¨PhDr. Natália Beharková, Ph.D. ¨2. ročník, jarní semestr ¨VS kombi Edukace •bezesporu je Ed. důležitá •legislativně daná v kompetencích vyhláška 55/2011 •práva pacientů •práva hospitalizovaných dětí •P/K má právo na Ed., má právo získat adekvátní info o svém zdr. stavu, th. režimu •aby se rozhodl pro změnu život. stylu musí mít dostatek info (o svém zdr. stavu…, proč je nutná změna) + motivace P/K •vhodné/nutné je pochopení jedinec odpovídá za své zdraví •efektivní Ed. snižuje nejistotu/obavu P/K o svůj život, strach z budoucnosti •„infikovat“ P/K reálním optimizmem poskytnutím návodu na vhodný životní styl, odpovídající zdr. stavu P/K (zejména v primární, sekundární prevenci u terciární je to obtížnější) •výhody Ed. - edukovan a dobře motivovaný P/K má zpravidla aktivnější přístup ke svému zdraví, léčbě – snížení nákladů na péči, méně komplikací, kratší rekonvalescence Edukační proces • • http://ak7.picdn.net/shutterstock/videos/4852703/preview/stock-footage-over-the-shoulder-shot-of-a- man-reading-a-book-on-the-bus.jpg http://js.pencdn.cz/acimage/w680-h374/276258.jpg http://www.tajemnyrok.cz/wp-content/uploads/2014/07/obecnaskola.jpg http://www.studentpoint.cz/files/michal-prax/grevin/img-20140823-132750-kopie.jpg http://www.slate.com/content/dam/slate/archive/2008/12/1_123125_2135002_2180608_2206104_081230_fam_ stamaty_reading.jpg.CROP.original-original.jpg Tu bakalářskou práci zpracujete takhle…. Vyučující Učící se Učení pokud absence nelze hovořit o EP Podmínky a vztahy v didaktickém procesu v ošetřovatelství (Kuberová, 2010) Cíl Obsah Metody, formy Prostředky Subjekt sestra/ lektor/instruktor Objekt P/K Sociostruktura (vzájemné vztahy) Psychostruktura (osobnost edukátora a edukovaného) Edukační proces = jakákoli činnost, jejímž prostřednictvím nějaký subjekt (T) instruuje (vyučuje) a nějaký subjekt (P) se učí informace pochopení použití Dovednosti -Teoretické -Praktické -Nové návyky •vede lidi k pochopení zdraví a nemoci •učí zdravému/žádoucímu chování, hyg. návykům, stravovacím zvyklostem, vyhýbání se rizikům •poznání svého zdravotního stavu, event. odchylek (TK, glykémie, cholesterol v krvi…) •první pomoc •poradit si s prvními příznaky nemoci u členů rodiny … ▲ Edukační procesy podle míry intentionality EP nonintentionální ▲ učím se spontánně cizí jazyk tím, že žiju dlouhodobě v zahraničí EP intentionální EP neřízené ▲kupuji si pravidelně anglickou beletrii, abych se procvičila v cizím jazyce EP řízené ▲školní výuka cizího jazyka v rámci povinného kurikula Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 80 Ze schématu vyplývá, že Pg. se zabývá (alespoň teoreticky) všemi druhy edukačního procesu, nejvíce však intencionální řízené. Intentionální = záměrný, směřující úmyslně k nějakému cíli Edukační procesy ¨Typy: ¨Bezděčné (náhodné, spontánní učení) – čtení novin, sledování pravidelného programu o módě… ¨Intencionální (záměrné) učení – uvědomujeme si dobu i délku učení ¨Dispozice - vnitřní dispozice (gramotnost, IQ, motivace…) ¨ - vnější (učební text, PC…) ¨▲ novomanželka - recept na nedělní oběd ¨Řízené učení – učení regulováno, organizováno z vnějšku Bezděčné – osvojování poznatků V zkušeností si ani neuvědomuje Intencionální – pro záměrné učení využívá jedinec dispozic viz nahoře Řízené – do průběhu učení zasahuje řídícími impulzy a podmínky učení a poznávání organizuje tak, aby bylo učení účinné (Kulič, 1992, In Průchy Moderní pg., str. 78 Z výše uvedeného vyplývá, že Pg. je věda (teorie a výzkum), jejímž předmětem jsou edukační procesy obsahující intencionální učení Interakční model edukačního procesu Determinanty vstupů Edukační proces (průběh, obsah, vlastnosti) Výstupy Výsledky Efekty (bezprostřední) (dlouhodobé) Edukační prostředí Geografické, sociální, ekonomické, politické prostředí Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 84 ¨ Edukace ve zdravotnictví v ošetřovatelství Edukace ve zdravotnictví ¨předcházení nemoci ¨udržení V navrácení zdraví ¨zkvalitnění života P/K ¨ ¨Uplatnění Ed. v rámci prevence: ¨Primární - Ed. → zdraví jedinci ¨Prevence nemoci, zdraví prospěšná opatření ¨Sekundární - Ed. → již nemocní P/K ¨Ovlivnění vědomostí, dovedností, postojů – pro zlepšení stavu + zabránění komplikací (odvykání kouření…) ¨Dodržování th. režimu, udržení soběstačnosti, prevence recidivy nemoci ¨Terciární – Ed → jedinci, kt. mají již trvalé a ireverzibilní změny zdr. stavu ¨Zlepšení Q života a zabránění zhoršení ¨ Realizace edukace v ošetřovatelství ¨ambulantně ¨v průběhu hospitalizace ¨domácí péče – v čase návštěv ¨rekondiční pobyty ¨lázeňské/léčebné pobyty ¨telefonicky/ elektron. podporou Typy edukace ¨základní - nové informace/dovednosti - cíl motivovat ke změně postojů, hodnotové orientace (▲ Ed. P/K s nově diagnostikovaným onemocněním, péče o chrup u dětí Ed. rodičů i dětí) ¨komplexní - výchova v širším smyslu, ¨ - etapovité předávání komplexní informace, k osvojení aktivit ¨ pro udržení nebo zlepšení zdravotního stavu ▲ edukační kurzy pro celiaky,diabetiky ¨ - vzdělávací působení - zaměřeno na rozvoj vědomostí, dovedností, ¨ návyků a schopností, ¨ - výchovné aktivity - směřují k rozvoji postojů, potřeb, zájmů a ¨ chování jednotlivců. ¨reedukační - navazujeme na předchozí vědomosti a dovednosti edukanta - cíl – ¨ prohloubit stávající znalosti (▲P/K s IM akutní fáze – přizpůsobené info pro „přežití“, po odeznění akutní f. prohloubení info k zabránění opakování IM), opakuje, aktualizuje, event. poskyt. dalších info vzhledem k měnícím se podmínkám Závodná, V. 2005 Pedagogika v ošetrovateľstve Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, s. 11-12. Základní – provádí se u nově zdg. P/K v případě, že P/K není o problematice vůbec informován Komplexní – edukační kurzy pro určité dg., postihující P/K celoživotně a zasahujiící do stravovacích zvyklostí, pohybového režimu, zahrnuje i některé oše. výkony (diabetici, stomici… Cílové skupiny ¨Nedeterminované sk. – nejsou jasně daná kritéria pro zařazení do Ed. (▲diváci momentálně sledující program s tematikou výživa…) ¨ ¨Determinované sk. – stanovena kritéria – věk, druhu nemoci (▲ letáky pro diabetiky, péče o dětský chrup) ¨ ¨Cílová uživatelská skupiny – individuálně plánovaná Ed. dle Ed. potřeby (▲ diabetik v diabetologické AMB) výhoda – lze pozorovat efekt Ed. Uveďte příklady, kdy edukujete P/K Role edukátora - obecně ¨Zjišťuje individuální znalosti a dovednosti P/K ve vztahu ¨ k udržení a obnově zdraví ¨Poskytuje P/K/rodinným příslušníkům potřebné info. (▲o nemoci, zdr. stavu, dg. a Th. dle svých kompetencí) v rámci OP ¨Rozvíjí P/K dovednosti pro zvládnutí jeho problému ¨Utváří a formuje uvědomělé/zodpovědné chování a konání jedince/skupiny v zájmu zachování/obnovení zdraví (tzn. pomáhá P/K uchovat optimální úroveň zdraví, motivuje ke změně chování v prospěch zdraví, poučení o životosprávě, rizik. faktorech…) ¨Edukační materiály, rady, návody… Konkrétní činnosti sestry ¨hodnotí P/K schopnosti ¨dg. P/K problém, kt. je nutno edukací napravit ¨poskytuje adekvátní informace ¨zlepšuje P/K znalosti a dovednosti ¨demonstruje konkrétní způsoby pro dosažení cílu ¨průběžně hodnotí pokroky, kt. P/K dosahuje ¨vyžaduje zpětnou vazbu Předpoklady EDUKÁTORA ¨teoretické znalosti ¨praktické dovednosti ¨komunikační schopnosti (verbální i neverbální) ¨motivace, získání P/K pro spolupráci, důvěra ¨ochota P/K pomoct, zájem o P/K ¨schopnosti poradce a vlastnost předávat informace – Pg. vlohy (▲ dávkování info) ¨osobnostní předpoklady sestry – odpovědnost, empatie, vlídné jednání, trpělivost Zásady ¨Individuální, holistický přístup ¨Empatie, takt, trpělivost ¨Adekvátnost aktuálnímu zdrav. stavu P/K ¨Délku, čas a typ poskytovaných info řídit dle potřeby P/K ¨Optimální prostředí ¨Vhodné didaktické metody/strategie Ed. Bariéry - brzdí/znesnadňují Ed. ¨ZP ¨absence empatie, lidskosti ¨ignorace P/K potřeb ¨neefektivní/neproduktivní K. ¨osobnostní předpoklady ZP ¨neschopnost týmové spolupráce ¨podceňování významu Ed. ¨nedostatečné vědomosti ¨nedostatečná příprava/čas ¨nevhodné prostředí (ztráta soukromí, důstojnosti, sebekontroly, soc. izolace) ¨ ¨Ed. - nekoncepční, neadekvátní, roztříštěná ¨ ¨stres/bolest v akut/chron. stadiu nemoci ¨charakter nemoci (Alzheimer..), poruchy smyslového vnímání ¨maladaptace na nemoc ¨emoce, strach/obava/nejistota z budoucnosti/ prognóza nemoci ¨věk ¨celkový stav organizmu ¨osobnost ¨etnokulturní/jazykové bariéry ¨ ¨Ed. - nedostatečná motivace ¨ - popření potřeby Ed. ¨ - neschopnost nést odpovědnost ¨ ¨ ¨ ¨Zdr. systém ¨P/K Svěřáková, edukační činnosti sestry, s. 37 Kozierová, 291 ¨ Fáze edukace v ošetřovatelství Edukace a ošetřovatelský proces Fáze/kroky/etapy Edukace Oše. proces Činnosti v oše. procesu Počáteční pedagogická diagnostika Posouzení Získávání info o P/K Projektování Stanovení oše. dg. Stanovení oše. problému, stanovení příčiny, projevů a důsledků těchto problémů Plánování oše. péče Sestavení plánu oše. péče pro vyřešení oše. problémů P/K Realizace Realizace oše. plánu Realizace intervencí pro uspokojení potřeb P/K a odstranění oše. problému Upevňování a prohlubování učiva Fáze zpětné vazby Hodnocení Hodnocení výsledků oše. péče Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, 21-22. Edukace a ošetřovatelský proces Fáze/kroky/etapy Edukace Oše. proces Počáteční pedagogická diagnostika – odhad úrovně dovedn., věd., návyků, postojů Ed. a zjištění ed. potřeby – důležité pro vytýčení cílů Posouzení Projektování (plánování a příprava) – naplánování cílů, volba metod, formy, obsahu Ed., pomůcek, časový horizont, způsob evaluace Stanovení oše. dg. Plánování oše. péče Realizace - motivace ed., expozice (sdělení nových poznatků), fixace (procvičování, opakování), půběžná dg. (ověření pochopení učiva a zájem edukanta) aplikace (využití získaných vědomostí a dovedností) Realizace oše. plánu Upevňování a prohlubování učiva Fáze zpětné vazby (evaluace edukanta i edukátora Hodnocení Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, 21-22. Posuzování ¨… ¨Určení potřeby P/K učit se: Øod P/K, Øchování P/K, Ø odborníci ve zdravotnictví ¨Důležité info o P/K: Øpohotovost P/K, schopnost (předpoklady) P/K učit se Ømotivace Øspoločensko-ekonomické faktory Østyl učení Ønázory na zdraví a jejich praktikování Øvěk Øvzdělání Øpostoj P/K k sobě samému/ nemoci/životu, hodnotový žebříček Øpsychický stav (vnímání, paměť, myšlení), zdrav. stav (charakter a fáze nemoci, poruchy smysl. vnímání ¨ Ověřit si: •platnost, •úplnost, •pravdivost •správné pochopení • Spolupráce v týmu … jsou klasické info o OP tzn. důkladný zběr dat, třídění, analýza. Metody sběru jsou rozhovor, pozorování (nonverbální projevy a chování), fyzikální vyš., dotazník, dokumentace Sestra analyzuje P/K schopnost učit se a posuzuje faktory ovlivňující proces učení Kozierová s. 284 Údaje objektivní – lze je ověřit měřením, testováním (písemně, ústně) a pozorováním. Údaje subjektivní – poskytne nám je edukant, nemůžeme si je ověřit měřením, pozorováním, testováním. Rodinný příslušníci/jiní zdravotníci – subjektivní info pokud se údaje zakládají na myšlence/pocitech než na faktech Od dobrého posouzení závisí úspěch v dalších fázích Ed. Spolupráce v týmu – důležitá (předávání info, dokumentace) Diagnostika ¨stanovení edukační diagnózy ¨(vymezení problému a potřeb jedince, ¨ stanovení dle priorit) ¨ ¨Primární prevence → na zdraví a změněné zdravotní návyky ¨Sekundární prevence → dg. ve vztahu k P/K potřebám něco se naučit ¨ ¨Cíle kognitivní - vzdělanostní ¨ afektivní - změna postojů ¨ psychomotorické - osvojení zručnostní dovednosti ¨Nejčastější dg. Nedostatečné znalosti (00126) ¨ Snaha zlepšit znalosti (00161) ¨ ¨ ¨ Doména 5 Percepce/kognice Třída: Kognice Edukační potřeba = deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke svému zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti i v budoucnosti. Oše. Dg. - zahrnuje potřebu poznání a učení P/K//rodiny, lze jej formulovat jako primární problém, příčinu problému, nebo součást jiné oše. Dg. Na základě sebraných info o edukantovi a jejich analýze stanovujeme eduk. potřeby. Ed. potřebu je nutno jednoznačně definovat a zapsat do edukační dokumentace. Na základě oše. dg. je potřeba definovat, jaký druh Ed. bude u daného P/K probíhat (novodg. P/K; P/K s opakovaně se dopouštějícími se chybami v rámci th. režimu tzn. buďto jde o předávání nových info, nebo doplnění stávajících znalostí, nebo jde o reedukaci P/K Oše. Dg. které jsou nejčastějším podnětem k edukaci P/K jsou deficity v oblasti: •saturace základních potřeb •adaptace na změněnou situaci (nemoc…) •schopnost postarat se o sebe Priority edukace: -ve spojitosti k potřebám – edukační aktivitou přispějeme k saturaci potřeb -prioritní oblasti v edukaci P/K - nácvik zručností pro zachování života a existence - schopnost rozpoznat zdravotné potíže a problémy - učinit správné rozhodnutí pro upevnění zdraví Nemcová, J a Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2010 s. 150 Nedostatečné znalosti (00126) Absence nebo nedostatek kognitivních informací souvisejících s konkrétním tématem. ¨Určující znaky: ¨nepřesné provádění instrukcí ¨nepřesná interpretace znalostí v testu ¨nevhodné chování (hysterické, nepřátelské, agitované, apatické) ¨nedostatečné znalosti ¨Související faktory: ¨alterace kognitivních funkcí ¨změny paměti ¨nedostatek informací ¨nezájem učit se ¨neobeznámenost se zdroji informací ¨dezinformace uváděné jinými osobami ¨ ¨ Doména 5 Percepce/kognice Třída: Kognice Snaha zlepšit znalosti (00161) Vzorec kognitivních informací vztahujících se ke konkrétnímu tématu nebo k jejich získání, který lze posílit. ¨Určující znaky: ¨projevuje zájem učit se Doména 5 Percepce/kognice Třída: Kognice Doména 1. Podpora zdraví ¨Třída 1. Uvědomování si zdraví ¨Rozpoznávání normální funkce a well-being ¨Sedavý způsob života (00168) ¨ ¨Třída 2. Management zdraví ¨Identifikační, kontrolní, prováděcí a integrační aktivity k udržení zdraví a well-being ¨Oslabené zdraví v komunitě (00215) ¨Chování náchylné ke zdravotním rizikům (00188) ¨Neefektivní udržování zdraví (00099) ¨Neefektivní management zdraví [Neefektivní péče o zdraví] (00078) ¨Neefektivní management zdraví v rodině [Neefektivní řízení zdraví v rodině] (00078) ¨Noncompliance (00079) ¨Neefektivní ochrana (00043) ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ Vnímání well-being nebo normálního fungování a strategií, které jsou používány k udržení kontroly a zlepšování tohoto well-being nebo normálního fungování Doména 1 Podpora zdraví Třída: Uvědomování si zdraví Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) ¨chování osoby a/nebo pečovatele, které neodpovídá plánu podporujícímu zdraví či léčebnému plánu odsouhlasenému danou osobou (rodinou nebo komunitou) a zdravotnickým pracovníkem. V případě existence odsouhlaseného pánu podporujícího zdraví či léčebného plánu je chování osoby nebo pečovatele plně nebo částečně v nesouladu a může vést ke klinicky neefektivním nebo částečně neefektivním výsledkům. ¨ ¨Určující znaky: ¨rozvoj komplikací ¨zhoršení příznaků ¨nedosažení očekávaných výsledků ¨nedodržování návštěv lékaře ¨chování svědčící o nedodržování léčebného plánu Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) ¨Související faktory: ¨Zdravotní systém: Øproblémy ve vztahu mezi klientem a poskytovatelem péče Ønedostatečný přístup ke zdravotní péči Ønevhodnost péče Øneefektivní komunikační dovednosti poskytovatele péče Ønedostatečné sledování poskytovatelem péče Ønedostatečné krytí zdravotní pojišťovnou Ønedostatečné hrazení poskytovateli péče Ønedostatečné edukační dovednosti poskytovatele péče Ønízká spokojenost s poskytovanou péčí Ønízká důvěryhodnost poskytovatele péče Ødiskontinuita péče ze strany poskytovatele Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) ¨Související faktory: qPlán zdravotní péče: Økomplexní léčba Øfinanční bariéry Øvysoké náklady na léčbu Øintenzita léčebného režimu Øzdlouhavost léčebného režimu q Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) ¨Související faktory: qIndividuální: Økulturní nesourodost Øočekávání v rozporu s vývojovou fází Øpřesvědčení ohledně zdraví v nesouladu s plánem péče Ønedostatečné znalosti o léčebném režimu Ønedostatečná motivace Ønedostatečné dovednosti k provádění léčebného režimu Ønedostatečná sociální podpora Øspirituální hodnoty v nesouladu s plánem péče Øhodnoty v nesouladu s plánem péče q Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) ¨Související faktory: qSíť: Ønedostatečné zapojení členů do plánu péče Ønízká sociální hodnota připisovaná plánu péče Øvnímání toho, že přesvědčení blízké osoby se liší od plánu péče Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Příklad diagnostických problémů u P/K s DM Kognitivní cíle Nedostatečné znalosti (Nedostatek vědomostí) •o onemocnění DM •o akutních komplikacích •o chronických komplikací •o potřebě užívání léků (např. PAD) •o selfmonitoringu •o diabetické dietě •o pohybovém režimu •o specifické péči o chodidla •o zásadách aplikace inzulínu •… Psychomotorické cíle Nedostatek zručností •o aplikaci inzulínu (obecně i specificky z hlediska zvolené pomůcky – manipulace se stříkačkou, inzulínovým perem, inzulínovou pumpou) •realizace selfmonitoringu •při kontrole dolních končetin •při ošetřování kožních lézií •… Afektivní cíle Nedostatek motivace (Noncompliance Snaha zlepšit zdatnost) •pro celkovou změnu dosavadního životního stylu •pro změnu v diabetické dietě •pro adekvátní pohybovou aktivitu •pro potřebu selfmonitoringu •… Projektování edukace Zahrnuje proces plánování a přípravy •? Na základě anamnestických údajů o P/K se rozhodneme, jakým směrem bude Ed. ubírat. Plánování vychází z priorit P/K nebo rodiny a oše. Dg. Edukační cíle ¨= očekávaný výsledek, kt. chceme dosáhnout ¨Výsledek je pozitivní kvalitativní a kvantitativní změna ¨v edukantových vědomostech, dovednostech, postojích, návycích a hodnotové orientaci ¨Rozdíl mezi VÝSLEDKEM Ed. a Ed. CÍLEM na konci Ed. by měl být co nejmenší ¨Krátkodobé (etapové ▲cíl jednotlivé edukační lekce, momentální potřeby P/K ) ¨Dlouhodobé (finální ▲cíl celé Ed. u konkrétního P/K) ¨Nižší (znalost, porozumět, aplikovat) a vyšší (analýza, syntéza, hodnocení) ¨Hlavní a dílčí Cíle musí být specifické a měli by se odrazit v P/K chování. Cíle musí být specifické a měli by se odrazit v P/K chování Dílčí cíl ja vytýčen zpravidla pro jednu edukační lekci, vycházejí z hlavního cílu a směřují k dosažení hlavního cíle Edukační cíle – podmínky pro stanovení ¨Přiměřenost - odpovídá schopnostem daného jedince ¨ - splnitelnost (!demotivace – příliš náročný V jednoduchý ¨ cíl podceňující P/K schopnosti) ¨Jasnost, jednoznačnost (nelze jinak interpret.) a kontrolovatelnost (dosažení cíle možno zkontrolovat kdykoliv dostupnými prostředky) ¨Konzistentnost – cíle jednotlivých Ed. lekcí jsou v souladu s hlavním cílem Ed. (nesmí být v rozporu) a vycházejí z něho ¨Komplexnost – působnost na celou stránku osobnosti edukanta – kognitivní (vědomosti), afektivní ( rozvoj osobnosti P/K a ovlivnění jeho postojů), psychomotorická ¨ ¨Formulace vždy ze strany EDUKANTA = pozit. změna má nastat u P/K Jednoznačnost – cíl stanovit tak, aby nebylo možné jiné interpretování Kontrolovatelnost - dosažení cílu možno zkontrolovat kdykoliv dostupnými prostředky Správné stanovení a formulace cílů ¨Taxonomie cílů: ¨Kognitivní – vzdělávací ¨Afektivní – postojové, hodnotové ¨Psychomotorické – výcvikové, praktické cvičení, zručnost Formulace cílů - aktivní slovesa ve spojení s tím, co má edukant vědět, tzn. sloveso musí vyjadřovat činnost, kt. lze pozorovat, kontrolovat Vhodné Nevhodné Kognitivní cíle dle Blooma: •znalost (zapamatování) - definovat, doplnit, napsat, opakovat, popsat, přiřadit, seřadit, vysvětlit, vybrat, určit •porozumět - dokáže svými slovy formulovat, objasnit, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, opravit, ilustrovat, zkontrolovat •aplikace – aplikovat, navrhovat, plánovat, diskutovat, uvést vzájemné vztahy, použít •analýza – analyzovat, rozčlenit, provést rozbor, rozebrat, rozhodnout, rozlišit, rozdělit, najít vzájemné vztahy •syntéza – kombinovat, modifikovat, skládat, navrhnout, sjednotit, shrnout, vyvodit obecné závěry •hodnotící posouzení – zdůvodnit, argumentovat, obhájit, posoudit, zhodnotit, ocenit, prověřit Afektivní cíle dle Kratwohla (zaměřeny na oblast vytváření postojů, přesvědčení, hodnot, názorů): •Přijímání (vnímavost) •Reagování •Oceňování hodnoty •Integrování hodnot •Začlenění systému hodnot do charakterové struktury Psychomotorické (výcvikové) cíle dle Daeva – výsledek – P/K si osvojí určitý druh motor. zručností a návyků •imitace (nápodoba) •manipulace (praktická cvičení) •zpřesňování •koordinace •automatizace §Vědět §Dávat §Pochopit §Domnívat se §Uvědomit si §Mít §Osvojit si §Znát §Myslet §Rozumět §Poznat §Chápat • Nižší cíle – znalost, porozumět, aplikovat Vyšší cíle – analýza, syntéza, hodnocení Znalost (zapamatování) – P/K jsou schopni vybavit si termíny, pojmy, metody, prac. postupy, teorie nové situace, kt. je podobná té ve kt. učení původně proběhlo Porozumět – edukant rozumí obsahu sdělení (ve formě verbální, symbolické, obrazové) a dokážou vědomosti vhodným způsobem využít Aplikace – nejčastěji používaná kategorie, edukanti zde používají pojmy, pravidla, metody pro ně zcela nových situacích Analýza – edukanti jsou schopni určit a objasnit vztahy mezi jednotlivými prvky, částmi určitého celku Syntéza – edukanti jsou schopni skládat jednotlivé prvky a části v celek, kt. pro ně subjektivně neexistoval Hodnotící posouzení – edukant je schopen posoudit dokumenty, výtvory, způsoby řešení z hlediska kritérií vnitřních (vyplývající z toho, co posudzujeme – věcná správnost, používání terminologie) a vnějších (hodnotíme zda posuzované odpovídá požadovaným nárokům) Afektivní cíle (zaměřeny na oblast vytváření postojů, přesvědčení, hodnot, názorů): •Přijímání (vnímavost) – Edukanti jsou ochotni věnovat pozornost určitým podnětům, kt. začínají postupně nad ostatními podnety preferovat •Reagování – u edukanta dochází ke ↑ zájmu o daný jev a činnost jim přináší uspokojení •Oceňování hodnoty – dochází k zvnitřňování hodnoty, chování edukanta má určitou stabilitu, hodnota je edukantem oceňována a stává se motivační sílou P/K •Integrování hodnot – dochází k postupnému začleňování hodnoty do struktury a systému ostatních hodnot •Začlenění systému hodnot do charakterové struktury – nejvyšší úroveň dané hierarchie, hodnoty získávají pevné místo v charakteru edukanta. K vyvolání požadovaného chování není nutný emocionální podnět Psychomotorické (výcvikové) cíle dle Daeva •imitace (nápodoba) – P/K pozoruje praktickou činnost, kt. začíná napodobňovat •manipulace (praktická cvičení) P/K je schopen vykonávat požadovanou činnost na základě slovního návodu a je schopen vhodnou činnost zvolit, činnost se postupně zdokonaluje •zpřesňování – P/K vykonává činnost skoro samostatně, postupně je požadována činnost stále přesnější a koordinovanější než předtím •koordinace – P/K vykonává činnost již samostatně, pohyby jsou koordinované a přesné •automatizace – P/K má činnost zautomatizovanou, vynakládá na ní minimum energie při maximálním výkonu Formulace cílů - aktivní slovesa ve spojení s tím, co má edukant vědět, tzn. sloveso musí vyjadřovat činnost, kt. lze pozorovat, kontrolovat Vhodné Kognitivní cíle dle Blooma: •znalost (zapamatování) - definovat, doplnit, napsat, opakovat, popsat, přiřadit, seřadit, vysvětlit, vybrat, určit (P/K jsou schopni vybavit si termíny, pojmy, metody, prac. postupy, teorie nové situace, kt. je podobná té ve kt. učení původně proběhlo) •porozumět - dokáže svými slovy formulovat, objasnit, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, opravit, ilustrovat, zkontrolovat (edukant rozumí obsahu sdělení (ve formě verbální, symbolické, obrazové) a dokážou vědomosti vhodným způsobem využít) •aplikace – aplikovat, navrhovat, plánovat, diskutovat, uvést vzájemné vztahy, použít (používají pojmy, pravidla, metody pro ně zcela nových situacích) • •analýza – analyzovat, rozčlenit, provést rozbor, rozebrat, rozhodnout, rozlišit, rozdělit, najít vzájemné vztahy (schopni určit a objasnit vztahy mezi jednotlivými prvky, částmi určitého celku) •syntéza – kombinovat, modifikovat, skládat, navrhnout, sjednotit, shrnout, vyvodit obecné závěry (schopni skládat jednotlivé prvky a části v celek, kt. pro ně subjektivně neexistoval) •hodnotící posouzení – zdůvodnit, argumentovat, obhájit, posoudit, zhodnotit, ocenit, prověřit (schopen posoudit dokumenty, výtvory, způsoby řešení z hlediska kritérií vnitřních (vyplývající z toho, co posudzujeme – věcná správnost, používání terminologie) a vnějších (hodnotíme zda posuzované odpovídá požadovaným nárokům) Formulace cílů Vhodné Afektivní cíle dle Kratwohla (zaměřeny na oblast vytváření postojů, přesvědčení, hodnot, názorů): •Přijímání (vnímavost) – Ed. jsou ochotni věnovat pozornost určitým podnětům, kt. začínají postupně nad ostatními podnety preferovat; P/K//rodina má přijmout poznatky, fakta věnovat pozornost situacím, doporučením (akceptovat, uznat, žádat, zaměřit se, pozorovat,věnovat pozornost) • •Reagování - u edukanta dochází ke ↑ zájmu o daný jev a činnost jim přináší uspokojení (dohodnout se, odpovědět, přizpůsobit se, diskutovat, vyjádřit, zapojit se, oznamovat, zkoušet, vyjádřit se) •Oceňování hodnoty - dochází k zvnitřňování hodnoty, chování edukanta má určitou stabilitu, hodnota je edukantem oceňována a stává se motivační sílou P/K (tvrdit, napomáhat, vybrat si, dokončit, připojit se, navrhnout) • •Integrování hodnot - dochází k postupnému začleňování hodnoty do struktury a systému ostatních hodnot (dodržovat, změnit, dohodnout se, spojit se, obhajovat, vyjádřit se, začleňovat se, řešit, rozhodnout se) • •Začlenění systému hodnot do charakterové struktury - nejvyšší úroveň dané hierarchie, hodnoty získávají pevné místo v charakteru edukanta. K vyvolání požadovaného chování není nutný emocionální podnět. (prosazovat, zaujmout stanovisko, diferencovat, dát najevo, navrhnout, objasnit, vyřešit, ověřit si, zkontrolovat) Formulace cílů Vhodné Psychomotorické (výcvikové) cíle dle Daeva – výsledek – P/K si osvojí určitý druh motor. zručností a návyků •imitace (nápodoba)- P/K pozoruje praktickou činnost, kt. začíná napodobňovat • •manipulace (praktická cvičení) - P/K je schopen vykonávat požadovanou činnost na základě slovního návodu a je schopen vhodnou činnost zvolit, činnost se postupně zdokonaluje • •zpřesňování - vykonává činnost skoro samostatně, postupně je požadována činnost stále přesnější a koordinovanější než předtím • •koordinace - P/K vykonává činnost již samostatně, pohyby jsou koordinované a přesné • •automatizace - P/K má činnost zautomatizovanou, vynakládá na ní minimum energie při maximálním výkonu Slovesa pro cíle v psychomotorické doméně (Bastable S., Essential of patient Education, 2005, s. 299): Vnímání – přijmout, vybrat si, zjišťovat, rozlišovat, rozpoznávat, poznávat, oddělovat, všímat si, vybírat Aktivizace – pokusit se, začít, osvojit si, udělat, ukázat, připravovat, přikročit, dosahovat, odpovědět, ukázat, pokusit se Adaptace – adaptovat se, změnit, upravit, proměnit, opravit, plánovat, nahradit, vyměnit Vytvoření – uspořádat, sloučit, vytvořit, sestavit, přetvořit Formulace cílů ¨Vhodná: ¨Pacient dokáže sestavit jídelníček na 1 týden podle zásad racionální výživy a zdůvodnit zařazení zvolených potravin. ¨Nevhodná: ¨Pacient je seznámen se zásadami racionální výživy (odráží to činnost edukátora, ne činnost edukanta) ¨Pacient bude znát zásady správné životosprávy (nelze zkontrolovat, cíl je postaven v obecné rovině) ¨Vhodná: ¨Žena/klientka demonstruje správnou techniku samovyšetřování prsníků palpační metodou ¨Nevhodná: ¨ Klientka je seznámena s technikou samovyšetřování prsníků. ¨ ¨ Pacient je seznámen se zásadami racionální výživy – odráží to činnost edukátora, ne činnost edukanta Pacient bude znát zásady správné životosprávy – nelze skontrolovat, cíl je postaven v obecné rovině Formulace cílu ¨Kognitivní: vEdukant vysvětlí význam správné péče o chrup. vEdukant dokáže svými slovy popsat základní zásady správné péče o chrup. vEdukant vyjmenuje základní pomůcky v péči o chrup. vEdukant popíše správnou techniku čistění chrupu. ¨Psychomotorický: vEdukant demonstruje správnou techniku čištění zubů na modelu. vEdukant předvede správnou techniku čištění zubů. ¨Afektivní: ¨Edukant projevuje zájem o oblast hygieny zubů. Edukant verbalizuje zájem o pravidelné prohlídky. ¨ Formulace cílu qKognitivní: vEdukantka zdůvodní význam kojení. vEdukantka vyjmenuje základní zásady výživy kojící matky. vEdukantka popíše správnou techniku kojení. qPsychomotorický: vEdukantka demonstruje vhodnou techniku kojení. qAfektivní: vEdukantka projevuje zájem o kojení. Formulace cílů ¨Pro splnění formální požadavky na strukturu cílů a výsledných kritérií je nutno, aby obsahovali: ¨Konání (výkon P/K nebo rodiny), které se očekává, má být viditelné a měřitelné ¨Podmínky za jakých se konání u P/K projeví ¨Kritéria (jak dobře nebo s jakou přesností bude P/K ¨ Z cílů musí být jasné, jaké vědomosti, postoje nebo zručnosti P/K po edukaci dosáhl a jak se to projeví v jeho konání Uvedenou strukturu lze dosáhnout položením otázek: Co by měl být P/K nebo rodina schopen udělat? Za jakých podmínek by to měl být schopen udělat? Jak dobře by to měl udělat? Omyly při formulaci cílů ¨Cíl popisuje aktivitu edukátora ne edukanta ¨Cíl zahrnuje více jako jedno očekávané chování (2 aktivní slovesa vybírat a připravovat) ¨Vynechání některého ze 3 komponentů: podmínka, chování, kritérium ¨Chování není vyjádřeno aktivním slovesem, tzn. stává se neměřitelným ¨Nereálný cíl, nedosažitelný pro P/K ¨Cíl je rozvláčný (obsahuje zbytečné informace) ¨ Chyby ve formulaci cílů znemožňují fázi hodnocení. Náležitosti Ed. plánu ¨Stanovení priorit v Ed. – sestavení pořadí ed. témat dle důležitosti ¨Stanovení učebních cílů v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické ¨Počet předpokládaných lekcí vzhledem k ed. potřebě (1 lekce=1téma) ¨Zodpovědná/é osoba/y v jednotlivých lekcích ¨U jednotlivých lekcí vytýčení krátkodobých cílů ¨Stanovení vhodných edukačních metod ¨Stanovení obsahu v jednotlivých lekcích (osnova) ¨Harmonogram ¨Organizace a pomůcky ¨Způsob hodnocení výsledků v jednotlivých lekcích a na závěr edukačního procesu ¨Písemná forma plánu součást dokumentace P/K ¨ ¨ •plán ed. upravovat dle individ. potřeb P/K, délka a čas jsou flexibilní •předem si přemyslet a připravit pomůcky •vhodné prostředí a soukromí •spolupráce s P/K zvýší jeho motivaci Realizace I. ¨Vychází z ed. plánu, kt. byl stanoven v projektové fázi, respektuje individualitu a specifické potřeby P/K ¨ ¨Edukační jednotka - edukační setkání s P/K nebo rodinou ¨ pro P/K v nemocnici cca 10-20´ ¨ v domácím prostředí cca 20-30´ ¨ skupinová edukace cca 45-90´ ¨ (vždy platí zohlednění individuality P/K, zdravotního a mentálního stavu) ¨- 1 edukační hodině ne více než 4 důležité výsledky, kt. má P/K nebo rodina dosáhnout ¨ P/K preferují edukace v trvání 15´a méně Realizace I. ¨Fáze: ¨Příprava ZP ¨Příprava edukanta ¨Příprava prostředí, materiálního zabezpečení 1.Příprava ZP (dlouhodobá z hlediska vytýčených dlouhodobých cílů Ed. u P/K, bezprostřední – příprava na konkrétní lekci) způsob přípravy – ovlivněn charakterem konkrétní edukační lekci, formě edukace, materiálních didaktických prostředků, organizačních podmínkách zařízení písemné zpracování – téma, cíl, metoda, forma a obsah edukace, použití pomůcek a způsob hodnocení edukační lekce 2. Příprava edukanta – P/K zná důvod Ed. a edukační cíle akutní fáze nemoci – bariéra Ed. - poskytnutí nezbytných info, týkající se aktuální situace/problémů P/K - při stabilizaci stavu – P/K vyčerpán předchozí akutní fází = čas, trpělivost, postupné předávání info chronické onemocnění – vleklé symptomy, střídající se fáze kompenzace/dekompenzace nemoci - fáze (Fennel 2001,2003 In: Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, 2011, s. 62): krize= počátek projevů nemoci stabilizace – většina symptomů se již projevila, P/K je obeznámen s nemocí, snaží se pokračovat v předešlých aktivitách (neodhadnutí zátěže= přetížení = relaps nemoci, pocit selhání, rozrušení; cílem je stabilizovata restrukturalizovat dosavadní životní styl rozhodování a řešení – opakování symptomů a relapsů; cíl – smysluplná životní filozofie integrování – původního „Já“ (přiměřené pracovní zařazení, sociální kontakty, kvalita života - pocity strachu, obav, negativizmus …- častokrát neochota, snížená motivace k Ed., po stabilizaci stavu, přijetí nemoci (naučí se sní žít) – ochota ke spolupráci - střídání období pro dodržování doporučení Realizace ¨Příprava ZP ¨- dlouhodobá z hlediska vytýčených dlouhodobých cílů Ed. u P/K, ¨- bezprostřední – příprava na konkrétní lekci) ¨způsob přípravy – ovlivněn charakterem konkrétní edukační lekci, formě edukace, materiálních didaktických prostředků, organizačních podmínkách zařízení ¨písemné zpracování – téma, cíl, metoda, forma a obsah edukace, použití pomůcek a způsob hodnocení edukační lekce ¨ ¨ Realizace ¨Příprava edukanta ¨P/K zná důvod Ed. a edukační cíle ¨akutní fáze nemoci – bariéra Ed. -poskytnutí nezbytných info, týkající se aktuální situace/problémů P/K -při stabilizaci stavu – P/K vyčerpán předchozí akutní fází = čas, trpělivost, postupné předávání info. ¨ ¨chronické onemocnění – vleklé symptomy, střídající se fáze kompenzace/ dekompenzace nemoci -pocity strachu, obav, negativizmus …- častokrát neochota, snížená motivace k Ed., po stabilizaci stavu, přijetí nemoci (naučí se sní žít) – ochota ke spolupráci -střídání období pro dodržování doporučení ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ Realizace (Petlák, 2004) ¨Fáze: ¨Motivační – vyvolat zájem ¨Expoziční - seznámení s novým učivem prostřednictvím adekvátní organizační formy, metod, pomůcek a didakt. techniky ¨Fixační – prvotní opakování a upevňování osvojených poznatků, postupů, návyků ¨Diagnostická – prověření získaných poznatků … ¨Aplikační – cíl - edukant prakticky využívá to, co si v procesu Ed. osvojil Fáze odpovídá členění edukační jednotky Realizace II. ¨Struktura edukační lekce (Juřeníková, 2010, s. 54-55) vseznámení s cílem Ed. a motivace k edukaci vopakování dříve probraného tématu (např. rozhovor) vseznámení s novým učivem vopakování a procvičení nového učiva vshrnutí podstatných bodů Ed. a případné samostatné zadání práce (nastudování letáku, brožury související s tématem) vseznámení s tématem příští Ed. Hodnocení Ed. procesu ¨Edukanta (co říká, řeč těla, reakce) ¨Ed. procesu ¨organizační zajištění edukace ¨ ¨Edukační výstupy Evaluace http://images.clipartlogo.com/files/ss/thumb/587/58713616/cartoon-vector-illustration-of_small.jpg Evaluace (Průcha, 2009, s. 599) výsledků vzdělávání vyjadřuje: 1.teoretický přístup, podle něhož produkty vznikající působením vzdělávacích procesů na straně učících se subjektů mohou být identifikovány a hodnoceny, 2.metody a procedury měření zakládající toto hodnocení. Evaluace edukačního procesu – nejčastěji prostřednictvím anonymního sběru dat metodou dotazníku organizační zajištění edukace – hodnocení dokumentace - edukačních plánů, záznamů, listů/karet - vyjádření/zhodnocení účastníků Ed. Hodnocení Ed. procesu ¨Individuální, bez komparace s dalšími edukanty ¨Cíl: ¨ověření aktuálních znalostí, dovedností, pokroku edukanta ¨detekce nedostatků/chyb/ slabých míst/aktivity v průběhu Ed. procesu ¨zpětná vazba pro zúčastněné ¨motivace pro dosažení vytýčených cílů ¨ ¨ ¨ ¨na závěr Ed. procesu, před propuštěním P/K ¨Odpověď na dotaz: „Co se P/K naučil?“ Má požadované vědomosti, zručnosti, postoje, které byli v cílech vytýčené? ¨formativní (průběžné) ¨sumativní (závěrečné) z hlediska stanovených cílů – krátkodobé, dlouhodobé Verbální (písemné, ústní), neverbální zejména u dětí (nálepky, razítka, smajlíky apod.) Napr. zhodnotíme zda si pacientka dokáže navlékat antitrombotické pančuchy, zda si pacient samostatně aplikuje inzulín, zda si pacient samostatně ošetřuje stomii, zda pacientka demonštruje samovyšetřování prsu… Hodnocení Ed. procesu ¨Výběr metody pro hodnocení závisí od typu učení: ¨Kognitivní – kladení otázek (rozhovor, dotazník, test) ¨Senzomotorické – pozorování P/K při výkonu ¨Afektivní – obtížnější hodnocení (např. posouzení odpovědí na cílené otázky, vyslechnutí názoru, cílené pozorování) ¨ ¨Realizace zápisu o Ed. P/K; ¨ součástí je i hodnocení záznamů v dokumentaci (institucionální, ¨ domácí péče) ¨ ¨Sebaevaluace edukátora (adekvátnost zvolené strategie, připravenost apod.) Hodnocení Ed. procesu ¨Nejčastější důvody vedoucí k nedosažení cílů (Závodná, 2005) ¨nevhodný odhad potřeb ¨nereálně stanovené cíle ¨nevhodná strategie učení ¨nedostatečná motivace ¨nepřiměřený časový plán ¨množství informací / nedostatek informací ¨neefektivní komunikace ¨ ¨ Literatura: ¨Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425 ¨ ¨Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80 ISBN 978-80-247-2171-2 ¨ ¨Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155 ISBN 978-80-8063-326-4 ¨ ¨Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259 ISBN 978-80-8063-321-9 ¨ ¨Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 ¨ Literatura: ¨Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936 ISBN 978-80-7367-546-2. ¨ ¨Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013 ISBN 978-80-262-0456-5. ¨ ¨Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80-247-2223-8. ¨ ¨Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117 ¨ ISBN 808063193X ¨ ¨NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015-2017, 10. vydání Ed. Herdman, H et Kamitsuru, S, Praha: Grada, s. 439 ¨ ISBN 978-80-247-5412-3.