehve zlehččených podmených podmíínknkáách, provedench, provedeníí za ztza ztíížženýchených podmpodmíínek, provedennek, provedeníí s lehs lehččíímm čči ti těžěžšíším nm nááččininíím, provedenm, provedeníí nana rrůůzných povrzných površíších...)ch...) menmenšíší popoččet opakovet opakováánníí (prevence p(prevence přřííliliššnnéého upevnho upevněěnníí)) ppřřimiměřěřenenéé intenzitintenzitěě vysokvysokéé kvalitativnkvalitativníí úúrovnirovni kombinace osvojených pohybových dovednostkombinace osvojených pohybových dovednostíí cvicviččeneníí provprováádděěnnáá pod tlakem (soutpod tlakem (soutěžěživost, vivost, věěttšíší rychlost, ...)rychlost, ...) ddůůslednslednéé uplatuplatňňovováánníí metodických zmetodických záásadsad MetodickMetodickéé zzáásadysady ZZáásada uvsada uvěědomdoměělosti a aktivitylosti a aktivity ZZáásada nsada náázornostizornosti ZZáásada soustavnostisada soustavnosti ZZáásada psada přřimiměřěřenostienosti ZZáásada trvalostisada trvalosti ProstorovProstorovéé orientaorientaččnníí schopnostischopnosti Schopnost urSchopnost urččeneníí a za záámměěrných zmrných změěn polohy an polohy a pohybu tpohybu těěla jako celku v prostorula jako celku v prostoru vnvníímmáánníí, ur, urččovováánníí aa řříízenzeníí vlastnvlastníích pohybch pohybůů -- rozhodujrozhodujííccíí orgorgáány:ny: zrakzrak sluchsluch vestibulvestibuláárnrníí úústrojstrojíí koordinace vlastnkoordinace vlastníího tho těěla v prostorula v prostoru vnvníímmáánníí soupesoupeřůřů i spoluhri spoluhrááčůčů na hna hřřiišštiti (anticipace)(anticipace) funkfunkččnníí sousouččinnost sportovce s ninnost sportovce s nááččininíím am a nnáářřadadíímm metody rozvojemetody rozvoje cvicviččeneníí statickstatickáá ideomotorickýideomotorický trtréénink s vyhodnocovnink s vyhodnocováánníímm nnáákreskresůů, pohybových model, pohybových modelůů, videoz, videozááznamznamůů)) dynamickdynamickáá nejrnejrůůznzněějjšíší cvicviččeneníí v pohybuv pohybu cvicviččeneníí na nna náářřadadíí cvicviččeneníí na specina speciáálnlníích trenach trenažžéérechrech koordinakoordinaččnníí cvicviččeneníí s vylous vylouččeneníím pm přřííslusluššnýchných analyzanalyzáátortorůů (nap(napřř. "zaslepen. "zaslepenéé" brýle," brýle, sluchslucháátka)tka) KinestetickKinestetickéé diferenciadiferenciaččnníí schopschop.. schopnost realizace pschopnost realizace přřesných a ekonomickyesných a ekonomicky provprováádděěných pohybovýchných pohybových ččinnostinnostíí na zna záákladkladěě jemnjemněě diferencovandiferencovanéého a pho a přřesnesnéého pho přřííjmu a zpracovjmu a zpracováánníí ppřřeveváážžnněě kinestetických informackinestetických informacíí schopnost vnschopnost vníímmáánníí jednotlivých pohybjednotlivých pohybůů ččááststíí ttěěla ala a jejich spojovjejich spojováánníí do slodo složžititěějjšíších celkch celkůů schopnost pschopnost přřizpizpůůsobensobeníí vlastnvlastníí pohybovpohybovéé ččinnostiinnosti vnvněějjšíším podmm podmíínknkáám (kreativita, výrazovost)m (kreativita, výrazovost) Schopnost rozliSchopnost rozliššovováánníí (vn(vníímmáánníí a hodnocena hodnoceníí)) pohybu v jehopohybu v jeho ččasových, prostorových aasových, prostorových a dynamických parametrechdynamických parametrech metody rozvojemetody rozvoje CviCviččeneníí zalozaložženenáá na:na: vnvníímmáánníí pohybpohybůů a jejich struktur va jejich struktur v ččasease dynamice,dynamice, úúrovni a lokalizaci svalovrovni a lokalizaci svalovééhoho úúsilsilíí cvicviččeneníí s dodates dodateččnými informacemi ponými informacemi po zahzaháájenjeníí pohybovpohybovééhoho úúkolu (optickkolu (optickéé,, zvukovzvukovéé, taktiln, taktilníí signsignáály)ly) metody rozvojemetody rozvoje CviCviččeneníí, u nich, u nichžž lze snadno rozlilze snadno rozliššit diferencovanit diferencovanéé (z hlediska pohybových projev(z hlediska pohybových projevůů vv ččase) provase) prováádděěnníí pohybupohybu od velmi jednoduchod velmi jednoduchéého ke sloho ke složžititéémumu prvnprvníí na mna mííststěě, potom v pohybu, potom v pohybu bez nbez nááččininíí s ns nááččininíímm na nna náářřadadíí bez zatbez zatíížženeníí s odporems odporem v normv normáálnlníím provedenm provedeníí omezenomezeníí čči vyloui vylouččeneníí smyslových analyzsmyslových analyzáátortorůů asymetrickasymetrickáá cvicviččeneníí ppřřed zrcadlemed zrcadlem RovnovRovnováážžnnáá schopnostschopnost RovnovRovnovááha je definovha je definováána jako schopnostna jako schopnost udrudržženeníí, pop, popřř. znovunabyt. znovunabytíí rovnovrovnovááhy phy přřii mměěnnííccíích se vnch se vněějjšíších podmch podmíínknkáách, jech, je definovdefinováána jako kvalitana jako kvalita úúččelnelnééhoho řřeeššeneníí motorickýchmotorických úúloh na malých podploh na malých podpěěrnýchrných plochplocháách nebo pch nebo přři velmi labilni velmi labilnííchch rovnovrovnováážžných okolnostechných okolnostech RovnovRovnováážžnnáá schopnostschopnost ZabezpeZabezpeččuje optimuje optimáálnlníí polohu tpolohu těěla:la: (vzhledem k m(vzhledem k měěnnííccíím se podmm se podmíínknkáám v prostoru:m v prostoru: statickstatickáá rovnovrovnovááhovhováá schopnostschopnost (c(cíílem je udrlem je udržženeníí ttěěla ve stejnla ve stejnéé poloze bez pohybu vpoloze bez pohybu vůčůči uri urččititéé vztavztažžnnéé soustavsoustavěě)) dynamickdynamickáá rovnovrovnovááhovhováá schopnostschopnost (doch(docháázzíí ke zmke změěnnáám polohym polohy čči mi míísta v prostoru)sta v prostoru) translace a lokomocetranslace a lokomoce (b(běěh, chh, chůůze, jze, jíízda na kole, ...)zda na kole, ...) rotacerotace (intenzivn(intenzivníí drdráážždděěnníí vestibulvestibuláárnrníího aparho aparáátu)tu) letovletováá ffáázeze (udr(udržžovováánníí a obnovova obnovováánníí rovnovrovnovááhy vhy v bezoporovbezoporovéé ffáázi)zi) balancovbalancováánníí ppřředmedměětutu (schopnost udr(schopnost udržžet v rovnovet v rovnovááze jiný vnze jiný vněějjšíší objektobjekt Zdroje informacZdroje informacíí:: zrakzrak propriocepcepropriocepce taktilntaktilníí ččititíí vestibulvestibuláárnrníí aparaparáátt SlackSlack--lininglining TestovTestováánníí pohybovpohybovéé rovnovrovnovááhyhy LaboratornLaboratorníí standardizovanstandardizovanéé podmpodmíínky, pnky, přřesnostesnost zamzaměřěřeno na okrajoveno na okrajovéé ččáásti populasti populaččnníího spektraho spektra (osoby s poruchami motoriky(osoby s poruchami motoriky--vrcholovvrcholovíí sportovci)sportovci) vvěěttšíší uplatnuplatněěnníí ve výzkumuve výzkumu TerTeréénnnníí problprobléém standardizacem standardizace testovat mtestovat můžůže zae zašškolený pedagogkolený pedagog uplatnuplatněěnníí ppřřii screeninguscreeningu u du děěttíí, ml, mláádedežže, seniore, seniorůů momožžnost sdrunost sdružženeníí do testovacdo testovacíích baterich bateriíí RombergRombergůůvv test:test: RombergRomberg II RombergRomberg IIII RombergRomberg IIIIII RombergRomberg IVIV RombergRomberg VV Test rovnovTest rovnovááhy na 1 noze nahy na 1 noze na kladincekladince:: ddřřevevěěnnáá kladinkakladinka 50 cm x 450 cm x 4--10 cm x 2 cm10 cm x 2 cm ppřřipevnipevněěnnáá na prkno stejnna prkno stejnéé ddéélky alky a šíšířřky 30 cmky 30 cm testuje se dominantntestuje se dominantníí DKDK ruce v bokruce v bok mměřěřeneníí 3 pokus3 pokusůů do max. 60 s, podo max. 60 s, poččííttáá se prse průůmměěrr ze 2 nejlepze 2 nejlepšíšíchch ddůůleležžitost standardizace obutitost standardizace obutíí modifikace dlemodifikace dle FleischmanaFleischmana: 1 pokus max. 20 s: 1 pokus max. 20 s s otevs otevřřenýma oenýma oččima, druhima, druhéé 2 pokusy se2 pokusy se zavzavřřenýma oenýma oččima, hodnotima, hodnotíí se souse souččet vet vššech 3ech 3 ččasasůů ReakReakččnníí schopnostschopnost Schopnost rychlSchopnost rychléého a smysluplnho a smysluplnéého zahho zaháájenjeníí aa provedenprovedeníí krkráátkodobtkodobéé pohybovpohybovéé ččinnosti celinnosti celééhoho ttěěla jako reakce na vla jako reakce na víícece čči mi méénněě komplikovankomplikovanéé signsignáály nebo na ply nebo na přředchozedchozíí pohybovpohybovéé ččinnosti,innosti, poppopřříípadpaděě na aktuna aktuáálnlníí situasituaččnníí podnpodněěty.ty. ZZáávislost na:vislost na: oodobdoběě vnvníímmáánníí oodobdoběě aferentnaferentnííhoho ppřřenosuenosu oodobdoběě zpracovzpracováánníí oodobdoběě eferentneferentnííhoho ppřřenosuenosu oolatentnlatentníí dobdoběě reakce svalreakce svalůů Schopnosti rytmickSchopnosti rytmickéé Schopnost vnSchopnost vníímmáánníí, ulo, uložženeníí a pa přřevedenevedeníí ppřředem zadanedem zadanéé, pop, popřř. v pohybov. v pohybovéém dm děějiji obsaobsažženenéé,, ččasovasověě dynamickdynamickéé struktury.struktury. stabilnstabilníí rytmusrytmus (schopnost udr(schopnost udržženeníí rytmu)rytmu) promproměěnlivý rytmusnlivý rytmus (schopnost zm(schopnost změěny rytmu)ny rytmu) vnitvnitřřnníí rytmusrytmus (ly(lyžžovováánníí atd.)atd.) zevnzevníí rytmusrytmus (hudba, protivn(hudba, protivníík atd.)k atd.) Schopnost sdruSchopnost sdružžovováánníí pohybpohybůů SchopnostSchopnost úúččelnelněě koordinovat pohybykoordinovat pohyby ččááststíí ttěěla navzla navzáájem a koordinovat pohyb celjem a koordinovat pohyb celééhoho ttěěla ve vztahu k urla ve vztahu k urččititéé zzáámměěrnrnéé ččinnostiinnosti Schopnost pSchopnost přřestavby pohybestavby pohybůů Schopnost pSchopnost přřizpizpůůsobit program pohybovsobit program pohybovéé ččinnosti novým skuteinnosti novým skuteččnostem na znostem na záákladkladěě vnvníímaných nebo pmaných nebo přředpokledpokláádaných zmdaných změěnn situace nebo pokrasituace nebo pokraččovat vovat v ččinnosti zcelainnosti zcela jiným zpjiným způůsobemsobem Neexistuje obecnNeexistuje obecněě akceptovanakceptovanáá taxonomie koordinataxonomie koordinaččnnííchch schopnostschopnostíí TESTOVTESTOVÁÁNNÍÍ KOORDINAKOORDINAČČNNÍÍCHCH SCHOPNOSTSCHOPNOSTÍÍ testy obratnostitesty obratnosti testy rytmicktesty rytmickéé schopnostischopnosti testy pohybovtesty pohybovéé rovnovrovnovááhyhy testy pohyblivostitesty pohyblivosti (viz flexibilita)(viz flexibilita) HodnocenHodnoceníí pohybovpohybovéé obratnostiobratnosti popoččetet sprspráávných provedenvných provedeníí slosložžititééhoho úúkolukolu ppřřesnostesnost provedenprovedeníí úúkolukolu rychlostrychlost provedenprovedeníí úúkolukolu ppřřizpizpůůsobivostsobivost (vyj(vyjááddřřeneníí napnapřř. po. poččtemtem chyb)chyb) ččasas potpotřřebný ke zvlebný ke zvláádnutdnutíí pohybovpohybovééhoho úúkolukolu TESTY OBRATNOSTITESTY OBRATNOSTI VertikVertikáálnlníí skok s rotacskok s rotacíí TO provede vertikTO provede vertikáálnlníí výskok s otovýskok s otoččeneníím om o maximmaximáálnlníí úúhel (nutný snohel (nutný snožžný doskok)ný doskok) mměřěříímeme úúhel otohel otoččeneníí mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těěla a explosivnla a explosivníí silovsilovéé schopnostischopnosti PPřřeskoky jednonoeskoky jednonožž TO pTO přřeskakuje peskakuje přřekekáážžku (kvku (kváádry odry o rozmrozměěrech 50x20x5cm) po jednrech 50x20x5cm) po jednéé nozenoze vývýšška se postupnka se postupněě zvyzvyššuje skluje sklááddáánníímm kvkváádrdrůů na sebena sebe mměřěřííme výme výššku v cmku v cm mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těěla a explosivnla a explosivníí silovsilovéé schopnostischopnosti Skokem pSkokem přřechod z kleku do podechod z kleku do podřřepuepu TO je v kleku s napjatými chodidly aTO je v kleku s napjatými chodidly a ššvihem provede podvihem provede podřřepep zaznamenzaznamenáávvááme sprme spráávnvněě provedený cvikprovedený cvik zrakový analyzzrakový analyzáátor, inervace DKtor, inervace DK PPřřeval ze sedueval ze sedu TO provede sed roznoTO provede sed roznožžný a uchopný a uchopíí DKKDKK za kotnza kotnííkyky provede pprovede přřeval peval přřes jeden bok, ramenoes jeden bok, rameno druhdruhéé rameno a druhý bok zprameno a druhý bok zpěět do sedut do sedu zaznamenzaznamenáávvááme sprme spráávnvněě provedený cvikprovedený cvik mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těělala Skok jednonoSkok jednonožž s proskos proskoččeneníímm TO provede stojTO provede stoj pokrpokrččmomo zevnitzevnitřř na pravna pravéé (lev(levéé), opa), opaččnou rukou chytnou rukou chytíí ššpipiččku nohy aku nohy a provede pprovede přřeskok dreskok držženenéé nohynohy zaznamenzaznamenáávvááme sprme spráávnvněě provedený cvikprovedený cvik hodnocenhodnoceníí koordinace celkoordinace celéého tho těěla ala a explosivnexplosivníích silových schopnostch silových schopnostíí Pohyb prstPohyb prstůů sed nased na žžidliidli spojspojííme natame natažžený ukazovený ukazováák levk levéé ruky (smruky (směřěřujeuje od tod těěla) a natala) a natažžený palec druhený palec druhéé ruky (smruky (směřěřuje kuje k ttěělu), oddlu), odděěllííme je a provedeme pme je a provedeme půůlkruhovýlkruhový pohyb takpohyb tak žže palec sme palec směřěřuje nahoru a ukazovuje nahoru a ukazováákk dolu a znovu spojdolu a znovu spojííme oba prsty (dotyk), tenme oba prsty (dotyk), ten samý pohyb provedeme i do psamý pohyb provedeme i do půůvodnvodníí polohypolohy zaznamenzaznamenáávvááme pome poččetet sprspráávnvněě provedenýprovedený cvikcvikůů bběěhem 20 sekund (prvnhem 20 sekund (prvníích 10s sch 10s s otevotevřřenýma oenýma oččima a zbývajima a zbývajííccíí ččas se zavas se zavřřenýmaenýma ooččima)ima) mměřěřííme koordinaci hornme koordinaci horníích konch konččetinetin StStřříídavdavéé otevotevíírráánníí a zava zavíírráánníí rukourukou v sedu nav sedu na žžidli opidli opřřeme lokty o steme lokty o stůůl a natl a natááhnemehneme papažže vpe vpřřed, levou ruku seved, levou ruku sevřřeme v peme v pěěst, pravoust, pravou sousouččasnasněě otootoččííme o 90 stupme o 90 stupňůňů vlevo a ohnemevlevo a ohneme prsty tak, aby svprsty tak, aby svíírali s dlanrali s dlaníí 9090°°, palec napneme,, palec napneme, po dobu 10 s se ruce plynule vympo dobu 10 s se ruce plynule vyměňěňujujíí zaznamenzaznamenáávvááme pome poččet spret spráávnvněě provedenýchprovedených cvikcvikůů za 10 sza 10 s mměřěřííme koordinaci hornme koordinaci horníích konch konččetinetin PPřřeskoky peskoky přřes lankoes lanko TO stojTO stojíí na zemi a drna zemi a držžíí napnutnapnutéé lanko (lanko (ššvihadlo)vihadlo) vpvpřředu, tak aby vzdedu, tak aby vzdáálenost rukou byla 40 cm,lenost rukou byla 40 cm, provede pprovede pěětt proskokproskokůů smsměěrem vprem vpřřed (bezed (bez dotyku lanka, bez ztrdotyku lanka, bez ztrááty rovnovty rovnovááhy)hy) zaznamenzaznamenáávvááme pome poččet spret spráávnvněě provedenýchprovedených cvikcvikůů mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těěla a explosivnla a explosivníí silovsilovéé schopnostischopnosti PPřřeskoky peskoky přřes tyes tyčč TO stojTO stojíí na zemi a drna zemi a držžíí tytyčč vv šíšířři rameni ramen provede tprovede třři si séérierie proskokproskokůů po deseti skocpo deseti skocííchch smsměěrem vprem vpřředed smsměěrem vzadrem vzad spojenspojenéé dvojskokydvojskoky bez meziskoku vpbez meziskoku vpřřed a vzaded a vzad zaznamenzaznamenáávvááme pome poččet spret spráávnvněě provedených cvikprovedených cvikůů vv kakažžddéé sséériirii mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těěla a explosivnla a explosivníí silovsilovéé schopnostischopnosti Skok na cSkok na cííll TO provede skok naTO provede skok na ččááru vzdru vzdáálenou asi jakolenou asi jako polovina jeho tpolovina jeho těělesnlesnéé vývýšškyky doskok by mdoskok by měěl být patami na cl být patami na cíílovoulovou ččááruru provprovááddííme dva pokusyme dva pokusy 2 pokusy s otev2 pokusy s otevřřenýma oenýma oččimaima 2 pokusy se zav2 pokusy se zavřřenýma oenýma oččimaima zaznamenzaznamenáávvááme soume souččet obou dvojic pokuset obou dvojic pokusůů mměřěřííme s pme s přřesnostesnostíí na 0,5 cmna 0,5 cm mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těělala Sestava s tySestava s tyččíí TO drTO držžíí gymnastickou tygymnastickou tyčč vzadu dole rovnvzadu dole rovněě,, ppřřekroekroččíí (p(přřeskoeskoččíí) ji, provede p) ji, provede přřes sed leh aes sed leh a prprůůvlek tyvlek tyčče vzad, vstane a je ve výchoze vzad, vstane a je ve výchozíímm postavenpostaveníí, provede op, provede opěět pt přřekroekroččeneníí (p(přřeskok),eskok), napnapřříímmíí se a pse a přředpaedpažžíí test opakujeme ptest opakujeme pěětkrtkráátt zaznamenzaznamenáávváámeme ččas potas potřřebný k provedenebný k provedeníí sestavysestavy mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těěla a explosivnla a explosivníí silovsilovéé schopnostischopnosti PPřřekleklááddáánníí stranoustranou TO mTO máá k dispozici dvk dispozici dvěě prkprkéénka o rozmnka o rozměěrech 25x25cm (srech 25x25cm (s gumovými podlogumovými podložžkami vysokými 3,7cm)kami vysokými 3,7cm) TO se postavTO se postavíí na jedno prkna jedno prkéénko a druhnko a druhéé polopoložžíí vpravovpravo stranou, pstranou, přřestoupestoupíí na nna něěj a pj a přřendendáá ppůůvodnvodníí prkprkéénko dnko dáál,l, trvtrváánníí je 20s a provje 20s a provááddííme test dvakrme test dvakráát, za pt, za přřeloeložženeníí prkprkéénka je bod, za pnka je bod, za přřestoupenestoupeníí na nna něěj je dalj je dalšíší bodbod (cyklus(cyklus -- 2 body)2 body) zaznamenzaznamenáávvááme soume souččet poet poččtu bodtu bodůů za obaza oba pokusypokusy mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těěla ala a rovnovrovnovááhovouhovou schopnostschopnost BBěěh s kotoulemh s kotoulem mezi 15 m vzdmezi 15 m vzdáálenlenéé ččááry umry umííststííme po 5 m odme po 5 m od startovnstartovníí ččááry startovnry startovníí praporek, po 15 m druhýpraporek, po 15 m druhý praporek (na obrpraporek (na obráátce) a mezi praporky umtce) a mezi praporky umííststíímeme žžíínněěnkunku TO po startu obTO po startu oběěhne praporek, provede kotoul ahne praporek, provede kotoul a oboběěhne druhý praporek, kde se dotýkhne druhý praporek, kde se dotýkáá rukourukou ččááry, kry, k žžíínněěnce bnce běžěžíí popo ččtytyřřech opech opěět provedet provede kotoul a obkotoul a oběěhnuthnutíí praporku a bpraporku a běžěžíí do cdo cíílele zaznamenzaznamenáávváámeme ččas s pas s přřesnostesnostíí nana 0,1s0,1s mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těělala BBěěh se zmh se změěnami smnami směěru, pru, přřeskakoveskakováánníímm a prola proléézzáánníímm mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těělala do kdo křříížže jsou rozestaveny de jsou rozestaveny díílyly ššvvéédskdskéé bedny abedny a žžíínněěnkanka (vzd(vzdáálenost protlenost protěějjšíších je 5m), uprostch je 5m), uprostřřed je ted je těžěžký mký mííčč aa 1m p1m přředed žžíínněěnkou je startovnnkou je startovníí a ca cíílovlováá ččáárara TO vybTO vyběěhne udhne uděělláá kotoul a obkotoul a oběěhne mhne mííčč ppůůlobratemlobratem vpravo (mvpravo (mííčč po pravpo pravéé ruce), pruce), přřeskoeskoččíí a proleze da proleze dííll ššvvéédskdskéé bedny, totbedny, totééžž u ostatnu ostatníích dvou dch dvou dííllůů zaznamenzaznamenáávváámeme ččasas KutKutáálenleníí ttřříí mmííčůčů mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těěla ala a docilitudocilitu ččtytyřřii ššvvéédskdskéé bedny ve vzdbedny ve vzdáálenosti 3 m, 1,5 mlenosti 3 m, 1,5 m ppřřed prvned prvníí je startovnje startovníí a ca cíílovlováá ččáára, TO probra, TO probííhháá drdrááhu s kuthu s kutáálenleníím tm třříí mmííčůčů na basketbal, testna basketbal, test opakujeme 3x (moopakujeme 3x (možžno pouno použžíít 5 stojant 5 stojanůů veve vzdvzdáálenosti 3m a opakovat test 5x nebo poulenosti 3m a opakovat test 5x nebo použžíítt plnplnéé mmííčče) zaznamene) zaznamenáávvááme soume souččetet ččasasůů druhdruhéého a tho a třřetetíího pokusuho pokusu StStřřííddáánníí polohpoloh TO provTO provááddíí opakovanopakovaněě stojstoj -- vzpor dvzpor dřřepmoepmo -- vzpor levzpor ležžmo (bez vysazenmo (bez vysazeníí)) -- vzpor dvzpor dřřepmoepmo ­­ stojstoj kakažžddáá z poloh je hodnocena 1/4 bodu, testz poloh je hodnocena 1/4 bodu, test provprovááddííme 10 sme 10 s opakujeme 3xopakujeme 3x zaznamenzaznamenáávvááme pome poččet spret spráávnvněě provedenýchprovedených cvikcvikůů (po(po ččtvrtintvrtináách) v kach) v kažžddéé sséériirii zaznamenzaznamenáávvááme nejlepme nejlepšíší výsledekvýsledek mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těělala BBěěh po osmih po osmiččce s podbce s podbííhháánníím lam laťťkyky mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těělala TO provTO provááddíí obobííhháánníí dvou stojandvou stojanůů po drpo dráázeze osmiosmiččkyky mezi 3m vzdmezi 3m vzdáálenými stojany je lalenými stojany je laťťka ve výka ve výššii pasu TO (mopasu TO (možžno pouno použžíítt ššňůňůry ve vzdry ve vzdáálenosti 4lenosti 4 m)m) obobííhajhajíí se celkem 4 okruhyse celkem 4 okruhy test opakujeme ttest opakujeme třřikrikráátt zaznamenzaznamenáávvááme nejlepme nejlepšíší ččas nutný k provedenas nutný k provedeníí testu v sekundtestu v sekundááchch OpakovanOpakovanéé skoky vlevo a vpravoskoky vlevo a vpravo TO provTO provááddíí opakovanopakovanéé skoky pskoky přřes lies lišštutu šširokou 4cm a vysokou 2cmirokou 4cm a vysokou 2cm provprovááddííme 15sme 15s test opakujeme 2xtest opakujeme 2x zaznamenzaznamenáávvááme soume souččet skoket skokůů za 15 sza 15 s mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těěla a rychloula a rychlou slosložžku sku síílyly Pohyb do stranPohyb do stran úúkrokykroky pohyb mezipohyb mezi ččáárami 3 m vzdrami 3 m vzdáálenými pomoclenými pomocíí úúkrokkrokůů stranoustranou zazaččíínnáá se uprostse uprostřřed mezied mezi ččaramiarami trvtrváánníí zkouzkouššky je 20 sky je 20 s (mo(možžno provno prováádděět i mezit i mezi ččáárami vzdrami vzdáálenými 4mlenými 4m -- celkem 6x pcelkem 6x přřejejíít celou vzdt celou vzdáálenost, testlenost, test opakujemeopakujeme 3x)3x) zaznamenzaznamenáávvááme pome poččet protnutet protnutíí ststřředovedovéé ččááryry ttěělem (nejrychlejlem (nejrychlejšíší ččas potas potřřebný k pebný k přřekonekonáánníí 66 rovinek)rovinek) mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těěla TOla TO Skok daleký vzadSkok daleký vzad mměřěřííme koordinaci celme koordinaci celéého tho těěla a explosivnla a explosivníí silovou schopnostsilovou schopnost TO provTO provááddíí dva skoky smdva skoky směěrem vzadrem vzad (m(měřěřííme odme od ččááry kery ke ššpipiččce boty)ce boty) zaznamenzaznamenáávvááme lepme lepšíší ze dvou skokze dvou skokůů vv cmcm VyhazovVyhazováánníí a chyta chytáánníí mmííččku vleku vležžee mměřěřííme koordinaci hornme koordinaci horníích konch konččetin aetin a docilitudocilitu TO provTO provááddíí vlevležžee vyhozenvyhozeníí a chycena chyceníí tenisovtenisovéého mho mííččku preferovanou rukouku preferovanou rukou mmííčček musek musíí být vyhozen nejmbýt vyhozen nejméénněě do výdo výšškyky postavy TOpostavy TO provprovááddííme 24 pokusme 24 pokusůů ššpatný pokus je, kdypatný pokus je, kdyžž mmííčček nenek neníí chycen nebochycen nebo nenneníí vyhozen do dostatevyhozen do dostateččnnéé vývýšškyky zaznamenzaznamenáávvááme pome poččet spret spráávnvněě provedenýchprovedených pokuspokusůů AsynchronnAsynchronníí a asymetricka asymetrickéé pohybypohyby papažžemiemi mměřěřííme koordinaci hornme koordinaci hornííchch konkonččetin TO nejprve zacvietin TO nejprve zacviččíí 5x sestavu5x sestavu ppřředpaedpažžitit -- upaupažžitit -- ppřřipaipažžit, potit, potéé dostanedostane pokyn aby levpokyn aby leváá papažže byla o jednu dobue byla o jednu dobu napnapřřed, med, měřěříímeme ččas potas potřřebný kebný k bezpebezpeččnnéému zvlmu zvláádnutdnutíí (troj(trojíímumu bezchybnbezchybnéému provedenmu provedeníí)) zaznamenzaznamenáávváámeme ččas potas potřřebný k nauebný k nauččeneníí pohybupohybu ŽŽonglovonglováánníí se tse třřemi memi mííččkyky mměřěříímeme koordinaci hornkoordinaci horníích konch konččetin aetin a docilitudocilitu TOTO provprovááddíí žžonglovonglováánníí se tse třřemi tenisovýmiemi tenisovými mmííččky, kritky, kritéérium osvojenrium osvojeníí je 100 sprje 100 spráávnýchvných chycenchyceníí zaznamenzaznamenáávváámeme ččas potas potřřebný kebný k osvojenosvojeníí dovednosti (spdovednosti (spíšíše pro vyspe pro vyspěělléé cvicviččence)ence) VystupovVystupováánníí na volnýna volný žžebebřřííkk mměřěříímeme koordinaci celkoordinaci celéého tho těěla ala a rovnovrovnovááhovouhovou schopnost TO provschopnost TO provááddíí výstup na specivýstup na speciáálnlníí žžebebřříík (241,3x35,6, který je rozdk (241,3x35,6, který je rozděělen nalen na dvdvěě ččáásti a v kasti a v kažžddéé jsou výjsou výššky pky přřííčček jinek jinéé,, rozdrozdííl 6,35cm), k ul 6,35cm), k uččeneníí je celkem 12je celkem 12 expozic po 30s zaznamenexpozic po 30s zaznamenáávvááme soume souččetet krokkrokůů ppřři ui uččeneníí bběěhem jednhem jednéé expoziceexpozice OvlOvlááddáánníí zavzavěěššenenéého mho mííččkuku mměřěříímeme koordinaci hornkoordinaci horníích konch konččetin aetin a docilitudocilitu TOTO provprovááddíí nadhozennadhozeníí a chycena chyceníí mmííččku do kalku do kalíšíšku,ku, který je pkterý je přřipevnipevněěný spolu s mný spolu s mííččkem na upravenkem na upravenéé badmintonovbadmintonovéé raketraketěě, prov, provááddííme celkem 6 sme celkem 6 sééririíí po 15 pokusech zaznamenpo 15 pokusech zaznamenáávvááme pome poččetet úúspspěěchchůů v kav kažžddéé sséérii (kumulativnrii (kumulativníí skskóórere -- sousouččet vet vššech sech sééririíí -- rsrs--b = 0,89b = 0,89 -- 0,92, fin0,92, fináálnlníí skskóórere -- sousouččet poslednet posledníích dvou sch dvou sééririíí -- rsrs--b =b = 0,770,77 -- 0,84 )0,84 ) TESTOVTESTOVÁÁNNÍÍ RYTMICKRYTMICKÉÉ SCHOPNOSTISCHOPNOSTI PPřři testovi testováánníí rytmických schopnostrytmických schopnostíí zkoumzkoumááme:me: Schopnost vnSchopnost vníímmáánníí a rozlia rozliššovováánníí rytmickýchrytmických vzorcvzorcůů (test rytmick(test rytmickéé diskriminace podlediskriminace podle SeashoreaSeashorea -- rozlirozliššeneníí u 30 dvojic rytmu 30 dvojic rytmůů zdazda jsou shodnjsou shodnéé čči rozdi rozdíílnlnéé)) Schopnost pohybovSchopnost pohybovéé reakce na audio stimuly:reakce na audio stimuly: rytmometryrytmometry rytmografyrytmografy zaznamenzaznamenáávajvajííccíí pohybovpohybovéé odpovodpověědi (tj.di (tj. vyvyťťukukáávváánníí, vydup, vydupáávváánníí) zadan) zadanéého rytmuho rytmu Schopnost rychlSchopnost rychléého a pho a přřesnesnéého zvlho zvláádnutdnutíí rytmicky nrytmicky náároroččnnéé pohybovpohybovéé strukturystruktury NerytmickNerytmickéé bubnovbubnováánníí TO:TO: dvakrdvakráát udet udeřříí do stolu levou rukoudo stolu levou rukou pak ppak přřekekřříížžíí pravou ppravou přřes levou a opes levou a opěět udet udeřříí dvakrdvakráátt pravoupravou pravou se dotknepravou se dotkne ččela a spustela a spustíí ji na stji na stůůll cyklus opakujeme po dobu 20 scyklus opakujeme po dobu 20 s test opakujeme 4xtest opakujeme 4x zaznamenzaznamenáávvááme pome poččet spret spráávnvněě provedenýchprovedených cyklcyklůů v kav kažžddéé sséériirii rytmickrytmickáá schopnost hornschopnost horníích konch konččetinetin BubnovBubnováánníí rukama i nohamarukama i nohama TO provTO provááddíí v rohuv rohu ččelem ke zdi tento cyklus:elem ke zdi tento cyklus: nohou udenohou udeřříí 2x do lev2x do levéé ststěěny (10 cm nad podlahou)ny (10 cm nad podlahou) pravou rukou udepravou rukou udeřříí 1x do prav1x do pravéé ststěěnyny levou rukou udelevou rukou udeřříí 2x do lev2x do levéé ststěěnyny pravou nohou udepravou nohou udeřříí 1x do prav1x do pravéé ststěěnyny stoj snostoj snožžnýný provprovááddííme 20s a opakujeme 3xme 20s a opakujeme 3x zaznamenzaznamenáávvááme pome poččet spret spráávnvněě provedenýchprovedených cyklcyklůů v kav kažžddéé sséériirii rytmickrytmickáá schopnost hornschopnost horníích a dolnch a dolníích konch konččetinetin PPřřeskakoveskakováánníí ššvihadla, udrvihadla, udržženeníí ststáálléého tempaho tempa pohybu:pohybu: TO provTO provááddíí 20 s p20 s přřeskakoveskakováánníí ššvihadla svihadla s meziskokemmeziskokem popoččííttááme pome poččet pet přřeskokeskokůů ve druhve druhéém pokusu TO provm pokusu TO provááddíí stejný postejný poččetet ppřřeskokeskokůů a examina examináátor mtor měřěříí ččas potas potřřebný kebný k provedenprovedeníí zaznamenzaznamenáávvááme absolutnme absolutníí odchylku meziodchylku mezi trvtrváánníím druhm druhéého pokusu a 20 s intervalemho pokusu a 20 s intervalem rytmickrytmickáá schopnost celschopnost celéého tho těělala TESTYTESTY POHYBOVPOHYBOVÉÉ ROVNOVROVNOVÁÁHYHY PPřři testovi testováánníí rovnovrovnovááhovýchhových schopnostschopnostíí vyuvyužžíívvááme:me: cefalografiicefalografii:: TO mTO máá ppřřipevnipevněěnou helmu, kternou helmu, kteráá vysvysíílláá svsvěětelný paprsek na stroptelný paprsek na strop stabilometriestabilometrie:: na horizontna horizontáálnlníí pohyblivpohyblivéé desce TO balancuje, zaznamendesce TO balancuje, zaznamenáávvááme pome poččetet výchylek zavýchylek za ččasový interval (30s)asový interval (30s) pedografiepedografie:: zaznamenzaznamenáávvááme stopy pohybume stopy pohybu bezprostbezprostřřednedněě po otpo otááččeneníí nana BarBaráányhonyho kkřřesleesle VýdrVýdržž ve stoji jednonove stoji jednonožž, o, očči zavi zavřřenenéé:: TO zaujme polohuTO zaujme polohu ččáápa (stoj naboso napa (stoj naboso na preferovanpreferovanéé konkonččetinetiněě, druh, druháá chodidlemchodidlem opopřřenenáá o koleno stojno koleno stojnéé, ruce v bok), ruce v bok) opakujeme 3xopakujeme 3x zaznamenzaznamenáávvááme soume souččetet ččasasůů (maxim(maximáálnlněě 60s)60s) statickstatickáá rovnovrovnovááhaha VýdrVýdržž ve stoji jednonove stoji jednonožž na otona otoččenenéé lavilaviččce, oce, oččii zavzavřřenenéé TO zaujme polohuTO zaujme polohu ččáápa (stoj nabosopa (stoj naboso preferovanou konpreferovanou konččetinou na otoetinou na otoččenenéé ššvvéédskdskéé lavilaviččcece -- chodidlo pchodidlo přřííččnněě, druh, druháá chodidlemchodidlem opopřřenenáá o koleno stojno koleno stojnéé, ruce v bok), ruce v bok) opakujeme 3xopakujeme 3x zaznamenzaznamenáávvááme soume souččetet ččasasůů (maxim(maximáálnlněě 20s)20s) statickstatickáá rovnovrovnovááhaha VýdrVýdržž ve stoji jednonove stoji jednonožž nana kladincekladince, o, oččii zavzavřřenenéé:: TO zaujme polohuTO zaujme polohu ččáápapa --stoj nabosostoj naboso preferovanou konpreferovanou konččetinou rovnobetinou rovnoběžěžnněě s osous osou kladinkykladinky (vý(výšška 4 cm,ka 4 cm, šíšířřka 2 cm), druhka 2 cm), druháá chodidlem opchodidlem opřřenenáá o koleno stojno koleno stojnéé, ruce v bok, ruce v bok opakujeme 3x (moopakujeme 3x (možžno provno prováádděět i s ot i s oččimaima otevotevřřenýma, penýma, přříípadnpadněě ststřříídat stojnou nohu)dat stojnou nohu) zaznamenzaznamenáávvááme soume souččetet ččasasůů (maxim(maximáálnlněě 20 s)20 s) testujeme statickou rovnovtestujeme statickou rovnovááhuhu ChChůůze vzad poze vzad po kladinkkladinkááchch ttřři ti třříímetrovmetrovéé kladiny o rozmkladiny o rozměěrech (výrech (výšška 5 cm,ka 5 cm, šíšířřky 6 cm, 4,5 cm, 3 cm) TO pky 6 cm, 4,5 cm, 3 cm) TO přřejde na zejde na záácvikcvik vpvpřřed a vzad, kaed a vzad, kažždou z nichdou z nich pak ppak přřechecháázzíí 3x vzad a mi zaznamen3x vzad a mi zaznamenáávváámeme popoččetet úúspspěěššných krokných krokůů (maxim(maximáálnlněě 8 na8 na kladinkukladinku)) zaznamenzaznamenáávvááme celkový pome celkový poččetet úúspspěěššnýchných krokkrokůů (maxim(maximáálnlníí výsledek je tedy 8*3*3 = 72)výsledek je tedy 8*3*3 = 72) dynamickdynamickáá rovnovrovnovááhaha ChChůůze vzad poze vzad po ššestiestiúúhelnhelnííkuku specispeciáálnlníí kladinkakladinka tvarutvaru ššestiestiúúhelnhelnííka oka o rozmrozměěrech (55 x 10 x 2 cm)rech (55 x 10 x 2 cm) TO jde smTO jde směěrem vzad tak ,rem vzad tak , žže na kae na kažždý segmentdý segment dodoššlláápne pouze jednou a chodidla jsoupne pouze jednou a chodidla jsou rovnobrovnoběžěžnněě s osou segmentus osou segmentu zkouzkoušška konka konččíí po 6 sprpo 6 spráávnvněě provedenýchprovedených krockrocíích vpch vpřřed a 6 vzaded a 6 vzad opakujeme 3x zaznamenopakujeme 3x zaznamenáávvááme lepme lepšíší ččas ze 2as ze 2 poslednposledníích pokusch pokusůů dynamickdynamickáá rovnovrovnovááhaha Skoky do rovnovSkoky do rovnováážžnnéého postojeho postoje TO se pohybuje skoky poTO se pohybuje skoky po ššpipiččkkáách stch střříídavdavěě zz nohy na nohu po dannohy na nohu po danéémm úútvarutvaru mměřěřííme pme přřesnost doskoku (nesmesnost doskoku (nesmíí se dotknoutse dotknout patou, muspatou, musíí se trefit na znase trefit na značčkuku -- 5 bod5 bodůů) a výdr) a výdržž (za ka(za kažždou sekundu 1 bod, max. 5 boddou sekundu 1 bod, max. 5 bodůů)) zaznamenzaznamenáávvááme celkový pome celkový poččet bodet bodůů (max. na(max. na 10 skok10 skokůů je 100)je 100) dynamickdynamickáá rovnovrovnovááhaha ZjiZjiššťťovováánníí efektu rotaceefektu rotace TO provede ve stoji na zemi, paTO provede ve stoji na zemi, pažže a hlavae a hlava svsvěěššeny 5 oteny 5 otááčček smek směěrem vpravo, pakrem vpravo, pak nnáásleduje rovnovsleduje rovnováážžný stoj na pravný stoj na pravéé nozenoze zaznamenzaznamenáávváámeme ččas výdras výdržže v rovnove v rovnováážžnnéémm stojistoji TO provede bTO provede běěhem 10 s 5 kotoulhem 10 s 5 kotoulůů vpvpřřed a poted a potéé 10 vertik10 vertikáálnlníích skokch skokůů maximmaximáálnlníí vývýšškyky mměřěřííme odchylky doskoku v cm od stme odchylky doskoku v cm od střředu kruhu,edu kruhu, ppřříípadnpadněě sousouččet odchylek doskoku od stet odchylek doskoku od střředuedu kruhukruhu dynamickdynamickáá rovnovrovnovááha a vestibulha a vestibuláárnrníí aparaparáátt IowaIowa bracebrace testtest testovtestováá baterie (pbaterie (půůvodnvodněě 21 polo21 položžek, nynek, nyníí cca 10)cca 10) zaznamenzaznamenáávváámeme popoččtt úúspspěěššnněě provedených testovýchprovedených testových polopoložžekek hophop backwardsbackwards oneone kneeknee balancebalance halfhalf runrun jumpjump ((leftleft footfoot)) forwardforward handhand kickkick fullfull leftleft turnturn sideside leaningleaning restrest grapevinegrapevine crosslegcrossleg squatsquat kneelkneel,, jumpjump toto feetfeet RussianRussian dancedance dynamickdynamickáá rovnovrovnovááha a celkovha a celkováá obratnostnobratnostníí schopnostschopnost ppřřevzevzíítt úúpravy z MTVpravy z MTV lecturelecture 88