Kompenzační a jiné pomůcky Kompenzační pomůcky pro polohování Děti, které se samy nemohou pohybovat nebo se pohybují velmi špatně, nemohou libovolně změnit polohu podle svých potřeb. Dlouhý čas strávený v jedné poloze s sebou přináší nepříjemné pocity, malou senzomotorickou zkušenost a někdy i zdravotní problémy v podobě proleženin. Z těchto důvodů je třeba měnit dětem několikrát za den polohu, která jim bude příjemná (využít můžeme polohování vycházející z Bobath konceptu nebo Bazální stimulace – poradí vám fyzioterapeut nebo speciální pedagog). Pro polohování se využívají různé pomůcky (viz níže). ilustrační foto ilustrační foto polohovací válec (převzato z www.zdravotnicke-potreby.net ) ilustrační foto polohovací klín (převzato z www.bezpecnost-pro-kojence.cz ) ilustrační foto ilustrační foto antidekubitní podložka/matrace – proti proleženinám, podložka se dá nasadit na lokty, paty, matrací se dají podložit záda a zadeček (převzato z www.fobex.cz/zdravotni-potreby/shopl ) ilustrační foto vertikalizační stojan umožňující dítěti změnit polohu z lehu na vzpřímený stoj, není vhodný pro všechny děti (převzato z www.zivotdetem.cz ) Kompenzační pomůcky na krmení Malé miminko s vážnou poruchou příjmu potravy musí být krmeno jiným způsobem než kojením. V úvahu přichází nasogastrická sonda vedená nosem do žaludku nebo PEG, tedy sonda vedená přímo do žaludku, vývod je na bříšku. Lékař vám jistě poradí, která sonda je pro vaše děťátko nejvhodnější. S psychomotorickým a celkovým vývojem děťátka se může porucha příjmu potravy upravit nebo zlepšit. Následující pomůcky nám pomáhají naučit dítě správně přijímat potravu navzdory možnému handicapu. ilustrační foto baby cup pro nácvik pití z hrnku (převzato z www.medicare.ie ) ilustrační foto ergonomický hrnek s víčkem (převzato z http://www.dmapraha.cz/katalog/stravovani/0/566 ) ilustrační foto dumlací váček pro stimulaci chuti, lze do něj dát cokoliv, co při žužlání/kousání pouští šťávu – jahodu, zralou broskev, hroznové víno, … (převzato z www.honziksana.estranky.cz ) ilustrační foto ilustrační foto ergonomicky upravené příbory a hrneček pro snadnější úchop (převzato z www.dobromysl.cz a z www.manonet.eu ) Kompenzační pomůcky na stimulaci Pomůcek na stimulaci existuje celá řada. Na masáž se dají použít ruce, ale i obyčejný kartáček na zuby, štětec na malování, žínka, mycí houba, molitanový balonek; na jemné škrábání hřeben nebo míček s bodlinkami (na obrázku níže); na tepelnou stimulaci štětičky na čištění uší (vatový tamponek) namočené ve vodě a zmražené v mrazáku, pytlíček s třešňovými peckami nahřátý v mikrovlnné troubě. Na zrakovou stimulaci využijete různě barevná světýlka či lesklé předměty. Na sluchovou stimulaci je nejlepší hlas rodičů nebo zpěv. Na vibrační stimulaci nám poslouží elektrický kartáček (pozor na silné vibrace) nebo masážní přístroj (níže na obrázku). Na hmatovou stimulaci je dobrým pomocníkem hmatový pás (na obrázku níže), hmatový koberec nebo chodníček (na obdobném principu jako hmatový pás, jen větší a z jiných materiálů). Dětem je příjemné i lechtání peříčkem nebo štětkou s dlouhými chlupy na prach. ilustrační foto hmatová stimulace (převzato z www.cvicebni-pomucky.cz ) ilustrační foto zraková stimulace – plazmová koule (převzato z www.svetzarovek.eu ilustrační foto zraková stimulace – lávová lampa (převzato z www.darkyla.cz ) ilustrační foto nástěnný panel s aktivitami (převzato z http://sensa-shop.cz ) ilustrační foto hmatový pás (převzato z http://sensa-shop.cz ) ilustrační foto masážní přístroj (převzato z www.nakupka.cz ) Pomůcky pro komunikaci ilustrační foto piktogramy (převzato z http://digifolio.rvp.cz ) ilustrační foto komunikace pomocí reálných předmětů – předměty symbolizují jednotlivé činnosti (převzato z www.sluch-ol.cz ) ilustrační foto komunikátor – po zmáčknutí tlačítka se ozve příslušné slovo (převzato z http://eshop.spektra.eu ) Výběr vhodného komunikačního módu (řeč, komunikace pomocí obrázků, komunikace znakovým jazykem, komunikace pomocí technických pomůcek, reálných předmětů) a výběr pomůcek pro komunikaci je dobré konzultovat s logopedem. Záleží na individuálních schopnostech dítěte, na jeho kognitivních schopnostech, zda je schopné manipulovat s předměty, na stavu smyslových orgánů, zda chápe obsah obrázků, zda dokáže vyjádřit ano/ne, zda dokáže vyjádřit svá přání, na míře unavitelnosti, na motivaci ke komunikaci, na podpoře rodiny. Autorka článku Mgr. Monika Kunhartová