ZDRAVÍ A NEMOC •ZDRAVÍ • •Pojetí zdraví představuje východisko pro aktivity všech komponent systému péče o zdraví • –Co zdraví vlastně znamená, jak jej chápat a hodnotit? – –Co a jak se pro zdraví dá udělat? • • • • • •DEFINICE ZDRAVÍ • •Klasická definice - odstavec z Ústavy SZO: •„Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody a nejen nepřítomnost nemoci nebo vady.“ • •multidimenzionalita zdraví •„negativní“ i „pozitivní“ zdraví •orientace na optimální stav •DEFINICE ZDRAVÍ –- multidimenzionlita zdraví •Duševní zdraví – zahrnuje i emocionální zdraví, vztahuje se k intelektuálním schopnostem a k subjektivnímu hodnocení vlastního zdravotního stavu. •Tělesné zdraví – souvisí s nepřítomností nemoci nebo vady. Znamená udržení fyziologických orgánů, biologickou integritu jedince jako celku a nenarušenost tělesných funkcí. •Sociální zdraví – týká se schopnosti navazovat sociální kontakty, rozvíjet uspokojivé mezilidské vztahy a zvládat sociální role. • • • •DEFINICE ZDRAVÍ - negativní i pozitivní zdraví – •Negativní zdraví – nepřítomnost nemoci nebo vady – •Pozitivní zdraví – stav pohody •neříká se však, co se myslí pohodou (well-being). Významnou roli má subjektivní pocit pohody, ale jen na něj se pojem zdraví omezit nedá (pohoda navozená např. drogou představě zdraví neodpovídá). • • • •DEFINICE ZDRAVÍ - orientace na optimální stav – •Pomíjí celou škálu stupňů zdraví od úplného zdraví až k úmrtí. •Je to dáno skutečností, že ve skutečnosti nejde o definici, ale o definici záměru, ideálního cíle, ke kterému bychom se měli přiblížit. • • • • • • ZDRAVÍ JAKO KONTINUUM ZDRAVÍ (optimum) SMRT NEGATIVNÍ ZDRAVÍ POZITIVNÍ ZDRAVÍ NEMOC A POHODA POHODA VYSOKÁ ZDRAVÍ SMRT NÍZKÁ 1 2 3 4 NEMOC A POHODA POHODA VYSOKÁ ZDRAVÍ SMRT NÍZKÁ 1 2 3 4 Osoba není nemocná a je v pohodě. Je to žádoucí stav. NEMOC A POHODA POHODA VYSOKÁ ZDRAVÍ SMRT NÍZKÁ 1 2 3 4 Osoba je v pohodě a je nemocná. Buď o své nemoci neví anebo je smířená se svým osudem a vyrovnaná se světem. NEMOC A POHODA POHODA VYSOKÁ ZDRAVÍ SMRT NÍZKÁ 1 2 3 4 Osoba není nemocná, ale není v pohodě. Např. trpí tím, že není respektována ve společnosti anebo není tělesně fit. Nedovede se těšit ze svého zdraví. NEMOC A POHODA POHODA VYSOKÁ ZDRAVÍ SMRT NÍZKÁ 1 2 3 4 Osoba je velmi nemocná a není jí dobře. Může jít např. o terminální stádium zhoubného nádoru, je to stav krajně nežádoucí. ZDRAVÍ •Zdraví není jen prostá nepřítomnost nemoci, je to něco kladného, radostný vztah k životu a ochotné přejímání odpovědnosti, kterou život vkládá na jedince. (H. Sigerist) • ZDRAVÍ •Zdraví je zázrak křehounké, dynamické a mnohostranné rovnováhy umožňující nedokonalému jedinci přežít, alespoň po určitý čas a pokud možno bez bolesti, v nebezpečném světě. ZDRAVÍ •Zdraví není všechno, ale všechno ostatní bez zdraví nestojí za nic. •Halfdan Mahler 1988 •Generální ředitel Světové zdravotnické organizace •Když chybí zdraví, moudrost je bezradná, síla je neschopná boje, bohatství je bezcenné a důvtip bezmocný. •Herakleitos z Efezu (530-470 př.n.l.) •OBTÍŽE S DEFINICÍ ZDRAVÍ • •Vzhledem ke značné komplexnosti pojmu zdraví a obtížím s jeho definováním bývají pro vědecké účely často vytvářeny • •operační definice zdraví •modely zdraví • • • • •OPERAČNÍ DEFINICE ZDRAVÍ – •jsou orientovány na ty charakteristiky zdraví, které souvisejí s cílem zamýšlené studie •např. zdraví jako nepřítomnost nemoci nebo vady, zdraví jako schopnost adaptace, zdraví jako schopnost dobrého fungování (fitness) • • • • •MODELY ZDRAVÍ • •BIOMEDICÍNSKÝ MODEL •EKOLOGICKO SOCIÁLNÍ MODEL Biomedicínský model zdraví •Hlavní roli zde hrají: – symptomy nemoci, –diagnostická kritéria, –možnosti a dostupnost diagnostiky nemoci –a vhodná terapie. •Takové pojetí vychází z běžné klinické praxe. •Není dostačující pro plné pochopení významu zdraví EKOLOGICKO SOCIÁLNÍ MODEL ZDRAVÍ (1) •Orientace na jedince jako člena sociálních skupin (rodina, zaměstnání, společnost) v populačním kontextu. •Zájem o všechny a zejména sociální charakteristiky zdraví (věk, vzdělání, příjem apod.). •Vnímavost ke kulturním, sociálním i individuálním humánním hodnotám a studium jejich vztahu ke zdraví. EKOLOGICKO SOCIÁLNÍ MODEL ZDRAVÍ (2) •Pozornost věnovaná jak objektivní, tak subjektivní stránce zdraví a jeho poruch. •Studium vztahu jednání lidí a zdraví v kontextu každodenního života. •ZDRAVÍ JAKO HODNOTA • •Zdraví není jen charakteristika organismu. •Je významnou humánní hodnotou, a to jak individuální, tak sociální. • •NEMOC • •Podobně jako u zdraví neexistuje jednoduchá definice. •Má složku psychologickou, tělesnou i sociální. •Lze ji pojímat z mnoha aspektů: •nemoc jako objektivní porucha zdraví, •nemoc jako vnímaná porucha zdraví, •nemoc jako předmět zdravotnických služeb. • NEMOC •Nemoc jako objektivní porucha zdraví (A), subjektivně vnímaná (B) i jako předmět činnosti zdravotnictví (C) nemoc jako objektivní A 6 3 1 4 2 B 5 7 C 8 porucha zdraví nemoc jako vnímaná porucha zdraví nemoc jako předmět zdravotnických služeb FENOMÉN LEDOVCE osoby ošetřované ve zdravotnických viditelná osoby nemoc nevnímající nebo ji ignorující formy nemocí latentní a subklinické skrytá část ledovce zařízeních nemoci manifestní, ale odborně neléčené nemoc lze odhalit preventivní osoby se sníženou kvalitou zdraví trvalé následky nemocí, vady, dysfunkce a handicapy osoby zdravé, ohrožené zvýšeným rizikem potenciálně nemocní prohlídkou část ledovce NEMOC JAKO DĚJ MAJÍCÍ ZAČÁTEK, PRŮBĚH A KONEC ZAČÁTEK NEMOCI KLINICKÁ DIAGNÓZA KONEC NEMOCI (ÚMRTÍ) ČASNÁ DIAGNÓZA PRŮBĚH ČASU UZDRAVENÍ ODLOŽENÍ ÚMRTÍ PREVENTIVNÍ OPATŘENÍ ZAČÁTEK SUBJEKTIVNÍCH POTÍŽÍ ÚČINNÁ TERAPIE NEMOC JAKO DĚJ MAJÍCÍ ZAČÁTEK, PRŮBĚH A KONEC ZAČÁTEK NEMOCI PRŮBĚH ČASU ZVÝŠENÍ ZDATNOSTI A ODOLNOSTI ZLEPŠENÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PŘIROZENÁ HISTORIE NEMOCI EPIDEMIOLOGIE • EPIDEMIOLOGIE •je pro sociální lékařství a veřejné zdravotnictví velmi důležitou vědeckou disciplínou •její poznatkový základ i metodický aparát se široce uplatňuje –jak při popisu a rozboru zdravotního stavu obyvatelstva, –tak při úvahách o determinantách zdraví a o možnostech jeho příznivého ovlivnění. KVANTITATIVNÍ EPIDEMIOLOGIE •Zdravotní stav obyvatelstva (nemocnost, úmrtnost a další ukazatelé) •Popis a hodnocení výskytu nemocí v populaci a jejich interpretace •Zjišťování, popis, hodnocení a zvládání zdravotních rizik •Možnosti hodnocení přínosu zdravotnických služeb VÝCHODISKA EPIDEMIOLOGIE 1.Zdraví lidí lze popsat, měřit a taká lze hodnotit jeho rozložení, vývoj v populaci jako celku i v jednotlivých podskupinách. 2.Zdraví lidí není ovlivňováno jen náhodnými jevy a procesy. 3.Se zdravím jsou spojeny příčinné faktory a mnoho dalších okolností (determinanty zdraví), které lze identifikovat a studovat jejich rozložení v čase, místě i v jednotlivých populačních podskupinách. 4.Získanými poznatky, volbou a realizací vhodných opatření lze přispět jak k řešení zdravotních problémů, tak i k ochraně, upevňování a rozvoji zdraví lidí. VÝVOJ OBSAHU EPIDEMIOLOGIE (1) •EPIDEMIOLOGIE SE DŘÍVE TRADIČNĚ VĚNOVALA INFEKČNÍM NEMOCEM. • •Epidemiologie se zabývá studiem povahy nákaz, příčin a podmínek jejich vzniku a šíření v lidské populaci nebo přenosných na člověka a metodami jejich předcházení, potlačení, eliminace a popřípadě úplné eradikace. •neplatná definice ! VÝVOJ OBSAHU EPIDEMIOLOGIE (2) starší definice epidemiologie v anglosaské oblasti Epidemiologie je studium rozložení nemocí nebo poruch zdraví v lidské populaci ve vztahu k faktorům, které určují toto rozložení. VÝVOJ OBSAHU EPIDEMIOLOGIE (3) novější definice epidemiologie v anglosaské oblasti Epidemiologie studuje rozložení a determinanty stavů a událostí majících vztah ke zdraví v určených populačních skupinách a využívá výsledků tohoto studia ke zvládání zdravotních problémů. OBSAH DEFINICE EPIDEMIOLOGIE (1) •Epidemiologie studuje rozložení a determinanty stavů a událostí majících vztah ke zdraví v určených populačních skupinách a využívá výsledků tohoto studia ke zvládání zdravotních problémů. Studium zahrnuje pozorování, průběžné sledování, testování hypotéz, zkoumání příčinnosti nemocí analytickými studiemi a experimenty. OBSAH DEFINICE EPIDEMIOLOGIE (2) •Epidemiologie studuje rozložení a determinanty stavů a událostí majících vztah ke zdraví v určených populačních skupinách a využívá výsledků tohoto studia ke zvládání zdravotních problémů. • •Rozložení se vztahuje k výskytu jevů •v čase, •prostoru (území) •a v podskupinách osob tříděných podle nejrůznějších znaků. OBSAH DEFINICE EPIDEMIOLOGIE (3) •Epidemiologie studuje rozložení a determinanty stavů a událostí majících vztah ke zdraví v určených populačních skupinách a využívá výsledků tohoto studia ke zvládání zdravotních problémů. •Determinanty jsou všechny fyzikální, chemické, biologické, sociální, ekonomické, kulturní a behaviorální jevy a procesy, které ovlivňují zdraví. OBSAH DEFINICE EPIDEMIOLOGIE (4) •Epidemiologie studuje rozložení a determinanty stavů a událostí majících vztah ke zdraví v určených populačních skupinách a využívá výsledků tohoto studia ke zvládání zdravotních problémů. •Stavy a události mající vztah ke zdraví jsou všechny úrovně zdraví a druhy nemocí i jejich příčiny a formy chování, jako je například kouření, postoje k preventivním opatřením i zdravotnické služby. OBSAH DEFINICE EPIDEMIOLOGIE (5) •Epidemiologie studuje rozložení a determinanty stavů a událostí majících vztah ke zdraví v určených populačních skupinách a využívá výsledků tohoto studia ke zvládání zdravotních problémů. •Určenými populačními skupinami se rozumí skupiny lidí jednoznačně definované věcně (osobní charakteristiky), místně i časově. OBSAH DEFINICE EPIDEMIOLOGIE (6) •Epidemiologie studuje rozložení a determinanty stavů a událostí majících vztah ke zdraví v určených populačních skupinách a využívá výsledků tohoto studia ke zvládání zdravotních problémů. •Zvládáním se rozumí všechny aktivity, které souvisejí s ochranou, upevňováním a rozvojem zdraví, s prevencí, diagnostikou, terapií, rehabilitací a sociální reintegrací. DĚLENÍ EPIDEMIOLOGIE Deskriptivní epidemiologie (Jaké je zdraví populace?) •frekvence výskytu nemoci •rozložení nemoci - čas, místo, podskupiny Analytická epidemiologie (Proč je takové?) •etiologie nemoci •vztah (asociace) mezi nemocí a jejími příčinami •trendy ve vývoji, ev. prognóza frekvence výskytu onemocnění Experimentální epidemiologie (Jak je lze zlepšit?) •realizace a hodnocení vhodných opatření PŘÍČINNOST V EPIDEMIOLOGII PŘÍČINY NEMOCÍ •Etiologie soubor poznatků o vnějších příčinách (podmínkách) nemocí. •Patogeneze je racionálním výkladem fyziologického (patofyziologického) procesu, který vede od zdraví k nemoci. •Etiopatogeneze je výrazem úzké návaznosti obou zmíněných pojmů. Zabývá se příčinami nemoci, jejím vznikem a dalšími okolnostmi, které rozvoj nemoci provázejí. HLAVNÍ ZÁSADY •Studium příčinnosti poruch zdraví je východiskem a základem epidemiologie. •Jen vzácně existuje jen jedna příčina a jen jeden následek (porucha zdraví). •Kauzální faktory mohou být uspořádány od těch nejbližších až po ty vzdálenější (socioekonomické faktory). •Kritéria pro rozhodování o příčině jsou: časová návaznost (následnost), vysvětlitelnost (plauzibilita), opakovatelnost (konzistentnost), síla asociace, vztah dávky a účinku, reversibilita (snížení rizika), koherence (souvislost), uspořádání výzkumné studie (experimentální potvrzení). VZTAH PŘÍČINY A NÁSLEDKU (NEMOCI) A B příčina následek (nemoc) VZTAH PŘÍČINY A NÁSLEDKU (NEMOCI) A B příčina následek (nemoc) A B1 B2 B3 A1 A2 A3 B jedna příčina – více následků mnoho příčin – jeden následek VZTAH PŘÍČINY A NÁSLEDKU (NEMOCI) kauzální síť VZTAH PŘÍČINY A NÁSLEDKU (NEMOCI) kauzální síť VZTAH PŘÍČINY A NÁSLEDKU (NEMOCI) kauzální síť Možnost přerušení etiologického procesu ETIOLOGICKÉ MODELY •OSOBA – MÍSTO – ČAS • •OSOBA •ETIOLOGICKÝ ČINITEL •PROSTŘEDÍ • •OSOBA – ZNAK – NEMOC MODEL OSOBA – MÍSTO – ČAS •CO? KDO? KDY? KDE? snowphoto1857hires JOHN SNOW (1813 – 58) London Medical Graduate 1844 1850 byl přijat do „Royal College of Physicians“ Jako první vyslovil hypotézu, že choleru způsobuje požití špatné vody (1849). Patřil k předním odborníkům na anestézii, královně Viktorii podával chloroformovou anestézii při porodu v letech 1853 a 1857. 1854 přispěl k zastavení cholery v Londýně. http://www.ph.ucla.edu/epi/snow/broadstpumpwomen.jpg Source: The Broad Street Pump, Safe & Sound, Penguin, 1971 in English MP. Victorian Values -- The Life and Times of Dr. Edwin Lankester, 1990. Súbor:Cholera bacteria SEM.jpg VIBRIO CHOLERAE choleraagent OBJEV – VIBRIO CHOLERAE •Filippo Pacini (1812-83) první popsal tyčinkový bacil, který popsal jako Vibrio. V roce 1854 publikoval článek "Mikroskopická pozorování a dedukce týkající se cholery.“ Paciniho práce byla vědeckou veřejností zcela ignorována. Nezmínil se o ní ani o 30 let později Robert Koch. •7. ledna 1884, Koch oznámil v telegramu, že úspěšně izoloval bacil v čisté kultuře. Ignaz Semmelweis Ignác Fülöp Semmelweis (1818 - 1865) I. F. Semmelweis I. porodnická klinika, Všeobecná nemocnice, Vídeň Úmrtnost rodiček na I. porodnické klinice Všeobecné nemocnice, Vídeň 1846 - 1848 Pramen: Žáček, A.: Metody studia zdraví a nemocí v populaci, Praha, Avicenum 1984 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 % mateřská úmrtnost zemřel prof. Kolletschka 13. III. návrat Semmelweise 20. III. Semmelweis dospěl k vysvětlení, přestal chodit do piteven a nařídil mytí rukou infekce jiného původu zavedena všestranná profylaxe snížení počtu studentů a odchod Semmelweise z porodnice 20. X. 1846 1847 1848 26%20-%20Semmelweis OSOBA - ETIOLOGICKÝ ČINITEL - PROSTŘEDÍ •Etiologická triáda (zejm. infekční nemoci) •Specifický původce nemoci může být: •a) fyzikální (teplota, vlhkost, atmosférický tlak, mechanická síla, záření, hluk apod.), •b) chemický (jedy, nutriční elementy aj.), •c) biologický (bakterie, viry, houby, červi, členovci, prvoci, rikettsie apod.), •d) sociální (např. sociálně podmíněný stres). • OSOBA - ETIOLOGICKÝ ČINITEL - PROSTŘEDÍ OSOBA-ZNAK-NEMOC nemoc + - celkem znak přítomen a b a + b nepřítomen c d c + d Celkem a + c b + d a+b+c+d EPIDEMIE •když se nemoc objeví v populaci v takovém rozsahu, který převyšuje obvyklý očekávaný výskyt •nebo když zaznamenáme poměrně velký vzestup nemoci. EPIDEMIOLOGICKÁ DIAGNÓZA (SITUACE) •u populace •frekvence (výskyt) nemocí v populaci jako celku •srovnává výskyt nemocí v různých podskupinách •ukazatele nemocnosti • VÝSLEDKY EPIDEM. DIAGNÓZY •Východisko při hodnocení zdraví populace. •Posouzení velikosti a závažnosti zdravotních problémů. •Srovnání i průběžné sledování zdravotní situace. •Odhad zdravotních potřeb. •Podklad pro stanovení priorit zdravotní péče. VŽDY MUSÍME DEFINOVAT l Předmět (jednotku) měření l Sledovanou (exponovanou) populaci l Čas sledování URČENÍ JEDNOTKY MĚŘENÍ •OSOBA - NOSITEL NEMOCI - počet osob infikovaných HIV, počet diabetiků •PŘÍPAD ONEMOCNĚNÍ –jako časová epizoda (počet angín, tuberkulóz) •JINÁ UDÁLOST –návštěva lékaře, hospitalizace, pracovní neschopnost, přiznání invalidního důchodu URČENÍ SLEDOVANÉ (EXPONOVANÉ, CÍLOVÉ) POPULACE •V RS - celá populace ČR (příp. muži ČR, ženy ČR, populace krajů a okresů). •V epidem. studiích - přesnější specifikace (místní, časová, věcná). •Vymezení populace se odvíjí od cílů studie. •Vymezenou populaci označujeme jako exponovanou (též jako populaci v riziku). •Vyčerpávající a výběrová šetření URČENÍ ČASU lpřesně vymezit časový okamžik nebo interval měření ZÁKLADNÍ UKAZATELE NEMOCNOSTI lPrůměrná doba trvání nemoci (t) lIncidence (I) lPrevalence (P) PRŮMĚRNÁ DOBA TRVÁNÍ NEMOCI lcelkový počet prostonaných dnů vydělíme počtem případů nemoci INCIDENCE •Absolutní incidence •Relativní incidence INCIDENCE •Absolutní incidence •Relativní incidence • TYPY RELATIVNÍ INCIDENCE: lIncidence risk lIncidence rate lIncidence odds INCIDENCE RISK lDo studie bylo vybráno 5000 mužů, kteří netrpěli ICHS. Pravidelně byli kontrolováni v průběhu 5 let (longitudinální studie). Po 5 letech byla ICHS (tj. nová onemocnění) diagnostikována celkem u 250 sledovaných mužů. lIncidence risk se vypočítá tak, že: počet nových onemocnění (d) dělíme počtem sledovaných osob, které byly na počátku intervalu bez nemoci (N) a zároveň studii předčasně neopustili. risk (pro dané časové období) = d/N Incidence risk = 250/5000 = 0,05 •výsledek násobíme 10k, např. 1000 Interpretace: a) Pravděpodobnost (riziko) onemocnění ICHS je 50 případů na 1000 osob a 5 let. b) 5-leté riziko onemocnění ICHS je 50 případů/1000 INCIDENCE RISK lPravděpodobnost jedince, že onemocní. lPravděpodobnost roste s délkou sledování. lMax. hodnota = 1 (1 nemoc na 1 osobu) lNelze použít pro opakující se nemoci. l INCIDENCE RISK Výsledky longitudinální studie diabetu (starší ženy s pozitivní rodinnou anamnézou) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 diagnostikován diabetes ukončení účasti ve studii 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 tombstone Tombstone tombstone Tombstone tombstone Tombstone tombstone Tombstone 1. Jaké je riziko diabetu v prvních 5 letech? 33,3 případů na 100 žen a 5 let. 2. Jaké je riziko diabetu v celém 10-letém období? 75 případů na 100 žen a 10 let. tombstone Tombstone tombstone Tombstone INCIDENCE RATE •osoby nemohou být sledovány po celou určenou dobu (smrt, stěhování, osobní důvody pro vystoupení ze studie) •je vhodné použít pro výpočet incidence ukazatel incidence rate (nazývaný též incidence density). lPočet nových onemocnění (d) dělíme úhrnem doby (počtem let, měsíců, dnů) po kterou byly sledovány všechny osoby zahrnuté do šetření (Y). Jednotky - umělá veličina: „osoboroky“ (osoboměsíce, osobodny) lFrekvence výskytu nových onemocnění lVhodná i pro opakující se nemoci lV rutinních statistikách „střední stav obyvatelstva“ = „osoboroky“ INCIDENCE RATE Výsledky longitudinální studie diabetu (starší ženy s pozitivní rodinnou anamnézou) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 diagnostikován diabetes ukončení účasti ve studii 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 tombstone Tombstone tombstone Tombstone tombstone Tombstone tombstone Tombstone 1. Jaké je riziko diabetu v prvních 5 letech? 33,3 případů na 100 žen a 5 let. 2. Jaké je riziko diabetu v celém 10-letém období? 75 případů na 100 žen a 10 let. 3. Jaká je incidence rate diabetu ve studované skupině žen? 11,3 případů na 100 osoboroků. tombstone Tombstone tombstone Tombstone lPočet osob, které v průběhu sledování onemocněly (d), dělíme počtem osob, které v průběhu sledování neonemocněly (N- d). l Z předchozího příkladu: INCIDENCE ODDS Výsledky longitudinální studie diabetu (straší ženy s pozitivní rodinnou anamnézou) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 diagnostikován diabetes ukončení účasti ve studii 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 tombstone Tombstone tombstone Tombstone tombstone Tombstone tombstone Tombstone tombstone Tombstone tombstone Tombstone lPočet osob, které v průběhu sledování onemocněly (d), dělíme počtem osob, které v průběhu sledování neonemocněly (N- d). l Z předchozího příkladu: incidence odds = 6 / 2 = 3 lInterpretace: U žen ve sledované skupině je 3x větší pravděpodobnost onemocnět než neonemocnět. INCIDENCE ODDS PREVALENCE (P) > PREVALENCE (P) > Vývoj počtu diabetiků v letech 2005-2010 OKAMŽIKOVÁ PREVALENCE > lPodíl nemocí (nemocných osob) v určitém časovém okamžiku. počet všech nemocných v daném okamžiku P = x 100 počet osob v exponované populaci v daném okamžiku INTERVALOVÁ PREVALENCE > lPočet osob, které byly v určitém okamžiku vymezeného časového intervalu nemocné. počet nemocných na začátku intervalu + + počet nově onemocnělých během intervalu P = x 10k střední stav osob v exponované populaci PRŮMĚRNÁ INTERVALOVÁ PREVALENCE > lPrůměr okamžikových prevalencí za určitý interval. počet nemocných, který připadá průměrně na 1 den daného intervalu P = x 10k střední stav osob v exponované populaci INCIDENCE PREVALENCE ÚMRTÍ UZDRAVENÍ VZTAH MEZI UKAZATELI NEMOCNOSTI VZTAH MEZI UKAZATELI NEMOCNOSTI > lKaždý nový případ nemoci zvyšuje prevalenci. l lKe snížení prevalence dochází pouze v důsledku uzdravení či úmrtí. l lJe-li míra uzdravení a úmrtí nízká, pak i nízká incidence může způsobovat vysokou prevalenci. VZTAH MEZI UKAZATELI NEMOCNOSTI > lPokles úmrtnosti nemusí znamenat snížení incidence, ale pouze účinnější léčbu. lRozdíly v prevalenci mohou být výsledkem jak různé incidence, tak různé míry uzdravení a různé míry úmrtnosti. lV případě stabilní nemocnosti: P = I x t Prevalence a incidence Graf ukazuje trendy v incidenci a prevalenci určité nemoci v průběhu 50 let. Která z následujících interpretací grafu je správná? A: Nemoc má stále častěji chronický charakter a snižuje se její fatalita. B: Pacienti umírají na tuto nemoc dříve než v předchozích letech. C: Trvání jednotl. případů nemoci se zkracuje v důsl. účinnější léčby. D: Nemoc se v důsledku lepší prevence vyskytuje stále vzácněji. Záznam o výskytu nemoci v souboru 200 osob v průběhu 1 týdne (po-ne) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Vypočítejte incidenci risk a prevalenci okamžikovou (v neděli), intervalovou (po-ne) a průměrnou intervalovou (po-ne). po út st čt pá so ne t = 14 t = 5 t = 6 t = 4 t = 5 t = 4 t = 5 t = 5 t = 7 t = 8 S 63 3 3 6 1 1 1 4 SCREENINGOVÉ DIAGNOSTICKÉ TESTY V EPIDEMIOLOGII Diagnóza v populačních šetřeních Musíme rozhodnout o každé osobě v souboru, zda se vyznačuje přítomností sledované nemoci či nikoli. Toto rozhodování probíhá v krátkém čase u velkého počtu lidí, proto musí být diagnostický proces co nejjednodušší. Používají se rutinní diagnostické testy, kterými sledujeme jeden nebo několik málo znaků typických pro zvolenou nemoc. Diagnóza v populačních šetřeních Rutinní testy v epidem. studiích mohou mít různou podobu: -zjišťování symptomů, -klinické vyšetření, -laboratorní vyšetření, -měření fyziologických funkcí -dotazník (řízený rozhovor) aj. KLINICKÁ DIAGNÓZA U KOHO: u těch, kteří sami navštíví zdravotnické zařízení PŘEDMĚT ZÁJMU: konkrétní člověk a jeho nemoc (mechanismy jejího vzniku, příčiny patologických změn) CÍL: vyléčení pacienta EPIDEM. DIAGNÓZA U KOHO: u různě definovaných skupin lidí a populací PŘEDMĚT ZÁJMU: populační zdraví, frekvence a rozložení nemoci v populaci, její závažnost a všechny okolnosti, které s výskytem a rozložením nemoci souvisejí CÍL: prevence nemoci, ochrana zdraví velkých skupin lidí, ovlivnění obrazu nemoci v populaci KLINICKÁ DIAGNÓZA INFORMACE: velké množství informací (osobní a rodinná anamnéza, klinická a laboratorní vyšetření) SUBJEKTIVNÍ PRVEK: při shrnutí informací jsou důležité teoretické znalosti a osobní zkušenosti lékaře SPRÁVNOST: a) množství objektivních dat b) využívání subjektivních zkušeností, což povyšuje diagnostiku na umění EPIDEM. DIAGNÓZA INFORMACE: využívá velmi zredukované informace, k dispozici jsou pouze výsledky testů ve formě + /- SUBJEKTIVNÍ PRVEK: je potlačen, což je dáno vlastnostmi testu; výsledek testu je stejný bez ohledu na to, kdo test vyhodnocuje SPRÁVNOST: riziko chyby je vyšší než u klinické diagnózy, je nutno věnovat velkou pozornost výběru diagnostického testu, sledovat jeho vlastnosti a tím minimalizovat množství chyb Vlastnosti diagnostických testů reliabilita (opakovatelnost, přesnost) validita (správnost) -obecné vlastnosti jakýchkoli testů, resp. měření V medicíně tyto vlastnosti sledujeme u testů používaných jak pro epidemiologickou, tak pro klinickou diagnózu. Vlastnosti diagnostických testů Reliabilita (přesnost testu) Reliabilní test - při opakované aplikaci dává shodné výsledky (pokud se ovšem stav pozorovaného objektu nezměnil). Validita (správnost testu) Validní test - měří skutečně to, co chceme měřit. Vlastnosti diagnostických testů MĚŘENÍ RELIABILITY Příčiny rozdílných výsledků při opakovaném měření - biologická variabilita (změna objektu měření) - chyby měření - pozorovatel(é) - přístroj, metoda Měření reliability testu - speciální metody - berou v úvahu frekvenci rozdílných výsledků, které mohou být výsledkem pouhé náhody Vlastnosti diagnostických testů MĚŘENÍ VALIDITY TESTU - validitu testu musíme znát dříve, než začneme test využívat v praxi - 4 kroky pro měření validity: 1.zvolíme soubor osob 2.vyšetříme novým testem (pozitivní - negativní) 3.vyšetříme standardní metodou (např. klinické či laboratorní vyšetření), která dává správné výsledky (zdraví - nemocní) 4.míru validity nové metody určíme vypočítáním specifity a senzitivity Vlastnosti diagnostických testů CHARAKTERISTIKY VALIDITY Senzitivita je schopnost testu označit jako pozitivní osobu, která je skutečně nemocná. Specifita je schopnost testu označit jako negativní osobu, která je skutečně zdravá. Vlastnosti diagnostických testů Vlastnosti diagnostických testů N = osoby s nemocí P = osoby na test pozitivní A: Test je naprosto senzitivní a naprosto specifický. B: Test je naprosto nesenzitivní a naprosto nespecifický. C: Test je naprosto senzitivní, ale málo specifický. D: Test je málo senzitivní, ale naprosto specifický. A B C D P = N N P P N N P Hemokult (test na okultní krvácení ve stolici) Nízká senzitivita (cca 30%) - hodně FN výsledků, řada nemocných jedinců unikne nepoznána. Vysoká specificita (cca 100%) – málo FP výsledků, tj. málo zbytečných kolonoskopií. HK je vhodný pro screeningové programy - pro vysokou specificitu a cenovou nenáročnost. Imunochemické testy vyšší senzitivita, ale menší specifita, tj. mnoho faleš. poz. výsledků = mnoho kolonoskopií = vyšší cena - ekonomicky nevýhodné. Vlastnosti diagnostických testů UKAZATELE PREDIKCE - význam pozitivního či negativního výsledku testu pro jedince. Pozitivní prediktivní hodnota - pravděpodobnost, že osoba označená testem jako pozitivní, je skutečně nemocná Negativní prediktivní hodnota - pravděpodobnost, že osoba označená testem jako negativní je skutečně zdravá Vlastnosti diagnostických testů Vlastnosti diagnostických testů Prediktivní hodnoty testu jsou dány: a)Senzitivitou a specifitou testu b)Prevalencí sledované nemoci v populaci. Čím je nemoc v populaci běžnější, tím je vyšší pravděpodobnost, že osoba s pozitivním výsledkem testu je skutečně nemocná. Prevalence nemoci = 0: P+ = 0% Prevalence nemoci = 100%: P+ = 100% Vlastnosti diagnostických testů Příklad Vypočítejte změnu senzitivity, specifity a prediktivních hodnot testu při změně diagnostické hranice pro alternativní rozlišení anemie (+/-) od normálního stavu z 10 g na 12 g hemoglobinu na 100ml krve. 10g 12g Vlastnosti diagnostických testů Diagnostická mez Ve skutečnosti testy nebývají ani zcela specifické, ani zcela senzitivní. Používáme-li pro rozlišení nemocných a zdravých hodnotu spojitého znaku, je důležité správně zvolit hranici mezi pozitivním a negativním výsledkem testu – tzv. diagnostickou mez. Stanovení diagnostické meze rozhoduje o zastoupení falešně pozitivních a falešně negativních výsledků testu Diagnostická mez A … nulový podíl falešně negativních, velmi vysoký podíl falešně pozitivních B … nulový podíl falešně pozitivních, velmi vysoký podíl falešně negativních C … podíl falešně pozitivních je přibližně stejný jako podíl falešně negativních A C B Diagnostická mez Diagnostická mez Oba druhy chyb (FP, FN) však nebývají stejně závažné. Konečné stanovení diagnostické závisí na mnoha okolnostech. Např. diagnostickou mez pro vyhledání TBC nastavíme dost nízko, protože škody způsobené přehlednutím nějakého případu nemoci jsou větší, než škody způsobené pozitivním výsledkem testu u zdravých osob (tato chyba je snadno a rychle odstranitelná podrobným klinickým vyšetřením). Komerční ELISA testy s vysokou senzitivitou se staly všeobecně dostupné r. 1985 a krevní banky v Evropě i v USA je začaly používat k testování krve dárců. Validita ELISA testu byla vyhodnocena při použití referenční „immunoblot metody“ (zlatý standard): 1. 1. 1. 1.U jakého podílu dárců krve s poz. výsledkem testu bylo HIV nosičství potvrzeno referenční metodou? 2.Jak se tento ukazatel jmenuje? 3.Sdělili byste dárcům krve pozitivní výsledek ELISA testu? Nosič HIV: ano Nosič HIV: ne ELISA test + 1 65 ELISA test - 0 4934