VSIV021 INFORMAČNÍ VÝCHOVA

10. Práce s kancelářským software - Word

Součástí informační výchovy je i výuka běžného kancelářského software. Jedná se zejména o funkce, které lze využít při zpracování, prezentaci a publikaci informací. Níže uvádíme jejich podrobnější přehled.

Víme, že někteří z vás ovládají vše, co z oblasti práce s kancelářským software vyučujeme. Proto jsme se rozhodli nabídnout vám dvě alternativy splnění podmínek zápočtu:

a) zúčastníte se výuky (funkce, které popisujeme níže, ovládat neumíte, a tak se to spolu s ostatními naučíte, případně prohloubíte svoje znalosti specifických funkcí atd.)

b) nezúčastníte se výuky, ale vložíte do odevzdávárny ke každému tématu soubor naformátovaný podle osnovy níže. Nebudete tedy ztrácet čas v učebně u tématu, kterému již rozumíte.
V tomto případě tedy bude odsouhlasený dokument (doc/xls/ppt) sloužit místo účasti na příslušné hodině.

Microsoft WORD

Následující text tvoří osnovu látky, kterou budeme probírat ve výuce. Pokud vše v osnově ovládáte, do odevzdávány vložte dokument naformátovaný pomocí funkcí a technik v této osnově modře. Pokud ho odsouhlasíme (případně požádáme o jeho doplnění), bude vám uznán místo účasti na výuce MS WORDu.

Práce s wordem, panely nástrojů, práce s více dokumenty současně, kopírování a vkládání textu.
Vytvořte snímek obrazovky (printscreen) wordu, na kterém zachytíte nástrojové panely „Obrázek“ a „Ovládací prvky“. Vložte ho do vašeho dokumentu.

Formátování textu, vkládání symbolů, rovnic a vzorců. Odrážky a seznamy.
Ve vašem dokumentu vytvořte libovolný víceúrovňový odrážkový nebo číslovaný seznam (minimálně 3 úrovně). Pomocí editoru rovnic vytvořte rovnici podobnou této:
rovnice. Do textu v dokumentu vložte symboly „suma, alfa, šipka“.

Pokročilé formátování dokumentu: odstavce, oddíly, okraje stránek. Základní typografické zásady formátování. Řádkování.
První strana vašeho dokumentu bude titulní list, druhá poděkování vedoucímu, třetí obsah dokumentu. První tři strany nebudou číslovány, čtvrtá strana („Úvod“) bude číslovaná („4“). Šestou stránku vašeho dokumentu otočte „na šířku“ a vytvořte do ní tabulku na celou šířku a výšku stránky a naformátujte ji, vložte vzorová data. Ve vašem textu v dokumentu nastavte mezery mezi odstavci 18 bodů, řádkování 1.5, levý okraj 5 cm.

Tvorba tabulek, jejich formátování. Spolupráce s excelem. Obrázky. Popisky objektů.
Vložte do dokumentu ještě alespoň jeden obrázek (fotografii). Obrázky i tabulky popište „automatickým titulkem“ a na konci dokumentu vložte automatický seznam obrázků a tabulek (každý minimálně 2 položky).

Použití stylů pro efektivní formátování dokumentu a pro tvorbu automatického obsahu.
Celý váš dokument naformátujte pomocí automatických stylů formátování, použijte minimálně dvě úrovně (nadpisy a podnadpisy). Na třetí stránku vložte automatický obsah.