© Institut biostatistiky a analýz Analýza dat pro Neurovědy RNDr. Eva Janoušová doc. RNDr. Ladislav Dušek, Dr. Jaro 2012 4. Hledání diagnostického cut-off pomocí ROC křivek. 2 ROC analýza – motivace • Dříve probrané ukazatele diagnostické síly testů (senzitivita, specificita apod.) nelze použít u diagnostických testů, jejichž výstupem je spojitá (kvantitativní) proměnná (např. koncentrace analytu v krevním séru, systolický krevní tlak). • Na základě předchozích výzkumů známe dělicí body, které odlišují normální a patologické hodnoty spojité proměnné, pomocí nichž můžeme spojitou proměnnou binarizovat – tzn. vytvoření dvou kategorií „pozitivní“ / „negativní“ (např. „pod normou“ / „v normě“). • Pokud dělicí body nejsou známy předem, můžeme se je snažit nalézt pomocí ROC („Receiver Operating Characteristic“) křivky. • Cíle ROC analýzy: 1. Určit, zda je spojitá proměnná vhodná pro diagnostické odlišování zdravých a nemocných jedinců. 2. Nalezení dělicího bodu („cut-off point“) na škále hodnot spojité proměnné, který nejlépe odlišuje zdravé a nemocné jedince. 3 ROC analýza • Princip: Jakákoli hodnota spojité proměnné nějak rozlišuje zdravé a nemocné jedince, tzn. je spojena s nějakou senzitivitou a specificitou. 4 Nejlepší dělící bod („cut-off“) – nejvyšší sensitivita a specificita pro odlišení skupin – tzn. maximální součet hodnot senzitivity a specificity. Zdraví Nemocní ROC křivka senzitivita 1 - specificita • Plocha pod ROC křivkou = „Area Under the Curve“ (AUC). • Nabývá hodnot od 0 do 1. • Slouží k vyjádření diagnostické síly (efektivity) testu. • Čím větší hodnota AUC, tím lepší diagnostický test je (hodnota AUC nad 0,75 většinou poukazuje na uspokojivou diskriminační schopnost testu). senzitivita 1 - specificita ROC analýza – plocha pod ROC křivkou 5 ROC křivka senzitivita 1 - specificita ROC analýza – srovnání diagnostické síly různých testů 6 1 - specificita senzitivita ROC křivka dobře diskriminující test test nediskriminuje vůbec test diskriminuje „obráceně“ ROC analýza – srovnání diagnostické síly různých testů • Lze srovnat i velmi rozdílné testy (např. testy založené na různých proměnných). 7Zdroj: Dušek, Pavlík, Jarkovský, Koptíková, Analýza dat v Neurologii, Cesk Slov Neurol N 2011; 74/ 107(4) Diagnostický test AUC DT1 0,949 DT2 0,872 DT3 0,770 nejlepší nejhorší ROC analýza 8 Příklad: Zjistěte, zda je MMSE skóre vhodné na diagnostiku mírné kognitivní poruchy (MCI). Najděte dělící bod (cut-off), který nejlépe odlišuje pacienty s MCI od kontrolních subjektů. MMSE skóre Sensitivity 1-Specificity Specificity Sensitivity + Specificity -23 0,002 0,000 1,000 1,002 -24 0,101 0,000 1,000 1,101 -25 0,239 0,004 0,996 1,235 -26 0,399 0,022 0,978 1,377 -27 0,581 0,061 0,939 1,520 -28 0,749 0,217 0,783 1,531 -29 0,924 0,574 0,426 1,350 -30 1,000 1,000 0,000 1,000 Blok 5 Jak hodnotit vztah spojitých proměnných a základy regresního modelování. 9 Osnova 1. Základy korelační analýzy 2. Základy regresní analýzy 3. Analýza přežití a Coxův model proporcionálních rizik 10 1. Základy korelační analýzy Motivace • Zatím jsme se zabývali spojitou proměnnou v jedné skupině, spojitou proměnnou ve více skupinách, diskrétní proměnnou v jedné skupině, diskrétní proměnnou ve více skupinách, vztahem dvou diskrétních proměnných. • Teď se chceme zabývat dvěma spojitými proměnnými: 1. Chceme zjistit, jestli mezi nimi existuje vztah – např. jestli vyšší hodnoty jedné proměnné znamenají nižší hodnoty jiné proměnné. 2. Chceme kvantifikovat vztah mezi dvěma spojitými proměnnými – např. pro použití jedné proměnné na místo druhé proměnné. 3. Chceme predikovat hodnoty jedné proměnné na základě znalosti hodnot jiných proměnných. 12 Jak hodnotit vztah dvou spojitých proměnných? • Nejjednodušší formou je bodový graf (x-y graf). • Např. vztah objemu hipokampu a amygdaly: 13 Korelace • Korelační koeficient – kvantifikuje míru vztahu mezi dvěma spojitými proměnnými (X a Y). • Standardní metodou je výpočet Pearsonova korelačního koeficientu (r): – Charakterizuje linearitu vztahu mezi X a Y – jinak řečeno variabilitu kolem lineárního trendu. – Nabývá hodnot od -1 do 1. – Hodnota r je kladná (kladná korelace), když vyšší hodnoty X souvisí s vyššími hodnotami Y, a naopak je záporná (záporná korelace), když nižší hodnoty X souvisí s vyššími hodnotami Y. – Proměnné jsou nekorelované, pokud r = 0. – Hodnoty 1 nebo -1 získáme, když body x-y grafu leží na přímce. • Lze statistickým testem otestovat, zda jsou dvě spojité proměnné nezávislé – hypotézy mají tvar: 𝐻0: 𝑟 = 0 (tzn. korelační koeficient je roven nule) a 𝐻1: 𝑟 ≠ 0. 14 Pearsonův korelační koeficient (r) 15 r = 1,0 r = -0,9 r = 0,4 r = 0,05 • Pearsonův korelační koeficient není vhodné počítat v situaci, kdy: – se v datech vyskytuje více skupin – proměnné mají nelineární vztah – se v datech vyskytují odlehlé hodnoty Pearsonův korelační koef. – problematické situace I. 16 −2 0 2 4 −2−1012345 r = 0,36 p = 0,009 −1 0 1 2 01234567 r = 0,58 p < 0,001 −2 0 2 4 6 −10123456 r = 0,84 p < 0,001 Více skupin Nelineární vztah Odlehlá hodnota r = 0,84 (p < 0,001) r = 0,58 (p < 0,001) r = 0,36 (p = 0,009) Pearsonův korelační koef. – problematické situace II. • Problém velikosti vzorku: • Test na ověření, zda je Pearsonův korelační koeficient různý od nuly, je parametrický test – předpoklad normality srovnávaných spojitých proměnných! 17 Y X Y X r = 0,891 (p < 0,214) r = 0,012 (p < 0,008) Pearsonův korelační koef. – problematické situace III. • Při srovnání dvou spojitých proměnných je nutné vykreslovat bodový graf, protože histogramy pro jednotlivé proměnné zvlášť nám nemusejí odhalit odlehlé hodnoty! 18 Histogram of x x -20 -10 0 10 20 30 05101520 -20 -10 0 10 20 -40-2002040 x y Histogram of y y -40 -20 0 20 40 60 051015 Pearsonův korelační koeficient • Příklad: Ověřte, zda existuje vztah objemu hipokampu a amygdaly v souboru 833 subjektů. • Řešení: 19 Úkol 1. • Zadání: Ověřte, zda existuje vztah objemu nucleus caudatus a věku u pacientů s AD, pacientů s MCI a u kontrol. Nezapomeňte ověřit normalitu srovnávaných proměnných. • Řešení: 20 AD MCI CN r = 0,68 (p < 0,001) r = 0,67 (p < 0,001) r = 0,43 (p < 0,001) Srovnání dvou korelačních koeficientů • Příklad: Srovnejte korelační koeficienty objemu nucleus caudatus a věku u pacientů s AD a kontrolních subjektů. • Postup: 21 Z předchozího úkolu víme, že: r1 = 0,68 N1 = 197 r2 = 0,43 N2 = 230 Poznámka • Korelace dvou náhodných veličin se často interpretuje pomocí druhé mocniny Pearsonova korelačního koeficientu: r2. • Hodnota r2 vyjadřuje, kolik % své variability sdílí jedna veličina s druhou, jinak řečeno, kolik % variability jedné veličiny může být predikováno pomocí té druhé. • S hodnotou r2 se setkáte v lineárních modelech. 22 Spearmanův korelační koeficient (rs) • Pearsonův korelační koeficient je náchylný k odlehlým hodnotám a obecně odchylkám od normality. Spearmanův korelační koeficient stejně jako řada dalších neparametrických metod pracuje pouze s pořadími pozorovaných hodnot. • Hodnoty Spearmanova korelačního koeficientu rs se pohybují stejně jako u Pearsonova korelačního koeficientu r od -1 do 1. 23 Srovnání Pearsonova a Spearmanova korelačního koeficientu 24 Pearsonův korelační koeficient: r = 0,65 (p = 0,029) Spearmanův korelační koeficient: rS = 0,95 (p < 0,001) Spearmanův korelační koeficient není náchylný k odlehlým hodnotám. Spearmanův korelační koeficient • Příklad: Zjistěte, zda existuje vztah objemu hipokampu a MMSE skóre. • Řešení: 25 Úkol 2. • Zadání: Zjistěte, zda existuje vztah objemu všech dalších pěti mozkových sktruktur s MMSE skóre (nezapomeňte vykreslit bodové grafy). • Řešení: 26 2. Základy regresní analýzy Motivace • Cílem regresní analýzy je popsat závislost hodnot jedné proměnné na hodnotách druhé proměnné. • Např. závislost objemu hipokampu na věku. • Dva problémy: – Vybrat správnou funkci k popisu dané závislosti. – Stanovit konkrétní parametry daného typu funkce. 28 Příklady závislostí 29 X Y Lineární Y X Y X Nelineární Lineární regrese 30 𝒚 = 𝑿 ∗ 𝜷 + 𝜺 𝑦 𝑥 𝒚 = 𝛽0 + 𝛽1 ∗ 𝒙 + 𝜺 Obecný zápis: Zápis, pokud máme pouze jednu nezávisle proměnnou: y – závisle proměnná (vysvětlovaná proměnná) x – nezávisle proměnná (vysvětlující proměnná, regresor) ε – náhodná složka modelu přímky (rezidua přímky) β0 – intercept β1 – regresní koeficient – „sklon regresní přímky“ Lineární regrese 31 𝒚 = 𝑿 ∗ 𝜷 + 𝜺 𝑦 𝑥 𝒚 = 𝛽0 + 𝛽1 ∗ 𝒙 + 𝜺 y – závisle proměnná (vysvětlovaná proměnná) x – nezávisle proměnná (vysvětlující proměnná, regresor) ε – náhodná složka modelu přímky (rezidua přímky) β0 – intercept β1 – regresní koeficient – „sklon regresní přímky“ Obecný zápis: Zápis, pokud máme pouze jednu nezávisle proměnnou: β0 Lineární regrese 32 𝒚 = 𝑿 ∗ 𝜷 + 𝜺 𝑦 𝑥 𝒚 = 𝛽0 + 𝛽1 ∗ 𝒙 + 𝜺 Obecný zápis: Zápis, pokud máme pouze jednu nezávisle proměnnou: y – závisle proměnná (vysvětlovaná proměnná) x – nezávisle proměnná (vysvětlující proměnná, regresor) ε – náhodná složka modelu přímky (rezidua přímky) β0 – intercept β1 – regresní koeficient – „sklon regresní přímky“ Lineární regrese 33 𝒚 = 𝑿 ∗ 𝜷 + 𝜺 𝑦 𝑥 𝒚 = 𝛽0 + 𝛽1 ∗ 𝒙 + 𝜺 Obecný zápis: Zápis, pokud máme pouze jednu nezávisle proměnnou: Odhad koeficientů β metodou nejmenších čtverců: 𝜷� = 𝑿′ 𝑿 −1 𝑿′ 𝒚 y – závisle proměnná (vysvětlovaná proměnná) x – nezávisle proměnná (vysvětlující proměnná, regresor) ε – náhodná složka modelu přímky (rezidua přímky) β0 – intercept β1 – regresní koeficient – „sklon regresní přímky“ Lineární regrese - příklady 34 Y X y β1 = 0 Y X y β1 > 0 Y X y β1 < 0 Regresní analýza v grafech 35 ee 0 0 !e y (i; x) 0 e 0 y (i; x) e 0 y (i; x) ! Grafy residuí modelů (příklady) Obecné tvary residuí modelů (schéma) e e i, xj, y a b e i, xj, y e i, xj, y c dd ! ! !ü ü Lineární regrese – příklad I 36 • Příklad: Proveďte regresní analýzu, v níž budete modelovat závislost objemu nucleus caudatus na věku. Q-Q graf reziduí Histogram reziduí Bodový graf reziduí vs. predikované hodnoty Lineární regrese – příklad II • Příklad: Chceme zjistit, zda se liší objem nucleus caudatus podle typu onemocnění (pacienti s AD, pacienti s MCI, kontroly). Srovnávané skupiny subjektů však obsahují jiný poměr mužů a žen a liší se i věkovým složením. Odstraňte vliv věku a pohlaví, aby výsledek srovnání objemu nucleus caudatus podle typu onemocnění nebyl ovlivněn tím, že skupiny nejsou srovnatelné. 37 Vícenásobná lineární regrese 38 x1 x2 … xp I1 1 I2 1 I3 1 I4 1 … In 1 voxels individuals 𝑿 𝒚 = 𝑿𝜷 + 𝜺 25 36 58 ... 𝛽1 𝛽2 𝛽3 𝛽4 … 𝛽p 𝒚 𝜷 ε1 ε2 ε3 ε4 … εn = * + 𝜺 𝑿 – matice plánu (design matice) 3. Analýza přežití a Coxova regrese Analýza přežití • Analýza doby od vstupní události do výskytu sledované (koncové) události. • Vstupní událost – např.: – narození – začátek léčby – počátek nemoci – vstup do studie – dosažení remise (uzdravení pacienta) – operace – začátek používání přístroje • Koncová (sledovaná) událost – např.: – úmrtí – výskyt progrese onemocnění – výskyt relapsu onemocnění (tzn. návrat onemocnění) – dosažení remise (uzdravení pacienta) – porucha přístroje • Dobu mezi vstupní a koncovou událostí nazýváme jako doba přežití. 40 Analýza přežití • Uplatnění analýzy přežití: – v lékařském výzkumu: - hodnocení celkového přežití („Overall Survival“ – OS) - hodnocení času do progrese („Progression-free Survival“ – PFS) - a další – v průmyslu – v zemědělství 41 Cenzorování • Doba přežití dané osoby je cenzorována, pokud během pozorování nenastane sledovaná událost – důvody: – ztráta kontaktu s danou osobou (osoba se přestěhuje nebo přestane chodit na prohlídky) – v době uzavření studie se sledovaná událost ještě nevyskytla – pozorovaná osoba zemřela na jinou nemoc 42 Úmrtí Úmrtí Ukončení studie Ztracen ze sledování Nepozorovaný čas úmrtí Nepozorovaný čas úmrtí Cenzorování čas Analýza přežití – vstupní data • Pro každého člověka dvojice hodnot: – T – čas přežití: - u osob, u nichž sledovaná událost nastala, je to čas od vstupní události do sledované události - u osob, u nichž sledovaná událost nenastala, je to čas od vstupní události do ukončení studie – C – identifikátor cenzorování – pouze 2 hodnoty: - 1 ... sledovaná událost nastala - 0 ... sledovaná událost nenastala (osoba je cenzorována) • Cenzorovaná pozorování (tzn. osoby, u nichž sledovaná událost nenastala) nesmíme z analýzy vyhodit – obsahují informaci!!! 43 Neparametrické odhady křivky přežití • V klinickém výzkumu i populačním modelování jsou pro popis přežití standardem neparametrické metody – Kaplan-Meierova metoda a metoda Life-tables. 1. Kaplan-Meierova metoda – založena na jednotlivých pozorovaných časech přežití, vhodná zejména pro hodnocení dat klinických studií – vyžaduje přesný záznam doby sledování. 2. Life-tables – založena na agregaci pozorování do časových intervalů, vhodná zejména pro popis přežití na populační úrovni, kde není k dispozici tak kvalitní záznam doby sledování. 44 Kaplan-Meierova křivka přežití • Křivka přežití odráží procento žijících osob v daném čase. • Křivka přežití je klesající: – pokles křivky přežití nastane v čase koncové události u necenzorované osoby – velikost „schodu“ je dána počtem osob, kteří v daném čase zůstávají „v riziku“ 45 Cenzorovaná osoba Doba od zahájení léčby (v letech) %žijícíchosob Pacient Čas Úmrtí 1 1 1 2 2 1 3 2 0 4 3 0 5 4 1 6 4 1 7 4 0 8 5 0 9 6 0 10 7 1 11 8 0 Vstupní dataCelkové přežití pacientů s epilepsií Necenzorovaná osoba Křivka přežití – hodnocení x-letého přežití 46 Doba od zahájení léčby (v letech) %žijícíchosob Celkové přežití pacientů s epilepsií Kaplan-Meier (Product-limit) analysis (Data_preziti) Note: Censored cases are marked with + Time Cumulative Survival Standard Error 1 1 0,909 0,087 2 2 0,818 0,116 3+ 2 4+ 3 5 4 0,701 0,147 6 4 0,584 0,163 7+ 4 8+ 5 9+ 6 10 7 0,292 0,222 11+ 8 Dvouletépřežití Pětiletépřežití 0,818 0,584 2-leté přežití: 81,8% (tzn. po dvou letech od zahájení léčby žije 81,8% pacientů) 5-leté přežití: 58,4% (tzn. po pěti letech od zahájení léčby žije 58,4% pacientů) Křivka přežití – hodnocení x-letého přežití – výpočet intervalu spolehlivosti 47 Výpočet intervalu spolehlivosti pro x-leté přežití: 2-leté přežití: 81,8% (59,1%; 100,0%) 5-leté přežití: 58,4% (26,5%; 90,3%) Odhad pravděpodobnosti přežití v čase t 1,96± × SE (odhadu) Kaplan-Meier (Product-limit) analysis (Data_preziti) Note: Censored cases are marked with + Time Cumulative Survival Standard Error 1 1 0,909 0,087 2 2 0,818 0,116 3+ 2 4+ 3 5 4 0,701 0,147 6 4 0,584 0,163 7+ 4 8+ 5 9+ 6 10 7 0,292 0,222 11+ 8 Dolní mez IS: Horní mez IS: 0,818 - 1,96 * 0,116 = 0,591 0,818 + 1,96 * 0,116 = 1,045 0,584 - 1,96 * 0,163 = 0,265 0,818 + 1,96 * 0,116 = 0,903 Závěr: Upozornění • Pokud horní mez intervalu spolehlivosti vyjde větší než 1 (tzn. 100%), je třeba toto číslo nahradit hodnotou 1 (resp. 100%). • Pokud dolní mez intervalu spolehlivosti vyjde menší než 0 (tzn. 0%), je třeba toto číslo nahradit hodnotou 0 (resp. 0%). • Procento žijících lidí totiž nemůže být větší než 100% a menší než 0% ! 48 Křivka přežití – medián přežití 49 Doba od zahájení léčby (v letech) %žijícíchosob Celkové přežití pacientů s epilepsií Medián přežití 7 Závěr: Medián přežití je 7 let. (Tzn. čas, kterého se dožila polovina sledovaných pacientů, je 7 let.) Medián přežití je čas od vstupní události, v němž je pravděpodobnost přežití 50%, tedy čas, kterého se podle očekávání dožije polovina sledovaných pacientů. Křivka přežití – medián přežití v softwaru STATISTICA 50 Survival Time 25'th percentile (lower quartile) 3,2 50'th percentile (median) 4,9 75'th percentile (upper quartile) Doba od zahájení léčby (v letech) %žijícíchosob Celkové přežití pacientů s epilepsií Medián přežití 4,9 Závěr: Medián přežití je 4,9 let. Software STATISTICA provádí interpolaci – počítá aproximativní medián. Nevadí to, pokud je velký počet sledovaných událostí. Poznámky • Sestrojovat křivky přežití za každou cenu je mnohdy zavádějící – zvláště v případě použití stratifikačních kritérií vedoucích k nízkým N ve skupinách. è riziko zkreslení a dezinterpretace výsledků!! • Podíl cenzorovaných pozorování je důležitou charakteristikou – je vhodné uvádět: – Podíl pacientů ztracených ze sledování (lost to follow-up). – Podíl pacientů „bez události“ na konci studie. • S křivkami přežití by měla být vždy reportována maximální a minimální doba sledování dosažitelná ve studii (dáno začátkem náboru a datem ukončení studie) – samozřejmě ve vztahu k události, která nás zajímá. • Je nutné mít na paměti nízkou věrohodnost „konce“ křivky přežití – zůstává-li ve studii 10 pacientů nebo méně, „skoky“ v přežití s každou další událostí jsou dramatické. 51 Srovnání křivek přežití • Častým cílem klinického výzkumu je srovnání přežití dvou a více skupin pacientů • Standardem v analýze klinických dat jsou opět neparametrické testy: – Log-rank test – Gehanův-Wilcoxonův test • Log-rank test je zaměřen na srovnání očekávaných a pozorovaných počtů událostí v jednotlivých skupinách • Gehanův-Wilcoxonův test umožňuje klást větší důraz na rozdíly v raných fázích sledování pacientů. 52 Srovnání křivek přežití – ukázka 53 0 12 24 36 48 60 0.0 0.1 0.2 0.3 0.4 0.5 0.6 0.7 0.8 0.9 1.0 Podílžijícíchpacientů Celkové přežití Nízké riziko Střední riziko Vysoké riziko Čas [měsíce] Srovnání dvou křivek přežití – příklad • Příklad: Srovnejte přežití pacientů, kteří byli léčeni dvěma různými preparáty. 54 Life Table for Group 1 and Group 2 (Data_preziti_2kat) Group 1: Code 1, Group 2: Code 2 Group 1: Cum.% Group 2: Cum.% 1,00 100,0 100,0 1,78 90,9 100,0 2,56 81,3 100,0 3,33 81,3 100,0 4,11 56,3 87,5 4,89 56,3 87,5 5,67 56,3 72,9 6,45 56,3 72,9 7,22 28,2 72,9 8,00 28,2 Celkové přežití Srovnání třech křivek přežití – příklad 55 Group 3 Group 2 Group 1 Group 1 Group 2 Group 3 ,50 100,0 100,0 100,0 1,33 90,9 100,0 62,5 2,17 81,3 100,0 62,5 3,00 81,3 100,0 46,9 3,83 81,3 100,0 28,1 4,67 56,3 86,7 0,0 5,50 56,3 72,2 0,0 6,33 56,3 72,2 0,0 7,17 28,2 72,2 0,0 8,00 28,2 0,0 Celkové přežití • Příklad: Srovnejte přežití pacientů se třemi diagnózami (CML, CLL a AML). Coxův model proporcionálních rizik • Analýza vlivu prognostických faktorů onemocnění na přežití pacientů, na dosažení remise apod. • Příklad: Testování vlivu binární proměnné (např. užívání léčby B) na celkové přežití. 56 Výsledek analýzy: Variable Hazard ratio (HR) (poměr rizik) 95% conf. Int. P-value DRUG B 2.18 1.4 – 3.5 0.001 Interpretace: U pacientů užívajících v období před vstupem do studie přípravek B, je více jak dvojnásobně vyšší riziko úmrtí ve sledovaném období než u pacientů neužívajících přípravek B. Coxův model proporcionálních rizik • Příklad: Testování vlivu kategoriální proměnné (např. věk při diagnóze) na celkové přežití. 57 Výsledek analýzy: Age group HR 95% conf. Int. P-value 1: [20-29] 1.0 2: [30-34] 3.31 1.37-8.01 <0.001 3: [35-39] 3.72 1.51-9.14 <0.001 4: [40-54] 6.43 2.56-16.12 <0.001 Interpretace: S rostoucím věkem při diagnóze roste riziko úmrtí ve sledovaném období. Nárůst rizika je vztažen k věkové skupině 20 - 29 let. Coxův model proporcionálních rizik • Příklad: Testování vlivu spojité proměnné (např. věk při diagnóze) na celkové přežití. 58 Výsledek analýzy: Variable HR 95% conf. Int. P-value AGE[5 years interval] 1.50 1.3 – 1.8 <0.001 Interpretace: Nárůst věku při diagnóze o 5 let zvyšuje riziko úmrtí 1,5-krát. Coxův model proporcionálních rizik – důležité! • Coxův model má smysl počítat, pokud se křivky přežití od sebe postupně oddalují. Pokud se křivky oddálí a pak se zase přiblíží nebo pokud se dokonce křivky překříží, tak nelze Coxův model pro výpočet poměru rizik (hazard ratio) použít! 59 OK Coxův model proporcionálních rizik – příklad • Příklad: Vypočtěte poměr rizika úmrtí podle ECOG skóre. 60