PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Učitelovy postoje k žákům Učitelovo očekávání Školní úspěšnost a neúspěšnost žáků Učitelovy postoje k žákům ¨postoj – hodnotící vztah ¤viz sociální psychologie ¤ (témata postoje a atribuce) ¨složka rozumová i citová ¨projevuje se jako chování ¤t.j. tendence reagovat na určité pedagogické situace, skupiny žáků i jednotlivce ustáleným způsobem ¨ Charakteristiky učitelových postojů (Mareš, 1995) ¨výběrovost ¤(k různým „objektům“ různé) ¨orientovanost ¤(postoj kladný, záporný a neutrální) ¨intenzita ¤(různá „síla“ – od málo vyhraněného vztahu po nekritickou zaujatost) ¨obecnost ¤(postoj je souhrnem mnoha odpovědí stejného typu) ¨přenositelnost ¤(postoj je přenášen i do jiných situací vnímaných učitelem jako podobné, i když objektivně mohou být zcela jiné) ¨relativní stálost ¤(obtížně se mění) Vznik učitelových postojů ¨na základě bezprostřední interakce ¤„ten-co-mne-trefil-houbou-do-obličeje“ ¤„ta-jejíž-matka-na-mne-řvala“ ¨ovlivněny i osobností učitele ¤temperament, UPV, vývoj profesní role učitele; ¤syndrom vyhoření atd. ¨informacemi od jiných učitelů ¤pověst třídy, žáka ¨na základě učitelova postoje k celé třídě ¨ Vliv na výuku (např. Pelikán, Helus, 1983 atd.) ¨učitelé mají vyhraněný postoj (+/-) k více než 2/3 svých žáků ¨distribuce pozornosti (+/-) ¨hodnocení – nadhodnocování žáků ke kterým má učitel kladný vztah (hodnocení příčin – atribuce) ¨třídní učitelé znají své žáky lépe (menší míra atribuční chyby) ¨kladný postoj učitel snáze zaujímá k žákům blížícím se jeho „ideálu“, nebo jemu samému podobným ;) Žákovy charakteristiky ovlivňující postoj učitele ¨nebezpečí heuristik a „psychologizování“ ¤např. píle jako znak nadání; sečtělost, přizpůsobivost atd. ¨komunikativní dovednosti žáka ¤důležitější je „jak“ a ne „co“ žák říká; ¤dívky bývají verbálně zdatnější atp. ¨kontext pedagogické situace a školní třídy ¤výkon nebo chování v porovnání se spolužáky ¨ Typy vyhraněných postojů učitele ve vztahu k žákům ¨výrazně kladný postoj učitele k určitým žákům ¨mírně kladný postoj učitele k určitým žákům ¨neutrální postoj učitele k určitým žákům ¨záporný postoj učitele k určitým žákům ¨ ¨většina učitelů ovšem žáky vnímá diferencovaně ¤(např. Štech, Viktorová, 1994) ¤(např. rozdíl v hodnocení méně než 5%) Negativní dopady ¨převažuje-li v učitelových postojích neobjektivita, zaujetí a nespravedlnost ¤narušuje to celkovou atmosféru výuky ¤zvyšuje napětí mezi učitelem a třídou ¤narušuje vztahy mezi žáky ve třídě ¤zhoršuje možnosti pedagogické práce ostatních učitelů (není to tedy PNJ* ;) ¤ n n n n* „Problém někoho jiného“, D. Adams, Stopařův průvodce... Učitelovo očekávání ¨vychází z postoje k žákovi (třídě) ¨„soukromá diagnostická nálepka“ (an. „labeling“) ¨kladný i záporný pól: ¤sebenaplňující se předpovědi (viz sociální psych.) ¤Pygmalion (Galatea) efekt n(Rosenthal, Jacobsonová; Helus) ¤Golem efekt n(častější – Mertin) nfáze: (1) snaha (2) rezignace (3) negativní aktivita Negativní působení očekávání ¨u většiny učitelů malý efekt ¤(cca 5% ve výkonu žáků) ¤ ¨závažné u učitelů, kteří: ¤mají nepřiměřená očekávání u některých žáků ¤neberou v potaz zpětnou vazbu o nereálnosti svých očekávání ¤přeceňují nebo podceňují žáka dlouhou dobu ¤své očekávání systematicky prosazují ve vyučování a dlouhodobě se k žákovi chovají velmi specifickým způsobem ¤mají výrazné a vyhraněné názory na vlastní činnost a činnost žáků Dopady zejména na žáky, kteří: ¨jsou citliví na učitelovo jednání ¤zejména u mladších žáků (Ericson) ¨mají tendenci se poddat nebo přijmout učitelovo očekávání ¨svými charakteristikami vybočují z průměru ¨liší se od ostatních žáků v míře kontaktu s učitelem ¤vyhledávají jej nebo se mu vyhýbají Nutnost reflexe ze strany učitele ¨učitelova subjektivní odpovědnost ¤„kdo může za neúspěch“ ¤ (Mareš, Kantorková, Skalská, 1994) ¨ ¨brát v potaz reálné možnosti žáka a individuální normu ¨formativní hodnocení ¨pedagogický takt, UPV... Školní úspěšnost žáka – def. ¨Zvládnutí požadavků kladených školou na jednotlivce, které se projevuje v pozitivním hodnocení žákova prospěchu. ¨Výsledkem je dosažení vzdělávacích cílů. ¨Není pouze dílem žáka a jeho schopností nebo píle, ale také dílem učitele, resp. součinností učitele a žáka a dalších faktorů. ¨základem je školní výkonnost (objektivně měřitelný školní výkon) ¨formu měřitelného výkonu však nemají všechny činnosti, kterými žák plní požadavky školy ¨ ¤school success, academic success (školní úspěšnost) ¤academic achievment (školní výkon, školní prospěch) ¤academic ability (studijní schopnosti), ¤academic aptitude (studijní způsobilost), ¤academic aspiration (studijní aspirace) ¨ Otázky pro seminář ¨Co je kriteriem hodnocení aktivit žáka? ¨Co to vlastně znamená dosažení vzdělávacích cílů? ¤Procento přijatých na další stupeň školy? ¤Dosažení cílů ŠVP? nKlíčové kompetence: Soubor požadavků na vzdělávání zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti a schopnosti univerzálně použitelné v běžných životních a pracovních situacích. Nejsou vázány na jednotlivé předměty, nýbrž mají být rozvíjeny jako součást obecného základu vzdělávání. Jedná se především o komunikativní dovednosti (včetně dobré znalosti cizích jazyků) a uplatňování sociokulturních pravidel komunikace (řečová etiketa), personální a interpersonální dovednosti (např. schopnost pracovat v týmu), schopnost řešit problémové situace, dovednost využívat běžné matematické postupy v praktických situacích, dovednost běžně k práci využívat informační technologie, schopnost a dovednost s informacemi dále pracovat. nV RVP jsou klíčové kompetence definovány jako soubory vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. ¨Nebo je to nějak jinak? ¤ Výkon žáka a jeho souvislosti s cíli školy ¨cílem může být: ¤dosažení individuálně rozdílného maxima dokonalosti u žáků ¤dosažení pouze relativní dokonalosti vzhledem ke spolužákům Škála žákovského výkonu a hodnocení úspěšnosti ¨Celková / dílčí výkonnost ¤1 či více předmětů ¨Relativně neúspěšní ¤pracující pod své možnosti ¤(„underachievement“) ¤tzv. podvýkon ¨Optimální výkon ¨Relativně úspěšní ¤pracující nad své možnosti (vůle, píle, snaha) ¤„overachievement“ ¤tzv. nadvýkon Školní úspěšnost a individuální faktory ¨osobnostní charakteristiky ¨sociální dovednosti ¨jazyková kompetence ¨vývojové stádium ¨struktura nadání ¨kognitivní charakteristiky ¨zdravotní potíže ¨ ¨aktuální psychický stav ¨ ¨studijní motivace ¨studijní styl ¨studijní schopnosti ¨studijní způsobilost ¨studijní aspirace ¨(...) ¨ Školní úspěšnost a sociální faktory ¨Rodina ¤rodinná situace ¤hodnotová orientace ¤jazyková úroveň ¤kulturní úroveň ¤výchovný styl ¤aspirace rodičů ¤sourozenci ¤(...) ¤ ¤ ¨ ¨ ¨Škola ¤interakce učitele a žáka ¤organizace výuky ¤fyzikální prostředí ¤klima třídy ¤klima školy ¤vzdálenost od bydliště ¤(...) ¤ pKulturní a společenské vlivy nobraz úspěchu v komunitě nmédia, (...) n p Nejčastější souvislosti - témata ¨školní výkon, školní schopnosti ¨úspěšnost v přijímacím řízení ¨studijní motivace ¨studijní návyky, autoregulace ¨ADHD, SPU ¨handicapovaní, nadaní a jejich integrace ¨integrace minorit a imigrantů ¨evaluace ¨sociální klima školní třídy, klima školy ¨reformy, ŠVP ¨úspěšnost v běžném životě Rozšiřující literatura ¨Knihy ¤GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žáka. Bratislava: Práca, 1999. 121 s. ISBN 80-7094-335-1 ¤HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. 240 stran. ISBN: 80-7178-888-0 ¤HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. 199 s. ISBN 80-246-0319-5 ¤VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-488-8 ¤SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9 ¨Internet ¤http://www.skolaonline.cz/scripts/detail.php?id=4735 ¤http://www.ceskaskola.cz/Slovnik/slovnik.asp?page=S ¤http://www.ped.muni.cz/wpsy/koh_uv_ped_ps.htm ¨Ebrary Education ¤ALDERMAN, M. KAY. Motivation for Achievement : Possibilities for Teaching and Learning. Lawrence Erlbaum Associates, Incorporated. 2004. ¤aj.