© Institut biostatistiky a analýz Analýza dat pro Neurovědy RNDr. Eva Janoušová doc. RNDr. Ladislav Dušek, Dr. Jaro 2012 Blok 4 Jak analyzovat kategoriální a binární data. 2 Typy dat - opakování • Kvalitativní (kategoriální) data: - Binární data - Nominální data - Ordinální data • Kvantitativní data: - Intervalová data - Poměrová data 3 Osnova 1. Analýza kontingenčních tabulek 2. Relativní riziko („relative risk“) a poměr šancí („odds ratio“) 3. Hodnocení diagnostických testů 4. Hledání diagnostického cut-off pomocí ROC křivek 4 1. Analýza kontingenčních tabulek Kontingenční tabulka • Frekvenční sumarizace dvou binárních, nominálních nebo ordinálních proměnných. • Obecně: R x C kontingenční tabulka (R – počet kategorií jedné proměnné, C – počet kategorií druhé proměnné). • Speciální případ: 2 × 2 tabulka = čtyřpolní tabulka. • Př.: Sumarizace vyšetřených osob podle typu onemocnění a věkových kategorií. 6 Typ onemocnění Věk Celkem <60 let 60-70 let 70-80 let ≥80 let CN 1 7 176 46 230 MCI 13 85 201 107 406 AD 9 34 90 64 197 Celkem 23 126 467 217 833 Kontingenční tabulky – absolutní četnosti, řádková, sloupcová a celková procenta 7 Skupina Věk Celkem <60 let 60-70 let 70-80 let ≥80 let CN 1 7 176 46 230 MCI 13 85 201 107 406 AD 9 34 90 64 197 Celkem 23 126 467 217 833 Kontingenční tabulka absolutních četností Skupina Věk Celkem <60 let 60-70 let 70-80 let ≥80 let CN 0,4 3,0 76,5 20,0 100,0 MCI 3,2 20,9 49,5 26,4 100,0 AD 4,6 17,3 45,7 32,5 100,0 Celkem 2,8 15,1 56,1 26,1 100,0 Kontingenční tabulka řádkových procent Skupina Věk Celkem <60 let 60-70 let 70-80 let ≥80 let CN 4,3 5,6 37,7 21,2 27,6 MCI 56,5 67,5 43,0 49,3 48,7 AD 39,1 27,0 19,3 29,5 23,6 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Kontingenční tabulka sloupcových procent Skupina Věk Celkem <60 let 60-70 let 70-80 let ≥80 let CN 0,1 0,8 21,1 5,5 27,6 MCI 1,6 10,2 24,1 12,8 48,7 AD 1,1 4,1 10,8 7,7 23,6 Celkem 2,8 15,1 56,1 26,1 100,0 Kontingenční tabulka celkových procent Kontingenční tabulky – hypotézy • Kontingenční tabulky umožňují testování různých hypotéz: • Nezávislost (Pearsonův chí-kvadrát test) - Jeden výběr, dvě charakteristiky – obdoba nepárového uspořádání - Př.: pacienti s AD – pohlaví × vzdělání (VŠ, SŠ, ZŠ) • Shoda struktury (Pearsonův chí-kvadrát test) - Více výběrů, jedna charakteristika – obdoba nepárového uspořádání - Př.: pacienti s AD v několika nemocnicích × věková struktura • Symetrie (McNemarův test) - Jeden výběr, opakovaně jedna charakteristika – obdoba párového uspořádání - Př.: MMSE v normě a pod normou na začátku studie a dva roky po zahájení studie 8 Pearsonův chí-kvadrát test • Založen na myšlence srovnání pozorovaných a očekávaných četností kategorií dvou proměnných. • Pozorované četnosti jednotlivých kategorií první proměnné a druhé proměnné nám vyjadřují nij. • Očekávané četnosti jednotlivých kategorií lze vypočítat pomocí: ‖ (ni. je součet hodnot v řádku, n.j je součet hodnot ve sloupci) • Výpočet testové statistiky: • Nulovou hypotézu o nezávislosti dvou kategoriálních proměnných zamítáme na hladině významnosti α, když 9 n nn e ji ij .. = åå= = - =C r i c j ij ijij e en 1 1 2 2 )( ( )1)1(2 )1( 2 --³C - crac Typ onemocnění Věk Celkem <60 let 60-70 let 70-80 let ≥80 let CN 𝑛11 𝑛12 𝑛13 𝑛14 𝑛1. MCI 𝑛21 𝑛22 𝑛23 𝑛24 𝑛2. AD 𝑛31 𝑛32 𝑛33 𝑛34 𝑛3. Celkem 𝑛.1 𝑛.2 𝑛.3 𝑛.4 𝑛 Pearsonův chí-kvadrát test Příklad: Chceme zjistit, jestli existuje vztah mezi typem onemocnění a věkovými kategoriemi v našem souboru. Postup: 10 Typ onemocnění Věk Celkem <60 let 60-70 let 70-80 let ≥80 let CN 1 7 176 46 230 MCI 13 85 201 107 406 AD 9 34 90 64 197 Celkem 23 126 467 217 833 Tabulka pozorovaných četností: Typ onemocnění Věk Celkem <60 let 60-70 let 70-80 let ≥80 let CN 6,4 34,8 128,9 59,9 230 MCI 11,2 61,4 227,6 105,8 406 AD 5,4 29,8 110,4 51,3 197 Celkem 23 126 467 217 833 Tabulka očekávaných četností: 4,6 833 23023 11 = × =e 2,11 833 40623 21 = × =e 8,34 833 230126 12 = × =e ... Testová statistika: ( ) ( ) 4,69... 8,34 8,347 4,6 4,61)( 22 1 1 2 2 =+ - + - = =C åå= = r i c j ij ijij e en ( ) 6,12)6(14)13(4,69 2 )95,0( 2 )95,0( 2 ==--³=C cc → zamítáme H0 o nezávislosti → Vztah mezi typem onemocnění a věkovými kategoriemi je statisticky významný. Předpoklady Pearsonova chí-kvadrát testu • Nezávislost jednotlivých pozorování • Alespoň 80 % buněk musí mít očekávanou četnost (eij) větší než 5 • 100 % buněk musí mít očekávanou četnost (eij) větší než 2 • Může nám pomoci slučování kategorií, ale můžeme slučovat jen slučitelné kategorie! 11 Úkol 1. • Zadání: Vhodně kategorizujte výšku a zjistěte, zda existuje vztah kategorizované výšky a pohlaví. 12 Čtyřpolní tabulky • Nejjednodušší možná kontingenčí tabulka, kdy obě sledované veličiny mají pouze dvě kategorie. • Příklad: Sumarizace vztahu pohlaví a kategorizovaného MMSE skóre (MMSE skóre v normě (tzn. MMSE ≥ 25) a pod normou (MMSE < 25)). 13 Asociace ve čtyřpolní tabulce • Můžeme rozhodovat o závislosti/nezávislosti dvou sledovaných veličin. • Můžeme rozhodovat i o míře (těsnosti) této závislosti – relativní riziko, poměr šancí. • Při rozhodování o nezávislosti můžeme použít Pearsonův chí-kvadrát test, ale pro malá n je standardem v klinických analýzách tzv. Fisherův exaktní test („Fisher exact test“). 14 Veličina X Veličina Y Y = 1 Y = 2 Celkem X = 1 a b a + b X = 2 c d c + d Celkem a + c b + d n Fisherův exaktní test • Určen pro čtyřpolní tabulky, je vhodný i pro tabulky s malými četnostmi – pro ty, které nesplňují předpoklad Pearsonova chí-kvadrát testu. • Založen na výpočtu „přesné“ p-hodnoty (pravděpodobnosti, s jakou bychom dostali stejný nebo ještě extrémnější výsledek při zachování součtu řádků i sloupců v tabulce). • Příklad: Chceme ověřit vztah dvou typů nežádoucích účinků, které jsou sumarizovány následující tabulkou: • Postup: Všechny varianty tabulky při zachování součtu řádků a sloupců: 15 2 3 6 4 NÚ I NÚ II ano ne ano ne 0 5 8 2 1 4 7 3 2 3 6 4 3 2 5 5 4 1 4 6 5 0 3 7 Pravděpodobnosti výskytu jednotlivých tabulek: 0,007 0,093 0,326 0,392 0,163 0,019 Oboustranná p-hodnota (sečtení pravděpodobností stejných nebo menších než je pravděpodobnost pozorované varianty): p = 0,326 + 0,093 + 0,007 + 0,163 + 0,019 = 0,608 Fisherův exaktní test • Příklad: Chceme ověřit vztah pohlaví a kategorizovaného MMSE skóre (MMSE skóre v normě (tzn. MMSE ≥ 25) a pod normou (MMSE < 25)) u pacientů s Alzheimerovou chorobou. • Řešení: 16 Fisherův x Pearsonův test • Pearsonův chí-kvadrát test lze použít na jakoukoliv kontingenční tabulku, ALE je nutné hlídat předpoklady: 80 % očekávaných četností větších než 5 – u čtyřpolní tabulky to znamená 100 %. • Nedodržení předpokladů pro Pearsonův chí-kvadrát test může stejně jako u t-testu a analýzy rozptylu vést k nesmyslným závěrům! • Situace s malými nij a tedy i eij jsou ale v medicíně i biologii velmi časté – Fisherův exaktní test je klíčový pro hodnocení čtyřpolních tabulek. 17 Úkol 2. • Zadání: Zjistěte, zda existuje vztah mezi typem onemocnění (AD a MCI) a kategorizovaného MMSE skóre (pod normou a v normě) u žen. • Řešení: 18 McNemarův test • Je to obdoba párového testu (test symetrie pro kontingenční tabulku). • Testová statistika pro čtyřpolní tabulku: • Zaměřuje se pouze na pozorování, u kterých jsme při opakovaném měření zaznamenali rozdílné výsledky – za platnosti H0 by jejich četnosti (označeny b a c) měly být stejné. • Testová statistika pro obecnou čtvercovou kontingenční tabulku: 19 cb cb + - =C 2 2 )( Veličina X Veličina Y Y = 1 Y = 2 Celkem X = 1 a b a + b X = 2 c d c + d Celkem a + c b + d n å< + - =C ji jiij jiij nn nn 2 2 )( McNemarův test • Příklad: Zjistěte, zda se liší kategorizované MMSE skóre při vstupu do studie a dva roky po zahájení studie. • Řešení: 20 rozdílné výsledky 2. Relativní riziko („relative risk“) a poměr šancí („odds ratio“) 21 Motivace • Sledujeme souvislost věku matky a výskytu náhlého úmrtí kojence (SIDS). Výsledky dány v tabulce: • Pomocí Pearsonova chí-kvadrát nebo Fisherova exaktního testu můžeme rozhodovat o závislosti/nezávislosti dvou sledovaných veličin. Testy ale neumožňují tento vztah kvantifikovat. • Má-li to smysl a chceme-li kvantifikovat (rozhodovat o těsnosti této závislosti) můžeme použít tzv. relativní riziko a poměr šancí. 22 SIDS Věk matky Do 25 let 25 a více let Celkem Ano 29 15 44 Ne 7301 11241 18542 Celkem 7330 11256 18586 Relativní riziko („Relative Risk“) • Výpočet relativního rizika (RR) umožňuje srovnat pravděpodobnosti výskytu sledovaného jevu ve dvou různých skupinách. • 1. skupina – experimentální nebo skupina s expozicí určitému faktoru • 2. skupina – kontrolní nebo skupina bez expozice 23 db b ca a P P RR + +== 0 1 =RR Pravděpodobnost výskytu jevu v 1. skupině (experimentální) Pravděpodobnost výskytu jevu ve 2. skupině (kontrolní) 0 1 P P = Sledovaný jev Skupina Experimentální Kontrolní Celkem Ano a b a + b Ne c d c + d Celkem a + c b + d n Relativní riziko • Příklad: Sledujeme souvislost věku matky a výskytu náhlého úmrtí kojence (SIDS). Výsledky dány v tabulce: 24 SIDS Věk matky Do 25 let 25 a více let Celkem Ano 29 15 44 Ne 7301 11241 18542 Celkem 7330 11256 18586 97,2 1124115 15 730129 29 0 1 = + += + +== db b ca a P P RR Riziko výskytu SIDS u dětí matek ve věku do 25 je téměř třikrát vyšší než u dětí matek rodících ve vyšším věku. Relativní riziko • Výpočet pomocí webového kalkulátoru (http://www.medcalc.org/calc/relative_risk.php): 25 SIDS Věk matky Do 25 let 25 a více let Celkem Ano 29 15 44 Ne 7301 11241 18542 Celkem 7330 11256 18586 Poměr šancí („Odds ratio“) • Poměr šancí (OR) je další charakteristikou, která umožňuje srovnat výskyt sledovaného jevu ve dvou různých skupinách. • 1. skupina – experimentální nebo skupina s expozicí určitému faktoru • 2. skupina – kontrolní nebo skupina bez expozice 26 =OR Pravděpodobnost výskytu jevu v 1. skupině (experimentální) Pravděpodobnost výskytu jevu ve 2. skupině (kontrolní) 0 0 1 1 0 1 1 1 P P P P O O - - == 1 – Pravděpodobnost výskytu jevu v 1. skupině (experimentální) 1 – Pravděpodobnost výskytu jevu ve 2. skupině (kontrolní) d b c a P P P P OR = - - = 0 0 1 1 1 1 Sledovaný jev Skupina Experimentální Kontrolní Celkem Ano a b a + b Ne c d c + d Celkem a + c b + d n Poměr šancí • Příklad: Sledujeme souvislost věku matky a výskytu náhlého úmrtí kojence (SIDS). Výsledky dány v tabulce: 27 SIDS Věk matky Do 25 let 25 a více let Celkem Ano 29 15 44 Ne 7301 11241 18542 Celkem 7330 11256 18586 98,2 11241 15 7301 29 1 1 0 0 1 1 === - - = d b c a P P P P OR „Šance“ na výskyt SIDS u dětí matek ve věku do 25 je téměř třikrát vyšší než u dětí matek rodících ve vyšším věku. Poměr šancí 28 • Výpočet pomocí webového kalkulátoru (http://www.medcalc.org/calc/odds_ratio.php): SIDS Věk matky Do 25 let 25 a více let Celkem Ano 29 15 44 Ne 7301 11241 18542 Celkem 7330 11256 18586 Grafické srovnání RR a OR 29 A B RR = 2 10 3 10 6 == OR = 5.3 7 3 4 6 == Výskyt sledovaného jevu Bez výskytu sledovaného jevu Úkol 3. • Zadání: Sledujeme výskyt nežádoucích účinků u mužů a u žen (viz tabulka). Vypočtěte relativní riziko a poměr šancí. 30 Nežádoucí účinky Pohlaví Muž Žena Celkem Ano 34 19 53 Ne 16 31 47 Celkem 50 50 100 79,1 3119 19 1634 34 = + += + += db b ca a RR 47,3 31 19 16 34 === d b c a OR Riziko výskytu nežádoucích účinků u mužů je téměř 1,8-krát vyšší než u žen. „Šance“ na výskyt nežádoucích účinků u mužů je téměř 3,5-krát vyšší než u žen. Výhody a nevýhody RR a OR • Nevýhoda OR: – obtížná interpretace. • Výhoda i nevýhoda RR: – nezajímá ho samotná pravděpodobnost výskytu jevu, ale pouze jejich podíl → korektní použití RR je však pouze v případě, že pravděpodobnost výskytu jevu v kontrolní skupině je reprezentativní (není ovlivněna výběrem sledovaných subjektů). 31 Prospektivní a retrospektivní studie • Prospektivní studie • U některých subjektů je rizikový faktor přítomen a u jiných ne → sledujeme v čase, zda se vyskytne událost. • Retrospektivní studie • U některých subjektů se událost vyskytla a u jiných ne → zpětně hodnotíme, zda se liší s ohledem na nějaký rizikový faktor. 32 Exponovaní jedinci Jedinci bez expozice Případy (s událostí) Případy (s událostí) Kontroly (bez události) Kontroly (bez události) Exponovaní jedinci Jedinci bez expozice Historie Začátekstudie Čas Začátekstudie Čas S událostí Bez události Průběh studie Kohorta subjektů (náhodně vybranáze studované populace) S událostí Bez události Exponovaníjedinci Jedinci bez expozice Použití RR a OR • Prospektivní studie – u některých subjektů je rizikový faktor přítomen a u jiných ne → sledujeme, zda se vyskytne událost. • Zjištěná pravděpodobnost výskytu události v kontrolní skupině je reprezentativní, neboť prospektivně zařazujeme všechny pacienty ‖ → korektní použití RR. • Retrospektivní studie – u některých subjektů se událost vyskytla a u jiných ne → zpětně hodnotíme, zda se liší s ohledem na nějaký rizikový faktor. • Zjištěná pravděpodobnost výskytu události v kontrolní skupině není reprezentativní, neboť ji ovlivňujeme zpětným výběrem skupin subjektů. ‖ → nekorektní použití RR. ‖ → korektní použití OR. 33 Srovnávané skupiny • Pomocí RR i OR můžeme srovnat pravděpodobnosti výskytu sledovaného jevu ve dvou různých skupinách: • 1. skupina s pravděpodobností výskytu události P1: – experimentální skupina – např. léčená novou léčbou – riziková skupina – např. hypertonici – skupina s expozicí určitému faktoru – např. horníci • 2. skupina s pravděpodobností výskytu události P0: – kontrolní skupina – skupina bez expozice 34 Další způsoby vyjádření rozdílu rizika • Relativní redukce rizika (RRR) • Absolutní redukce rizika (ARR) 35 ARR = %202.0 10 3 10 5 ==-= Bez léčby S léčbou RRR = 1 - RR = 1 - %406.01 10 5 10 3 1 =-=-= Další způsoby vyjádření rozdílu rizika • Počet pacientů, které je potřeba léčit, abychom zabránili výskytu jedné události – „number needed to treat“ (NNT). 36 ARR = 20% Pro snížení počtu událostí o 20 je třeba léčit 100 pacientů. 5 20 100 2,0 1 ==NNT = NNT = Pro snížení počtu událostí o 1 je třeba léčit 5 pacientů. Absolutní vs. relativní četnost • Vyjádření výsledků v relativní formě (procento) má často příjemnou interpretaci, ale může být zavádějící. • Relativní vyjádření účinnosti by mělo být vždy doprovázeno absolutním vyjádřením účinnosti. • Příklad: Srovnání účinnosti léčiva ve smyslu prevence CMP u kardiaků. ‖ Studie 1: Výskyt CMP ve skupině A je 12 %, ve skupině B je 20 %. ‖ Relativní změna v účinnosti = 40 %; absolutní změna = 8 %. ‖ Studie 2: Výskyt CMP ve skupině A je 0,9 %, ve skupině B je 1,5 %. ‖ Relativní změna v účinnosti = 40 %; absolutní změna = 0,6 %. • Výsledkem je rozdílný přínos léčby při stejné relativní účinnosti. 37 NNT a absolutní vs. relativní četnost • Srovnání účinnosti léčiva ve smyslu prevence CMP u kardiaků. ‖ Studie 1: Výskyt CMP ve skupině A je 12 %, ve skupině B je 20 %. ‖ Relativní změna v účinnosti = 40 %; absolutní změna = 8 %. ‖ Studie 2: Výskyt CMP ve skupině A je 0,9 %, ve skupině B je 1,5 %. ‖ Relativní změna v účinnosti = 40 %; absolutní změna = 0,6 %. 38 7,166 6,0 100 006,0 1 ==NNT = NNT = Pro snížení počtu událostí o 1 je třeba léčit 167 pacientů. 5,12 8 100 08,0 1 ==NNT = NNT = Pro snížení počtu událostí o 1 je třeba léčit 13 pacientů. 3. Hodnocení diagnostických testů 39 Diagnostické testy • Příklady: hodnocení úspěšnosti diagnostiky pomocí neuropsychologických testů, hodnocení úspěšnosti klasifikace pacientů s Alzheimerovou chorobou a kontrolních subjektů. • Diagnostický test u dané osoby indikuje přítomnost nebo nepřítomnost sledovaného onemocnění. • Osoba ve skutečnosti má nebo nemá sledované onemocnění. → Zajímají nás diagnostické schopnosti testu. 40 Skutečnost – přítomnost nemoci Ano Ne Výsledek diagnostického testu Pozitivní TP FP Negativní FN TN Diagnostické testy 41 • TP („true positive“) – kolik výsledků bylo skutečně pozitivních (tzn. kolik pacientů bylo správně diagnostikováno jako pacienti). • FP („false positive“) – kolik výsledků bylo falešně pozitivních (tzn. kolik zdravých jedinců bylo diagnostikováno jako pacienti). • FN („false negative“) – kolik výsledků bylo falešně negativních (tzn. kolik pacientů bylo chybně diagnostikováno jako zdraví). • TN („true negative“) – kolik výsledků bylo skutečně negativních (tzn. kolik zdravých lidí bylo správně diagnostikováno jako zdraví). Skutečnost – přítomnost nemoci Ano Ne Výsledek diagnostického testu Pozitivní TP FP Negativní FN TN Senzitivita, specificita a celková správnost • Senzitivita testu: schopnost testu rozpoznat skutečně nemocné osoby, tedy pravděpodobnost, že test bude pozitivní, když je osoba skutečně nemocná. Senzitivita testu = TP / (TP + FN) • Specificita testu: schopnost testu rozpoznat osoby bez nemoci, tedy pravděpodobnost, že test bude negativní, když osoba není nemocná. Specificita testu = TN / (FP + TN) • Celková správnost: (TP+TN)/(TP+FP+FN+TN) 42 Skutečnost – přítomnost nemoci Ano Ne Výsledek diagnostického testu Pozitivní TP FP Negativní FN TN Pozitivní a negativní prediktivní hodnota • Prediktivní hodnota pozitivního testu: pravděpodobnost, že osoba je skutečně nemocná, když je test pozitivní. ‖ Prediktivní hodnota pozitivního testu = TP / (TP + FP) • U klasifikací označována jako přesnost („precision“). • Prediktivní hodnota negativního testu: pravděpodobnost, že osoba není nemocná, když je test negativní. ‖ Prediktivní hodnota negativního testu = TN / (FN + TN) 43 Skutečnost – přítomnost nemoci Ano Ne Výsledek diagnostického testu Pozitivní TP FP Negativní FN TN Shrnutí 44 Skutečnost – přítomnost nemoci Ano Ne Výsledek diagnostického testu Pozitivní TP FP TP + FP Negativní FN TN FN + TN TP + FN FP + TN Senzitivita testu Specificita testu Prediktivní hodnota pozitivního testu Prediktivní hodnota negativního testu Hodnocení diagnostických testů • Příklad: Zajímá nás přesnost diagnostiky schizofrenie pomocí neuropsychologických testů. Výsledky diagnostiky jsou dány tabulkou: • Výpočet pomocí webového kalkulátoru : http://vassarstats.net/clin1.html 45 Výsledek diagnostického testu Skutečnost Nemocný Zdravý Celkem Nemocný 32 2 34 Zdravý 3 24 27 Celkem 35 26 61 Senzitivita testu = 32 / 35 = 91,4 % (IS = 75,8 – 97,8) Specificita testu = 24 / 26 = 92,3 % (IS = 73,4 – 98,7) Celková správnost = (32 + 24) / (32+2+3+24) = 91,8 % Pozitivní prediktivní hodnota testu = 32 / 34 = 94,1 % (IS = 78,9 – 99,0) Negativní prediktivní hodnota testu = 24 / 27 = 88,9 % (IS = 69,7 – 97,1) Věrohodnostní poměr („Likelihood Ratio“) • Věrohodnostní poměr (LR) lze definovat následovně: • 2 druhy věrohodnostního poměru: 1. LR+ (LR pro pozitivní test) – podíl pravděpodobnosti, že nemocný člověk je testem diagnostikován jako pozitivní, a pravděpodobnosti, že zdravý člověk je chybně diagnostikován jako pozitivní. 2. LR- (LR pro negativní test) – podíl pravděpodobnosti, že nemocný člověk je testem chybně diagnostikován jako negativní, a pravděpodobnosti, že zdravý člověk je diagnostikován jako negativní. • U kvalitního diagnostického testu chceme, aby LR+ bylo co nejvyšší (LR+ > 10) a LR- co nejnižší (LR- < 0,1). 46 LR = (pravděpodobnost, že test dosáhne daného výsledku u nemocných pacientů) (pravděpodobnost, že test dosáhne daného výsledku u zdravých osob) ( )aspecificitasenzitivitLR -=+ 1/ ( ) aspecificitasenzitivitLR /1 -=- Věrohodnostní poměr • Příklad: Chceme zjistit věrohodnostní poměr pozitivního a negativního testu u diagnostiky schizofrenie pomocí neuropsychologických testů. 47 Výsledek diagnostického testu Skutečnost Nemocný Zdravý Celkem Nemocný 32 2 34 Zdravý 3 24 27 Celkem 35 26 61 Senzitivita testu = 32 / 35 = 91,4 % (IS = 75,8 – 97,8) Specificita testu = 24 / 26 = 92,3 % (IS = 73,4 – 98,7) LR+ = senzitivita / (1-specificita) = 0,914 / (1-0,923) = 11,870 LR- = (1-senzitivita) / specificita = (1-0,914 )/ 0,923 = 0,093 Úkol 4. • Zadání: U 1000 žen byl proveden test, zda jejich dítě bude trpět Downovým syndromem. Výsledky jsou uvedené v tabulce. Vypočtěte senzitivitu, specificitu, pozitivní a negativní prediktivní hodnotu a věrohodnostní poměry pro diagnostický test. Zamyslete se nad tím, zda je test dobrý či nikoliv. 48 Výsledek diagnostického testu Skutečnost Dítě s Downovým syndromem Zdravé dítě Celkem Pozitivní 18 122 140 Negativní 3 857 860 Celkem 21 979 1000 Úkol 4. • Řešení: 49