EPIDEMIOLOGIE o o Epidemiologické studie C:\WINWORD\CLIPART\CROWD.WMF Hlavní metody medicínského výzkumu oKlinická oBiologická oExperimentální oEpidemiologická o Epidemiologická metoda výzkumu umožňuje 1.studovat historii zdraví populace 2.měřit a popsat rozložení zdraví a nemocí v populaci 3.hodnotit činnost a účinnost zdravotnických služeb a opatření 4.poznat průběh a symptomy jednotlivých nemocí 5.pátrat po příčinách nemocí a podmínkách zdraví 6. o3 základní postupy: oDeskriptivní oAnalytické oExperimentální o 1. Epidemiologie, epidemiologická metoda, epidemiologické studie opůvodně jen n. infekční etiologie, po- o stupně → epidemiologická metoda i pro studium n.neinfekčních. osoučasnost : uplatnění epidemiologie přesahuje rámec vlastního oboru, proniká do většiny lékařských oborů ve formě epidemiologických studií (zjišťování účinku nových diagnostických a léčebných postupů) Epidemiologické studie oCíl: pomocí epidemiologické metody o o 1/identifikovat rizikové faktory, o 2/prokázat jejich roli na vzniku a rozvoji nemocí a o 3/následně navrhnout, vypracovat a ověřit odpovídající preventivní opatření o o Hlavní úkol epidemiologie 1.Sledovat 2.Analyzovat 3.Zlepšovat oZDRAVOTNÍ STAV POPULACE o oSledování a analýza → z informací a dat epidemiologických studií oNástroje pro analýzu epidemiologických dat vychází ze statistických pojmů a metod Epidemiologické studie oZákl.cílem: o Existuje vztah (asociace) mezi onemocněním a působením určitých látek (expozicí) a je tento vztah příčinný??? oAsociace(obecně) = vztah, závislost mezi 2 či více jevy oMěření asociace → různé ukazatele o oRůzné typy studií pro měření vztahů mezi nemocemi a jejich determinantami, záleží na cíli a na možnostech o Základní typy epidemiologických studií (1) ozaložené na: npozorování (výzkumníci nezasahují x pouze zaznamenávají a analyzují) nexperimentu (přímo určují jaké expozici bude kdo podroben) n oCo je třeba udělat? opřesně definovat nemoc opřesně definovat exponovanou populaci Základní typy epidemiologických studií (2) oStudie založené na pozorování: o (observační studie) nPopisné (ekologické, průřezové, longitudinální) nAnalytické (retrospektivní, prospektivní, retroprospektivní) n oStudie založené na experimentu: o (intervenční studie) nKlinický kontrolovaný pokus nPopulační kontrolovaný pokus Základní dělení epidemiologických studií (1) Typ studie Jiný název Jednotka Studie zal.na pozorování - OBSERVAČNÍ I.Deskriptivní II.Analytické a) Ekologické Korelační Populace b) Průřezové Prevalenční Jedinec c) Případ-kontrola Retrospektivní Jedinec d) Kohortové Prospektivní Jedinec Základní dělení epidemiologických studií (2) Typ studie Jiný název Jednotka Studie zal.na experimentu - intervenční III. Kontrolovaný pokus (Klinické kontrolované studie) Klinický pokus Pacienti IV. Populační intervenční studie Community trial Populační celky Základní podmínky pro realizaci studie 1.přesná DEFINICE NEMOCI o = vymezení všechny příznaky a charakteristiky, kt. nemoc jednoznačně určují o diagnostická kriteria – klinická, laboratorní, epidemiologická… – musí být jasně specifikována při zahájení studie o př. definice infarktu myokardu – klinické příznaky, o abnormality na EKG, biochem. změny(transaminázy) o o2. Definice EXPONOVANÉ POPULACE -soubor osob, vystavený studovaným podmínkám ( kdo, kdy, kde onemocněl). o oPokud nemoc a expozice nebudou jasně definovány → oproblémy při interpretaci dat epid. studie !!! DESKRIPTIVNÍ STUDIE o= popisné – popisují výskyt a rozložení nemocí, srovnávají výskyt nemocí ove vztahu k různým charakteristikám o KDO, KDE, KDY (osoba, místo, čas) onemocněl či neonemocněl? o oneanalyzují vztah mezi výskytem nemoci a rizikovým faktorem ozdroj informací – obvykle rutinní statistiky očasto součást analytických či experimentálních studií orelativně levné a časově méně náročné vs.analytické ozdrojem hypotéz, ukazují na možné příčinné vztahy onemohou testovat hypotézu ® nemohou prokázat příčinnou souvislost mezi rizik.faktorem a následným onemocněním o o o Deskriptivní studie a) a)Ekologické, korelační studie b)Průřezové studie c)Longitudinální studie o a) Korelační (ekologická) studie (1) oZjišťuje korelaci (asociaci) mezi frekvencí rizikového faktoru a nemocností(úmrtností) v rámci skupin osob oMožnost srovnávání zdravotní situace: Øu různých populací za určité časové období Øv jedné populaci v různých časových obdobích o a) Korelační (ekologická) studie (2) o® Předmětem studia: populační celky (ne jednotlivci!) o např.školy, města, okresy o o® Využívají info získávaných k jiným účelům ® není možné získat další doplňující informace o o® Poskytují jen hrubou orientaci o problému + mohou být zatíženy řadou zkreslení ® pouze formulace hypotéz o o a) Korelační (ekologická) studie (3) oPozitiva: orychlé, levné, snadné olze stanovit hypotézu o etiolog.nemoci oNegativa: onemožnost prokázat vztah mezi expozicí rizik.faktoru a nemocí u konkrétní osoby (předmětem studia – populační celky!) → ecological fallacy - asociace na populační úrovni nemusí nutně znamenat asociaci na úrovni jedince opřejímá nedostatky rutinních statistik onemožnost nějakým způsobem kontrolovat vliv potenciálních zavádějících faktorů – zastírají skutečný vztah mezi faktorem a nemocí onemohou prokázat kauzalitu vztahu, ani sílu asociace o Korelační(ekologické) studie - příklady oObecně: vztah mezi ukazateli zdrav. stavu (SDŽ,SÚ,KÚ) a socioekon. ukazateli (př.mzda, vzdělání, prům. spotřeba alkoholu, cigaret). oKonkrétně: o 1. vztah mezi koncentrací NO a SO o ve vybraných okresech ČR a mírou ponovorozenecké úmrtnosti (Bobák) o 2. denní spotřeba masa a výskyt Ca kolorekta o 3. korelace mezi počtem TV antén a KÚ b) Průřezová (prevalenční, tranversální) studie (1) oPředmětem: informace o přítomnosti či nepřítomnosti jak nemoci(tzn. prevalenci určité nemoci), tak potenciálních rizikových faktorů u jednotlivců o oJe sledován aktuální stav závislosti mezi výskytem nemoci a možnou příčinou (RF), a to současně k určitému datu o oJak zjistit přítomnost nemoci? oInterview, dotazník, zdrav.dokumentace oJak zjistit expozici rizik.faktorům? oVyšetření, krevní testy, anamnéza (spotřeba cigaret, alkoholu, kávy…) b) Průřezová (prevalenční) studie (2) oPozitiva: orychlá, levná oeliminace fenoménu ledovce (výběrová šetření) oinformace o prevalenci nemoci v různých populačních celcích oNegativa: onevhodná pro vzácná onemocnění, onemocnění s krátkým trváním oexpozice faktoru a přítomnost nemoci je hodnocena současně k určitému datu či období ® většinou nelze zjistit, zda expozice předcházela nebo zda byla důsledkem onemocnění o o® nemůže přinést důkaz o kauzálním vztahu Průřezová (prevalenční) studie(3) - příklady oOsoby onkol. nemocné trpí častěji depresemi → psychické poruchy jsou důsledkem onkol. dg.? Nebo psychicky labilní osoby jsou predisponovány ke vzniku nádor. onem.? ( příčina nebo následek) o HIS ČR – výběrové šetření o zdravotním stavu obyvatelstva ( 1996- identifikace a socioekon.charakteristika,zdravotní stav, sociální zdraví, rizika chování, názory na změnu zdravotnictví) oECHIS – Evropské dotazníkové šetření o zdraví – á 5let c) Longitudinální studie otypické – dlouhodobé sledování jednotlivců; náročné oumožňuje hodnocení vývoje o oPř.: Studie britských lékařů o Brněnská studie růstu a vývoje o ANALYTICKÉ STUDIE oprověřují hypotézy, kt.vyplynuly z deskriptivní fáze epidem.šetření oměření asociace mezi nějakým potenciálně rizikovým faktorem (expozicí) a zdravotním následkem (onemocněním či úmrtím) oposuzují příčinné vztahy mezi expozicí faktoru a následným onemocněním onutnost vytvoření jedné (více) kontrolních skupin ® statistické testování získávaných údajů Analytické studie a)Retrospektivní (case control study, s. případů a kontrol) b)Prospektivní (cohort study) c)Retroprospektivní (ambispektivní) d) ®obsahují rovněž popis, navíc analyzují vztah mezi zdravot. stavem a dalšími proměnnými. ® ®snaží se objasnit, zda expozice určitému faktoru vede následně ke vzniku nemoci (rizikový faktor) nebo naopak – zda tento faktor zabrání nemoci( protektivní f.) a) Studie případu a kontrol (case control study) - retrospektivní (1) o2 skupiny osob: opřípady (nemocní) okontroly (bez nemoci) -zjišťujeme, zda obě skupiny byly v minulosti vystaveny působení sledovaného faktoru Þ sledujeme prevalenci faktoru mezi skupinou případů a kontrol -jednotlivé osoby vybírány podle toho, zda u nich bylo či nebylo dg.sledované onemocnění, zpětně pátráme po expozici určitému rizikovému faktoru – postupujeme - o od následku k příčině - ®Retrospektivní studie o Srovnáváme četnost výskytu rizikového faktoru u případů a kontrol, usuzujeme na asociaci mezi vznikem nemoci a působením faktoru o a) Studie případu a kontrol (case control study) - retrospektivní (2) oPozitiva: očasová, finanční nenáročnost,možnost rychlého zopakování ovhodné pro chronické onemocnění, onemocnění se vzácným výskytem olze sledovat i více rizikových faktorů u jedné nemoci o oNegativa: oretrospektivní přístup – jak expozice faktoru, tak rozvoj studované nemoci se již udály onemožnost určit časový interval mezi expozicí a následkem onemožnost studia biologického mechanismu rozvoje nemoci onevhodné pro studium vzácných rizikových faktorů onekompletnost a nepřesnost dokumentace opaměť (jiný stupeň u nemocných a bez nemoci) Retrospektivní studie- příklady ostudie malformací novorozenců – o -průkaz teratogenního efektu thalidomidu (Conterganu) – NSR, 50.léta 20.st., o -asociace mezi malformacemi plodu a rubeolou o ostudie vztahu mezi kouřením a Ca plic, o mezi kouřením a ICHS b) Kohortové studie (cohort study) – prospektivní (1) o2 skupiny osob bez nemoci oosoby exponované (vystavené určitému faktoru) oosoby neexponované (nevystavené působení faktoru) otvorba souborů mačováním o® obě skupiny sledujeme a po určité době o (longitudinální studie) srovnáme výskyt nemoci ®Postupujeme od příčin k následku ® prospektivní studie o o o Kohortové (prospektivní) studie - příklady oStudie britských lékařů o oStudie hodnotící vztah mezi fluorem a kazivostí chrupu b) Kohortové studie (cohort study) – prospektivní (2) oPozitiva: opřesnost, spolehlivost, objektivita očasová sekvence mezi přítomností faktorů a následným vznikem on. ovhodné pro studium vzácných expozic ohodnocení vícečetných následků jediného rizikového faktoru opřímo měří incidenci ve studovaném i kontrolním souboru o oNegativa: ofinanční a časová náročnost oztráta sledovaných osob onevhodná pro studium vzácných onemocnění Retroprospektivní (ambispektivní) studie o oProspektivní sledování probíhající v minulosti o oÚdaje o expozici byly zjištěny v minulosti, údaje o následku zjišťovány průběžně až do budoucnosti o oPříklad: Jak se nedonošenost projevila na nemocnosti a úmrtnosti ? - ze starých porodopisů vytvořeny 2 soubory- donošené a nedonošené děti, a ze zdrav. dokumentace postupně sledujeme historii jejich růstu a zdravot. stavu , jak se nedonošenost projevila na těles. a duševním vývoji, na školním prospěchu… Studie založené na experimentu (1) oorganizátor studie pouze nepozoruje a neanalyzuje výskyt nemoci a expozice, ale sám aktivním zásahem – intervencí – vytváří podmínky studie (určuje expozici, rozděluje sledované osoby do skupin…) ocílem je zhodnotit účinnost či bezpečnost léčebné či preventivní metody oetika – nepřichází v úvahu záměrná expozice faktorům ohrožujícím zdraví – studie slouží k testování účinnosti pozitivních intervencí (nový lék, vakcína etc…) Studie založené na experimentu (2) = INTERVENČNÍ o a)Klinický kontrolovaný pokus b)Populační intervenční studie o (populační kontrolovaný pokus) oRANDOMIZACE – náhodné rozdělení sledovaných osob na expon. a neexponované (teorie pravděpodobnosti), autor má záměrnou kontrolu nad podmínkami určujícími rozvoj choroby, což umožńuje objektivní a nezkreslenou interpretaci výsledků. o o Etické a právní hledisko – principy, normy, omezení !!! o o o a) Kontrolovaný pokus (randomised controlled trials) otři základní kroky: o 1.studovaný soubor ® RANDOMIZACE o nskupina s intervencí (experimentální - pokusná) – o ověřovaný terapeutický proces nskupina bez intervence (kontrolní) – placebo – placebový efekt! o 2.ZASLEPENÍ – k vyloučení vlivu subjektivních faktorů jak na straně pacienta, tak na straně hodnotící osoby o zlatý standard: dvojitě slepý pokus o („slepý“ je účastník studie + ošetřující lékař) o 3.Srovnání (statistické metody) o b) Populační intervenční studie (populační kontrolovaný pokus) ojsou orientovány na zdravé osoby, které jsou vystaveny působení běžných rizikových faktorů orozdělení osob na exp. a neexp. na populační úrovni→do pokusného souboru (obyvatelstvo určité územní jednotky) aktivně vnášíme nový, umělý element, kontrolní skupina je obyvatelstvo podobné územní jednotky, ale bez intervence omají velký rozsah( statisíce osob –Salkova vakcína), předmětem studia je předem vymezená populace ovětšinou se jedná o preventivní opatření, např.očkování oje obtížné určit, co bylo dosaženo zavedeným opatřením a co bylo způsobeno jinými vlivy o oPř.: iodizace soli, fluorizace vody… Děkuji za pozornost C:\WINWORD\CLIPART\CROWD.WMF Deskriptivní studie (shrnutí 1) opopisují rozložení nemoci pomocí charakteristik osoby, místa a času a srovnávají jejich výskyt v různých populačních skupinách, různých teritoriálních oblastech a v různých časových obdobích oje sledována incidence, prevalence a úmrtnost různých nemocí ve velkých populačních celcích opředstavují 1.etapu při plánování, organizaci a realizaci ovýchodisko pro vyslovení hypotéz – ukazují na možné příčinné vztahy mezi různými faktory a rozvojem nemocí Analytické studie (shrnutí 2) ozaměřují se na studium příčin nemocí tím, že ověřují hypotézy, vyplývající ze skupin deskriptivních, s cílem objasnit příčinný vztah mezi studovaným faktorem a určitou nemocí – zda expozice určitému faktoru vede následně k onemocnění nebo naopak onemocnění zabrání Intervenční (experimentální) studie (shrnutí 3) oověřují správnost účinnosti konkrétních opatření (intervencí) např.terapeutických a preventivních zákroků o oPozn.: hranice mezi studiemi nejsou ostré, v praxi nemusí být dodrženo jejich pořadí o Úkoly k zamyšlení… navrhněte, jaký typ studie by byl nejvhodnější pro zodpovězení následujících otázek: o oZpůsobují mnohočetná UTZ vyšetření v těhotenství vrozené srdeční vady? oVede znečištění ovzduší ke zvýšenému riziku astmatu u dětí? oMají osoby s krevní skupinou 0 větší riziko vzniku vředové choroby? oJak velký účinek má fluorizace vody na incidenci zubního kazu u dětí ve věku 10-15 let? oMůže pravidelné užívání acylpyrinu snížit riziko IM? oZvyšuje konzumace kávy u žen riziko vzniku ICHS? Epidemiologie odo pol.20 stol. → v popředí zájmu epidemiologie infekčních nemocí ood pol. 20. stol. → „moderní epidemiologie“ → zhoubné nádory, kardiovaskulární onemocnění o o→ řada nových výzkumných postupů o + pronikání epidemiologických metod do klinické medicíny → zjišťování účinků diagnostických a léčebných postupů Základní podmínky pro realizaci studie (2) oKDO = osoba, charakterizována znaky ® dílčí charakteristiky (věk, pohlaví, zaměstnání, socioekonom.úroveň, rodinný stav, výživový stav, imunitní stav, rasová a etnická příslušnost…) o oNejdůležitějším a pravidelným znakem při charakterizování výskytu nemoci a třídění dat je věk – na věku závisí míra frekvence výskytu různých nemocí a klinická závažnost o oKDE = místo; údaje o geograf.rozložení případů, různé přírodní a společenské podmínky o oKDY = čas; zaznamenávání události podle data o ® sezonní variace – nerovnoměrná frekvence výskytu nemocí během roku