Klára Nezvalová Tomáš Fábin DeHy 2.ročník •Definice •Obsah ZV •Cíle ZV •Metodické postupy •Metodické zásady •ZV jednotlivých věkových skupin •Kdo zajištuje ZV •Programy ZV •Poděkování •Potlesk :D • • https://ww3.iehp.org/~/media/Provider%20Services/Images/EducationalOpportunities.gif http://cdn.alltheragefaces.com/img/faces/png/troll-troll-face.png •Zdraví = stav úplné duševní, tělesné a sociální pohody, a nejen nepřítomnost nemoci nebo vady •tělesné •duševní •sociální •Výchova = celoživotní působení na procesy lidského učení a socializaci s cílem přeměny člověka po všech stránkách, tedy tělesné i duševní. •Zdravotní výchova je souhrn všech výchovně-vzdělávacích aktivit zaměřených na duševní, tělesný i sociální rozvoj lidí se záměrem přispět ke zlepšení zdraví jedinců, skupin i celé společnosti. • http://blog.soliant.com/wp-content/uploads/Travel-Health.jpg •výchova a vzdělávání týkající se lidského těla a postupů jak o něj pečovat •informace o zdravotnickém systému, o zdravotnických službách, proč a kdy mohou být užitečné, komu a za jakých okolností jsou poskytovány •výchova a vzdělávání věnované širším problémům a východiskům zdravotní politiky, možnostem zdravotních aktivit v národním i lokálním měřítku a všem dalším okolnostem, které zdravotní podmínky i zdraví lidí významně ovlivňují • •získávání vědomostí o determinantách zdraví a způsobech podpory zdraví a prevenci nemocí •získávání dovedností a návyků podporujících a ochraňujících zdraví, zvládání zdravotních obtíží •získávání dovedností a návyků v režimové terapii •seznamování se zdraví podporujícími vzorci chování •vytváření zdravotně optimálního hodnotového systému http://www.healthfirstindia.com/CSStyle/images/healthfirst-logo.gif 1.Upoutání pozornosti 2.Sdělení zákl. informací 3.Sdělení obsáhlejších informací 4.Návody ke změně chování http://www.healthdegrees.com/wp-content/uploads/2013/10/health-education-programs.jpg •Přiměřenost věku, vzdělanosti, etnické příslušnosti •Postup od jednoduchého ke složitějšímu •Postup od známého k neznámému •Soustavnost, systematičnost, návaznost, aktuálnost •Příklady z praxe •Seznámení s očekávanými výsledky •Ověření znalostí a dovedností • •Jednoduchost, názornost (dítě neumí číst a psát) •Příběh, hry, omalovánky •Zdravé dítě nemá důvod a motivaci k zájmu o své zdraví •Nemocné dítě má důvod -> např. pohádky do postýlky v nemocnicích • lucka_lucinka_250 pohadky_250 •Dítě umí číst a psát, rozvíjí myšlenkové schopnosti •Má vlastní názory, je zvídavé a vyhledává informace •Je snadno motivovatelné •Příběh, hry, vlastní tvorba (kresba, esej) • prevence_zubu_250 skolak_4_250 •Těžko motivovatelní •Mají svou pravdu, dospělí pro ně nejsou autoritou •Použití náročnější práce (vyhledání informací, projekty) •Zdravý životní styl; sexuální, protikuřácká/drogová/alkoholová výchova • vychova_250 prob_obezita_250 •Cílem vytvoření vzoru pro jejich děti •Informativní letáky, brožury •U čerstvých maminek informace o péče o novorozence •Zdravý vývoj dítěte, sex. život dítěte, prevence kouření, drog, alkoholu mleko_vevyzive_250 hazard_250 •Práce a režim dne prim. zdrojem zátěže a rizik; stres •Díky věku vyšší riziko chron. neinf. nemocí •Motivováni obavami o své zdraví •Zdravý životní styl, vliv prac. prostředí na zdraví, zvládání stresu • • • http://i.idnes.cz/08/102/gal/VES266621_41ONA14a.jpg •Zvýšené obavy o své zdraví •Mají více času •Mohou přenášet získané poznatky třetí generaci •Zdravý životní styl, zásady překonávání snižování fyzických a duševních sil ve stáří http://i.idnes.cz/11/031/cl6/LOU39a5f2_poster.jpg •Sekundární a terciární prevence •Doplňuje fyzikální a medikamentózní léčbu •Akutní problémy jsou pro ně motivací •Samovyšetřovací metody, rady v nemoci, diety, doporučení pro kompenzaci poruch zdraví • http://www.vyzivavnemoci.cz/uploads/pics/mlady_pacient-f450_250.jpg •SZÚ •Zdravotní ústavy •Zdravotnická zařízení léčebná •Školy •Média https://i.alza.cz/Foto/LegendFoto/526958.png Programy výchovy ke zdraví •Zdravé zuby •Ovoce do škol •Nehoda není náhoda •Kouření a já •Normální je nekouřit •Bezpečná cesta do školy •Hejbej se, nedej se •Spirála - Ochrana reprodukčního zdraví a prevence rakoviny děložního čípku •Hrou proti AIDS •Jak se (ne)stát závislákem •MACHOVÁ J., KUBÁTOVÁ D., Výchova ke zdraví •ČEVELA R., ČELEDOVÁ L., Výchova ke zdraví – vybrané kapitoly •www.szu.cz •www.vychovakezdravy.cz