Praktické cvičení č.7a datum__________ jméno__________________ Téma praktika: Seznámení se s konstrukcí a funkcí osmometru měřícího osmolalitu na principu snížení bodu tuhnutí (kryoskopie). Přístroje a pomůcky. Osmometr Advanced Instruments, MO 310 Osmometr Arkray (Osmostation OM-6050) Analytické váhy Mettler Laboratorní sklo (odměrná baňka 100ml, nálevka, kádinka, váženka, střička, skleněné pipety, pístové pipety, zkumavky) Chlorid sodný p.a. (NaCl, m.h. 58,44) glukóza (m.h. 180,16) Úkoly: a) Ověření měřícího rozsahu (200-2000mmol/kg) b) připravit 100 ml roztoku NaCl o koncentraci l000 mmol/l. c) ředěním základního roztoku NaC1 připravit vzorky o koncentraci 100; 200; 300. . . . . l000mmol/l d) Sestrojit kalibrační křivku (závislost naměřené hodnoty osmolality na koncentraci roztoku NaC1) pomocí tabulky a grafu Microsoft Excel e) Zjistit „aktivitní/osmotický koeficient“ pro vodný roztok NaCI o různé koncentraci (100; 200; 300………. l000mmol/l) Osmolalita [mmol/kg] / Konc. NaCl [mmol/l] f) Změřit osmolalitu 3 vzorků séra se známou koncentrací močoviny, glukózy, Na a K. g) Porovnat naměřené hodnoty osmolality s vypočítanou osmolalitou podle vzorce: 2x Na [mmol/l] +K [mmol/l] + močovina [mmol/l] + glukóza [mmol/l h) změřit osmolalitu roztoku glukózy (100 mmol/l) a roztoku Na Cl ( 100 mmol/l), porovnat výsledek a zdůvodnit rozdíl naměřených hodnot h) Zjistit osmotické okno (osmolalita naměřená - osmolalita vypočítaná) číslo vzorku konc. NaCl mmol/l osmolalita osmotický koeficient 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Komentář: ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___ čís vzorku Na mmol/l K mmol/l močovina mmol/l glukóza mmol/l Osmolalita vypočítaná Osmolalita naměřená Osmotické okno 1 2 3 Komentář: ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___