‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 1 České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7. 9. 2010 ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 2 Publikace OECD Education at a Glance 2010 vvydávána OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj) od konce 80. let v vúdaje za školní/akademický rok 2007/08 vúdaje za finanční rok 2007 vdalší údaje za rok 2007, 2006 vdatové podklady vystaveny na www.oecd.org/edu/eag2010 v vuvolnění dat 7. 9. 2010 v 11:00 ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 3 –Podíly obyvatel podle nejvyššího dosaženého vzdělání (2008) ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 4 –Přechody z vyššího sekundárního vzdělávání do terciárního, –míra graduace v programech typu 5A (2008) ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 5 –Míra úspěšného dokončování terciárního vzdělávání (2008) – v vv průměru v zemích OECD předčasně odejde z terciárního vzdělávání 31 % těch, kteří do něj nastoupí v vterciární vzdělání typu 5A dokončí v zemích OECD v průměru 70 % těch, kteří do něj nastoupí, stejně tak v zemích EU19 a v České republice v vne vždy se jedná o neúspěch při studiu jako takový, často jde o výběr nevhodného programu nebo o získání lukrativního zaměstnání ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 6 –Účast dospělých ve vzdělávání (2007) – vv zemních OECD se účastní vzdělávání v průměru 40 % obyvatel ve věku 25-64 let –v České republice se jedná o 38 % obyvatel ve věku 25-64 let, –v zemích EU19 celkem o 37 % – vz genderového pohledu je situace ve vzdělávání v průměru zemí OECD i EU19 vyrovnaná, –v České republice se častěji vzdělávání v dospělém věku účastní muži (42 %) než ženy (34 %) – včím mladší lidé jsou, tím častěji se v dospělosti účastní vzdělávání (50 % ve věku 25-34 let, 27 % ve věku 55-64 let), obdobná situace je v zemích EU19 (47 % obyvatel ve věku 25-34 let, 23 % ve věku 55-64 let) –v České republice jde o 44 % lidí ve věku 25-34 let, 22 % ve věku 55-64 let v včím vyšší vzdělání lidé v zemích OECD mají, tím častěji se v dospělosti účastní vzdělávání (22 % lidí se vzděláním nižším než vyšším sekundárním, 60 % s terciárním vzděláním) –v zemích EU19 se jedná o 20 % lidí se vzděláním nižším než vyšším sekundárním, 59 % s terciárním vzděláním –v České republice jde o 15 % lidí se vzděláním nižším než vyšším sekundárním a o 62 % s terciárním vzděláním ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 7 –Ekonomické výnosy ze vzdělávání (2008) v vpříjmy rostou spolu s dosaženým vzděláním –muži s terciárním vzděláním vydělávají v zemích OECD o 58 % více než muži s vyšším sekundárním vzděláním, v ČR se jedná o rozdíl 93 % –ženy s terciárním vzděláním vydělávají v zemích OECD o 54 % více než ženy s vyšším sekundárním vzděláním, v ČR se jedná o rozdíl 64 % v vpříjmy rostou spolu s věkem v vpříjmy žen jsou nižší než příjmy stejně vzdělaných mužů –ženy s vyšším sekundárním vzděláním vydělávají v zemích OECD o 24 % méně než muži, v ČR o 21 % méně –ženy s terciárním vzděláním vydělávají v zemích OECD o 28 % méně než muži, v ČR o 29 % méně ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 8 vJaké jsou společenské dopady vzdělávání? vdosažené vzdělání pozitivně ovlivňuje vlastní hodnocení –zájmu o politiku – významné rozdíly jsou zejména mezi vyššími vzdělanostními kategoriemi –sebehodnocení zdraví – významné rozdíly jsou zejména mezi nižšími vzdělanostními kategoriemi –mezilidské solidarity – zejména na vyšších úrovních vzdělání – –Jaký je vztah mezi ekonomikou a vzděláním? vv průměru OECD zaměstnavatelé platí dvakrát více za pracovníka s terciárním vzděláním než za pracovníka, který nemá ani vyšší sekundární vzdělání vroční mzdové náklady významně rostou s vyšší úrovní vzdělání, a to jak u mužů, tak u žen vv zemích OECD jsou průměrné roční mzdové náklady u lidí se vzděláním –nižším než vyšší sekundární - 40 000 US $ u mužů a 29 000 US $ u žen Øv ČR jde o 17 000 US $ u mužů a 13 000 US $ u žen –vyšším sekundárním - 48 000 US $ u mužů a 36 000 US $ u žen Øv ČR jde o 23 000 US $ u mužů a 18 000 US $ u žen –terciárním - 74 000 US $ u mužů a 53 000 US $ u žen Øv ČR jde o 47 000 US $ u mužů a 33 000 US $ u žen v v ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 9 –Výdaje na žáka/studenta (2007) vvýdaje na žáka v primárním až sekundárním vzdělávání činí v průměru v zemích OECD 7 572 US $ –v zemích EU jde o 7 618 US $ a v ČR o 4 712 US $ vvýdaje na studenta v terciárním vzdělávání činí v zemích OECD v průměru 12 907 US $, výdaje na vlastní vzdělávání 8 587 US $ –v zemích EU jde o 12 084, resp. 7 609 US $ a v ČR o 8 209, resp. 6 738 US $ – – Výdaje na vzdělávání jako podíl HDP (2007) ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 10 –Změny ve výdajích na žáka/studenta –(2000–2007) – vv zemích OECD vzrostly výdaje na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání o 22 %, počty žáků klesly o 1 % a výdaje na žáka vzrostly o 25 % –v zemích EU výdaje vzrostly o 22 %, počty žáků klesly o 4 % a výdaje na žáka vzrostly o 28 % –v ČR se jednalo o 34% nárůst výdajů, 12% pokles počtu žáků a 52% nárůst výdajů na žáka – vv zemích OECD vzrostly výdaje na terciární vzdělávání o 36 %, počty studentů o 22 % a výdaje na studenta o 14 % –v zemích EU výdaje vzrostly o 37 %, počty studentů o 19 % a výdaje na studenta o 17 % –v ČR se jednalo o 105% nárůst výdajů, 58% nárůst počtu studentů a 30% nárůst výdajů na studenta – ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 11 –Veřejné výdaje na vzdělávání (2007) – vzemě OECD vydají v průměru 13,3 % svých veřejných výdajů na vzdělávání (země EU19 12,1 %, ČR 9,9 %), z toho –na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání v průměru 9,0 % (země EU19 8,0 %, ČR 6,1 %) –na terciární vzdělávání v průměru 3,1 % (země EU19 2,9 %, ČR 2,5 %) – ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 12 –Očekávaná doba vzdělávání (2008) vv zemích OECD může 15letý člověk očekávat, že ve vzdělávání stráví v průměru 6,8 roku, muži 6,7 roku, ženy 6,9 roku –v zemích EU19 se jedná o 7,0 let (u mužů 6,8 roku, u žen 7,2 let), v ČR o 7,0 roku (u mužů 6,7 roku, u žen 7,3 roku) – – –Nesoulad mezi prvním zaměstnáním a dosaženým vzděláním (2008) vv zemích OECD v průměru 7 % osob s vyšším sekundárním vzděláním pracuje v nekvalifikovaných profesích –v ČR se jedná o 3 % pracujících s vyšším sekundárním vzděláním vv průměru v zemích OECD 23 % terciárně vzdělaných lidí pracuje v zaměstnáních s nižšími kvalifikačními požadavky –v ČR se jedná o 7 % pracujících s terciárním vzděláním – – ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 13 –Jak jsou učitelé odměňováni (2008) Kolik času stráví učitelé ve třídě? (2008) ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 14 –Jaké jsou možnosti výběru školy? – vzemě OECD umožňují rodičům v primárním a nižším sekundárním vzdělávání výběr veřejné školy, ale téměř všechny žáky primárně přiřadí do spádové školy na základě bydliště vve 23 zemích OECD existují na úrovni primárního a nižšího sekundárního vzdělávání soukromé na státu závislé školy a ve 20 zemích se v nich platí plné nebo částečné školné vve 24 zemí OECD na těchto vzdělávacích úrovních existují i nezávislé soukromé školy vmožnost domácího vzdělávání existuje na primární úrovni ve 24 zemích OECD a na nižší sekundární úrovni ve 22 zemích vv 39 % zemí OECD jsou na veřejných školách v nižším sekundárním vzdělávání realizovány povinné státní zkoušky vv 93 % zemí OECD je na nižší sekundární úrovni stanoven standard nebo částečně standardizované kurikulum vv 70 % zemí OECD existují ve veřejných školách omezení pro velikosti tříd vv téměř všech zemích OECD jsou po učitelích veřejných škol vyžadovány certifikované standardy pro výkon učitelské profese v ‹#› České školství v mezinárodním srovnání 7. 9. 2010 15 –Jak mohou rodiče ovlivňovat vzdělávání svých dětí ve školách? vv 18 ze 30 zemí OECD vyžadují účast rodičů ve školské radě veřejné školy, v případě soukromých škol se jedná o 13 z 23 zemí v vv 10 z 26 zemí OECD hrají asociace rodičů přímou nebo formální roli jako poradní orgán vlády v vv 27 zemích OECD je právně ošetřena možnost rodičů podávat stížnosti na veřejné školy v vvětšina zemí OECD deklarovala, že rodiče mají možnost odvolávat se proti rozhodnutí školy, a to jak v případě veřejných, tak soukromých škol v