Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU Stavba dotazníku ¢Úvod ¢Otázky ¢Identifikace ¢ Úvod dotazníku ¢krátký úvod do problematiky ¢kdo a proč dotazník zadává ¢kde to bude zveřejněné ¢informace o zachování anonymity ¢uvést, kolik času vyplnění zhruba zabere (reálný odhad!) ¢zmínit, jak má odpověď vypadat graficky (křížky, podtrhnout, kroužkovat…) Identifikace ¢otázky týkající se věku, pohlaví, příjmu, velikosti místa bydliště apod. ¢zařadit na konec dotazníku Otázky dotazníku ¢formulovat hypotézy ¢hypotézám vytvořit tzv. identifikátory ¢na základě identifikátorů vytvořit otázky ¢musí být jasné, která otázka patří ke které hypotéze (žádné otázky navíc) ¢otázky nečlenit dle hypotéz, ale do logických celků Otázky dotazníku ¢používat běžné termíny ze života, ostatní vždy vysvětlit v poznámce ¢podívat se na dotazník očima laika (respondent ví zhruba 20 % o tématu) ¢přizpůsobit cílové skupině (jazyk, vnímání apod.) Otázky dotazníku ¢u každé otázky uvést, kolik se vybírá odpovědí ¢dotazník nesmí obsahovat navzájem se vylučující možnosti ¢u otázek, kde je nutné jako odpověď vepsat číslo, uvést vždy jednotky (týdny, měsíce… - zvolit rozumně) ¢sjednotit škálu, pokud je to možné Otázky dotazníku ¢dostatek možností odpovědí, aby si každý vybral, ALE nesmí se překrývat ¢možnost ‚nevím‘ jen tam, kde je reálné, že respondent skutečně neví – vyvarovat se zejm. u názorů ¢zvážit, zda použít „střední možnosti“ (‚spíše ano‘, ‚spíše ne‘) – většina lidí je zvolí Otázky dotazníku ¢jasně vymezit možnosti (déle než týden vs. měsíc) ¢nepoužívat: lrepresivní otázky (nedávat hodnotící výrazy do otázek) lzáporné otázky (navíc s možností ano × ne) → špatně logicky vyložitelné ¢používat jednoduché neutrální netendenční otázky Otázky dotazníku ¢otevřené otázky – problém s vyhodnocením ¢sémantický diferenciál lsérie otázek, u kterých se vybírá ze sémantické škály lneměly by být negativní odpovědi na jedné straně a pozitivní na druhé (pozor při digitalizaci – převrátit škálu!) ¢ Otázky dotazníku ¢pozor na spontánní znalost → raději nabídnout seznam ¢tendence vybírat první položky seznamu → snažit se randomizovat pořadí v dalších otázkách ¢směrování na další otázky pro vymezené skupiny – řešit výrazně graficky, musí být na první pohled jasné, kam přeskočit Obecně ¢důraz na formální úpravu ¢čas!!! ¢při tvorbě dotazníku si udělat strukturu pro digitalizaci (např. odpověď s více možnostmi překódovat do binárních prom.) ¢při vyhodnocování na papírové dotazníky před zadáváním do PC dopsat kódy a přepisovat rovnou kódy