Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr VS kombinovaná forma 2. ročník LF MU Osnova: •vymezení pojmů, •struktura oboru, •vztah pedagogiky k ostatním vědám, •vztah ošetřovatelství a pedagogiky. • • • •Použité zkratky: •Pg.= pedagogika; Ed.= edukace; P/K= pacient/klient Pedagogika •Paidagógos – termín z antického Řecka •Paedagogus – antická latina • •Pojetí Pg. → laici • → odborníci v dané oblasti Ø přístupy k pojetí Pg. • → věda o výchově (výchova= záměrné působení na jedince za účelem dosažení změn v jeho osobnosti (znalosti, dovednosti, hodnot. systém, postoje…), pojem zahrnuje i vzdělávání – normativní charakter vědy • • → věda o edukační realitě tč. nový přístup, předmětem jsou – typy edukace, Ed. prostředí, Ed. procesy a subjekty; cíl – prozkoumat a objasňovat NE normovat • Paidagógos (termín z antického Řecka) – otrok, kt. pečoval o syna svého pána (doprovázel na cvičení a do školy) Paedagogus (antická latina) – nejen otrok-průvodce, ale i učitel, vychovatel Předpokládáme, že již v antickém světě byly speciální profese pedagoga-učitele se „zvláštní“ kvalifikací i když byl otrok Pojetí Pg: Laici: •„receptář na výchovu dětí ve škole“ •Průcha (2009) výzkum – zúžené a nepřesné pojetí Pg.; ne jako věda; rutinní obor, potřeba vlastních zkušeností učitele a teoretické poznatky nejsou potřebné (formulace respondentů – rodičů žáků: když jsem já chodil do školy, tak učitelé byly…) •působnost Pg. školská (event. předškolská), jinou populaci/působení Pg jinde nevnímají Odborníci: vzhledem k nedokonalé úrovni terminologii - nejednoznačná Nelze vymezovat postavení normativní Pg a moderní Pg. do protikladu, protože moderní pojetí Pg. představuje dokonalejší stupeň (staví na předchozím vývoji) Omezenost normativní Pg – soustředěnost hlavně na školu, výchovu a vzděl. dětí a mládeže – nebere v potaz komplex edukačních jevů a procesů fungujících ve společnosti tzn. i mimo školu- nízká propojenost mezi obory (sociologie, teorie komunikaci apod.) Pedagogika •Normativní •Moderní •Normativní teorie • • •Teorie výchovy • • •Věda filozofující •Explorativní a explanační teorie • •Teorie edukační reality • • •Věda sociální účelovosti Z hlediska předmětu postavení mezi vědami Průcha, 2009. In Průcha: Pedagogická encyklopedie, 2009 Explorace – (exploratio=zkoumání) výzkum, terénní průzkum - vyhledávání nových informací, dat, souvislostí Explanace – (explanatio=vysvětlení) metoda zaměřená na logickou rekonstrukci vysvětlení nebo pochopení nějakého jevu nebo procesu Pedagogika jako věda •interdisciplinární charakter vědy (zejména v důsledku nového pojetí Pg.) • • • • • ▲objasňování vzdělávacích výsledků žáků ve školách – nestačí pouze Pg. aparát – měření pomocí testů, nutnost využívat poznatky ze sociologie (vliv rodinného prostředí), interkulturní psychologie (vlivy etnické, národní apod) Struktura pg. vědy – tč: > 20 disciplín •Obecná Pg., •Teorie výchovy, •Filozofie výchovy •Historická Pg., •Srovnávací Pg., •Obecná didaktika, •Speciální didaktika (oborů a předmětů), •Pg. psychologie, •Sociologie výchovy, •Sociální Pg. •Pg. diagnostika a poradenství •Pg. volného času •Speciální pedagogika •Ekonomie vzdělávání a školství •Pg. evaluace •Pg. prognostika •Teorie vzdělávací politiky •Teorie učitelské profesie (pedeutologie) •Etnopedagogika •Andragogika •Komeniologie • Pg. dle nového zaměřena na edukační reality, avšak jádro zůstává teorie a výzkum školního Ed. procesu (protože ten je nejrozšířenějším typem edukace) Struktura Pg. dle determinujících hledisk: •Věkové kategorie – předškolní, primární, středoškolská, vysokoškolská, andragogika, gerontopedagogika • •Oblastí edukační reality – rodinná, školní, sportovní, vojenská, mediální, medicínská Pg., léčebná, náboženská… • •Hraniční disciplíny – propojení s jinými vědami (kybernetická Pg., multikulturní výchova…), tč. již nepoužívané vymezení ▲obecná didaktika • •Aplikované disciplíny tč. již nepoužívané vymezení • •Disciplína Pg. & Autonomnost oboru ▲speciální Pg, andragogika • • Obecná didaktika – využívá poznatky a přístupy Pg., psychologie teorie učení, teorie kognitivního vývoje… Andragogika – má již vlastní subdisciplíny – androdidaktika, srovnávací andragogika, historie vzdělávání dospělých, teorie vzdělávání manažerů. Pg jako věda o edukaci •Předmět Pg.: •Pg. se zabývá vším tím, üco vytváří a determinuje edukační prostředí, üprocesy, jež se v těchto prostředích realizují, üvýsledky a efekty těchto procesů ü •Struktura Pg.: üteorie üvýzkum ü •Obsahová náplň Pg.: üsoubor disciplín (někdy považovaných i za samostatné vědy) • Pedagogika jako věda •Tematická šíře Pg. : Ø minulost + laické vnímání – Pg. doména výchovy a vzdělávání • ØTč. nové témata a problémy •▲minulost profesní vzdělávání – pouze příprava mladých, tč. rekvalifikace dospělých; •▲celoživotní vzdělávání (v zahraničí - termín celoživotní učení) • •→ současná Pg. je obohacena o širokou problematiku mimoškolní edukace Pedagogika jako věda •Sociální a sociokulturní orientace Pg. Ø sociální Pg. = zabývá se edukačním působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých Ø Ø multikulturní edukace (inkluzivní vzdělávání, multik. výchova) – etnické předsudky Ø Ø Pg. metodologie kvanti i kvalit. výzkum Protože po 2. světové válce vstupují do výzkumu sociální determinanty edukačních procesů → rozvoj sociální Pg. Multik. edukace (inkluzivní vzdělávání, multik. výchova) potřeba na základě migrace ▲turecké rodiny/kurdi v Německu, africké rodiny ve Francii Zkoumá etnické předsudky, jež mohou být v dětech vytvářeny např. i v učebnicích Inkluzivní vzdělávání - Inkluze (z lat. inclusio, zahrnutí) znamená zahrnutí nebo přijetí do nějakého celku. Opak je exkluze – vyloučení. Moderní pedagogika má v sobě vlastnosti - složka plnící funkci základního výzkumu, převážně teoretický výzkum - složka aplikační – instrumentálně zaměřená, k praktickému využití, opírá se zejména o empirickou analýzy „každodennosti“ Začlenění Pg. mezi vědami – názory – humanitní (jako filozofie, filologie, historie, vědy o kultuře a umění) jiní „vědy o člověku (antropologie), tč. lze chápat Pg. jako jednu ze sociálních věd (sociologie, sociální psychologie, kulturní a sociální antropologie, demografie, ekonomie, politologie, edukační vědy, vědy o komunikaci Literatura: •Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247-2171-2 • •Průcha J. Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936. ISBN 978-80-7367-546-2. • •Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5. •