16. Řekněte, kde kdo pracuje. Najděte víc možností. Například: Recepční pracuje v hotelu. Telefonuje a dává hostům klíče. Kde pracujou? Co tam dělají? 1. Doktor_____________ ---------- 2. Číšník________________________ 3. Sekretářka..........________________ - 4. Řidič__________________......________......—- 5. Prodavačka_______________--------- 6. Učitelka_________._.............— 7. Ředitel______________-------- 8. Herečka_____________--------------- 9. Moderátor________________________— - 10. Policista_____ . _______......... 11. Babička_________________________........— 12. Student ______........... 13. Fotograf____________ _.. ------ 14. Modelka_______________ ......-..... ------ 17. Napište 3 místa, kde nikdy nechcete pracovat. Napište proč. 2. Podtrhněte správnou formu. 1. Hraju tenis raketa a míčIraketou a míčem. 2. Oblékám si svetr Isvetrem. 3. Myju se mýdlo I mýdlem. 4. Píšu tužka a pero I tužkou a perem. 5. Prosím tě, kde je lžičkaIlžičkou? 6. Jím vidlička a nůžIvidličkou a nožem. 7. Musím koupit šampon /šamponem. 8. Míchám kávu lžička Ilžičkou. 9. Myju si vlasy šampon I šamponem. 10. Často pracujú počítačIna počítači Ipočítačem. 11. Poslouchám walkman I walkmanem. 1 2. Hraju kytaraIna kytaruIkytarou. 13. Jím papriku Ipaprikou. ■ 1 4. Krájím chleba nůž Inožem. 1 5. Cestujú auto a letadlo Iautem a letadlem. 16. Často používám počítačI na počítači Ipočítačem. 12. Dělejte otázky podle modelu. Například: Čije ten kabát? Tatínka nebo maminky? 1. Čí je ten slovník? (student, profesor) 2. Čije ta taška? (učitelka, studentka) 3. Čije to kolo? (bratr, sestra) 4. Čije ten dům? (babička, teta) 5. Čije ta iniciativa? (prezident, premiér) 6. Čí 7. Čí 8. Čí 9. Čí 1 0. Čí e ten plán? (šéf, asistent) e ta hračka? (dcera, syn) e ten sešit? (holka, kluk) e ten nápad? (asistent, asistentka) e ten svetr? (student, učitelka) Lekce 12 1. Doplňte slovesa. Co dělali/udělali? i V z'7' Student knihu. Sestra pokoj. Babička ca;. Sekretářka dopis. 6. / Mechanik auto. Sestra pokoj. Kamarád dům. m io. V Babička 11. ca/. Student knihu. 12. jV'' Matka 13. / / oběd. Sekretářka dopis. 14. Kamarád dům. S0\ ň> Manžel nádobí. 16. Matka oběd. 15. Mechanik auto. Manžel nádobí. 9. Najděte a podtrhněte genitiv sg. í. V našem městě jsou tři divadla. Dneska večer jdu do divadla. Bydlím blízko divadla. 2. Bydlím vedle školy. V naší ulic jsou dvě školy. Cekám u školy. 3. Chceš jít dneska večer do kina? Divadla jsou lepší než kina. Naše škola je vedle kina. 4. Každý den kupujú dvě mléka. Piju čaj bez mléka. 5. Cekám tady na kamarádky. Nepůjdu do kina bez kamarádky. Seděl jsem ve škole vedle kamarádky. 6. Jdu do školy kolem divadla. Jaká divadla vidíte na mapě? 7. Mám dobré kamarádky. Jdu na výlet bez kamarádky. 10. Spojte písmena a číslice. 1. Chceš čaj bez cukru nebo s cukrem? 2. Bydlíš u kamaráda? 3. Chceš bydlet blízko parku? 4. Můžeš žít bez televize? 5. Bydlíš blízko školy? 6. Jedeš do supermarketu? A. Ano. Mám rád přírodu. B. Ano. Už nemám doma žádné jídlo a pití. C. Ne. Miluju telenovely. D. Bez cukru, ale s citronem. E. Ne, ted bydlím u sestry. F. Ne. Musím jet asi 35 minut autobusem. 11. Doplňte genitiv sg. a akuzativ sg. 1. Kouřím cigarety bez 2. Pracujú blízko ___________________ 3. Mám tady dárek pro__ 4. Chodím kolem________________ 5. Ta restaurace je vedle________ 6. Jdu do____________________________________ 7. Půjdeme do___________________ 8. V sobotu jdu do_____________ 9. Včera jsem byla u_________..... 10. Rád se dívám na _ ______ 11. Dělám oběd pro ______________ 1 2. Uprostřed_______ 13. Jedeme na________________ 14. Nemám rád kávu bez ______..... 15. Jdu na procházku bez 1 6. Cekám na tebe vedle 1 7. Mám krásný dárek pro___________ 1 8. Co kupuješ na Vánoce pro 1 9. Půjdeme do 20. Chceš kávu bez (nikotin). ......___________ (parlament). ___......_______________(babička). (obchod). ____________ . ....._________(banka). ..__(hospoda) na __...... .._.....____________ ___________(kavárna) na __________ __________________(práce). ________________________ (sestra). ________(detektivka). (manželka). __________(město) je malý park. ..... (výlet) do .._________ (kofein) (kamarádka), (kasino), (dcera). (maminka)? (banka) a do (cukr a mléko)? (pivo). _________(káva)? (Brno). (nemocnice; 12. Studujte nová slova z lekce 10. Spojte čísla a písmena. 1. Chtěl bych pokoj pro dva lidi. 2. Hledám kufr a tašku. 3. Jsem sám a nepotrebujú dvě postele. 4. Dávám do kufru svetr, toaletní potřeby a pyžamo. 5. Chci bydlet v dobrém hotelu nebo penzionu. 6. Chtěl bych snídat a večeřet v hotelu. 7. Nechci jíst v hotelu oběd, večeři ani snídani. A. Balím si věci na cestu. B. Chtěl bych polopenzi. C. Prosím rezervovat dvoulůžkový pokoj. D. Hledám kvalitní ubytování. E. Chci jednolůžkový pokoj. F. Kde jsou moje zavazadla? G. Nechci plnou penzi. 6. Spojte čísla a písmena. 1. krabička 2. sáček 3. láhev 4. sklenice 5. krabice 7. Jdete na nákup. Co kupujete? Například: Kupujú sáček mouky, krabici cukru, sklenici medu, láhev piva... 8. Dělejte otázky podle modelu. Například: Kupujú kávu. - Kolik kávy kupuješ? 1. Potrebujú vodu. - Kolik 2. Nemám mouku. - Kolik 3. Mám polévku. - Kolik__________________ 4. Kupujú víno. - Kolik______ 5. Chtěla bych šlehačku. - Kolik 6. Chci mléko. - Kolik_______ 7. Mám čas. - Kolik 8. Dám si cukr. - Kolik ______________ _ 9. Kupujú salám. - Kolik 1 0. Chtěla bych šunku. - Kolik 11. Potrebujú džus. - Kolik 1 2. Mám rád kečup. - Kolik 1 3. Piju mléko. - Kolik 1 4. Mám ráda másío. - Kolik 1 5. Dám si chleba. - Kolik 1 6. Milujú sýr. - Kolik. potřebuješ? _____________potřebuješ? .... _ máš? ........kupuješ? _____chceš? chceš? máš? _. si dáš? .....kupuješ?. chceš? potřebuješ? máš rád? piješ každý den? chceš? si dáš? chceš na špagety? 9. Dokončete věty. Například: Mám rád omáčku. Chtěl bych ještě trochu omáčky. 1. Už nemám doma cukr. Kupujú kilo 2. Máte doma kávu? Potrebujú asi 2 lžičky 3. Mám ráda kakao. Každé ráno piju dva hrnky 4. Mám ráda čokoládu. Dám si ještě kousek 5. Tady je můj lék. Kolik musím brát? 6. Kde je to víno? Mám chuť na trochu 7 To je mléko. Když jdu spát, vždycky piju hrnek 8. Máte rádi med? Tady je sklenice 7. Dejte slova do plurálu. 1. Když cestujú, potrebujú (mapa, pas, lék, detektivka). 2. V Praze jsou (dům, kostel, kino, divadlo, most, ulice, obchod, tramvaj, auto, autobus, hotel, restaurace, kavárna). 3. Tady prodávají nábytek. Mají (stůl, lampa, gauč, obraz, křeslo, koberec, počítač, židle). 4. Rád čtu (detektivka, horor, časopis, dopis, e-mail). 5. Kupujú (rohlík, banán, sýr, vajíčko, jablko, mléko, jogurt, zmrzlina). 8. Doplňte do textu Mobily - pro a proti slova z tabulky ve správné formě. textová zpráva mít dva nesnášet zvonit esemeska telefonovat dvě nebezpečný mluvit problém používat sestra Jana říká: „Já myslím, že mobily jsou výborné! Když máte nějaké______ . ._ , můžete vždycky s kamarády. Taky máte pořád nové informace. Ale nejlepší jsou ______ .__ Všechny moje kamarádky mají mobily, a tak si ve škole píšeme „ __________ ________ ". V naší rodině ..... mobily všichni: rodiče i obě Mobily jsou perfektní. Já dva mobily a můj přítel má taky dva. Bez mobilu nemůžeme žít!" Marta říká: „Mobilní telefony ! Vím, že jsou situace, kdy můžou být praktické. Ale proč musí lid v obchodě, v tramavaji nebo v restauraci? Já nechci poslouchat jejich ! Nejhorš jsou řidiči na ulici. Řídí a přitom telefonujou - a to je Taky myslím, že každý člověk potřebuje bý' někdy sám a nedostávat pořád nové a nové informace. Lidi myslí, že budou šťastní, když budou mít auta, dvě televize, . mobily, ale... Jé, promiňte, mi mobil!" 9. Dva nebo dvě? Podtrhněte správnou formu. 1. dva Idvě knihy 7. dva Idvě knihovny 2. dva Idvě učebnice 8. dva/dvě kávy 3. dva/dvě auta 9. dva Idvě okna 4. dva/dvě pokoje 1 0. dua Idvě čokolády 5. dva Idvě sešity 11. dva /dvě kanceláře 6. dva/dvě knedlíky ' 1 2.-dva/dvě banány 9. Dejte do budoucího času. Například: jíme - budeme jíst 1. pracujú - 1 4. jsi - ---------------------------------------- 2. děláš- ___________________'_______ 1 5. odpočíváte - ______ —.....- -.-------- — 3. vstáváte - ______ ______________....... 1 6. máte - 4. jsem - ______ 1 7. odpočíváme - ._..------------ . ____ ... 5. obědvá - 18. jsou - ........ 6. spím - _____ _____________ ......________......_ 1 9. dělají - * 7. telefonujete - 20. cestuješ - . —........ 8. uklízíme - 21. vařím - ._____......_ - - 9. nemám -___________________________ 22. plavou - _____...... _ . . 10. je - 23. jsme - —------— — ... _ 11. začíná - _. _ .___________ 24. lyžujú - 12. znáte - 25. tancuješ - — ___ — 13. vidíš - 26. vím - 10. Dejte slova v závorce do správného tvaru. 1. Jedu....._._______________________(auto) do práce. 2. Jedeš __________________________(autobus) nebo ______ ______________________________(tramvaj)? 3. Jedeš_______________________________________(áčko) nebo ______________________________________(béčko)? 4. Nejedu____________(kolo), jedu_____________________(metro). 5. Dneska nemám peníze. Nemůžu jet _______________________________(taxík). 6. Bratislava je daleko. Pojedu tam_____________________________________(vlak) nebo poletím___________________________________(letadlo). 7. Nemám auto. Musím jít ____________________________......._______(pěšky). 3. Napište, kdo to bude dělat. Například: budu čekat na kamaráda - já 1. bude odpočívat - .... .. _._ __. 2. budeš pracovat - .._ ... ........_ . 3 bude se dívat na televizi - ' ___________ 4. budou tancovat - 5. budete mít problémy - . . 6. budou číst - 7. budeš uklízet - . . _ _ 8. budete vařit - ______ 9. bude mít volno - ______ 1 0. budeme studovat celý den - _______..... 10. Odpovídejte podle modelu. Používejte dva/dvě. Například: Máš jednoho kamaráda? - Ne, mám dva kamarády 1. Máš jednoho bratra? 2. Máš jednu učitelku? 3. Chceš jednoho psa? 4. Potřebuješ jeden stůl? 5. Dáš si jeden guláš? 6. Chceš jeden čaj? 7. Máš jednu sestru? 8. Hledáš jednu kamarádku? 9. Dáš si jedno pivo? 10. Potřebuješ jedno auto? 11. Vaše kancelář byla vykradena. Co se ztratilo? (Your office has been robbed. What is missing?) Zloději ukradli EILC Brno 2010 Můj den Jmenuju se Stuart. Je mi 20. Jsem z Anglie. Teď jsem v České republice. Studuju češtinu v Brně. Bydlím na koleji. Mám hezky, ale malý pokoj. Každý den vstávám v 7 hodin. Snídám kávu s mlékem a rohlík s máslem. V osm jedu tramvají na fakultu. V 8.30 mám češtinu ve třídě 401. Dopoledne čtu český text, poslouchám učitelku a taky mluvím česky. Dnes píšeme test. Test není těžký, je lehký! Studujeme každý den šest hodin. V poledne jdu na oběd do menzy. Dnes si dám polévku, kuře a hranolky. Odpoledne máme konverzaci. Jsme ve třídě nebo ve studovně. Čeština končí ve 14.30. Potom posloucháme přednášku, díváme se na český.film nebo jdeme do města. Příští týden jdeme do divadla na Baladu pro banditu. Večer píšu domácí úkol a učím se nová slova. V sobotu a v neděli odpočívám. Někdy jsem trochu unavený. Rád poslouchám hudbu a čtu knihu. Mám tady nového kamaráda. Je z Finska. Má rád sport a kino. Rád hraje fotbal. Je mu 23 let. Jak se řekne česky „I like it here.?" Líbí se mi tady! Cvičení 1. Ptejte se na podtržená slova. 1..............................................? 2..............................................? 3..............................................? 4..............................................? 5..............................................? 6..............................................? 7..............................................? 8..............................................? 9..............................................? 10..............................................? 11..............................................? 12..............................................? 13..............................................? 14.................ľ............................? 15..............................................? 16..............................................? 17..............................................? 18..............................................? 19..............................................? 20..............................................? 21..............................................? 22..............................................? 23..............................................? 24..............................................? 25..............................................? 26..............................................? 2. Doplňte chybějící slova (bez textu!), pak srovnejte s textem Můj den. ..............se Stuart. Je mi 20. Jsem...... Anglie. Teď jsem v.............. republice. Studuju češtinu v.............................. na koleji............... hezký, ale malý pokoj. ' Každý den.............. v 7 hodin. Snídám kávu......mlékem a rohlík s máslem. V osm ............... tramvají na fakultu. V 8.30 mám češtinu ve..........401. Dopoledne........český text, poslouchám učitelku a taky............česky. Dnes píšeme test. Test není.............., je lehký! Studujeme každý den šest hodin. V poledne jdu.......oběd do menzy. Dnes si dám polévku, kuře a hranolky. Odpoledne máme konverzaci. Jsme ve třídě nebo ve studovně. Čeština............ve 14.30. Potom.............. přednášku,.......................na český film nebo jdeme do města. Příští týden jdeme do divadla na Baladu pro banditu. Večer..........domácí úkol a učím se nová slova. V sobotu a v neděli odpočívám. Někdy jsem trochu..............Rád poslouchám hudbu a.............knihu. Nerad tancujú. Mám tady nového kamaráda. Je z Finska. Má rád sport a kino. Rád........fotbal. Je .............23 let. Jak se............česky „I like it here?" Líbí se mi tady! i r L/r*™* c L** IL— i v Vy iL» Doplňte „nějaký", nebo „žádný". (Fill in "some" or "none". I Setzen Sie „irgendein" oder „kein" ein.) 1. • Máš nějaký česko-německý slovník? o Myslím, že na koleji mám _. 2. • Nemáš nějaký aspirin? o Je mi líto, ale nemám _. 3. • Hledáš propisovačku? Tamhle na stole je _. 4. • Hledám italskou restauraci. Nevíš, kde je nějaká? o Tady blízko koleje _ není. 5. • Prosím vás, jak se dostanu na věž? o Neznám tady _ věž. 6. • Kde je tady blízko nějaký bar nebo kavárna? o Hned tamhle na rohu je _. 7. • Potrebujú telefonovat. Nevidíš někde nějaký telefon? o Bohužel, _ nevidím. 8. • Musím se podívat do mapy. Nemáš nějakou? Já tu svoji mám v hotelu, o starou mám. Tvořte negativní věty. (Form negative sentences. I Bilden Sie Negativsätze.) mám nic děláme nic myslím na nic čtu nic vařím nic jedí nic dívám se na nic jdu nikam pojedou nikam je to nikde vidím to nikde přijde už nikdy je tady nikdo čekám na nikdo cfruim noc. 5 Doplňte v textu prepozice. Potom si text zdramatizujte. (Write the prepositions into the text. Then dramatize the text. I Setzen Sie in den Text die Präpositionen ein. Dann dramatisieren Sie den Text.) r. dárek M (gift I Geschenk) Dana a Mare sedí _ náměstí. Jsou _ výletě. Mají rádi malé město, kde nikdo nepospíchá. Jedí zmrzlinu a mluví spolu. • „Nechceš jít _ restaurace _ oběd? Je dvanáct." o „Ne, zmrzlina mi teď stačí." • „Vidíš tam _ rohu toho pána? To je asi tvůj učitel, ne?" ptá se Marc. o „Ano, je to on!" odpovídá Dana. „Co tady dělá? Vím, že učí_ Praze, ale tady_Benešově asi bydlí. A hele, jde_galerie. Půjdeme tam taky? Podívat se _ krásné obrazy?" o o o o o o o o o o Za chvíli. Teď jíme. Víš, _ co teď myslím?" Jak to mám vědět?" neděli." Proč?" Ty stále zapomínáš!" Já?" Kdo má_ neděli přijet?" Už vím! Tvůj otec!" Ano,__ něho myslím." Odkud přijede?" Berlína vlakem." Co dělá_ Berlíně?" Je tam služebně. Cestou zpátky si chce prohlédnout Prahu." Doma mám _ něho dárek. Hezkou knihu. Jsou tam krásné fotografie Prahy." To jsi hodná. Ještě nemám program__ neděli." Otec musí vidět Staré Město, Hradčany, Vltavu, Karlův most, orloj - jako každý turista." Chce se naobědvat _ restauraci. Znáš nějakou typickou českou restauraci?" To víš, že ano. Hned _ Starém Městě znám dvě. Otec si vybere. Jak dlouho tady zůstane?" Jen jeden den. Přespí_hotelu, má ho rezervovaný. A_pondě- '_ Prahy odjede. Jsem moc rád, že ho uvidím." t,Můžu jít taky _ restaurace _ oběd?" Ano, otec tě rád uvidí. Tak a teď už můžeme jít _ galerie. Nebo tvůj učitel_ galerie odejde." 13. Doplňte prepozice. Denisa je mladá manažerka. V létě jela na dovolenou do Itálie. Z Itálie píše dopis mamince. Ahoj, mami! Zdravím tě _ Itálie! Přijela jsem včera v poledne. Bydlím_........Livionne. Ubytování je dobré - hotel je _ moře. V hotelu je restaurace, bar, fitness centrum a_______________hotelu je bazén. S kamarádkou máme hezký dvoulůžkový pokoj s balkonem. V restauraci máme polopenzi a _______________oběd si kupujeme nějaké ovoce. Teď plánujeme, co budeme celý týden dělat. Nechci jenom od rána do večera plavat a opalovat se. Chtěla bych taky jet ______nějaký výlet. Asi pojedeme _________________města Ravenny, které je odtud asi 20 kilometrů. Pojedeme taky Florencie.____________ pátek plánujeme malý výlet lodí______________ nějaký ostrov. O víkendu půjdeme . pizzerie a__________ diskotéku_____________klubu a asi půjdeme...... _ nějaký koncert. _____Livionne odjedeme____________5 hodin odpoledne a domů____________ Prahy přijedeme _____________neděli ráno. Jsem ráda, že nejdu práce - budu celý den spát. _ pondělí budu mít ________ kanceláři hodně práce. V úterý pojedu Brna konferenci. To je______________ ^Itálie všechno. Jsem moc ráda, že jsem jela. Měla jsi pravdu — dovolená moře pro moje záda ideální! Jo, mám tebe krásný dárek! Měj se fajn a pozdravuj všechny doma. Tvoje Denisa 14. Odpovídejte. 1. Kde je Denisa? 2. Co je v hotelu? 3. Co je u hotelu? 4. Kam chce Denisa jet? 5. Kdy přijede do Prahy? 6. Kam jede potom? 7. Proč je Denisa ráda, že je u moře? 8. Co myslíte, jaký dárek má pro maminku? 15. Napište /řekněte dialog na téma: 1. Denisa přijela domů a dává dárek mamince. 2. Denisa je v práci a říká kolegům, jakou měla dovolenou. 3. Denisa plánuje s kamarádkou další dovolenou. 16. Pište. Denisa měla špatnou dovolenou. Píše nový dopis mamince. 17. Studujte nová slova z lekce 10. Spojte čísla a písmena. 1 .Poloha 2. Ubytování 3. Stravování 4. Služby 5. Doprava 6. Cena A. Kolik to stojí? .-t B. Kde a kdy budu jíst? C. Jak tam pojedu? D. Kde a jak budu bydlet? E. Co tam můžu dělat? F. Kde ie hotel?