Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 PhDr. Leona Mužíková, Ph.D. Podzim 2014 nPředmět navazuje na Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 1 a formou seminářů přispívá k didaktické přípravě učitelů 1. stupně na témata člověk a zdraví. Cílem předmětu je aplikovat teoretické vědomosti o problematice ochrany a podpory zdraví do didaktické a praktické roviny. Důraz je kladen na konkrétní využití praktických dovedností ve školním i mimoškolním prostředí. Osnova předmětu nČlověk a zdraví – vymezení tématu v aktuálních školských dokumentech, praktická aplikace v ŠVP. nMetody a možnosti výchovy ke zdraví. Výchova ke zdraví v každodenní praxi učitele. (Školská legislativa týkající se ochrany a podpory zdraví ) nDidaktická transformace následujících témat (plně koresponduje s RVP ZV - vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, tématický celek – Člověk a jeho zdraví) nLidské tělo nPrvní pomoc nPéče o zdraví nVýživa a zdraví (vč.přípravy pokrmů dle v.o. Člověk a svět práce) nZáklady rodinné a sexuální výchovy nNávykové látky a zdraví nOsobní bezpečí nSituace hromadného ohrožení nProgramy podpory zdraví ve školním prostředí – ŠPZ, Pyramidáček, Zdravé zuby, Ovoce a zelenina do škol další. Příprava školních a třídních projektů. nMinimální preventivní program prevence sociálně patologických jevů pro školy, úloha školních metodiků prevence na 1. stupni. nPoradenská činnost mimoškolních organizací, poradenská a vzdělávací centra Výukové metody a metody hodnocení nVýukové metody: n Výuka probíhá formou seminářů, vyžaduje aktivní zapojení studentů. Studenti na mimo jiné prezentují projektový úkol a podílejí se na hodnocení projektů ostatních studentů. nMetody hodnocení: n Prezentace a obhajoba projektového úkolu. nZakončení předmětu: kolokvium n Doporučená literatura nMACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada, 2009. 291s. ISBN 978-80-247-2715-8. nMUŽÍKOVÁ, L. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5328-1. nManuál prevence v lékařské praxi :souborné vydání. Edited by Kamil Provazník. 1. vyd. Praha : Státní zdravotní ústav, 1998. 622 s. ISBN 80-7071-080-2. nHAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha : Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3. nMACHOVÁ, J.;KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. 250 s. ISBN 80-7044-768-0. nRÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2013. www.rvp.cz nUčebnice pro výuku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět nhttp://pav.rvp.cz/edukacni-program-zakladni-materialy-2 nDalší doporučená literatura a odkazy na www (uvedené ve výuce) 1. – 3. seminář nEvaluační sdělení o pedagogické praxi z pohledu podpory zdraví nZpracování návrhů (inspirace) na „zdravou školu“ – škola, třída, ŠVP (učivo), projekty nRozpracování učiva tématického celku – Člověk a jeho zdraví (VO Člověk a jeho svět) – vymezení v RVP ZV, časová dotace, uspořádání učiva (cyklické osnování učiva, vymezení učiva a pojmů, očekávané výstupy), průřezová témata, mezipředmětové vztahy, práce s učebnicemi atd. n n n Podpora zdraví ve škole (poznámky z praxe) nŠkola nrežim školy – pohybový (např. organizace přestávek na školním hřišti), stravovací a pitný (svačinka ze školní kuchyně, pijeme vodu z vodovodu) nvybavení školy pro pohybové aktivity a relaxaci nceloškolní projekty (ovoce a zelenina do škol, školní mléko, zdravé automaty) nprojektové dny a týdny zaměřené na zdraví nvzájemná spolupráce dětí (např.peer výchova – děti 2. stupně připravují pohybové chvilky pro děti 1. stupně) natd. nTřída nvhodný školní nábytek, místo a pomůcky pro pohyb a relaxaci (koberec, podložky) nmotivace ke zdravým svačinkám a pravidla v pitném režimu nodměny jiné než sladkosti nvytvoření podmínek pro dodržování hygienických návyků (funkce „čuryplyšáka“) nrelaxační přestávky, TV chvilky, učení spojené s pohybem (děti nesedí 45 min. v lavici) ntřídní pravidla (prevence šikany) natd. nŠVP (výchova ke zdraví součást výuky, ale i skrytého kurikula) n TC Člověk a jeho zdraví n1/5 učiva vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět nvzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět je realizován ve všech ročnících 1. stupně základního vzdělávání, minimální časová dotace je 12 hodin (2+2+2+3+3) nminimální hodinová dotace - TC 80 výukových hodin (tj. minimálně cca 16 hodin v každém ročníku) nvzdělávací obsah tématického celku by měl být realizován ve všech ročnících prvního stupně (tzv. cyklickým osnováním učiva) se zřetelem na mezipředmětové vztahy a průřezová témata nPozn. dle RVP ZV – nemusí být TC realizován ve všech ročnících, pouze v obou vzdělávacích obdobích n n n TC Příprava pokrmů n1/4 učiva vzdělávací oblasti Člověk a svět práce nvzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je realizován ve všech ročnících 1. stupně základního vzdělávání, minimální časová dotace je 5 hodin nhodinová dotace - TC 40 výukových hodin (tj. cca 8 hodin v každém ročníku) nvzdělávací obsah tématického celku by měl být realizován ve všech ročnících prvního stupně (tzv. cyklickým osnováním učiva) se zřetelem na mezipředmětové vztahy a průřezová témata nPozn. dle RVP ZV – nemusí být TC realizován ve všech ročnících, pouze v obou vzdělávacích obdobích n n n n Úkoly ke studiu nVyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých - Sb.410/2005 a novelizace Sb.343/2009 (www.epravo.cz) nRVP ZV – Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání (www.rvp.cz, www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelav ani) n10 kap. Materiální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky pro uskutečňování RVP ZV nTC Člověk a jeho zdraví (VO Člověk a jeho svět ) nTC Příprava pokrmů (VO Člověk a svět práce) nPrůřezová témata nMetodický portál RVP ZV (vyhledat články související se TC Člověk a jeho zdraví) nŠVP- Školní vzdělávací program (pokusit se o analýzu ŠVP 1. stupně libovolné školy z hlediska „ zdraví“ a učiva TC Člověk a zdraví a TC Příprava pokrmů) nUčebnice (dle možností studovny a knihovny na PdF, cvičné ZŠ, se seznámit s učebnicemi schválenými pro VO Člověk a jeho svět) n Projektový úkol nLIDSKÉ TĚLO – stavba těla, základní funkce a projevy, životní potřeby nZDRAVÍ A NEMOC – nemoci přenosné a nepřenosné, ochrana před infekcemi přenosnými krví (hepatitida, HIV/AIDS), drobné úrazy a poranění, první pomoc při drobných poraněních, přivolání pomoci nPÉČE O ZDRAVÍ –zdravý životní styl, denní režim, osobní, intimní a duševní hygiena, prevence nemocí a úrazů nVÝŽIVA – správná výživa, výběr a způsob uchování potravin, vhodná skladba stravy, pitný režim, reklamní vlivy nPŘÍPRAVA POKRMŮ – základní vybavení kuchyně, výběr, nákup a skladování potravin, jednoduchá úprava stolu, pravidla správného stolování, technika v kuchyni nRODINA – partnerství, manželství, rodičovství, rodina, vztahy v rodině, partnerské vztahy, osobní vztahy, etická stránka vztahů, vývoj jedince nZÁKLADY SEXUÁLNÍ VÝCHOVY – pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince, etické stránka sexuality, sexuální zneužívání, nNÁVYKOVÉ LÁTKY (CHOVÁNÍ) – návykové látky, hrací automaty a počítače, závislost, odmítání návykových látek, nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií nOSOBNÍ BEZPEČÍ, KRIZOVÉ SITUACE –vhodná a nevhodná místa pro hru, bezpečné chování v rizikovém prostředí, označování nebezpečných látek, bezpečné chování v silničním provozu, předcházení rizikovým situacím v dopravě a v dopravních prostředcích (bezpečnostní prvky), šikana, týrání, zneužívání, brutalita a jiné formy násilí v médiích, přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví, služby odborné pomoci, čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku nMIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI - mimořádné události a rizika ohrožení s nimi spojená, postup v případě ohrožení (varovný signál, evakuace, zkouška sirén), požáry (příčiny a prevence vzniku požárů, ochrana a evakuace při požáru), integrovaný záchranný systém n nSoučásti projektu: nočekávané výstupy dle RVP ZV, rozpracované ročníkové výstupy nnávrh rozpracování učiva do jednotlivých ročníků 1. stupně (1.- 5. ročník) – učivo dle zvážení nemusí být zařazeno v každém ročníku, důležitá je pojmová analýza učiva, tedy vymezení nových pojmů (ty pojmy, které by měli žáci zvládnout) nteoretická podpora učitele (něco z teorie, tedy to co by měl umět učitel, ale také nějaké zajímavosti, kterými může učitel zaujmout žáky) nmetodické pokyny k výuce v jednotlivých ročnících (např. doporučená časová dotace na téma, cyklické osnování učiva, upozornění na důležitost názorných pomůcek, obrázků, případně odkaz na obr. v konkrétní učebnici, na konkrétní metodickou příručku, náměty k realizaci výuky, upozornění na mezipředmětové vztahy a souvislosti atd.) nnávrhy a přesné rozpracování metodiky pro 1. období nebo pro 2. období, můžete použít dostupné učebnice, metodické příručky, vyhledat inspiraci na metodickém portálu nebo ji sami vytvořit, metodika může být např. návrh pracovního listu, didaktická hra, inscenační a situační metody, zajímavá prezentace učiva, konstruktivistické vyvozování učiva, práce ve skupinách, pokus, zajímavé úkoly pro děti npoznámka o průřezových tématech a mezipředmětových souvislostech npoužitá literatura, odkazy, jiné poznámky,… n Sezení a školní nábytek nhttp://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/sedime_nahled.pdf nhttp://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/cviceni_20pro_20deti.pdf nwww.laktea.cz/node/48