Člověk jako jediný tvor na této planetě má schopnosti plánovat, organizovat, předvídat, mít ambice atd. Má potenciál chovat se nejen reflexně – pudově, ale i promyšleně, plánovitě. PAMĚŤ •Ukládání informací do „zásobníku/depozitu/údajové banky“, ze které se v případě potřeby mohou vybrat a využít •Paměť odkazuje na způsob jakým zaznamenáváme události, informace a dovednosti •Rozeznáváme různé druhy paměti v závislosti • na charakteru informace •podle účasti vědomí při vytváření paměti •podle času – jak dlouho si pamatujeme PAMĚŤ •Deklarativní – explicitní vědomá paměť na zážitky a události •Vybavuje se verbálně, prostřednictvím vysloveného nebo napsaného slova •EPIZODICKÁ – osobní zážitky v kontextu událostí, které se stali na určitém místě a čase •SÉMANTICKÁ – paměť na naučené situace (víme, že Londýn je hlavní město Anglie, i když jsme tam nikdy nebyli) •Na naučení se deklarativního materiálu potřebujeme více času, snadno ho zapomínáme, pokud ho často nepoužíváme; z časového hlediska se tato forma dělí na: • senzorickou • krátkodobou • dlouhodobou •Specifickou formou je pracovní paměť – prefrontální mozková kůra PAMĚŤsenzorická •První fáze paměťového procesu •Netrvá déle jako 1 s •Senzorický vstup do CNS …109 bitů/s •Tolik informací nemůže vstoupit do vědomí a hned se zapomíná •Význam: aktivace mozkové kůry prostřednictvím RAS PAMĚŤ krátkodobá •Vlastní vstupní paměťový proces •Délka trvání - sekundy, minuty až hodiny •Představuje filtr přes který přecházejí nejvýznamnější podněty •Informace, které chceme či potřebujeme uchovat se přes krátkodobou paměť přesouvají do dlouhodobé procesem tzv. konsolidace •Mechanismem krátkodobé pamětije tzv. reverberační obvod(pozitivní zpětnovazebný okruh) •Synaptické spojení do série zapojeného postsynaptického neuronu s presynaptickým •(retrográdní amnézie – nepamatujeme si události asi 30min před úrazem; anterográdní amnézie – nezapamatujeme si nové informace – při těžkém alkoholismu, degenerace neuronů v hipokampu) PAMĚŤ dlouhodobá •Různá doba uchovávání informací – několik dní, roků, desetiletí, celý život – hlavně ve spojení se silným emocionálním zážitkem •Uchovávání paměťové stopy má pravděpodobně biochemickoou podstatu; hypotéza panů Ecclese a Szenthágotthaie – mikrostrukturální změny na presynaptických či postsynaptických spojení PAMĚŤ •procedurální •Je výsledkem učení se zručnostem vyžadující motorickou koordinaci •(výsledkem tohoto učení a paměti je schopnost lyžovat, bruslit, jezdit na kole, řídit auto…) •Anatomický podklad: mozeček, amygdala, subkortikální oblasti bazálních ganglií •Amygdala je součástí pro implicitní paměť – nevědomá složka – např. emoční paměť UČENÍ – 2 typy experimentálního učení •Klasické podmiňování (I.P.Pavlov) •Výzkumná výtka: pes je pasivní •Operační podmiňování (Skinnerovo) • • • • •Účinná kortikalizace chování je u člověka zdlouhavý proces •Příprava na odbornou, intelektuálně náročnou pracovní činnost trvá déle jak 20 let, u některých povolání je to na celý život Operant conditioning (Skinner ) •Individuals learn new behaviors that "operate on" the environment — behaviors that cause the individuals to experience environmental stimuli •A box often used in operant conditioning of animals; it limits the available responses and thus increases the likelihood that the desired response will occur. Skinner_box Thorndike's research on animal learning before and after the turn of the twentieth century had an enormous influence on the direction taken by experimental psychology after that time. It influenced John Watson's promotion of the behavioristic approach, and the eventual transformation of experimental psychology from a science of the conscious mind into a science of behavior. Probably the best known experimental psychologist of the twentieth century was B. F. Skinner (1904-1990). Skinner continued Thorndike's work on instrumental learning but renamed it operant conditioning because, Skinner explained, individuals learn new behaviors that "operate on" the environment — behaviors that cause the individuals to experience environmental stimuli. For example, in Thorndike's puzzle-box experiments, the cats' behaviors operated on the environment by allowing them to escape from the small enclosure and to experience the sight, smell, and taste of food. Skinner apparently enjoyed building mechanical devices to use in his research (Bjork, 1993), which eventually led him to develop what now are generally referred to as "Skinner Boxes" (see Figure 2). Skinner boxes are fully automatic conditioning devices: a rat or pigeon (the animals that Skinner used in most of his research on operant conditioning) is placed inside the box and learns to press a lever or push a button in order to receive stimuli such as food or water. The lever press or button-push leads to the consequence, however, only when preceded by a light, tone, or other sensory stimulus. This antecedent stimulus (a stimulus that precedes something else) indicates that the behavioral response of pressing the lever or pushing the button is likely to be followed by a consequent stimulus (a stimulus that comes after something else), such as food or water. Presentations of the antecedent stimulus, the recording of responses, and presentations of the consequent stimulus are all mechanized and, therefore, an experimenter need not be present. Aplysia californica [USEMAP] ØAplysia has about 20,000 neurons in the nervous system consisting of nine ganglia -- four pairs of symmetrical ganglia and one large abdominal ganglion consisting of two lobes Ø Aplysia californica The cellular physiology of learning and memory is known in the greatest detail for the sea slug Aplysia californica. Aplysia has about 20,000 neurons in the nervous system consisting of nine ganglia -- four pairs of symmetrical ganglia and one large abdominal ganglion consisting of two lobes (misrepresented in the illustration).