Otázky lékaře — Máte často bolesti hlavy? — Jsou horší ráno, nebo večer? Která část hlavy vás bolí? — Je vám někdy na zvracení nebo zvracíte? — Měl/a jste někdy nějaký záchvat, mdloby nebo divné pocity? — Cítil/a jste, že přijde záchvat? — Pokousal/a jste si jazyk? — Pomočil/a jste se? — Máte nějaké potíže se sluchem? — Cítil/a jste necitlivost, mravenčení nebo slabost končetin? — Močíte častěji než obvykle? — Udržíte stolici? — Omdlel/a jste někdy? — Byl/a jste někdy v bezvědomí? — Měl/a jste někdy nehodu? — Máte nějaké jiné potíže spojené s bolestí hlavy? — Pomáhá proti tomu něco? — Už jste měl/a někdy něco podobného? 1 Doplňujte otázky lékaře. 1. Která část hlavy vás bolí: Kde přesně to bolí? — Bolí to tady na čele. 2. Bere nějaké léky? Jak bolest léčíte? — Občas si vezmu ibuprofen. 3. Kdy bolest začala? Kdy to začalo bolet? — Začalo to bolet po námaze. 4. Kdy to bolí víc? — Při pohybu to bolí víc. 5. Motá se vám hlava? Je vám někdy na zvracení nebo zvracíte? — Ano, někdy je mi nevolno. 6. Omdlíváte často? Pijete alkohol? Kouříte? Močíte často? Močíte pořád? — Ano, třeba i každou hodinu. 7. Bolí vás hlava často? — Ano, hlava mě bolí víceméně pořád. 8. Máte nějaké další potíže? Kde přesně to bolí? — Bolí mě to tady vlevo, na spánku. a. Ve spánku: at sleep b. Na spánku 9. Udržíte stolici? — Někdy ne, už několikrát jsem to nestihl (I did not make it). 10. Máte ztrátu paměti? Nepamatujete si někdy, co jste dělal? — Ano, někdy si nepamatuju, co jsem dělala v posledních minutách. 1. Cítila jste, že přijde záchvat? — Ano, vím, že přijde, začnu se potit. 2. Pokousal jste si jazyk? — Ano, museli mi ho potom sešít. 3. Pomočil jste se? Pomáhá proti tomu něco? Zlepšuje to něco? — Ano, když jsem v tichu a ve tmě. 4. Měl jste nějaké úrazy? — Ano, loni v červnu jsem spadla z kola. 2 Poslouchejte a odpovídejte na otázky. TM 2/26 1. Jak často má pacient bolesti hlavy? > docela často; jednou za dva týdny 2. Kde přesně to pacienta bolí? > někde tady uvnitř (inside) 3. Co pacientovi pomáhá? > vezme si analgetika, lehne si do postele; dá si na hlavu čelenku; zhasne (turns off the light) 4. Jak dlouho to obvykle bolí? > půl hodiny; výjimečně celý den 3 Jak jde dialog? Dejte řádkům čísla. 1. Jak bolesti léčíte? 2. Střídám různé prášky proti bolesti, ale nepomáhá to. 3. Jak dlouho trpíte bolestí hlavy? 4. Asi čtyři měsíce. 5. Za jak dlouho se bolesti objevily: 6. To přesně nevím, řekl bych, že asi za týden. 7. Vzpomněl byste si, čím to začalo. 8. Měl jsem úraz v práci. Spadl jsem na hlavu. 4 Poslouchejte a doplňujte. TM 2/28 Jmenuju se Jan Pštros. Je mi 58 let. Jsem řidič autobusu. Teď jsem skoro týden v nemocnici. V práci se mi najednou udělalo špatně a probudil jsem se v sanitce. Prý jsem měl mozkovou mrtvici. Dělají mi tu různé vyšetření a beru léky. Nevím přesně, kdy půjdu domů. Trochu hůř teď chodím, mám potíže s jednou nohou. Zítra přijde rehabilitační sestra a začnu cvičit. Taky pomaleji mluvím, ale doufám, že to bude lepší. Šel pštros s pštrošicí a šesti pštrosáčaty. 5 Transformujte podle příkladu Příklad: Sáhněte si na špičku nosu. > Nemůžu si sáhnout na špičku nosu. 1. Stiskněte mi ruku. > Nemůžu vám stisknout ruku. 2. Zamračte se. > Nemůžu se zamračit. < mrak (cloud) 3. Udělejte totéž se zavřenýma očima. > Nemůžu to udělat 4. Předpažte a roztáhněte prsty na rukou. > Nemůžu předpažit a nemůžu roztáhnout prsty. 5. Dotkněte se mého prstu. > Nemůžu se dotknout vašeho prstu. 6. Zapískejte. >(zapíská) Nemůžu zapískat. 7. Vyplázněte jazyk. > Nemůžu vypláznout jazyk. 8. Usmějte se. > Nemůžu se usmát. 6 Poslouchejte a odpovídejte. TM 2/29 1. Pacientka má vrozenou epilepsii. ANO × NE a. Poúrazovou = po úrazu 2. Pacientka užívá antiepileptika pravidelně deset let. ANO × NE a. Je jí 19 let a ve 13 letech spadla z kola. 3. V minulosti měla pacientka záchvaty často. ANO × NE a. výjimečně 4. Před týdnem měla dva záchvaty za týden. ANO × NE a. Během jednoho dne 7 Doplňujte slova podle: http://www.anamneza.cz/vysetreni/Neurologicke-vysetreni-527 Průběh neurologického vyšetření kladívka — baterkou — nosu — nervů — citlivost — jazyk — vědomí — míchy — krk — chůze Nejprve je na základě pacientových odpovědí sestavena anamnéza. Pak si vyšetřovaná osoba odloží a zdravotnický personál jí změří krevní tlak i puls. Začátkem vyšetření by vždy mělo být posouzení stavu (1) _____________________ , což lékař hodnotí již v průběhu rozhovoru. Poté následuje vyšetření 12 hlavových (2) _____________________ , které odstupují z prodloužené (3) _____________________. Každý hlavový nerv lékař zkontroluje pomocí jednoduchého testu, součástí vyšetření bývá například sledování pohybujícího se prstu lékaře očima. Lékař také do každého oka zasvítí (4) _____________________ a zkoumá citlivost jednotlivých obličejových oblastí prostřednictvím štětičky. Tu použije i pro vyšetření dávivého reflexu, a to tak, že se po pacientově polknutí a otevření úst štětičkou dotkne měkkého patra. Během vyšetření hlavových nervů je například nutné také vypláznout (5) _____________________. Pacient vždy dodržuje pokyny lékaře a odpovídá na jeho otázky týkající se kvality sluchu. Po neurologickém vyšetření hlavových nervů následuje (6) _____________________ , kde lékař sluchem zhodnotí cévy a zkontroluje také svaly i pohyblivost. Pak lékař přistoupí k vyšetření končetin, na nichž prostřednictvím testů zkoumá svalovou sílu. Reflexy jsou vyšetřovány s pomocí neurologického (7) _____________________ , kterým je klepáno na konkrétní místa, a lékař pak hodnotí reakci svalů u mimovolních pohybů. Pomocí štětičky následně lékař kontroluje i (8) _____________________ končetin. Součástí neurologického vyšetřen je také zhodnocení (9) _____________________ pacienta. A samozřejmě lékař nezapomene ani na oblíbenou zkoušku taxe, při níž má pacient za úkol dotknout se ukazováčkem svého (10) _____________________ . 8 Complete the linking words. Choose from: CO, JAK, JAKÝ, KAM, KDE, KDO, ODKUD. Use every one of them twice. 1. Pamatuješ si, CO včera říkal Petr? 2. Dlouho jsme diskutovali o tom, JAKÝ čaj je nejlepší. 3. Přemýšlím, KAM jet na podzim na Erasmus. 4. Chtěl jsem se vás zeptat, JAK se dostanu na Mendlovo náměstí. 5. Opravdu nevím, CO si o tom mám myslet. 6. Nevím, KDO to říkal, ale myslím, že je to pravda. 7. Nikdo neví, ODKUD / JAK ti lidé přišli, ale jsou tady. 8. Řekl ti Petr, ODKUD má ty informace? 9. Mám malý problém, nevím, KDE / JAK budu dneska spát. 10. Víte, KDE v Brně dobře vaří? 11. Řekl vám pan doktor, JAKÝ lék máte brát? 12. Už víte, KAM pojedete v létě na dovolenou? 13. Víš, JAK hrál včera Bayern proti Realu? 14. Už jste slyšeli, KDO přijede o víkendu do Brna? 9 Complete the clauses with PŘESTO, PROTO or PROTOŽE. Use every one of them twice. 1. Petr šel do nemocnice, PROTOŽE nemohl došlápnout na nohu. 2. Petr šel do nemocnice, PROTO nebyl v pondělí v práci. 3. Petr šel do nemocnice, PŘESTO se cítil docela dobře. 4. Petr nešel do nemocnice, PROTO se jeho zdravotní stav zhoršil. 5. Petr nešel do nemocnice, PŘESTO měl velké bolesti. 6. Petr nešel do nemocnice, PROTOŽE nevěří lékařům. 10 Complete the clauses with DOKUD, DOKUD NE or AŽ. Use every one of them twice. 1. Musíte zůstat v nemocnici, DOKUD NEbudete zdravý. Until you are healthy a. Musíte zůstat v nemocnici, DOKUD budete nemocný. As long as b. Budete tady, dokud NEbude konec. 2. Musíte brát ty léky, AŽ / DOKUD budete mít bolesti. 3. Musíme počkat s operací, AŽ / DOKUD NEbude pacient střízlivý (sober). 4. Nemůžu jít na pivo, DOKUD NEbudu všechno umět. 5. Pojedu na dovolenou, AŽ budu mít všechny zkoušky. 6. Chtěl bych hrát profesionálně hokej, DOKUD / AŽ budu zdravý.