VÝUKOVÁ METODA KRITÉRIA VOLBY DEFINICE Postup, cesta, žák za pomoci učitele směřuje k cílům vzdělávání, osvojuje si VDPH 1.Zákonitost výukového procesu 2.Cíle a úkoly výuky 3.Obsah a metody oboru 4.Úroveň psychického a fyzického rozvoje 5.Zvláštnosti třídy skupiny žáků 6.Vnější podmínky vých. vzděl. Práce 7.Osobnost učitele vyučovací činnosti učitele VÝUKOVÉ CÍLE vyučovací strategie styl vyučování učební činnosti žáků učební strategie styl učení VÝUKOVÁ METODA VÝUKOVÉ METODY III. Komplexní II. Aktivizující I. Klasické I. Klasické 1. Slovní 2.Názorně - demonstrační 3.Dovednostně-praktické VÝUKOVÉ METODY A.Vyprávění B.Vysvětlování C.Přednáška D.Práce s textem E.Rozhovor A.Předvádění a demonstrov. B.Práce s obrazem C.Instruktáž A.Napodobování B.Manipulování, laborování, experimentování C.Vytváření dovedností D.Produkční VÝUKOVÉ METODY II. Aktivizující 2.Řešení problémů 3. Situační 1. Diskusní 4. Inscenační 5.Didaktické hry VÝUKOVÉ METODY III. Komplexní 1. Frontální 2. Skup a kooperativ. 3. Partnerská 4. Projektová 5. Dramatem 6.Kritické myšlení 7. Televizní 8.Interaktivní 9.Sugestopedie 10.Hypnopedie TYPY VÝUKY výuka informativní výuka heuristická výuka regulativní výuka produkční -orientace v nové oblasti poznání -velký rozsah poznatků -faktografický učební materiál -žáci postupují jednotně -žák málo aktivní -pamětní učení - -řešení nových úkolů -problémová výuka -učební aktivita žáků -faktografické učivo -rozvoj myšlení -nesouvisející fakta - -pracovní situace, kontakt s realitou -pracovní dovednosti -tvorba materiálních hodnot - -pamětní učení, nácvik dovednosti -řízení psychických procesů při učení programem -algoritmizace učení -interaktivní počítačové systémy -