NOMINATIVE AND ACCUSATIVE CASES OF PLURAL NOMINATIVE Ma -1 muž - muži student - studenti Čech - Češi Francouz - Francouzi mobile E (- ec, - ek) - cizinec - cizinci Portugalec - Portugalci Turek - Turci pes - psi - OVÉ- some nationalities + other people + tel, an - É - učitel - učitelé ! přítel - přátelé! Angličan - Angličané Američan - Američané Švéd - Švédové Nor - Norové Řek - Řekové Rus - Rusové otec - otcové strýc - strýcové ekonom - ekonomové for nouns and adjectives h-z drahý - drazí ch-š Čech - Češi k-c hezký - hezcí r-ř profesor - profesoři d-ď mladý - mladí t-ť student - studenti n-ň červený - červení ský - ští portugalský - portugalští cký - čtí americký - američtí Irregular forms : člověk - lidé každý - všichni Adjectives : ten velký moderní - ti velcí moderní Mi + hard, neutr.c. - Y kampus - kampusy sešit - sešity dům - domy + soft c. - E čaj - čaje pokoj - pokoje mobile E koberec - koberce Adjectives: ten velký moderní - ty velké moderní F + a - Y žena - žena káva - kávy + e/ě - E/Ě nemocnice - nemocnice židle - židle přítelkyně - přítelkyně tramvaj - tramvaje sknn - skříně mrkev - mrkve broskev - broskve kost - kosti místnost - místnosti bolest - bolesti noc - noci Irregular forms: paní - paní!! každá - všechny Adjectives: ta velká moderní - ty velké moderní N + o - A město - města okno - okna + e - E moře - moře -ATA kuře-kuřata rajče - rajčata + í - í náměstí - náměstí nádraží - nádraží Irregular forms: to dítě - ty všechny děti !! každé - všechna + cons. - E mobile E + st,-c -I Asdjectives: to velké moderní - ta velká moderní ACCUSATIVE Mi, F, N: NOM =ACC. Ma + hard, neutr. c. - Y student -studenti - studenty profesor - profesoři - profesory + soft. c., tel - E muž - muži - muže učitel -učitelé - učitele přítel - přátelé - přátele Adjectives: ten velký moderní - ti velcí moderní - ty velké moderní Compare: Ma : To jsou vysocí studenti (pl. nom.) - Vidím vysoké studenty(pl. acc.) Mi: To jsou vysoké domy (pl. nom.) - Vidím vysoké domy (pl. acc.) 1. bažina 2. džungle 3. jezero 4. kopec 5. les 6. nic re 7. oceán 8. ostrov, poloostrov 9. peklo 10. pláž 11. poušť 12. ráj 13. rybník 14. skála 15. sopka, vulkán 16. svět 17. úricii 18. Země; země marsh jungle lake hill forest sea ocean island, peninsula hell beach desert paradise pond rock volcano world valley the Earth, country, ground V České republice není/nejsou džungle V České republice je/jsou; lesy V mé zemi není/nejsou: V mé zemi je/jsou: Laura a Sandra mají velké plány Regular plural forms 4. Najděte a podtrhněte formy plurálu. Laura a Sandra mají velké plány Laura a Sandra jsou studentky. Studujou na univerzitě. V červnu dělají zkoušky. Ted píšou těžké testy a čtou tlusté učebnice a slovníky. Venku je krásné počasí, ale dobré studentky nemůžou myslet na hezké kluky, veselé kamarádky, rychlá auta, výborné filmy a dobré kluby, kavárny a diskotéky. Musí myslet jenom na knihy, učebnice a slovníky. Ale všechny zkoušky jednou končí, a pak mají Sandra s Laurou velké plány. Budou cestovat. Cekají je exotické země, krásné pláže, teplá moře, výborná vína, dobrá jídla a moderní auta. A možná taky nějaké romantické lásky... Nebo opravdová LÁSKA? Opravdová láska je jenom jedna. 5. Analyzujte text. Napište plurály do tabulky. Jaká koncovka je nejčastější? -a -e -y Nouns ending in -o or -um Mainly nouns ending in ž, š, č, ř, j or -e Many other nouns 6. Najděte rozdíly. 7. Řekněte v plurálu. 1. Kupujú (rohlík). 2. Studentka čte (učebnice). 3. Chtěla bych tři (káva). 4. Chtěl bych (papír a obálka). 5. Znáš (film)? 6. Vidíš (auto)? 7. Znáš (restaurace)? 8. Alice nepoužívá (parfém). 9. Jana používá (slovník). 1 0. Žena používá (krém). 11. Alena kupuje (džus). 12. Máte (banán)? 13. Hledáš (kamarád)? 1 4. Doma mám (stůl a židle). 15. Adam studuje (dokument). 16. Marie kupuje (ananas). 17. Máš dva (dům)? 18. Na Vánoce kupujú (dárek). 19. Hledám dva (pes). 20. Hledám moje (dítě). 21. Znáš ty (člověk)? 8. Odpovídejte. Používejte plurál. 1. Co potřebujete, když studujete nebo cestujete? 2. Co potřebujete, když chcete být zdravý? 3. Co potřebujete, když připravujete party? 4. Jaké dárky obvykle kupujete na narozeniny? 5. Jaké dárky jsou nejlepší pro ženy, muže a děti? 6. Co potřebujete, když zařizujete nový byt? 7. Co vidíte z okna, když jste doma / ve škole? 8. Jaké věci používá moderní člověk každý den? 3. Podtrhněte správné odpovědi k textu Laura a Sandra mají velké plány. 1. Laura a Sandra jsou 5. Venku je 9. Sandru a Lauru čekají a) studentky a) krásné počasí a) romantické lásky b) herečky b) špatné počasí b) studená moře c) prodavačky c) normální počasí c) špatná vína 2. Studujou 6. Dobré studentky nemůžou myslet 10. Opravdová láska je a) ve škole - a) na hezké kluky a) dvě < b) na univerzitě b) na zajímavé filmy b) tři c) v Praze c) na dobré zmrzliny c) jedna 3. Dělají zkoušky 7. Laura a Sandra mají a) v květnu a) malý plán b) v červnu b) velké plány c) v červenci c) velké problémy 4. Ted' píšou 8. Laura a Sandra chtějí v létě a) tlusté testy a) cestovat b) velké testy b) studovat c) těžké testy c) pracovat 4. Jsou tato slova singulár, plurál nebo oboje? vína voda káva židle auta jídla vesnice počítač pomeranče nádraží květiny galerie kanceláře knihy instituce stoly rádia čaje bakterie náměstí okna pití bary města učebnice doktorka nemocnice domy videa hospoda kina 5. Řekněte, co tam nepatří. 1. Jídlo jsou rohlíky, chleby, jogurty, guláše, sýry, salámy a kávy. 2. Léky jsou aspiriny, vitaminy, antibiotika, oční kapky a nosní kapky. 3. Kosmetika jsou make-upy, pleťová mléka, jogurty a krémy. 4. Zelenina jsou pomeranče, zelí, okurky, mrkve, špenáty a brokolice. 5. Hudební nástroje jsou flétny, violoncella, piana, kytary, saxofony a rádia. 6. Ovoce jsou banány, pomeranče, jablka, ananasy, papriky, manga a avokáda. 9 Máte mobil? Diskutujte o tom, jestli jsou mobily dobré nebo špatné a proč. 10. Poslouchejte text. Najděte formy plurálu. Mobily - pro a proti lana říká: „Já myslím, že mobily jsou výborné. Když máte nějaké problémy, můžete vždycky nluvit s kamarády. Taky máte pořád nové informace. Ale nejlepší jsou textové zprávy, yšechny moje kamarádky mají mobily, a tak si ve škole píšeme „esemesky". V naší rodině používáme mobily všichni: rodiče i obě sestry. Mobily jsou perfektní! Já mám dva mobily j můj přítel má taky dva. Bez mobilu nemůžeme žít." Marta říká: „Mobilní telefony nesnáším. Vím, že jsou situace, kdy můžou být praktické. Me proč musí lidi telefonovat v obchodě nebo v restauraci? Já nechci poslouchat jejich problémy. Nejhorší jsou řidiči na ulici. Řídí a přitom telefonujou - a to je nebezpečné. Taky myslím, že každý člověk potřebuje být někdy sám a nedostávat pořád nové a nové nformace. Lidi myslí, že budou šťastní, když budou mít dvě auta, dvě televize, dva mobily, tle... Jé, promiňte, zvoní mí mobil!" rve; Pozorujte: Three steps to the Czech counting 0. "The zero step" is used for buying food, e. g. dvakrát kávu, třikrát guláš etc. See page 57. 1. The first step: 2, 3, 4 + the nominative plural. See here: DVA, TŘI, ČTYŘI studenti, banány DVĚ, TŘI, ČTYŘI kávy, židle DVĚ, TŘI, ČTYŘI auta 2. "The second step": When buying and counting things you will hear forms like „dolaru, korun, piv". This is the genitive plural, that is used after numerals higher than five. Remember the model, which can be used with the majority of nouns: 5 dolaru? To je 150 korun a 5 piv. 11. Poslouchejte. Doplňte dialogy. I. 3. Zo si přejete? __, máte známky? íhtěl bych________mléka a dva_____. Ano, máme. b je všechno? Tak__________známky na dopisy_____________? \no,__________________. 12,80. !. 4. ^rosím? Dobrý den. Co si dáte? chtěla bych čtyři_____________._ , dva rohlíky Dáme si dvě_________, dvě___________a dva i_________avokáda. A ke guláši _____________________nebo knedlíky? _________________________________________________......._______? Knedlíky. vie, děkuju. To je všechno. 12. Změňte věty podle modelu. například: Třikrát kávu, prosím. - Tři kávy, prosím. . Dvakrát preso a třikrát zmrzlinu. !. Čtyřikrát čaj a dvakrát dort. i. Třikrát omeletu a čtyřikrát salát, prosím, f. Čtyřikrát pivo! i. Prosím vás, dám si dvakrát řízek. 3. Chtěl bych dvakrát polévku. 7. Chtěla bych dvakrát Fantu a čtyřikrát sodu. J. Chtěli bychom dvakrát becherovku a třikrát matonku.