SOCIÁLNÍ LÉKAŘSTVÍ MUDr. Irena Vyzulová Veřejné zdravotnictví I. v zubním lékařství (jarní semestr 2013 MC900433119[1] Sociální lékařství (SL) o podmínky absolvování kolokvia (předtermíny v týdnu od 21.5.) o materiály: 1.otázky ke kolokviu, 2.témata písemných prací, 3.pokyny pro citování odborné literatury o témata přednášek o úvod do sociálního lékařství – historie oboru, jeho obsah, poslání a základní metody o o o Sociální lékařství - písemná práce oTermín odevzdání – do 14.5. 2013 zde oKaždá práce je originál !!! oCITACE ! 1. odlišit vlastní text autora o od textu převzatého o 2. určit z jakého pramene převzatý o text pochází o!!! seznam použité literatury a internetových zdrojů !!! o oKdo neodevzdá práci, nemůže ke kolokviu! o Studijní literatura o oHolčík, J., Žáček, A., Koupilová, I.: Sociální lékařství. Brno, MU 2002, 137 s. o oPřednášky (IS, studijní materiály) Sociální lékařství – témata přednášek (1) o19.2.- Organizační informace. Úvod do sociálního lékařství. o26.2.- Rutinní zdravotnické statistiky o 5.3.- Demografie o12.3.- Standardizace. Úmrtnostní tabulky. o19.3.- Zdravotní stav české populace. o26.3.- Zhoubné nádory jako zdravotně -sociální problém Sociální lékařství – témata přednášek (2) o 2.4.- Úvod do epidemiologie. Ukazatele orální epidemiologie o 9.4.- Měření frekvence nemocí v populaci o16.4.- Diagnostické testy, screening o23.4.- Epidemiologické studie o30.4.- Rizika v epidemiologii o 7.5.- Odevzdání písemných prací. Konzultace. o14.5.- Odevzdání písemných prací. Konzultace. o o Předtermíny od 21.5. do konce května ! o o Sociální lékařství (SL) a veřejné zdravotnictví (VZ) oteoretické, sociomedicínské, interdisciplínární obory, kt. nelze jednoznačně oddělit oSL představuje teoretickou a metodologickou základnu soustavy péče o zdraví, teoretický základ VZ oVZ staví na předpokladu, že zdraví, péče o zdraví a zdravotnictví je významná veřejná priorita, veřejný statek a všeobecně humánní hodnota oVZ (a zdravotní politika) – hlavní aplikační oblasti SL ovztah pojmů SL a VZ - obdoba návaznosti teorie a praxe o (zákl. vědním a výukovým oborem je SL, VZ - souhrn činností politických, administrativních a organizačních) o Sociální lékařství v soustavě lékařských věd o oSvět – členitý, komplexní systém – má svůj řád a pevnou hierarchii Þ lze studovat ve 3 základních stupních systémového seskupení, o na úrovni: o o nmolekul, buněk a orgánů ® základní biomedicínské ob. nlidského individua ® klinické biomedicínské ob. n nhumánních skupin ® sociomedicínské obory o Sociální lékařství oZákladní biomedicínské obory – metoda: laboratorní experiment oKlinické biomedicínské obory – metoda: pozorování, kazuistika, zkušenost, laboratorní vyšetření a kontrolovaný pokus. Individuální zdravotní potřeby lidí. o ® stanovení diagnózy + léčba oSociomedicínské obory – orientace na zdrav. problémy humánních skupin® hygiena, epidemiologie, soc.lékařství + veř.zdravotnictví + lékařská etika atd. Sociální lékařství o Sociální lékařství odráží úplnost vztahů mezi lékařstvím a společností, bez ohledu na jakoukoli doktrínu či ideologii. Jeho cílem je signalizovat všechny situace, v nichž lékařství může přispět k lepší sociální struktuře, optimálnímu zdraví a zdokonalení společnosti. o o ( Jules Guérin: Gazette médicale de Paris, 1848) o Sociálně lékařství - historie oobor se soustavně rozvíjí od 20. let 20. st. - tehdy poprvé formulovány a řešeny sociálně zdravotní problémy provázející rozvoj průmyslu, vědy a demokracie opo 1.sv.v. na LF v Evropě → pracoviště, reagující na sociálně- medicínský pohyb v myšlení lékařů = Ústavy sociálního lékařství (Berlín, Utrecht, Nancy…..) oČR – Brno- Ústav SL na LF MU (1922) – prof. Dr. Hamza, Praha- LF UK prof. Dr. Pelc (1935), o první představitel a prof.SL Fr. Procházka ( SL – soubor všech zdravotních potřeb sociální péče) oobdobí mezi válkami – obor hledá identitu a snaží se zařadit mezi ostatní medicínské vědní obory opo 2.sv. válce – SL pod politickým tlakem, vnucená ideologická orientace opo r. 1989 –obtížné období, snahy o omezení až likvidaci oboru o Sociální lékařství – potíže s názvem oSociální - z latiny - societas o - socius o - socialis o v současnosti – ve významu společenský – emocionálně neutrální o oLékařství – námitky neobstojí – v lékařství nejde jen o léčení, ale o všechny druhy odborných činností o Sociální lékařství ovědní, medicínský a interdisciplinární obor, kt. se zabývá zdravím populace a péčí o zdraví ve společnosti oInterdisciplinární Þ epidemiologie, demografie, sociologie, ekonomie, právo, psychologie, etika… oZdraví populace a péče o zdraví Þ o 1) Jaké je zdraví populace? o 2) Proč je takové? o 3) Jak ho můžeme zlepšit? o oCíl SL: přispět ke zlepšení zdraví lidí ! o Z obecně teoretického hlediska vychází SL ze 3 zákl. otázek --- 1,2,3. Tyto zmíněnné 3 otázky jsou studovány v širokých sociálních souvislostech a v návaznosti na vývoj politických, ekonomických, legislativních a dalších sociálních okolností o oZ hlediska výuky, výzkumu a zdravotnické praxe Þ funkce o 1/ poznávací + metodická o 2/ hodnotová, postojová, morální 3/ aplikační + formativní o 4/ výchovná o Sociální lékařství Interdisciplinarita a široké zaměření SL přisuzuje oboru mnoho fcí a úkolů. Z hlediska výuky, výchovy a zdr.praxe lze označit 4 zákl. Fce, kt. Na sebe navazují a vzájemně se prolínají 1. Fce metodická a poznávací – SL se zabývá jevy , které lze definovat, měřit, srovnávat , vztahy, kt. Lze kvantifikovat , studovat a vysvětlit a hypotezami, kt. Lze ověřit. Jde o moderní epidemiologii, chápanou jako studium událostí majících vztah ke zdraví a využití výsledků studia ke zvládnutí zdravotních problémů 2. Fce hodnotová, postojová a morální - význanou disciplinou v této obl. Je filozofie a lékařská etika – jako kritické zkoumání morálních aspektů rozhodování ve zdravotní péči 3.Fce aplikační a formativní - - příprava návrhů, realizace nejrůznějších opatření, které mají přispívat k vytváření, fci, kontrole i hodnocení systému zdravotní péče. Do této oblasti bývá začleňována problematika řízení zdravotnictví, vč. Jednotlivých zdrav. zařízení 4.Fce výchovná – pregraduální výchova na LF postgraduýlní výchova a další vzdělávání všech zdrva. Pracovníků i široky komplex výchovy ke zdraví orientovaný na celou občanskou veřejnost D21F3997 Toto schema velmi zjednodušené, např. ve způsobu života je skryta celá řada významných okolností ( např. kouření - relativně samostatná det. Zdraví, obezita, sedavý způsob života, stress, výživa, alkohol a drogy). alkoholtabak08_graf2 o or. 2011 o o1. Lucembursko o2. Česká rep.(9,8 l) o o Spotřeba piva celkem v ČR v letech 1948 – 2009 (litry/ obyvatele/ rok) Tragická statistika kouření - celosvětově o1,3 miliardy kuřáků o100 milionů úmrtí za 20.stol. oPočet úmrtí 4,8 mil./rok o> ¾ kuřáků žije v zemích s nízkými a nižšími středními příjmy(dle HDP) oV zemích s vysokými příjmy prevalence kouření klesá oKaždá vykouřená cigareta zkracuje život o 5 minut oPrognoza – při zvyšování počtu kuřáků současným tempem zemře v r. 2020 v důsledku kouření 10 milionů lidí o Podíl denních kuřáků u dospělé populace a změny v období 1999 – 2009 (vybrané země OECD) o Podíl denních kuřáků dle pohlaví (2009) Tragická statistika kouření –Česká republika okouří 2,3 mil. osob –26% dospělé populace, tj. 29% osob nad 15 let – průměr EU – 28% o (průzkum Eurobarometr 2012) o250 000 mladistvých do 18 let (více dívek) !!! o21 miliard cig./rok o18 000 lidí zemře ročně následkem kouření (+ 3000 lidí následkem pasivního kouření) o½ pravidelných kuřáků zemře následkem kouření (ZN, KVS, plicní choroby, aj…) o MP900178822[1] Ekonomika a kouření cigaret oRoční náklady na léčbu kuřáků v ČR - o cca 80 miliard Kč oRoční příjem z daní na tabákové výrobky – cca 35 miliard Kč o o zátěž zdravotního systému ČR, společnost na kuřáky značně doplácí!!! A co Vy ? Kouření zdravotníků a mediků ov ČR o oKouří 16 % lékařů o oKouří 40 % sester o oKouří 20% mediků o MP900409709[1] o Výběrové šetření o zdravotním stavu a životním stylu v ČR ( ÚZIS 2006) o Kouří 26,8% dospělé populACE. 4000 RESPONDENTŮ Tragická statistika kouření o oSlovo psychologa: „Lidé kouří ne proto, že chtějí kouřit, ale protože nemohou přestat“. oSlovo statistika: „ Pokud by všichni kuřáci v ČR přestali kouřit, jedna třetina onkologů by byla bez práce“. oSlovo filozofa: „ Závislost nelze jen tak vyhodit oknem. Musíte ji laskavě svést ze schodů, doprovodit ji ke vchodu a vypoklonkovat ze dveří“ (M. Twain) MP900341701[1]