Ošetřovatelský model dle Royové a jeho využití v praxi (Adaptační model) DANA DOLANOVÁ Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuse, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze navržené akce zaznamenávat v průběhu prezentace. •V zobrazení Prezentace klepněte pravým tlačítkem myši. •Vyberte příkaz Poznámky lektora. •Vyberte kartu Akce. •Zapisujte průběžně akce. •Klepnutím na tlačítko OK toto pole zmizí. Tak bude na konci prezentace automaticky vytvořen snímek Akce, který bude obsahovat vaše poznámky. CALLISTA ROY l* 14. 10. 1939, Los Angeles, USA l1960 základní oše vzdělání l na Mount Mary´s College l v Los Angeles, ldále absolvovala bakalářské a magisterské vzdělání v ošetřovatelství, ukončila doktorandské studium sociologie a habilitovala v oboru klinické neurologie ljako sestra má bohaté zkušenosti z oblasti poskytování ošetřovatelské péče, řízení a vzdělávání v ošetřovatelství lje členkou Americké akademie věd, osobností Ameriky, členka NANDA a Světové organizace žen l Sr. Callista Roy Teoretická východiska lHumanistická filozofie a holizmus l lMaslowovy práce l lSociální interakční teorie l lHelsonova adaptační teorie Metaparadigmatické koncepce (1) lOSOBA: l -bio-psycho-sociální bytost v konstantní interakci se stále měnícím se prostředím - -reaguje na podněty z vnějšího a vnitřního prostředí - -skládá se ze subsystémů, které mají funkční smysl - -jako adaptační systém je příjemcem ošetřovatelské péče Metaparadigmatické koncepce (2) lPROSTŘEDÍ: -vytváří podmínky, okolnosti, situace a vlivy, které působí na vývoj a chování jedinců nebo skupin - -působí na schopnost jedinců přizpůsobovat se - -faktory prostředí mohou být různě velké, pozitivní nebo negativní - -podněty z prostředí se označují jako stimuly (fokální, kontextuální a reziduální) Metaparadigmatické koncepce (3) lZDRAVÍ: -určitý stav a proces - - výsledek úspěšné adaptace - -jakmile nefunguje mechanizmus přizpůsobování se, jedinec onemocní - -když se jedinec dokáže přizpůsobit vlivům stimulů, je připravený opět reagovat na další, co je podstata zdraví a léčení (uvolňování energie pro adaptační mechanizmy) - Metaparadigmatické koncepce (4) lOŠETŘOVATELSTVÍ: -věda o nemocničním ošetřování i praktická disciplína - -hledá cesty pozitivního ovlivňování zdravotního stavu lidí - -využívá teoretické poznatky oše vědy při uspokojování potřeb jedinců a při pozitivním ovlivňování jejich zdraví - -jeho cílem je pomáhat jedincům ve zdraví i nemoci k efektivním a adaptivním odpovědím ADAPTACE lProces přizpůsobování se změnám prostředí l lPOZITIVNÍ ADAPTACE -proces podpory fyzické, psychické a sociální integrity jedince, která je nezbytnou podmínkou jeho celistvosti (zdraví) - -vzniká jen tehdy, kdy jedinec pozitivně reaguje na změny vnějšího nebo vnitřního prostředí l STIMULY lpodněty z vnějšího a vnitřního prostředí l lvyvolávají adaptační odpověď, reakci l lpro adaptaci jedince jsou důležité druhy stimulů a adaptační niveau l DRUHY STUMULŮ l l FOKÁLNÍ l l KONTEXTUÁLNÍ l l REZIDUÁLNÍ FOKÁLNÍ STIMUL lpodnět, který aktuálně působí na jedince v určitém momentu a na který okamžitě reaguje l lpůsobí na jedince nejsilněji l lurychluje jeho adaptabilní chování l KONTEXTUÁLNÍ STIMUL lnáhodně působící podnět v době vlivu fokálního stimulu l lpůsobí na jedince současně s kontextuálním l lvztahuje se na okolnosti REZIDUÁLNÍ STIMUL lpodnět z osobnostní oblasti jedince l (vlastnosti, postoje, názory, předcházející zkušenosti…) l lje poměrně stálý ADAPTAČNÍ NIVEAU (úroveň) lindividuální rozsah efektivních reakcí jedince na stimuly l lvlastní standardní rozsah individuálních reakcí jedince na podněty „normálním způsobem“ chování REAKCE NA STIMULY l l ADAPTIVNÍ – nepřesahují adaptační neveau jedince l l l NEEFEKTIVNÍ – přesahují adaptační neveau jedince ADAPTAČNÍ SYSTÉM JEDINCE (1) lPrimární subsystém = kontrolní (naučené nebo zdědené mechanizmy) Regulátor Reaguje na stimuly prostřednictvím nervových, chemických a endokrinných reakcí Kognátor Reaguje na stimuly Prostřednictvím vyšší nervové činnosti (paměť, učení, emoce, …) ADAPTAČNÍ SYSTÉM JEDINCE (2) lSekundární subsystém = efektorový (převádí reakce jedinců do 4adaptačních oblastí) 1.Fyziologická oblast (physiological mode) – obsahuje reakce spojené se strukturou těla a způsobem jeho funkce – dýchání, aktivita, odpočinek, spánek… 2.Sebepojetí (self concept) – zahrnuje fyzikální, osobnostní a interpersonální složku 3.Rolová funkce (role function) – obsahuje identifikaci a zvládání rolí, sociální interakce vzhledem k primární, sekundární a terciární roli 4.Vzájemná závislost (interdependence) – zahrnuje vzájemnů závislost nebo závislost nezávislost během interpersonálních vztahů dvou a více osob při zabezpečování potřeb jedince VYUŽITÍ V PRAXI lRoyová využívá 6 fáz oše procesu místo 5 l 1.Posouzení chování pacienta 2.Posouzení působících podnětů 3.Stanovení ošetřovatelské diagnózy 4.Stanovení cílů 5.Ošetřovatelské intervence 6.Vyhodnocení 7. SHRNUTÍ (1) lvýchodiskem Royové modelu je stres-adaptační teorie l ladaptaci charakterizuje jako společní odpověď na mnohonásobní podněty (ohniskové, kontextuální, reziduální) SHRNUTÍ (2) lprocesu adaptace se zúčastňují ohniskové, kontextuální a reziduální podněty na jedné straně a na straně druhé individuální úroveň adaptace jednotlivce l lvýsledkem adaptace je účinní nebo neúčinní chování, ošetřovatelství zasahuje jenom při neúčinném chování l ĎĚKUJI ZA POZORNOST J