Nikolić Aleksandra Matěj Martin ÒPaidagogos = pais + agein ÒPais = dítě ÒAgein = vést Ò Òprůvodce dětí, často vzdělaný otrok Òpečoval o výchovu dětí ze zámožných rodin Ò Ò ÒPedagogika je společenskovědní disciplína, která zkoumá záměrné ovlivňování vývoje osobnosti člověka ÒPodoby ovlivňování: výchova, vzdělávání, učení, vyučování apod. ÒPůvodně součástí filosofie, ale postupně se vymezovala jako samostatná vědní disciplína. ÒZáklady tomuto oboru jako systematické vědě položil v 17. století J. A. Komenský (1592–1670). ÒIntenzivní rozvoj v průběhu 19. a 20. století, kdy vznikla řada dílčích oborů. „Škola hrou“ „Opakování je matkou moudrosti“ Òporozumění podstatě výchovně vzdělávacího procesu Òseznámení se základy pedagogiky jako vědní disciplíny Òosvojení pedagogické dovednosti Òpochopení základních principů pedagogického myš�lení ÒVzdělávání a výchova v nejrůzněj�ších sférách života společnosti ÒObjasňuje výchovné jevy, procesy a systémy ÒStuduje a kriticky hodnotí my�šlenkové dědictví minulosti ÒSleduje vývoj �školství, výchovy a vzdělávání v zahraničí ÒVe spolupráci s dalš�ími vědními disciplínami formuluje nové vývojové trendy pro různé oblasti výchovy a vzdělávání ÒObecná pedagogika Ézkoumá základní pedagogické kategorie a obecné zákonitosti výchovných procesů ÒDidaktika Évěda o vzdělávání ve vyučování ÒTeorie výchovy Ézabývá se rozvíjením jedince v různých oblastech kultury a sociálních vztahů ÒSociální pedagogika Ézkoumá sociální vztahy v procesu výchovy a sociální kontexty výchovných jevů ÒTeorie výchovy a vzdělávání dospělých (andragogika) Éřeš�í problematiku výchovně vzdělávacího působení na dospělé po skončení š�kolní docházky ÒSrovnávací pedagogika Éporovnává pedagogické teorie, výchovně vzdělávací systémy a �školské soustavy různých zemí ÒDějiny pedagogiky Évysvětluje vývoj pedagogických idejí, praktických výchovných norem, institucí a �školských soustav ÒSpeciální pedagogika Ézabývá se teorií a praxí výchovy a vzdělávání dětí, mládeže i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami ÒPedagogika se opírá o výsledky zkoumání dalš�ích věd: biologie, sociologie, logika, filozofie, etika, estetika, psychologie ÒTyto disciplíny byly označovány jako pomocné vědy pedagogické, což nevystihuje jejich význam a postavení jako samostatných vysoce rozvinutých vědních oborů. ÒNa pomezí pedagogiky a spolupracujících vědních disciplín vznikly významné vědní obory, označované jako vědy hraniční: a)Filozofie výchovy, b)Ekonomie výchovy, c)Sociologie výchovy, d)Etika výchovy ÒFilozofie výchovy Ézkoumá výchovu ve vztahu k podstatě člověka a společnosti, ke gnoseologii a etice ÒEkonomie výchovy Ézabývá se financováním �školství a zkoumáním efektivity nákladů na vzdělávání ÒSociologie výchovy Éstuduje sociální podmínky a sociální důsledky vzdělávání ÒEtika výchovy Éře�ší problematiku mravních vztahů ve výchovně vzdělávacím procesu É É É É É ÒFilozofie - poskytuje vědeckou orientaci chápání vývoje výchovných procesů, ... ÒPsychologie - umožňující rozvoj psychických procesů a vlastností člověka... ÒSociologie - porozumění společenským vlivům výchovných procesů a jevů ve vztahu ke zvláštnosti jednotlivých sociálních prostředí... ÒDějiny –vysvětluje výchovné jevy v historických souvislostech... ÒVědy humanitní - etika, estetika, logika, právní vědy, lingvistika ÒVědy přírodní a lékařské - biologie, anatomie, fyziologie, hygiena, chemie ÒVědy technické, technologické, ekonomické, vědy o řízení - matematika, technologie, nauka o strojích, elektronika, ekonomika, kybernetika, teorie řízení, teorie her, teorie systému, vědecká technologie, logika, statistika Ò ÒVýchova Élidská činnost zaměřená cílevědomě a organizovaně na utváření tělesných a duš�evních stránek člověka ÒVzdělání Ésouhrn znalostí, které získáváme pomocí vzdělávání, výuky a studia specifických vědomostí ÒCíl ÉCíl výchovy a vzdělávání se v nejobecněj�ší rovině charakterizuje jako plný, v�šestranný rozvoj osobnosti Ò ÒVěda o metodách vědecké práce v pedagogice Òsystém teoretických principů, metod a způsobů popisu, analýzy a objasňování pedagogických jevů Ò zahrnuje i praktické otázky plánování, realizace a publikování výzkumných prací, normy a etické principy vědecké práce aj. Ò z kriticky zhodnoceného historického dědictví pedagogiky Òz poznávání a srovnávání různých pedagogických teorií a výchovných a vzdělávacích systémů v zahraničí Òz poznatků empirického výzkumu jan-amos-komensky-portret.jpg DĚKUJI ZA POZORNOST!