EDUKAČNÍ PROCES V OPTOMETRISTICKÉ PRAXI Základní pojmy v edukaci • Edukace = proces soustavného ovlivňování chování a jednání jedince s cílem navodit pozitivní změny v jeho vědomostech, postojích, návycích a dovednostech. • Edukace je výchova a vzdělávání jedince • Výchova • Vzdělávání Edukační proces • Edukační proces – lidská činnost, při které dochází k učení (záměrné/nezáměrné) • Od prenatálního života až do smrti • Do edukačního procesu vstupují 4 determinanty: • Edukanti a jejich charakteristika • Edukátor • Edukační konstrukty • Edukační prostředí • Edukant – subjekt učení; bez rozdílu věku a prostředí • Individuální osobnost, která je charakterizována fyzickými, afektivními a kognitivními vlastnostmi. • Edukátor – aktér edukační aktivity • Edukační konstrukty – plány, zákony, předpisy, ed. standardy, ed. materiály, které ovlivňují kvalitu edukačného procesu • Edukační prostředí – místo, kde proces probíhá. Jeho charakter ovlivňují ergonomické podmínky (osvětlení, barva, zvuky, prostor, …) i sociální klima a atmosféra edukace Edukační proces v optometristické praxi 5 fází procesu 1. Zhodnocení/posouzení edukanta 2. Vyhodnocení edukačních potřeb 3. Projektování (cíle, zásady, formy, metody pomůcky a technika, edukační plán) 4. Realizace edukačního procesu 5. Hodnocení edukačního procesu 1. Zhodnocení/posouzení potřeb • Sběr informací – subjektivní/objektivní informace • Primární nebo sekundární zdroj informací 2. Vyhodnocení edukačních potřeb • Stanovíme na základě sebraných informací a jejich následné analýzy • Edukační potřeba – deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke svému zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti i v budoucnosti 3. Projektování edukace • Proč? (cíl) • Koho? • Co? • Jak? (forma a metoda) • Kdo a kdy? • Kde a za jakých podmínek? • S jakým výsledkem? Didaktické formy edukace • Dle organizačního uspořádání interakce lektor a posluchač: • Individuální • Skupinová • Hromadná Edukační metody • Jde o cílevědomé a promyšlené působení edukátora, která aktivizuje edukanta v jeho učení tak, aby byly efektivně naplněny cíle učení • Teoretické (přednáška, seminář, přednáška s diskuzí, …) • Teoreticko-praktické (projektové metody, programová výuka, … • Praktické (instruktáž, stáž, exkurze, …) Instruktáž a praktické cvičení • Instruktáž je teoretický úvod před praktickou činností, kdy se edukant seznamuje s určitým pracovním postupem, aby získal určitou psychomotorickou schopnost • Ukázka praktické činnosti za slovního komentáře • Praktické cvičení – vlastní nácvik pracovní činnosti Další používané edukační metody • Rozhovor • Vysvětlování Edukační a komunikační proces v optometristické praxi • Příchod a oslovení klienta • Sběr informací, osobní data, anamnéza • Refrakce • Výběr brýlové obruby a brýlových čoček • Zácvik a poučení klienta při aplikaci kontaktních čoček • Výdej zakázky