Člověk a jeho svět Tematický okruh „ Člověk a jeho zdraví“ Očekávané výstupy z RVP ZV: • uplatňuje zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; vhodným chováním a činnostmi projevuje vztah ke zdraví • využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života • účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob • ošetří lehká poranění a zajistí lékařskou pomoc 1. a 2. ročník Ročníkové výstupy Učivo Tematické náměty Průřezové téma Klíčové kompetence • pojmenuje jednotlivé části lidského těla a orientuje se ve funkcích nejdůležitějších vnitřních orgánů • rozpozná obvyklé příznaky běžných nemocí • ošetří drobná poranění • s pomocí dospělého uplatňuje základní návyky osobní hygieny • lidské tělo – nejdůležitější orgány • běžné nemoci – rýma, kašel, chřipka aj. • ošetření drobných poranění - odřeniny, řezné rány • tělesná hygiena – péče o zuby, kůži, vlasy, pravidelné mytí rukou před jídlem, po použití WC, základní hygienické potřeby Znám lidské tělo a umím ho správně pojmenovat a pečovat o něho. Kompetence k učení Kompetence pracovní Kompetence sociální a personální 3. ročník • pojmenuje cesty přenosu nejčastějších infekčních chorob a dovede se podporou dospělého před nimi chránit • uplatňuje doporučené preventivní zásady při pobytu na přímém slunci • předcházení nemocem – otužování, zdravá životospráva, očkování, dodržování hygienických zásad: používání kapesníku, mytí rukou, omývání ovoce a zeleniny aj. • slunění – doporučovaná doba prospěšného slunění, rizika opalování na poledním slunci, ochranné kosmetické prostředky Zdraví a nemoc. Rozumné slunění člověku prospívá, nadměrné však škodí. Kompetence k učení Kompetence sociální a personální 4. ročník • popíše stavbu lidského těla a funkci vnitřních orgánů • zná a uplatňuje základní preventivní opatření proti infekčním chorobám • v případě nutnosti naváže kontakt s lékařem • stavba lidského těla – vnitřní orgány a orgánové soustavy • očkování, ochrana před infikovaným hmyzem • sociální dovednosti – komunikace s lékařem v modelových situacích Rozumím stavbě lidského těla. Vím, jak se mám v přírodě chránit před přenašeči Kompetence k učení Kompetence pracovní Kompetence sociální a personální • orientuje se v příruční lékárničce a ošetří lehčí poranění • umí se vhodně obléknout pro sport a volný čas • uložení léků v domácnosti, pravidla užívání léků • oblečení a obuv pro volný čas a sport • tělesná hygiena po skončení pohybové aktivity infekčních chorob. Umím se vhodně obleknout pro volný čas a sport. Kompetence komunikativní 5. ročník • na základě osvojených znalostí zařazuje do denního režimu činnosti v hodné z hlediska zdraví • samostatně uplatňuje základní pravidla intimní hygieny • řídí se základními pravidly pro užívání léků • vhodně reaguje na situaci úrazu a v případě potřeby přivolá záchranou službu • pracovní den školáka – pracovní povinnosti, osobní záliby a aktivní pohyb, dostatečný spánek • volný čas - spontánní pohybová aktivita, zájmová činnost, sportování↔ sledování televize, práce s počítačem • intimní hygiena chlapců a dívek – pravidelné sprchování a mytí genitálií, pravidelná výměna spodního prádla, hygiena dívek v období menstruace • léky - rizika jejich užívání bez vědomí dospělého • první pomoc při méně závažných poraněních – distorse kotníku, jednoduchá zlomenina, krvácení Sestavím denní režim školáka pro pracovní a víkendový den. Jak trávím volný čas. Hygiena v dospívání. Nemanipuluji s léky bez vědomí rodičů. Umím poskytnout první pomoc. Kompetence k řešení problémů Kompetence sociální a personální Kompetence pracovní Kompetence občanské 1. a 2. ročník • orientuje se v nabídce zdravých a méně zdravých pokrmů a nápojů • označí potraviny, které škodí zubům • rozmanitost stravy – potraviny, které nám prospívají, nápoje vhodné pro děti • cukrovinky a slazené nápoje Vím, co mně prospívá a škodí. Jak předcházet zubnímu kazu. Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů 3. ročník • rozdělí potraviny do skupin s vysokým obsahem cukru, tuku a soli • vybere z potravního koše potraviny, které dětem i dospělým prospívají • sestaví příklad zdravé svačiny pro školáka • zásady zdravého stravování – pestrá strava, dostatek ovoce a zeleniny, více potravin z obilovin a luštěnin, pitný režim • výživová doporučení pro děti - správná volba jídla Pestrá strava základ zdravé výživy. Kompetence k řešení problémů Kompetence sociální a personální Kompetence pracovní 4. a 5. ročník • uvede potraviny bohaté na bílkoviny, tuky a uhlovodany • orientuje se v zásadách zdravé výživy • porovná nabídku rychlého občerstvení se zásadami zdravé výživy • uvědomuje si souvislosti mezi nezdravou výživou a civilizačními chorobami • základní složky potravy – zdroje bílkovin, cukrů, tuků, vitamínů a minerálů • pyramida výživy – optimální složení stravy • nabídka rychlého občerstvení a její rizika • výživa a civilizační choroby – zubní kaz, obezita aj. • vliv stravování na zdraví člověka – zdravé Potraviny pro energii a růst. Upřednostňujeme potraviny, které prospívají našemu zdraví. Co vede Kompetence k řešení problémů Kompetence občanské Kompetence sociální a personální Kompetence • sestaví jednoduchý jídelníček v souladu se zásadami zdravého stravování • rozpozná klamavou reklamu na potraviny zaměřenou na děti svačiny, zdravý jídelníček, zdravý pitný režim • komerční reklama na potraviny k obezitě. Mediální gramotnost. pracovní Očekávané výstupy z RVP ZV: • uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku • rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození • chová se obezřetně při setkání s neznámými lidmi, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná • v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě 1. a 2. ročník Ročníkové výstupy Učivo Tematické náměty Průřezové téma Klíčové kompetence • rozlišuje role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi a rozumí způsobům vzájemného vyjadřování lásky mezi členy rodiny • poskytne pomoc kamarádovi v drobných nesnázích • orientuje se v tělesný rozdílech mezi mužem a ženou • chová se obezřetně při setkání s neznámými lidmi • rodina – kdo do ní patří, projevy lásky mezi členy rodiny • vztahy mezi vrstevníky – kamarádství, vzájemná pomoc • sexuální zneužívání – dobré a špatné dotyky, nebezpečné návrhy • sociální dovednosti – hry typu „Co kdyby/s“… např.: Co kdyby se tě někdo z dospělých hladil a tobě by to bylo nepříjemné? Co kdyby někdo telefonem zjišťoval, zda jsi doma sám? Máme se rádi a vzájemně si pomáháme. PT: Osobnostní a sociální výchova: Sociální rozvoj: poznávání lidí, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace Kompetence: komunikativní, sociální a personální, občanské 3. ročník • popíše své postavení v rodině • svěří se důvěryhodné osobě s osobním problémem • vysvětlí, v čem se liší tělo muže a ženy, dovede správně pojmenovat pohlavní orgány • práva a povinnosti dítěte v rodině – právo na lásku, vzdělání, ochranu zdraví, soukromí, ochranu před týráním a zanedbáváním aj. • tělesný vzhled - odlišnosti ve stavbě těla muže a ženy Mám právo žít v milující a pečující rodině. Vím, jak jsem se narodil. PT: Osobnostní a sociální výchova: Osobnostní rozvoj: psychohygiena • orientuje se ve vývoji dítěte před a po narození • odmítne komunikaci a dotyky, které jsou mu nepříjemné a v případě potřeby požádá o pomoc blízkou (důvěryhodnou osobu) • početí a narození dítěte - elementární znalosti • sexuální zneužívání dětí – blízké a cizí osoby • sociální dovednosti – hry typu „Co kdyby/s“… např.: Co kdyby se před tebou někdo odhaloval? Co kdyby ti neznámý člověk sliboval, že ti něco zajímavého ukáže nebo daruje? Moje tělo patří jenom mně. Dovedu se svěřit blízké osobě a požádat ji o pomoc. Sociální rozvoj: komunikace (asertivní, obrana proti agresi a manipulaci) Kompetence: komunikativní. k řešení problémů, občanské 4. a 5. ročník • vysvětlí, proč je kamarádství založeno na důvěře, společných zájmech a vzájemné pomoci • orientuje se v tělesných a fyziologických změnách v období dospívání • nepoužívá vulgární slova z oblasti sexuality • uplatňuje etické chování vůči druhému pohlaví • orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování • orientuje se v základních otázkách početí, těhotenství, porodu a péče o novorozence • zná rizika přenosu infekce viru HIV • dovede otevřeně říci, co chce a nechce, umí odmítnout podezřelé návrhy a sliby, nepříjemné dotyky aj. • uplatňuje pravidla bezpečného internetu • komunikuje s dětským krizovým centrem, linkou důvěry • komunikace s vrstevníky – osobní dovednosti: asertivní komunikace, respektování, pomáhající a prosociální chování, péče o dobré vztahy mezi spolužáky • druhotné pohlavní znaky – pohlavní ochlupení, zvětšování prsů • pohlavní orgány, menstruace, poluce • základy lidské reprodukce – početí, vývoj a narození dítěte • sexuální chování – pocity, představy, touhy, první zamilovanost; kultivované vztahy mezi dívkami a chlapci • HIV – riziko přímého kontaktu s krví cizího člověka při poskytnutí první pomoci, manipulace s použitými injekčními stříkačkami aj. • internetová bezpečnost – nesděluje osobní údaje, nedomlouvá si schůzky s neznámými osobami • komerční sexuální zneužívání dětí – dětská pornografie, dětská prostituce, prevence – dovednosti • komunikační obrana proti manipulaci a agresi • sociální dovednosti – hry typu „Co kdyby/s“… např.: Co kdyby ti někdo prostřednictvím internetu nabízel schůzku? Co kdyby tě někdo za úplatu přemlouval k fotografování? Co kdyby ti někdo do telefonu říkal něco neslušného? Vzájemně si rozumíme a rádi si pomáháme. Moje tělo se bude měnit, porostu a jednou budu dospělý. Umím odmítnou podezřelé návrhy a sliby. Chráníme se před nebezpečnými lidmi. Vím, kde hledat pomoc v případě vážných nesnází. PT: Osobnostní a sociální výchova: Sociální rozvoj: poznávání lidí, mezilidské vztahy, asertivní komunikace, kooperace, obrana proti agresi a manipulaci Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské Očekávané výstupy: • v modelových situacích předvede jednoduché způsoby odmítání návykových látek • uplatňuje účelné chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události 1. a 2. ročník Ročníkové výstupy Učivo Tematické náměty Průřezové téma Kontexty a přesahy • označí nebezpečná místa ve svém okolí • odmítne komunikaci s neznámými lidmi • uplatňuje pravidla bezpečného chování doma i mimo domov • riziková místa – výtah, schodiště, dopravní prostředky, park, opuštěné budovy, staveniště aj. • bezpečná místa pro hry – dětská hřiště, sportoviště, přírodní areály • sociální dovednosti – hry typu „Co kdyby/s“… např.: Co kdybys byl doma sám a někdo zazvonil? Co kdyby ses ztratil rodičům? Co kdyby s tebou do domu, kde bydlíš, vstoupil neznámý člověk? Místa v blízkém okolí, kterým se raději vyhnu. Neotevřu neznámé osobě, neodejdu s neznámou osobou. PT: Osobnostní a sociální výchova: Osobnostní rozvoj: psychohygiena Sociální rozvoj: komunikace (asertivní, obrana proti agresi a manipulaci) Kompetence: komunikativní, občanské 3. ročník • navrhne způsoby bezpečného chování v souvislosti s rizikovými místy v nejbližším okolí • přivolá pomoc dospělého nebo policie pro sebe nebo jiné dítě • bezpečné chování při činnostech s vrstevníky na ulici, hřišti, v neznámém prostředí, v podmínkách silničního provozu • sociální dovednosti – hry typu „Co kdyby/s“… např.: Co kdyby se s tebou pokusil neznámý člověk navázat hovor, když jsi zrovna sám? Bezpečná místa pro dětské hry a sportovní aktivity. Kompetence k řešení problémů Kompetence občanské 4. ročník • projevuje účelné způsoby chování v situacích osobního ohrožení a komunikuje (v modelových situacích) se službami specializované pomoci • chová se obezřetně na neznámých, méně frekventovaných místech a při styku • krizové situace – šikanování, týrání • sociální dovednosti – chování ve výtahu, na veřejném WC, v dopravním prostředku, parku, odlehlých místech • hry typu „Co kdyby/s“… např.: Co kdyby ti Kde se cítím bezpečně. Kde jsem se poprvé setkal se PT: Osobnostní a sociální výchova: Osobnostní rozvoj: psychohygiena s neznámými lidmi • uvede zdravotní rizika kouření, umí odmítnout nabídku vrstevníka • při mimořádných událostech uposlechne pokynů dospělých a řídí se jimi ve škole někdo pravidelně ubližoval? Co kdybys zůstal ve výtahu s cizím člověkem sám? Co kdyby ti někdo nabízel cigaretu? Co kdyby před tebou na zemi ležela injekční stříkačka? Co kdyby tě neznámý člověk požádal, abys mu ukázal cestu ? Co kdybys viděl dopravní nehodu? • pracoviště odborné pomoci – linky bezpečí, krizová centra • zdravotní rizika spojená s kouřením • situace hromadného ohrožení – dopravní nehoda, požár, povodeň aj. šikanou. Proč někteří lidé dětem ubližují? Je kouření projevem dospělosti nebo hazardem se zdravím? Sociální rozvoj: komunikace (asertivní, vyjednávání, obrana proti agresi a manipulaci) Kompetence: k učení, k řešení problémů, občanské 5. ročník • rozpozná, komu může v situaci šikanování, týrání a sexuálního zneužívání nejvíce důvěřovat • v případě potřeby komunikuje se službami specializované pomoci • vyjádří svůj názor k projevům násilí a brutality v televizi, počítačových hrách • uvede zdravotní rizika zneužívání návykových látek u dětí a dospělých • v souvislosti s návykovými látkami argumentuje ve prospěch zdraví • předvede základní způsoby odmítání návykových látek • uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu • reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech • rodiče, prarodiče, učitel, výchovný poradce, školní psycholog , linka bezpečí, krizové centrum • brutalita a jiné formy násilí v médiích, v počítačových hrách • sociální dovednosti – chování v silničním provozu v roli chodce a cyklisty • zdravotní rizika spojená s pitím alkoholických nápojů a s experimentováním s drogami • sociální dovednosti – jednoduché způsoby odmítání návykových látek v modelových situacích • situace hromadného ohrožení – dopravní nehoda, požár, povodeň aj. Vím, na koho se mohu obrátit ve vážných nesnázích. Škodí dětem prezentace násilí v médiích a v počítačových hrách? Proč je výhodné nekouřit, nepít alkohol a nebrat drogy. Učíme se odmítat cigarety, alkohol a drogy – umíme říci „NE“. Čím mohu být užitečný při dopravní nehodě a jiných mimořádných událostech. PT: Osobnostní a sociální výchova: Osobnostní rozvoj: psychohygiena Sociální rozvoj: komunikace (asertivní, obrana proti agresi a manipulaci) Kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanské, sociální a personální