MOTIVACE MOTIVACE obecně Motivace •z lat. movere - hýbat •hnací síla, která nás vede k určitému cíli •uvádí do pohybu psychické procesy Jak vzniká motivace? •nerovnováha v organismu •touha po slasti či prožitku •racionální zvážení situace •rozhodnutí jednat Fáze motivace I.fáze - MOTIVAČNÍ II. II. fáze - PREAKČNÍ III. III. fáze - AKČNÍ Dělení motivace •vnitřní x vnější –vnitřní - vychází z člověka, hnána vůlí, dána cíli, aktivní účast –vnější - povzbuzování druhými, hodnocení, ocenění •primární x sekundární –primární - vrozené biologické potřeby –sekundární - naučené tendence chování •vědomá x nevědomá –vědomá - víme, co děláme a proč to děláme –nevědomá - pudová, návykové chování MOTIVACE ve výuce Motivace ve výuce •Základní podmínka úspěšnosti • •navyšuje výkon žáka •ovlivnění klimatem třídy •frustrace > neefektivní práce, nuda, strach Dělení motivace •vnitřní motivace - pohnutky –zájem žáka o učení –vědomí žáka o přínosnosti –důležitá možnost volby (předmětu, tématu…) –hlavně bezproblémoví žáci – •vnější motivace - incentiva –je nařízeno se učit –zisk odměny x vyhnutí se následkům –strach z rodičů, vliv spolužáků Úloha učitele 1.Přizpůsobit motivaci cíli, obsahu a věku 2. 2.Brát v úvahu motivační krizi 3. 3.Vystihnout vhodnou formu motivace Klasifikace •vyjádřena numericky nebo verbálně •verbální vyzdvihuje snahu a schopnosti - praktická, ale zmatečná, nejasná •numerická motivuje, lépe vypovídá • o znalostech - snaha? tvořivost? Odměna a trest •správné uplatnění velmi pozitivní •upřednostnění odměn, trest neřeší příčinu chování •učitel nesmí podlehnout náladám či subjektivním okolnostem •názor na odměny ve výuce se různí Formy odměn •pohlazení •souhlas •dávání druhým za vzor •pochvala • •snižování frekvence •negativní motivační efekt • • Formy trestů •úkoly, po škole •poznámka, napomenutí, důtka •informování rodičů •ztráta výhod • •má zabránit opakování chování (realita?) •kritéria, přiměřenost • • Nemotivující faktory •autokratický styl výuky •strnulost vyučovacích metod •fádnost •nedostatek tvořivosti •nával informací •předmět bez praktického využití •důraz na známky a úspěchy • Dnešní trendy •přátelský přístup školy •prostor pro diskuzi •různorodost názorů •domluva •zapojení žáka do výuky • •nebezpečí: chaos, ztráta kázně • MOTIVACE ve výživě • •PROČ •jdete k nutričnímu terapeutovi? • Chci zhubnout… •… protože chci dobře vypadat. •… protože chci být zdravý. •… protože chci předcházet zdravotním potížím. •… protože chci být v dobré kondici, popř. si kondici udržet. • •Ale co když •CHCI PŘIBRAT? • • •Chci změnit svůj •ŽIVOTNÍ STYL! • Hlavní zásady •vnitřní motivace = větší úspěch •stanovení si reálných cílů •„motivační symboly“ Jak důležitou roli hraje nutriční terapeut v motivaci člověka? •další naděje = nová motivace •ohodnocení = podpora motivace v pacientovi •umět v pacientovi udržet motivaci Motivace nutričního terapeuta •náš celkový přístup k naší práci •naše schopnost komunikace s lidmi •naše psychická odolnost •náš plat J